Kommunaludvalget 2011-12
L 159 Bilag 8
Offentligt
Side 1 af 3”Ændringsforslagtilforslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister, lov om dag-,fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge, lov om folkeskolen og sundhedsloven(Overgang til obligatorisk digital selvbetjening for borgere for så vidt angåranmeldelse af flytning, ansøgning om plads i dagtilbud, indskrivning i folkeskoleog skolefritidsordning samt ansøgning om sundhedskort og EU-sygesikringskort)Til § 11) I det under nr. 1 foreslåede § 12, stk. 3 indsættes i 2, pkt. efter ”3.” : ” og5.”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]2) I det under nr. 1 foreslåede § 12, stk. 3 indsættes efter 4. pkt. et nyt pkt.:”Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i 3. pkt. nævntetilfælde, undlade afvisning af en anmeldelse, der ikke er indgivet ved digitalselvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klareøkonomiske fordele for kommunen ved at behandle anmeldelsen påanden vis end digitalt.”[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en anmeldelse indgivet påanden måde end ved digital selvbetjening, uden at der foreligger særlige forhold]Til § 23) I det under nr. 3 foreslåede § 27 a, stk. 1 indsættes i sidste pkt. efter ”stk.2” :” og 3”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]4) I det under nr. 3 foreslåede § 27 a indsættes som nyt stk. 3: ”Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævntetilfælde, undlade afvisning af en ansøgning, der ikke er indgivet ved digitalselvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klareøkonomiske fordele for kommunen ved at behandle ansøgningen påanden vis end digitalt.”Stk. 3 bliver herefter til stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en ansøgning indgivet påanden måde end ved digital selvbetjening, uden at der foreligger særlige forhold]
Side 2 af 3Til § 35) I det under nr. 1 foreslåede § 38, stk. 1 indsættes i sidste pkt. efter ”stk. 2”:” og 3”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]6) I det under nr. 1 foreslåede § 38 indsættes som nyt stk. 3: ”Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævntetilfælde, undlade afvisning af en ansøgning, der ikke er indgivet ved digitalselvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klareøkonomiske fordele for kommunen ved at behandle ansøgningen påanden vis end digitalt.”Stk. 3 bliver herefter til stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en ansøgning indgivet påanden måde end ved digital selvbetjening, uden at der foreligger særlige forhold]Til § 47) I det under nr. 2 foreslåede § 12, stk. 2 indsættes i sidste pkt. efter ”stk.4”: ”og 5”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]8) I det under nr. 2 foreslåede § 12 indsættes som nyt stk. 5:”Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 4 nævntetilfælde, undlade afvisning af en ansøgning, der ikke er indgivet ved digitalselvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klareøkonomiske fordele for kommunen ved at behandle ansøgningen påanden vis end digitalt.”Stk. 5 og 6 bliver herefter til stk. 6 og 7.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en ansøgning indgivet påanden måde end ved digital selvbetjening, uden at der foreligger særlige forhold] ”Bemærkninger til ændringsforslagetÆndringsforslaget afgrænser muligheden for at give dispensation fra digitalselvbetjening, hvor der ikke foreligger særlige forhold, til helt ekstraordinære
Side 3 af 3tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at det samlet set vil være mesteffektivt at fravige digital selvbetjening.Muligheden for helt ekstraordinært at undlade at afvise sager, der ikke er indgivetved digital selvbetjening, skal imødekomme, at der kan være situationer, hvor detud fra en samlet vurdering kan være mere økonomisk hensigtsmæssigt forkommunen at behandle sådanne sager på anden vis end digitalt. Herunder itilfælde, hvor krav om digital selvbetjening indebærer en uforholdsmæssigtomkostningskrævende omlægning af kommunens selvbetjeningssystemer for atimødegå særlige situationer.Det bemærkes samtidigt, at muligheden ikke forudsættes brugt til at udskydeimplementeringen af velfungerende selvbetjeningsløsninger. Bestemmelsenforudsættes endvidere ikke brugt til at fravige borgernes mulighed for at få hjælptil digital selvbetjening.