Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103441_0001.png
1103441_0002.png
1103441_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning(Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse afpersondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 16. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Hvorledes forholder ministeren sig til ønsket, som fremsat iLO’s høringssvar om, ”at ydelser modtaget som følge af ar-bejdsløshed ikke skal have negative konsekvenser for familie-sammenføring”?”

Svar:

Lovforslaget har til formål at gennemføre de væsentligste dele af de initia-tiver på ægtefællesammenføringsområdet, der fremgår af regeringsgrund-laget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Lovforslaget indeholder ikke forslag om ændring af selvforsørgelseskra-vet, der er indeholdt i udlændingelovens § 9, stk. 5.Det følger af bestemmelsen i § 9, stk. 5, dels at opholdstilladelse som æg-tefællesammenført, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til fami-liens enhed, afgørende taler derimod, skal betinges af, at den herboendeperson i 3 år forud for afgørelsen om opholdstilladelse ikke har modtagethjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, dels skal be-tinges af, at ansøger og den herboende ikke modtager sådan hjælp i tidenindtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse.Bestemmelsen i § 9, stk. 5, omfatter bl.a. modtagelsen af kontanthjælp, derudbetales efter lov om aktiv socialpolitik.Arbejdsløshedsdagpenge udbetales derimod ikke efter lov om aktiv social-politik, hvorfor modtagelsen heraf ikke er til hinder for ægtefællesammen-føring.Jeg skal i øvrigt henvise til det vejledende notat af 25. oktober 2010 omselvforsørgelseskravet på ægtefællesammenføringsområdet, der er offent-liggjort på Udlændingestyrelsens hjemmesidewww.nyidanmark.dk.Afnotatet fremgår bl.a. følgende:
2
”Der kan undtagelsesvis være tilfælde, hvor der er tale om en sådan rentmidlertidig eller undskyldelig manglende evne til at opfylde selvforsørgel-seskravet, at udlændingemyndighederne vil vælge at se bort fra, at kravet– kortvarigt – ikke er opfyldt.Eksempler på dette kan være uforskyldt arbejdsløshed som følge af syg-dom, ulykke eller andre omstændigheder. Andre eksempler kan være, hvisder er tale om korterevarende ledighedsperioder i forbindelse med jobskif-te, eller at den herboende ægtefælle som følge af sygdom eller som led i enseniorordning vælger at gå på nedsat tid, og hvor den udbetalte ydelsealene udgør et bagatelagtigt beløb.”
3