Kommunaludvalget 2011-12
L 159
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 16 af 3. maj 2012(L159) stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).Spørgsmål:
Under økonomiske konsekvenser for lovforslaget anføres en årlig besparelsepå 30-45 mio. kr. pr. år ved "fuld indfasning", men det er ikke klart, hvad dersammenlignes med, da den frivillige brug af offentlig digitalisering er stigende.Det er heller ikke klart, om der i de 30-45 mio. kr. pr. år er indregnet udgifter tiladministration af fritagelse fra digital selvbetjening (herunder behandling afklager over kommunernes afvisning af at give fritagelse fra digital selvbetjening),når det bliver obligatorisk at anvende den digitale selvbetjening. Vil ministereni lyset heraf vurdere, hvor meget besparelsespotentialet ved digitalselvbetjening vil falde, hvis det gøres frivilligt at anvende den digitale selvbetje-ning. Vil ministeren desuden vurdere, hvorvidt det faldende besparelsespotentialeved frivillig digital selvbetjening ville blive opvejet af, at man ikke villehave udgifter til administration af ansøgninger om fritagelse fra obligatorisk digitalselvbetjening?Svar:
De foreløbige analyser viser, at der er et betydeligt økonomisk potentiale, hvisborgerne skal benytte digitale kanaler i stedet for at have mulighed for at benytteandre henvendelseskanaler som eksempelvis papirblanketter.På baggrund af hidtidige erfaringer og de foreløbige analyser er det vurderingen, atkommunerne med den nuværende lovgivning, hvor borgerne frit kan vælge, omde ønsker at benytte digital selvbetjening, ikke vil kunne opnå en tilsvarende højgrad af digital selvbetjening som ved en obligatorisk ordning. Det henvises endvi-dere til svar på Kommunaludvalgets spørgsmål 13, hvor det bemærkes, at reglernevedrørende fritagelse er tilrettelagt med sigte på en så let administration som mu-ligt.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, gennemfører Digitaliserings-styrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en analyse af de samledeøkonomiske konsekvenser af overgangen til digital selvbetjening. Analysen afdæk-ker i den forbindelse den nuværende digitaliseringsgrad, som udgangspunkt for envurdering af potentialet ved at overgå til en obligatorisk ordning. Den opdateredeanalyse forventes færdiggjort i maj 2012.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Med venlig hilsenBjarne Corydon