Kommunaludvalget 2011-12
L 159 Bilag 9
Offentligt
1130920_0001.png
1130920_0002.png
1130920_0003.png
1130920_0004.png
1130920_0005.png
1130920_0006.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 159
Folketinget 2011-12
OMTRYKKorrektioner i forklarende undertitler tilændringsforslag nr. 1, 4 og 10
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 30. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister,dagtilbudsloven, folkeskoleloven og sundhedsloven(Overgang til obligatorisk digital selvbetjening for borgere, for så vidt angår anmeldelse af flytning, ansøgning om plads idagtilbud, indskrivning i folkeskole og skolefritidsordning samt ansøgning om sundhedskort og EU-sygesikringskort)[af finansministeren (Bjarne Corydon)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Finans-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10og 11. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stilletændringsforslag nr. 3, 6, 9 og 12.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. april 2012 og var til 1.behandling den 26. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og finansministeren sendte den 7. marts 2012dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del – bilag 70. Den16. april 2012 sendte finansministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra IT-Politisk Forening.Finansministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til finansministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de af DF stillede ændringsfor-slag. Hvis DF’s ændringsforslag forkastes, kan mindretalletdog stemme for ministerens ændringsforslag.Venstre fremlagde sammen med Det Konservative Folke-parti, regionerne og kommunerne sidste år en fællesoffentligdigitaliseringsstrategi. En strategi, hvor Venstre byggede vi-dere på tidligere initiativer og satte nye mål for fremtidensdigitale Velfærdsdanmark. L 159 om overgang til obligato-risk selvbetjening er på en række områder en udmøntning afen del af denne strategi.Med digitaliseringsstrategien fra 2011 satte Venstre bar-ren et niveau højere op. Alle, der kan, skal anvende de digi-tale muligheder for selvbetjening, når de kontakter stat, re-gioner og kommuner.Gevinsten er til at tage og føle på for alle parter. Borger-ne slipper for at udfylde papirer og er sikre på, at deres hen-vendelse når frem. Samtidig giver digital selvbetjening demmulighed for at gå på rådhuset, når de vil, og hvor de vil.For samfundets vedkommende er der store summer atspare. Det koster 100 kr. at behandle en blanket på papir.Har borgeren i stedet udfyldt en elektronisk blanket, er pri-sen helt nede på 5 kr.Den demografiske udvikling vil fremover lægge et stortpres på vores velfærdssamfund. Venstre ønsker, at vi ogsåom både 10 og 20 år har et velfærdssamfund. Derfor er detoffentlige nødt til at tænke og handle smartere. Her har digi-tal selvbetjening et enormt potentiale.Venstre lægger samtidig vægt på, at gruppen af borgere,der ikke er it-parate, ikke bliver klemt som følge af digitali-seringen. En række høringssvar lægger vægt på, at netopdisse grupper kan komme i klemme som følge af de nye ini-tiativer.Det er afgørende, at vi ikke taber disse grupper i den di-gitale udvikling, men at vi får flest mulige med. Her er det
AX014147
OMTRYK2
kommunernes ansvar at hjælpe borgerne og give dem dennødvendige vejledning, og at anvise en anden løsning tildem, der ikke kan anvende digital selvbetjening.Endvidere lægger Venstre vægt på, at sikkerheden om-kring den digitale kommunikation mellem borger og myn-dighed skal være i orden. Begge dele er nødvendige for atsikre borgernes tillid til de nye systemer.Etandet mindretali udvalget (S, RV og SF) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de af finansministeren stille-de ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod ændrings-forslagene fra Dansk Folkeparti.Ettredje mindretal(EL) indstiller lovforslaget tilforka-stelseved 3. behandling. Mindretallet stemmer dog for de affinansministeren stillede ændringsforslag og imod ændrings-forslagene fra Dansk Folkeparti.Enhedslisten mener, at det er godt at sikre flere mulighe-der for, at borgere kan benytte sig af digital kommunikationmed de offentlige myndigheder. Langt de fleste borgere vilgerne være digitale med det offentlige i langt de fleste situa-tioner, og langt de fleste har også digitale kompetencer somburde slå til. Men de holder sig alligevel tilbage, dels fordide har helt reelle behov, der kun vanskeligt lader sig opfyldedigitalt, og som lovforslaget og den Fællesoffentlige Digita-liseringsstrategi helt ignorerer, dels fordi de offentlige løs-ninger ofte er så ringe, at borgerne opgiver at bruge dem.EL finder, at det på denne baggrund måske ville give me-ning at lovgive for at forpligte det offentlige til at udvikleordentlige og brugervenlige løsninger, og så skulle borgernenok komme helt af sig selv. Men nu lovgiver man i stedetfor at tvinge borgerne til at bruge løsninger, som det offent-lige selv medgiver kunne være bedre. Derfor vil lovgivnin-gen givetvis lette hverdagen for myndighederne, men formange borgere være besværlig eller umyndiggørende.For mange borgere i mange situationer kan teknologien(rigtigt implementeret) være et redskab til myndiggørelse ogselvhjulpenhed og bidrage til at styrke medborgerskabet,men for andre borgere eller i andre situationer kan den væredecideret umyndiggørende og nedværdigende og undermi-nere enhver forestilling om medborgerskab. Og det er kunborgeren selv, der ved, hvad der giver mening i situationen.Det kan man ikke lovgive om.Derfor støtter EL ikke, at borgerne skal tvinges til at bru-ge disse løsninger. Derimod skal det være muligt at henven-de sig til offentlige myndigheder på andre måder, eksempel-vis via papirblanketter.Gode og brugervenlige digitale løsninger, som kan fun-gere på mange forskellige platforme, kan på sigt spare sam-fundet for udgifter, men det koster også penge at udvikle ogvedligeholde og sikre en god service for de mange, som ge-rne vil have støtte til at bruge løsningerne. Derfor mener EL,at forslaget er for optimistisk i forhold til besparelsespoten-tialet, hvis formålet er at sikre en god kvalitet i den offentli-ge digitale service.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Affinansministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF og EL):1)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 12, stk. 3,indsættes i2. pkt.efter »3.«: » og 5.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]2)I den undernr. 1foreslåede§ 12, stk. 3,indsættes som5. pkt.:»Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud overde i 3. pkt. nævnte tilfælde undlade at afvise en anmeldelse,der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fraen samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske fordelefor kommunen ved at behandle anmeldelsen på anden visend digitalt.«[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-meldelse indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):3)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 12, stk. 3,indsættes som5. pkt.:»Hvis kommunalbestyrelsen ud over de i 3. pkt. nævntetilfælde finder, at det i det enkelte tilfælde vil være mesthensigtsmæssigt at undlade afvisning af en anmeldelse, derikke er indgivet ved digital selvbetjening, kan kommunalbe-styrelsen i stedet vælge at behandle anmeldelsen.«[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-meldelse indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Til § 2Affinansministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF og EL):4)I det undernr. 3foreslåede§ 27 a, stk. 1,indsættes i3.pkt.efter »stk. 2«: »og 3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]5)I den undernr. 3foreslåede§ 27 aindsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært udover de i stk. 2 nævnte tilfælde, undlade at afvise en ansøg-ning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis derud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiskefordele for kommunen ved at behandle ansøgningen på an-den vis end digitalt.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):
OMTRYK3
6)I den undernr. 3foreslåede§ 27 aindsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen ud over de i stk. 2nævnte tilfælde finder, at det i det enkelte tilfælde vil væremest hensigtsmæssigt at undlade afvisning af en ansøgning,der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, kan kommu-nalbestyrelsen i stedet vælge at behandle ansøgningen.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Til § 3Affinansministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF og EL):7)I den undernr. 1foreslåede§ 38indsættes istk.1, 2.pkt.,efter »stk. 2«: »og 3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]8)I den undernr. 1foreslåede§ 38indsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært udover de i stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise en ansøg-ning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis derud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiskefordele for kommunen ved at behandle ansøgningen på an-den vis end digitalt.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):9)I den undernr. 1foreslåede§ 38indsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen ud over de i stk. 2nævnte tilfælde finder, at det i det enkelte tilfælde vil væremest hensigtsmæssigt at undlade afvisning af en ansøgning,der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, kan kommu-nalbestyrelsen i stedet vælge at behandle ansøgningen.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Til § 4Affinansministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF og EL):10)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 12indsæt-tes istk. 2, 2. pkt.,efter »stk. 4«: »og 5«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]11)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 12indsæt-tes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært udover de i stk. 4 nævnte tilfælde, undlade at afvise en ansøg-
ning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis derud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiskefordele for kommunen ved at behandle ansøgningen på an-den vis end digitalt.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):12)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 12indsæt-tes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen ud over de i stk. 4nævnte tilfælde finder, at det i det enkelte tilfælde vil væremest hensigtsmæssigt at undlade afvisning af en ansøgning,der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, kan kommu-nalbestyrelsen i stedet vælge at behandle ansøgningen.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.[Mulighed for en kommunalbestyrelse for at behandle en an-søgning indgivet på anden måde end ved digital selvbetje-ning, uden at der foreligger særlige forhold]BemærkningerTil nr. 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 og 11Ændringsforslagene afgrænser muligheden for at givedispensation fra digital selvbetjening, hvor der ikke forelig-ger særlige forhold, til helt ekstraordinære tilfælde, hvorkommunalbestyrelsen vurderer, at det samlet set vil væremest effektivt at fravige digital selvbetjening.Muligheden for helt ekstraordinært at undlade at afvisesager, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, skalimødekomme, at der kan være situationer, hvor det ud fra ensamlet vurdering kan være mere økonomisk hensigtsmæs-sigt for kommunen at behandle sådanne sager på anden visend digitalt. Herunder i tilfælde, hvor krav om digital selv-betjening indebærer en uforholdsmæssigt omkostningskræ-vende omlægning af kommunens selvbetjeningssystemer forat imødegå særlige situationer.Det bemærkes samtidig, at muligheden ikke forudsættesbrugt til at udskyde implementeringen af velfungerendeselvbetjeningsløsninger. Bestemmelsen forudsættes endvi-dere ikke brugt til at fravige borgernes mulighed for at fåhjælp til digital selvbetjening.Til nr. 3, 6, 9 og 12Ændringsforslagene sikrer kommunernes mulighed forselv at bestemme, om de i enkelte tilfælde vælger at behand-le en ikkedigital henvendelse, f.eks. en fysisk henvendelseeller en papirblankethenvendelse fra en borger, da det kankoste flere ressourcer for kommunen at afvise en sådan ik-kedigital henvendelse frem for blot at behandle den.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.
OMTRYK4
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK5
Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 159

Bilagsnr.

12345678

Titel

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra finansministerenHenvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk ForeningTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningNotat og ændringsforslag, fra finansministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 159

Spm.nr.

12

Titel

Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk For-ening, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fordele og ulemper ved indførelse af en generel regel for,hvornår en digital henvendelse er nået rettidigt frem, til finansministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til Datatilsynets opfordring til, at bor-gerservicecentrene handler som ansatte i en offentlig forvaltningsmyn-dighed, og at kommunen er ansvarlig i forbindelse med vejledning afborgerne, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget (Er stillet på L 160 – spørgsmål 11)Spm. om ministerens holdning til Ældre Sagens udsagn om, at der ik-ke findes en vurdering af, hvordan antallet af ikkedigitale vil udviklesig i de kommende år, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de borgere, der endnuikke har it-kompetencer til at håndtere digital selvbetjening, kan opnådisse kompetencer, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorfor digital selvbetjening skal være obligatorisk, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt kommunerne, hvis L 159 vedtages, kan pålæggeborgerne at anskaffe sig OCES NemID, den digitale signatur, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at mange digitale selvbetje-ningsløsninger fungerer dårligt, og i, at frivillig digital selvbetjeninggiver kommunerne et større økonomisk incitament til at udvikle bru-gervenlige løsninger, som borgerne ønsker at bruge, den digitale sig-natur, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ser et problem i at overgå til obligatorisk digitalselvbetjening, når NemID på nuværende tidspunkt ikke giver borgerenmulighed for at opbevare sin private nøgle, til finansministeren, ogministerens svar herpåSpm. om. hvorvidt ministeren vil udsætte overgangen til obligatoriskdigital selvbetjening, indtil NemID findes i en udgave, hvor borgeren
3
45
6
78
9
10
11
OMTRYK6
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
selv kan opbevare sin private nøgle, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, atkommunerne forpligtes til at afvise ikkedigitale ansøgninger eller an-meldelser i situationer, hvor det vil være billigere for kommunen atmodtage ansøgningen eller anmeldelsen i stedet for at afvise den, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en vurdering af, hvad det vil koste kommunerne i yderligereadministration at tage stilling til, om borgerne kan undtages fra denobligatoriske digitale selvbetjening, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorvidt der findes anden dansk lovgivning, som i realitetenpålægger borgeren at give et samtykke til et bestemt privat firma, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt borgerne har mulighed for at trække deres samtyk-ke til DanID vedr. NemID tilbage, hvis L159 bliver vedtaget, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det faldende besparelsespotentiale ved frivillig di-gital selvbetjening ville blive opvejet af, at man ikke ville have udgif-ter til administration af ansøgninger om fritagelse fra obligatorisk di-gital selvbetjening, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt der er andre områder i dansk lovgivning,hvor borgeren er tvunget til at indgå en aftale med et bestemt privatfirma, hvis man ser bort fra aftaler, der vedrører DanID/NemID, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om ministeren i forlængelse af de to lovforslag vil tagenogle initiativer, så det bliver vanskeligere at begå såkaldte »manin-themiddle«-angreb på NemID, til finansministeren, og ministerenssvar herpåMFU spm. om, hvorvidt det vækker bekymring hos ministeren, nårman med L 159 tvinger borgeren til at benytte offentlige hjemmesider,som er katastrofale, hvad angår brugervenlighed, til finansministeren,og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt L159 følger princippet »systemet før borge-ren« og ikke »borgeren før systemet«, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som giver kommuner-ne mulighed for selv at bestemme, om de i enkelte tilfælde vælger atbehandle en fysisk henvendelse eller papirblanket fra en borger, da detkan koste flere ressourcer at afvise henvendelsen, til finansministeren,og ministerens svar herpå