Kommunaludvalget 2011-12
L 160 Bilag 14
Offentligt
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 160
Folketinget 2011-12
OMTRYK(Redaktionelle ændringer i ændringsforslag)
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 24. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om Offentlig Digital Post[af finansministeren (Bjarne Corydon)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Finansmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 4. Enhedsli-stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. april 2012 og var til 1.behandling den 26. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og finansministeren sendte den 7. marts 2012dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del – bilag 71. Den16. april 2012 sendte finansministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget4 skriftlige henvendelser fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst,og 1 skriftlig henvendelse fra IT-Politisk Forening.Finansministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål, jf. L 160 – sam-rådsspørgsmål A, til finansministeren til mundtlig besvarel-se, som denne har besvaret i et åbent samråd med udvalgetden 15. maj 2012. Ministeren har efterfølgende sendt udval-get det talepapir, som lå til grund for besvarelsen af spørgs-målet, jf. svar på spørgsmål 26.SpørgsmålUdvalget har stillet 44 spørgsmål til finansministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogEL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af finansmi-nisteren stillede ændringsforslag. Flertallet stemmer imoddet af Enhedslisten stillede ændringsforslag.Venstre konstaterer, at lovforslaget er en del af udmønt-ningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi fra2011, som Venstre var med til at udarbejde.Venstre startede tilbage i 2001 digitaliseringen af heleden offentlige sektor. Digitalisering spiller en nøglerolle, nårman vil udvikle, modernisere og effektivisere den offentligeservice. Det bidrager til samspillet mellem offentlige institu-tioner og letter kommunikationen.Det nye initiativ indebærer mange fordele både økono-misk og effektiviseringsmæssigt. Samtidig er det et grund-læggende vilkår for at sikre et samfund, der er parat til frem-tiden. Desuden åbner de nye standarder for offentlig kom-munikation op for en række muligheder, hvad angår produk-tion og eksport af danske it-løsninger, muligheder, der kanveksles til vækst, arbejdspladser og eksportindtægter.Men når vi vælger at føre det offentlige system ind i dendigitale tidsalder, følger der et ansvar med. Et ansvar for allede borgere, som skal vænne sig til den nye kommunikations-form.Derfor skal vi være opmærksomme på svage grupper,med begrænsede eller slet ingen it-kompetencer. Her finderVenstre det afgørende, at borgere fra denne gruppe får denpåkrævede hjælp til at kommunikere digitalt med offentligemyndigheder eller eventuelt bliver fritaget for kravet om di-gital post, hvis de reelt ikke har mulighed for at anvende dendigitale løsning.Samtidig lægger Venstre vægt på, at sikkerheden om-kring den digitale kommunikation mellem borger og myn-
AX014109
OMTRYK2
dighed skal være i orden. Begge dele er nødvendige for atsikre borgernes tillid til de nye systemer.Det Konservative Folkeparti kaldte økonomi- og inden-rigsministeren i samråd (L 160 – samrådsspørgsmål A), såministeren kunne redegøre for bestemmelserne om fritagelsefor obligatorisk tilslutning til digital post i L 160, herunderklargøre, hvem der kan blive fritaget, og på hvilke betingel-ser man kan blive fritaget. Endvidere har udvalget bedt mi-nisteren bekræfte, at det er »menneskeførsystem«, der her eret væsentligt princip, og KF forudsætter således for sin støt-te til lovforslaget endvidere, at ministeren sikrer, at såvelpersoner, der ikke er i stand til at anvende computer, sompersoner, der ikke har adgang til computer på deres bopæl,på en enkel måde kan opnå fritagelse for digitaliseringskra-vene. Under samme forudsætning støttes også regeringensændringsforslag af KF.Etmindretali udvalget (DF og EL) indstiller lovforslagettilforkastelse.Mindretallet stemmer dog for de stillede æn-dringsforslag. Mindretallet vil dog stemme for lovforslaget,hvis EL’s ændringsforslag vedtages.Dansk Folkeparti kan ikke støtte forslaget, da DF somudgangspunkt ikke mener, at man skal tvangsdigitalisere.DF mener, at man i stedet skal satse på frivillige løsninger,som er brugervenlige, og som gør det nemmere for borgernepå samme måde som borgerne bl.a. har oplevet med net-bank, som de har taget til sig. Borgerne og bankerne har fåetstore fordele af løsningen, og er løsningen god nok, skal folknok bruge den uden tvang.Løsningen omkring offentlig digital post, som man skallogge på med NemID, bygger på en »enløsningpassertilal-le«-strategi, hvilket DF ikke mener er en god løsning. Detdræber fuldstændig innovationen i forhold til at udvikle nyeog brugervenlige systemer. Borgerne har ikke mulighed forat gå andre steder hen, så derfor er der noget pres, som til-skynder til konstant at forbedre systemet.DF ser også problemer i, at man ved lov tvinger folk til atbenytte et bestemt privat firma. Man er derfor fra offentligside med til at lave monopollignende tilstande.DF har igennem udvalgsarbejdet forsøgt at få mere klar-hed over og en forsikring om, at reglerne for undtagelse fraoffentlig digital post er gode nok, men denne forsikring harministeren ikke kunnet give. DF savner at se bekendtgørel-sen, som omhandler administrationen af undtagelserne, mensom først vil komme senere.Der er også en række problemstillinger i forhold til tek-nologivalg og sikkerhed. Bl.a. er NemID baseret på Java,som er en gammel teknologi, der ikke er kompatibel med al-le platforme. Man udelukker derfor en del mennesker fra atbruge digital post via deres nuværende computer, smartpho-ne eller tablet.Derudover er der et mindre sikkerhedsproblem, da Ne-mID er sårbar over for »maninthemiddle«-angreb. Når enkriminel benytter »maninthemiddle«-angreb til at hacke sigind i f.eks. netbank, så opdager borgeren det hurtigt, da dermangler penge på kontoen. Hvis det derimod er borgerensdigitale postboks, som er hacket, vil borgeren typisk ikkeopdage det, da der blot vil være taget en kopi af fortroligedokumenter.
Det er i øvrigt vigtigt for DF at slå fast, at diskussionenom digitalisering ikke handler om at være for eller imod di-gitalisering. DF støtter digitaliseringen, men mener, manskal basere det på frivillige løsninger og ikke tvangsdigitali-sering.Et godt princip, når vi laver lovgivning, er »borgeren førsystemet«. I denne lov synes logikken at være omvendt,nemlig »systemet før borgeren«, da man som borger somudgangspunkt skal tvinges til at anvende offentlig digitalpost, hvor der så er en række undtagelsesmuligheder.På den baggrund kan DF ikke støtte lovforslaget i sin nu-værende form.Enhedslisten støtter ikke det forslag, som regeringen harfremsat, men kan støtte det, såfremt vores ændringsforslagbliver vedtaget.EL mener, at det er godt at sikre flere muligheder for, atborgere kan benytte sig af digital kommunikation med deoffentlige myndigheder. Langt de fleste borgere vil gernevære digitale med det offentlige i langt de fleste situationer,og langt de fleste har også digitale kompetencer, som rigeligburde slå til. Men de holder sig alligevel tilbage, dels fordide har helt reelle behov, der kun vanskeligt lader sig opfyldedigitalt, og som lovforslaget og den fælles offentlige digita-liseringsstrategi helt ignorerer, dels fordi de offentlige løs-ninger ofte er så ringe, at borgerne opgiver at bruge dem.Det ville på denne baggrund måske give mening at lovgi-ve for at forpligte det offentlige til at gøre tingene ordentligt,og så skulle borgeren nok komme helt af sig selv. Men nulovgiver man i stedet for at tvinge borgerne til at bruge no-get, som det offentlige selv medgiver kunne være bedre, ogsom de ikke har mange chancer for at nå at forbedre væsent-ligt, inden borgerne skal bruge løsningerne. Derfor vil lov-givningen givetvis lette hverdagen for myndighederne, menfor mange borgere være besværlig eller umyndiggørende.For mange borgere i mange situationer kan teknologien(rigtigt implementeret) være et redskab til myndiggørelse ogselvhjulpenhed og bidrage til at styrke medborgerskabet,men for andre borgere eller i andre situationer kan den væredecideret umyndiggørende og nedværdigende og undermi-nere enhver forestilling om medborgerskab. Og det er kunborgeren selv, der ved, hvad der giver mening i situationen.Det kan man ikke lovgive om.Derfor støtter EL ikke, at borgerne skal tvinges til at bru-ge disse løsninger. Derimod skal det være muligt at meldesig fra den digitale postordning, hvis man foretrækker atmodtage brevpost.Gode og brugervenlige digitale løsninger, som kan fun-gere på mange forskellige platforme, kan på sigt spare sam-fundet for udgifter, men det koster også penge at udvikle ogvedligeholde og sikre en god service for de mange, som ge-rne vil have støtte til at bruge løsningerne. Derfor mener EL,at forslaget er for optimistisk i forhold til besparelsespoten-tialet, hvis der skal sikres en god kvalitet i den offentlige di-gitale service.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
OMTRYK3
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAffinansministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 41)Istk. 4, 2.og3. pkt.,ændres »§ 3, stk. 1« til: »§ 3, stk.2«.[Henvisning]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(DF):Til § 52)Stk. 1affattes således:»Finansministeren fastsætter regler om fritagelse af fysi-ske personer fra obligatorisk tilslutning til Offentlig DigitalPost efter § 3, stk. 1, for så vidt angår kommunikation omforhold, der ikke er omfattet af stk. 3. En anmodning om fri-tagelse fra en person, der af personlige årsager ikke ønskerat modtage sin post digitalt, eller fra en person, der ikkelængere har bopæl eller fast ophold i Danmark, jf. § 3, stk.4, medfører altid fritagelse.«[Ret til fritagelse for obligatorisk tilslutning til digital post]Affinansministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 73)Istk. 4ændres »Folketingets ledelse« til: »Folketingetsformand, Folketingets ombudsmand«.[Præcisering]Til § 114)Somstk. 2indsættes følgende:»Stk. 2.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til atfastsætte regler om, at juridiske enheder kan oprette digitalepostkasser med anden identifikation end cvr-nummer.«[Ændring]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget vedrører korrekt henvisning til § 3,stk. 2.Til nr. 2Enhedslisten er enig i, at digitalisering kan lette borger-nes adgang til det offentlige, men ser gerne, at borgerne fårmulighed for at blive fritaget for at modtage offentlig digitalpost, hvis de ønsker det. Det handler principielt set om fri-hed. EL mener ikke, at det er fremmende for digitaliserings-
projektet, hvis borgere skal tvinges til en digital postord-ning, som de ikke ønsker at deltage i. EL finder i den forbin-delse, at det foreliggende lovforslag langtfra er klart nok ibeskrivelsen af, hvem der kan fritages, og hvornår. Derforstiller EL et ændringsforslag, som tydeliggør dette. EL me-ner, at det er mere hensigtsmæssigt at give borgere en mu-lighed for at blive fritaget uden at skulle tvinges til at be-grunde hvorfor frem for at administrere et sæt stramme frita-gelsesregler lempeligt og uden prøvelse af borgerens erklæ-ring.Med ændringsforslaget gøres det helt klart, at alle borge-re, som ønsker en fritagelse for digital post, har ret hertil.Der kan være mange grunde til, at en borger ikke ønsker di-gital post. En grund kan være, at der fortsat er mange sikker-hedsproblemer med NemID. En anden grund kan være, atman som borger ikke er tryg ved, at ens digitale post skalopbevares hos et privat selskab. En tredje grund kan være, atder fortsat er en række uafklarede spørgsmål i forbindelsemed etableringen og driften af den offentlige digitale post.Endelig mener EL, at man i mange kommuner har haftgod erfaring og høstet betydelige fordele ved at indføre digi-talisering af en række ydelser ad frivillighedens vej. Det erderfor EL’s vurdering, at man kan komme lige så langt ogopnå større succes med indførelsen af Offentlig Digital Postved at gøre det muligt for alle at blive fritaget frem for atgennemtvinge en obligatorisk tilslutning.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer en præcisering af, at Folke-tingets ledelse er Folketingets formand, og at FolketingetsOmbudsmand udtrykkeligt nævnes som hørende til Folke-tingets institutioner.Til nr. 4Ændringsforslaget indebærer, at juridiske enheder ikkefra den obligatoriske ordnings ikrafttræden, jf. § 3, stk. 2,har mulighed for at oprette postkasser i digital post-bruger-grænsefladen på f.eks. p-nummer-niveau. Dette er en æn-dring af forslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3 ogde specielle bemærkninger til forslagets § 10. Erhvervssty-relsen gennemførte forud for lovforslagets udarbejdelse envirksomhedsundersøgelse, der viste, at virksomheder havdebehov for at kunne oprette postkasser på p-nummer-niveau.I forlængelse heraf har Digitaliseringsstyrelsen i samarbejdemed Erhvervsstyrelsen og leverandøren af digital post ud-viklet og brugertestet en prototype med selvstændige p-nummer-postkasser i digital post-brugergrænsefladen. Bru-gertesten har vist, at virksomhederne fortsat er interesseret iat kunne modtage og sende post på p-nummer-niveau, mensom en underopdeling af en postkasse på cvr-nummer-ni-veau eller ved at tilgå digital post gennem egne systemer viaen systemtilsystem-grænseflade.Da en færdigudvikling og implementering af en facilitettil oprettelse af selvstændige postkasser i digitalpost-bruger-grænsefladen er forbundet med udgifter sammenholdt med,at der ikke er et udtrykt behov for faciliteten på nuværendetidspunkt, foreslås det, at faciliteten ikke etableres nu, men istedet kan etableres, hvis der måtte opstå et udtalt behov
OMTRYK4
herfor. Det foreslåede stk. 2 muliggør, at erhvervs- og vækst-ministeren kan fastsætte regler om etablering af selvstændi-
ge postkasser med anden identifikation end en juridisk en-heds cvr-nummer.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr.
12345678910111213Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra finansministerenHenvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk ForeningTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 9/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystHenvendelse af 10/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted Kyst1. udkast til betænkningHenvendelse af 12/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystHenvendelse af 20/5-12 fra Kirsten Hink, Rungsted KystÆndringsforslag, fra finansministerenArtiklen »Mac-brugere afskåret fra NemID« af 21/5-12 frawww.epn.dk2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr.
1Titel
Spm. om, hvorvidt alle borgere efter en vedtagelse af lovforslaget kanblive fritaget for at modtage deres post digitalt, hvis de måtte ønskedet, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/4-12 fra IT-Politisk For-ening, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren kan give en række eksempler påsituationer, hvor en borger kan fritages for at have en digital postkas-se, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren vil inddrage partierne i Folketin-get i udarbejdelse af reglerne for, hvornår man kan blive fritaget for atmodtage digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan meddelelse om fritagelse for at modtage digi-tal post vil tilgå de forskellige myndigheder, til finansministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om sikring af kapacitet til, at man på kort tid kan udstedede mange NemID, der kan blive behov for med denne lov, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan regeringen er nået frem til, hvad provenuetfor lovforslaget vil være, og hvor sikker man er i dette skøn, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at borgere, der er indlagtpå et hospital, hvor man ikke har adgang til internet, stadig har mulig-hed for at tilgå deres digitale postkasser, til finansministeren, og mini-sterens svar herpå
23
4
5
6
7
8
OMTRYK6
9
1011
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2324
MFU spm. om, hvad man som borger skal gøre, hvis man i en periodeer forhindret i at tilgå sin digitale postkasse, til finansministeren, ogministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget. Er stillet på L 159 – spørgsmål 6.Spm. om ministerens holdning til IT-Branchens opfordring til, at derikke laves fritagelsesmuligheder for virksomheder, til finansministe-ren, og ministerens svar herpåMFU spm. om en redegørelse for overvejelserne, i forbindelse med ate-Boks A/S skal levere og drive den offentlige digitale post, til finans-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvilke klage- og ankemuligheder ministeren planlæg-ger at etablere i forhold til borgere, som har fået afvist deres anmod-ning om at blive fritaget for benyttelse af Offentlig Digital Post, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at man ved denne lovtvinger borgerne til at blive kunder hos private selskaber, til finansmi-nisteren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er muligt at etablere en ordning, så bor-gerne har flere forskellige udbydere at vælge imellem i forhold til atmodtage digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvem der har ansvaret for, at datasikkerheden i forbin-delse med den digitale postløsning er tilstrækkelig høj, til finansmini-steren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det er et problem, at NemId anvender Java,en snart 15 år gammel teknologi, der af mange betragtes som en sik-kerhedsrisiko, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det bliver muligt for almindelige borgere at anven-de krypteret e-mail signeret med NemID-nøgle som alternativ til Of-fentlig Digital Post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke udgifter der kan forventes til systemændringer og in-formation af borgerne, hvis ministeren i 2014-15 vælger en anden ud-byder til Offentlig Digital Post end e-Boks A/S, til finansministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der findes anden dansk lovgivning, som i realitetenpålægger borgeren at give et samtykke til et bestemt privat firma, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt borgerne har mulighed for at trække deres samtyk-ke til DanID vedr. NemID tilbage, hvis L 160 bliver vedtaget, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har forståelse for, at nogle borgere kan væreutrygge ved, at et privat firma skal opbevare deres digitale korrespon-dance med det offentlige, til finansministeren, og ministerens svar her-påSpm. om kommentar til henvendelse af 9/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK7
2526272829
303132
33
34
35
36
3738
39
40
41
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapiret til brug for besvarelse af sam-rådsspm. A, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget. Er stillet som alm. del – spørgsmål 140Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at NemID-løsningen bliver til-strækkelig sikker, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke omkostninger kommunerne vil få i forbindelse medvejledning og støtte til de borgere, der skal have hjælp til at modtageog sende digital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en borgers fritagelse for at modtage digital post vilvære tidsbegrænset, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en borger konkret vil blive fritaget fra at modtagedigital post, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en borger, der angiver fejlagtige oplysninger i sinbegrundelse for at blive fritaget, bør kunne straffes med fængsel, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke planer ministeren har for opgradering af den teknolo-gi, der ligger bag NemID, og som vil kunne øge sikkerheden ved Ne-mID betydeligt, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet omtilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne ikkeer i besiddelse af en computer, til finansministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt det er tilstrækkeligt til at få fritagelse for kravet omtilmelding til digital e-post, at en borger blot meddeler, at denne ikkeer i stand til at betjene en computer på en ansvarlig måde i denne sam-menhæng, til finansministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bekræftelse af, at fritagelsesreglerne for at modtage digitalpost bliver specificeret præcist i lovforslaget og ikke udskydes til enefterfølgende bekendtgørelse, til finansministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 20/5-12 fra Kirsten Hink,Rungsted Kyst, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om bekræftelse af, at der reelt er tale om en nyskabelse idansk lovgivning, når borgeren via en lov tvinges til at indgå en aftalemed et bestemt privat firma, til finansministeren, og ministerens svarherpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til at ændre log-in-billedet til NemID, så det fremover kan skaleres op og ned i størrel-se og løsningen dermed i højere grad tager hensyn til folk med etsynshandicap, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt det vil være et lovligt grundlag for at blivefritaget fra at bruge offentlig digital post, at man ikke har en enhed,som understøtter Java, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt ministeren i forlængelse af de to lovforslagvil tage nogle initiativer, så det bliver vanskeligere at begå såkaldte
OMTRYK8
42
43
44
45
46
»maninthemiddle« angreb på NemID, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt der er mulighed for at installere de såkaldte»snifferprogrammer« på borgerens pc igennem NemID-løsningen, tilfinansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt L160 følger princippet »systemet før borge-ren« og ikke »borgeren før systemet«, til finansministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om, hvorvidt de mange borgere, der bruger styresystemetMac OS X 10.5 eller ældre styresystemer, kan fritages for at benytteoffentlig digital post, efter at DanID har lavet en opdatering af Ne-mID, som afskærer disse borgere fra at benytte offentlige tjenester viaNemID, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om en redegørelse for de udfordringer, der ligger i, at manmed lovforslaget tvinger alle borgere til at bruge samme digitale løs-ning, samtidig med at denne løsning ikke kan bruges i alle styresyste-mer, til finansministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om uddybning af, hvordan ministeren konkret vil gøre Ne-mID-løsningen mere kompatibel med andre it-enheder, f.eks. iPads, tilfinansministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 160
Samråds-
Titel
spm.nr.
ASamrådsspm. om en redegørelse for bestemmelserne om fritagelse forobligatorisk tilslutning til digital post, til finansministeren