Dette lovforslag er endnu et lovforslag, der indeholder en øget grad af digitalisering.
Her handler det om, at alle borgere og virksomheder skal have en digital postkasse, hvor de fremover vil modtage henvendelser fra det offentlige.
Når man diskuterer digitalisering, er det vigtigt, at det ikke bliver en for og imod-diskussion, som jeg også sagde under behandlingen af det sidste lovforslag, for der kan være mange gode ting ved digitalisering.
Man kan bruge de offentlige penge bedre, fordi det giver nogle effektiviseringsgevinster, som man eventuelt kan bruge på varme hænder og omsorg, og man kan lave nogle arbejdsgange, så man kan spare en masse ressourcer – folk, der sidder og laver rent papirnusseri – og det synes vi da er rigtig fint.
Man giver også mulighed for, at folk kan tilgå, i det her tilfælde deres digitale postkasse, lige meget hvor de er henne i verden, og ikke kun tilgå deres dokumenter, hvis de sidder derhjemme.
Det, der så bare er vigtigt at have in mente, er bl.a., at det også skal være en serviceforbedring for borgerne, hvor borgerne føler at de får bedre løsninger, som både er brugervenlige og tilgængelige.
Der må jeg sige, at vi allerhelst fra Dansk Folkepartis side ville have det sådan, at man kunne lave de her løsninger som nogle frivillige ordninger, som man har et eksempel på med netbank, noget, jeg også spurgte til under behandlingen af det sidste lovforslag.
Jeg tror, at der er mange mange af os, der køber flybilletter eller togbilletter online, der synes, at det er rigtig dejligt, at man kan gøre det som en frivillig løsning.
Hvis det stod til os, ville vi allerhelst have, at det var frivilligt, i stedet for at det er noget, som skal trækkes ned over hovedet på folk, men nu, hvor det ligger på bordet, må vi forholde os til det.
Når det kommer til det her forslag, vil jeg sige, at det vigtige er, at vi sørger for, at alle kan være med på det, og at der er nogle gode regler for de mennesker, som ikke kan benytte de digitale muligheder.
For vi må indrømme, at der jo er nogle grupper i befolkningen, som ikke kan være med.
Der skal vi sørge for, at der er de her undtagelsesregler.
Jeg synes ikke helt, at der er de samme klare regler i det her forslag, som der var i det foregående forslag, som jeg roste meget, fordi man var meget konkret.
Man kom med konkrete eksempler på, hvornår folk var undtaget.
Der synes jeg der er en total mangel i det her forslag, modsat i det foregående.
Man skriver, at finansministeren på et senere tidspunkt må komme med en bekendtgørelse, der ridser reglerne op for, hvornår folk kan undgå at have en digital postkasse.
De regler vil vi meget gerne fra Dansk Folkepartis side vide noget mere om, inden vi siger ja til det her forslag, for det er ret væsentligt for de udsatte grupper, som kan have svært ved at benytte det her.
Så er der en anden ting, vi godt kunne tænke os at få kigget på under udvalgsbehandlingen, og det er, at der ikke er en mulighed for at anke afgørelsen, hvis den består i, at man er tvunget til at have en digital postkasse.
Jeg synes, at det er en uskik, når man laver lovgivning, som kan pådutte borgerne en ting, at de ikke har mulighed for at få prøvet deres sag en ekstra gang.
Og det synes jeg vi skal have kigget på og få med i det her lovforslag, for det er en god skik at have det med i lovgivningen.
Så er der en tredje ting, jeg også kunne tænke mig vi fik kigget noget mere på, og som jeg synes mangler i forslaget.
Det er den del, der handler om, hvordan vi så får de mennesker med, typisk den ældre befolkning fra måske 75 år og opefter, som ikke har it-kompetencer på nuværende tidspunkt.
Hvordan får vi dem med på vognen og får dem uddannet osv.?
Der kunne vi godt bruge, at der stod noget mere om det i det her lovforslag.
Man kan sige, at det selvfølgelig er positivt, at Dansk Folkeparti fik presset på for, og at de andre i forliget var med på at sætte nogle penge af til det i satspuljeforliget.
Så vidt jeg husker, var det 22 mio.
kr.
til mere uddannelse på it-området, men der kunne godt bruges nogle flere midler på at sørge for, at vi får folk med.
Så vil jeg godt komme med en sidste ting, som måske ikke så meget er et spørgsmål, men mere er en ting, jeg synes man burde overveje.
For det er jo sådan i dag, at når man siger, at alle over 15 år skal bruge en digital postkasse, er det omkring 4,2 millioner mennesker, det vedrører.
Ud af dem er der altså 3.100.000, som ikke i dag har en digital postkasse, en e-boks, og der kunne man godt frygte, at vi står i en situation, når alle lige på kort tid skal have sådan en, at systemet bryder ned.
Der kunne jeg godt tænke mig, at finansministeren får kigget på, at vi nu sikre på, at de her systemer også kan bære det tryk.
På samme måde er der over 1,3 millioner borgere, som i dag ikke har NemID.
Der bliver altså et værre run på, når der pludselig er så mange borgere, der skal have systemet på samme tid.
Der har vi altså mange gange før oplevet, når folk skal på de offentlige hjemmesider på samme tid, at de bryder ned.
Så der vil jeg godt være lidt forudseende og bede om, at man får kigget lidt på det, for der er helt sikkert en problemstilling der.
Så er der en sidste ting, som jeg er blevet gjort opmærksom på af en borger, og det er benyttelsen af cookies, altså om folk kan være trygge ved, at deres data ikke videregives.
Så vidt jeg er orienteret, har man i e-boks-løsningen i dag valgt at bruge cookies, hvor man bl.a.
hiver oplysninger ind, som man kan sælge til tredjepart, og det synes jeg da er helt uacceptabelt.
Når man går ind og tvinger folk til at benytte en offentlig løsning, skal de også være sikre på, at oplysningerne ikke kan gå videre til andre.
Så jeg kunne godt tænke mig at høre, om finansministeren vil være med til at se på, om der kunne laves en løsning, hvor man netop ikke bruger cookies, så vi sikrer, at borgerne i hvert fald kan have tryghed fra den kant.
Som sagt er der en del ting, vi gerne vil have kigget på under udvalgsarbejdet, inden vi kan tage endelig stilling til det her lovforslag.