Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103523_0001.png
1103523_0002.png
1103523_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelseaf persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 28. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Inger Støjberg (V).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Under henvisning til bemærkningerne til de enkelte bestem-melser i lovforslaget, side 34, bedes ministeren redegøre for,hvordan det skal forstås, at en herboende ægtefælles tilknyt-ning ikke kan betragtes som væsentlig, hvis denne ikke ”hargjort en indsats for at integrere sig”.”

Svar:

Den foreslåede ændring af § 9, stk. 7, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 11,indebærer, at de forskellige momenter, der indgår i tilknytningsvurderin-gen, skal indgå med samme vægt i vurderingen, som de gjorde før ikraft-trædelsen af lov nr. 601 af 14. juni 2011.Af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, fremgår der bl.a. følgende:”I forhold til den herboende ægtefælles tilknytning vil udgangspunktet så-ledes være, at hvis den herboende ægtefælle er født i Danmark eller erkommet hertil som barn og derfor har haft sin opvækst og skolegang iDanmark, må den pågældende som udgangspunkt antages at have opnåeten væsentlig tilknytning til det danske samfund. Dette udgangspunkt svæk-kes dog betydeligt, hvis den pågældende er kommet til Danmark som 12-13-årig eller senere. Hvis den herboende ægtefælle er født og opvokset i etandet land, kræves der derfor et længerevarende ophold her i landet for, atden herboende ægtefælle kan anses for at have opnået en væsentlig til-knytning til Danmark. Den pågældende skal have haft ophold med op-holdstilladelse i ca. 12 år, for at opholdet i Danmark kan anses for længe-revarende, forudsat den pågældende har gjort en indsats for at blive inte-greret i det danske samfund. Varigheden af den herboendes ægtefælles op-hold i Danmark regnes fra tidspunktet for, hvornår den herboende blevmeddelt opholdstilladelse. Et eventuelt forudgående processuelt ophold,mens ansøgningen om opholdstilladelse blev vurderet, indgår som ud-gangspunkt ikke med samme vægt.Hvis den herboende ægtefælle ikke taler dansk eller har gjort en indsatsfor at integrere sig i det danske samfund, kan den herboende ægtefælles2
tilknytning til landet – uanset varigheden af den herboendes ophold – somudgangspunkt ikke anses for væsentlig.”Der er således efter bemærkningerne til bestemmelsen en positiv formod-ning for, at den herboende efter 12 års ophold har opnået en væsentlig til-knytning til Danmark.Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 10, kan forhold somden herboendes ægtefælles uddannelse og arbejde forkorte kravet til varig-heden af den herboendes ophold. Den herboendes indsats for at integreresig kan således føre til, at den herboende anses for at have opnået en væ-sentlig tilknytning til Danmark før 12 års ophold.Omvendt følger det også af hidtidig gældende praksis, at den herboendeikke automatisk anses for at have en væsentlig tilknytning til Danmark ef-ter 12 års ophold, hvis den herboende ikke samtidig under sit ophold harudvist vilje til efter evne at integrere sig i Danmark, herunder søgt at læredansk og opnå arbejdsmarkedstilknytning.Hvis den herboende f.eks. har arbejdsevne, men aldrig har haft reel ar-bejdsmarkedstilknytning og heller ikke har fulgt kommunens jobtilbudm.v., vil dette således efter en konkret vurdering kunne indebære, at denherboende ikke kan anses for at have opnået en væsentlig tilknytning tilDanmark uanset 12 års ophold. Hvis den herboende omvendt under de 12års ophold har udvist vilje til og søgt at bevare kontakten til arbejdsmarke-det eller været afskåret herfra på grund af helbredsmæssige forhold, vil denherboende godt kunne anses for at have en væsentlig tilknytning uanset enbegrænset tilknytning til arbejdsmarkedet.
3