Kommunaludvalget 2011-12
L 159
Offentligt
1119939_0001.png
1119939_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 9 af 3. maj 2012(L159) stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).

Spørgsmål:

Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen udtaler i et interviewmed Computerworld den 13. april 2012, at: ”Ikke alle løsninger i dag i deresnuværende form er lige fikse at sende på nettet," og videre, at: "Mangesteder er det faktisk rigtig skidt, og flere løsninger til lancering i 2013 og 2014er bare ikke lavet ordentligt endnu." http://www.computerworld.dk/art/215858/du-bliver-snart-presset-til-at-e-maile-med-kommunen). Er ministeren enig i, atmange digitale selvbetjeningsløsninger fungerer dårligt og i, at frivillig digitalselvbetjening giver kommunerne et større økonomisk incitament til at udviklebrugervenlige løsninger, som borgerne ønsker at bruge, end obligatorisk digitalselvbetjening gør?

Svar:

De digitale selvbetjeningsløsninger, der bliver obligatoriske i 2012 med dette lov-forslag, er udvalgt, fordi det er vurderet, at borgerne på disse områder er parate,og at systemerne er modne.Digitaliseringsstyrelsen gennemfører i samarbejde med KL og Danske Regioneren analyse af de områder, der i 2013-2015 skal overgå til obligatorisk digital selv-betjening. Analysen gennemføres med bistand fra et eksternt konsulentbureau. Deområder, som kommer til at indgå i bølgerne 2013, 2014 og 2015 vil være områ-der, der vurderes at være parate hertil.Det indgår endvidere som et initiativ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi2011-2015, at der udarbejdes en fællesoffentlig udviklingsvejledning med krav tilselvbetjeningsløsningers brugervenlighed, sprog, tilgængelighed mv. for at under-støtte myndigheders udvikling af nye effektive løsninger.Målet for digitaliseringen af kommunikationen mellem den offentlige sektor ogborgerne er, at 80 procent af al relevant skriftlig kommunikation skal være digital i2015. Når myndighederne har stor sikkerhed for, at borgere flyttes fra de dyrereanaloge kanaler til de billigere digitale kanaler, kan det bedre betale sig for myn-dighederne at bruge ressourcer på at investere i nye brugervenlige selvbetjenings-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
løsninger. Dette incitament, forventer jeg, ikke i samme omfang vil være til stede,hvis borgerne fortsat frit kan vælge de dyrere analoge kanaler.Med venlig hilsenBjarne Corydon