Skatteudvalget 2011-12
L 12
Offentligt
1083509_0001.png
1083509_0002.png
1083509_0003.png
J.nr. 2011-211-0020Dato: 22-02-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 12 - Forslag til lov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,opkrævningsloven, lov om offentligt hasardspil i turneringsform ogforskellige andre love.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 44 af 31. januar 2012 stillet efter øn-ske fra Brian Mikkelsen (KF).
Thor Möger Pedersen/ Susanne Reinholdt Andersen
Spørgsmål:Ministeren bedes indhente en redegørelse fra transportministeren om, hvilke øko-nomiske og administrative konsekvenser for Post Danmark ministeren mener, det vil få, så-fremt Folketinget gennem L 12 vedtager en række meget bebyrdende opgaver for virksomhe-den, og denne ikke har mulighed for at opkræve et gebyr, som dækker omkostningerne.
Svar:I modsætning til transportministerens tilkendegivelse i svaret på spørgsmål 55 læg-ges det i spørgsmålet til grund, at Post Danmark ikke har mulighed for at opkræve gebyr.I svaret forudsættes det derfor i overensstemmelse med spørgsmålet, at der ikke kan op-kræves gebyr, uanset at dette ikke svarer til den aktuelle situation.Jeg har indhentet en redegørelse fra transportministeren, hvori han således oplyser følgen-de:”På baggrund af drøftelse mellem Trafikstyrelsen og Post Danmark oplyser transportmini-steren følgende:”Som anført i Post Danmarks høringssvar skønnes det, at 9 mio. stk. magasiner og tidsskrif-ter kommer fra lande uden for EU. Heraf skønnes 6 mio. stk. at ankomme som såkaldt con-signment og 3 mio. stk. at ankomme som enkeltforsendelser.Det er Post Danmarks forventning, at moms på udenlandske magasiner vil betyde, at færreborgere vil abonnere på udenlandske magasiner, der ankommer fra ikke-EU lande. Dette vilnaturligvis få en negativ indflydelse på Post Danmarks omsætning.Da Post Danmark ikke kender priselasticiteten i forbindelse med prisstigninger på magasi-ner, har selskabet ved de foretagne beregninger taget udgangspunkt i et uændret antal ma-gasiner. Herudover har det for at kunne svare på spørgsmålet om de økonomiske konse-kvenser tillige været nødvendigt at gøre en række øvrige forudsætninger for de foretagneberegninger:1.Fordelingen mellem private modtagere og erhverv m.m. forudsættes at være 50/50(Post Danmark foretager i dag ikke registreringer herover).
Omkostningerne ved told/momsbehandlingen på Internationalt Postcenter erde samme, som de er ved håndteringen af pakker.1.
Omkostningen ved en ekspedition af magasiner i posthusnettet svarer til gen-nemsnitsomkostningen for alle ekspeditioner.2.
Under hensyn til disse forudsætninger har Post Danmark beregnet en meromkostning på ca.222 mio. kr., som er det, der vil skulle gebyrfinansieres. Dette beløb dækker såvel over be-handlingen i Internationalt Postcenter som omkostninger ved ekspedition på posthuset. Så-fremt beløbet fordeles på de forsendelser, som vil få en momsopkrævning, svarer det til enomkostning på 146 kr. pr. forsendelse, ekskl. moms.Omregnet til antal personer vil Post Danmark skulle ansætte 400-500 medarbejdere ekstratil at håndtere momsopkrævningen. Hertil kommer engangsomkostninger til uddannelsesamt etablering af nye/større lokaler.Med hensyn til administrative konsekvenser vil en vedtagelse af L 12 i den nuværende formmedføre en større omlægning af produktionen på Post Danmarks internationale postcenter.Endvidere må det formodes, at SKAT ikke vil acceptere, at Post Danmark helt og holdentSide 2
henholder sig til oplysningerne på den påsatte formular (CN22), men at Post Danmark tilli-ge vil skulle foretage kontrol af forsendelser uden CN22. Det må tillige formodes, at SKATvil forlange, at Post Danmark i et vist omfang skal kontrollere oplysningerne, som er påførtCN22, herunder værdi samt og spørgsmålet om privat/erhverv.Ved kontrol af forsendelse uden CN22 vil det i praksis være meget svært at fastslå, om derer tale om et magasin eller f.eks. en Direct Mail, som i mange tilfælde ikke adskiller sig iudseende og form fra magasiner, men udgør reklamemateriale, som sendes til en modtager iDanmark uden vederlag.Dernæst kan det i praksis være særdeles vanskeligt at afgøre, hvornår der er tale om en pri-vatperson hhv. en virksomhed mv. Hvis f.eks. en læge abonnerer på et amerikansk fagtids-skrift, vil det efter bestemmelsens ordlyd være helt afgørende for den momsmæssige be-handling, om magasinet stiles til lægen personligt eller til den klinik/hospital mv., hvorvedkommende arbejder. Dette vil gøre sig gældende for en stor mængde faglitteratur og idet hele taget for magasiner, der sendes til modtagerens arbejdsplads.De nævnte problemstillinger kendes dog allerede i dag fra Post Danmarks momsbehandlingaf forsendelser til en værdi over 80 kr. og er således ikke nye for Post Danmark””
Side 3