Kommunaludvalget 2011-12
L 160 Bilag 2
Offentligt
1104064_0001.png
1104064_0002.png
1104064_0003.png
1104064_0004.png
1104064_0005.png
1104064_0006.png
1104064_0007.png
1104064_0008.png
1104064_0009.png
1104064_0010.png
1104064_0011.png
1104064_0012.png
1104064_0013.png
1104064_0014.png
1104064_0015.png
1104064_0016.png
1104064_0017.png
1104064_0018.png
1104064_0019.png
1104064_0020.png
1104064_0021.png
1104064_0022.png
1104064_0023.png
1104064_0024.png
1104064_0025.png
1104064_0026.png
1104064_0027.png
1104064_0028.png
1104064_0029.png
1104064_0030.png
1104064_0031.png
1104064_0032.png
1104064_0033.png
1104064_0034.png
1104064_0035.png
1104064_0036.png
1104064_0037.png
1104064_0038.png
1104064_0039.png
1104064_0040.png
1104064_0041.png
1104064_0042.png
1104064_0043.png
1104064_0044.png
1104064_0045.png
1104064_0046.png
1104064_0047.png
1104064_0048.png
1104064_0049.png
1104064_0050.png
1104064_0051.png
1104064_0052.png
1104064_0053.png
NotatHøring over lovforslag om Offentlig Digital Post- høringsoversigtLovforslaget hat været i høring hos de myndigheder og organisationer m.v., der ernævnt i bilaget til dette notat, ligesom det har været offentliggjort påhøringsportalen. Høringsfristen udløb den 10. februar 2012,Digitaliseringsstyrelsen har modtaget følgende bemærkninger:Forslaget har været i høring hos følgende: Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- ogVækstministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,Ligestillings- og Kirkeministeriet, Klima, Energi- og Bygningsministeriet,Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Fødevarer, landbrug ogFiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser, Skatteministeriet, Social- ogIntegrationsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Advokatrådet, Ankestyrelsen, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Brugerforeningen, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, DanskeRegioner, Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri, Datatilsynet, DetCentrale Handicapråd, DI-ITEK, Finansrådet, Forbrugerombudsmanden,Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningenaf Socialchefer, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Håndværksrådet,Institut for Menneskerettigheder, ITB, Kommunernes Landsforening,Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen afførtidspensionister, Landforeningen af Psykiatribrugere, Landsorganisationen iDanmark, Rigsrevisionen, SAND – De Hjemløses landsorganisation,SIND, Ældre Sagen, ÆldremobiliseringenFølgende har afgivet høringssvar:Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for Børn ogUndervisning, Ministeriet for Fødevarer, landbrug og Fiskeri, Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Transportministeriet,Økonomi- og Indenrigsministeriet, Advokatrådet, Dansk Blindesamfund, DanskeRegioner, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Institut forMenneskerettigheder, ITB, Kommunernes Landsforening, Landbrug ogFødevarer, Landforeningen af Psykiatribrugere, SAND – De Hjemløseslandsorganisation, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen,Færøernes Hjemmestyre,Der er herudover modtaget høringssvar fra:
ATP, Rådet for Socialt udsatte, Biblioteksparaplyen, Kulturstyrelsen,Lønmodtagernes DyrtidsfondFølgende har angivet ikke at have bemærkninger: Ligestillings- ogKirkeministeriet, Klima, Energi- og Bygningsministeriet,Forbrugerombudsmanden, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen afRegistrerede Revisorer, Rigsrevisionen.Opsummering af høringssvar:Høringen giver indtryk af en overordnet positiv tilgang til lovforslaget, herunderen generel accept af, at digitalisering giver nogle potentialer både i forhold tilborgerservice og effektivisering. Der er en forståelse af ,at det offentlige søger atrealisere disse potentialer.Det er endvidere en generel tilbagemelding, at modellen for obligatorisktilslutning, og i sammenhæng hermed muligheden for fritagelse, er af balanceret.Høringen har ikke givet anledning til indholdsmæssige ændringer af loven. Der erdog foretaget en enkelt præcisering af lovteksten. Den vedrører, at ministeren ikkeblot kan, men skal fastsætte regler om fritagelse. Der er endvidere foretagetpræciseringer og justeringer af lovbemærkningerne.Præciseringerne vedrører bl.a., at manglende adgang til computer i eget hjem er enfritagelsesgrund, samt at myndigheder så vidt muligt skal anvende digitalkommunikation. Det er endvidere præciseret, at fritagelse ikke i sig selv kanmedføre tab af rettigheder til sociale ydelser.Der er i flere høringssvar stillet spørgsmål til, hvorfor det offentlige ikke erforpligtet til at afsende via Offentlig Digital Post. Modellen er dog fastholdt delsfordi der findes alternative og velfungerende digitale kommunikationsløsninger,og dels fordi der er kommunikation, der ikke egner sig til at blive digitaliseret.
Side 3 af 53

Myndighed/Organisation

ATP

Høringssvar

1. ATP finder det uklart, hvilke betingelser en myndighed skalopfylde for at blive omfattet. Det foreslås, at det tydeliggøres ibemærkningerne, hvilke myndigheder der er omfattet af dennuværende postløsning.2. Det fremgår ikke af bemyndigelsen eller bemærkningerne til §5, hvilken betydning fritagelse af en borger vil få for denafsendende myndighed. Det foreslås, at det præciseres hvilkeforpligtelser der påhviler den offentlige afsender, hvordan denoffentlige afsender får meddelelse om fritagelse af en personeller virksomhed. Herunder er det vigtigt at det afklares, hvornårpost da antages at være kommet frem, især vedrørendeberegning af klagefrister.3. ATP er i tvivl, om hvornår en digital postkasse åbnes forlæseadgang eller lukkes helt navnlig i forbindelse med død ellervirksomhedsophør, samt hvilken betydning det har for enoffentlig afsender i de konkrete situationer.

Digitaliseringsstyrelsens

kommentarer

Bemærkningerne til lovforslagets § 7er justeret i overensstemmelse med detanførteDet er i bemærkningerne til § 5tydeliggjort hvordan bemyndigelsen i §5, stk. 1 og 7 skal udmøntes, herunderbetydningen af fritagelse. Tilsvarendetydeliggørelse er foretaget for så vidtangår bemyndigelserne i § 5, stk. 3 og4De materielle regler om læseadgangved virksomhedsophør mv. samt vedpersoners død og værgemål følger afden relevante lovgivning herom. Dervil i medfør af lovforslaget blivefastsat nærmere regler om sletning afen postkasse efter en tilslutningsophør. For at tydeliggøre at
Side 4 af 53lovforslaget ikke ændrer eller giverbemyndigelse til ændring af dematerielle regler, er bestemmelserne i§ 6, stk. 3 og 4 udgået.Af den fællesoffentligedigitaliseringsstrategis spor "Fællesgrunddata for allemyndigheder", initiativbeskrivelse 10.4– forbedret grunddata fravirksomhederne fremgårfølgende: "SE-numre udfases afregulering, praksis og kommunikationhos andre myndigheder end SKAT.SE-numre er ikke den officielleidentifikation for virksomheder,hvorfor disse udfases hos alle andremyndigheder end SKAT”. På denbaggrund bliver det ikke muligt iDigital postløsningen at tilknytte SEnr. til CVR nr.Det kan bekræftes, at ikrafttrædelsenfølger digitaliseringsstrategiens
4. ATP henstiller, at det for hvert CVR nr. bliver muligt attilknytte virksomhedens SE nr. Det vil være forbundet medadministrative og økonomiske omkostninger hvis systemer skalbaseres på CVR- og P-numre.
5. ATP antager, at forslaget sættes i kraft i overensstemmelsemed den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Side 5 af 53angivelser. Bemærkningerne tilforslagets § 12 er justeret ioverensstemmelse hermed.Beskæftigelsesministeriet1. Det fremgår ikke eksplicit af lovforslaget, om borgerneautomatisk får tilsendt et NemID, eller om borgeren skal søgeherom.Borgeren skal selv sørge for at være ibesiddelse af den fornødne log-in.Dette fremgår af bemærkningerne tillovforslagets § 10.Med betingelser for frivilligestilslutning, har det alene være tilsigtet,at betingelsen er, at en frivilligttilsluttet skal have CVR eller CPRnummer samt være i besiddelse af ellerkunne opnå fornøden log-in i denbetydning, at man ikke har krav påfrivillig tilslutning, hvis man ikke hareller kan opnå fornøden log-in. § 4 ogbemærkningerne hertil er justeret ioverensstemmelse hermed.Anvendelsen af andre digitaleløsninger end offentlig Digital Postomfattes ikke af lovforslaget. Der
2. Det fremgår ikke, hvilke betingelser frivilligt tilsluttede skalopfylde for at blive tilsluttet, fx om manglende ejerskab afcomputer eller manglende internetopkobling er enfritagelsesgrund. Såfremt adgang til internetopkoblede pc’ere iborgerservicecentrene, biblioteker mm. tænkes at udgøretilstrækkelig adgang til at modtage digital post, bør der tageshøjde for åbningstider mm.3. Flere af ministeriets styrelser anvender andre digitaleløsninger, der ikke udelukkende anvender NemID. Det fremgårikke om alternative tilslutningsmuligheder fremover vil være
Side 6 af 53udelukket.tages derfor ikke med forslaget stillingtil andre tilslutningsmuligheder.Fritagelse vil blive centralt registreret.Den nærmere kommunikation heromvil blive fastlagt i forbindelse medudmøntningen af bemyndigelserne i §5, stk. 74. Meddelelse om fritagelse bør tilgå alle myndighederEn borger eller virksomhed kan iOffentlig digital Post indtaste to e-mail adresser, hvortil der sendesadvisering om ny post. Det erendvidere muligt at få advisering pr.SMS ved at indtaste sit mobilnummer.5. På BM’s område kan den foreslåede retsvirkning havealvorlige konsekvenser. Det bør overvejes, om der, tilSMS advisering sker dog kun, hvis denafsendende myndighed vælger atafhjælpning af akut opståede hindringer for at gøre sig bekendttilbyde denne adviseringsform. Dettemed sin post, bør etableres en meldeordning, og at der givesinformation om modtaget post på mindst én anden måde fx påfremgår nu af bemærkningerne tillovforslagets § 10.SMS eller e-mail.6. Arbejdsmarkedsstyrelsen bemærker, at lovforslaget falder godt Fritagelse vil blive centralt registreret.i tråd med AMS’s digitaliseringsbetræbelser. AMS forudsætter, at Den nærmere kommunikation heromfritagelse gælder al offentlig post og herunder at fritagelsevil blive fastlagt i forbindelse medkommunikeres til alle myndigheder. På A-kasse området pågårudmøntningen af bemyndigelserne i §
Side 7 af 53der en fortsat udvikling og brug af elektronisk kommunikation,og lovforslagets principper er allerede lagt til grund for dettearbejde.
5, stk. 7
Det er korrekt at anvendelse afOffentlig Digital Post forudsætter atvirksomheder har et CVR nummer.Begrænsningen i bilag og MB knyttersig til at nogle myndigheder ikke harkunnet modtage større forsendelser.Begrænsningen er således sket afhensyn til myndighedernes drift.7. Arbejdstilsynet bemærker, at tilsynet i videst muligt omfangSåfremt tilsynet ønsker denne grænseændret, er tilsynet velkommen til atkommunikerer digitalt med virksomhederne. Der er imidlertidrette henvendelse tilogså udfordringer forbundet hermed. De vedrører delsudenlandske virksomheder, der ikke har CVR nummer, og delsDigitaliseringsstyrelsen, deradministrerer den Offentlige Digitaleopleves begrænsninger i antal bilag og volumenstørrelse vedPost løsningafsendelse gennem e-Boks.8. Arbejdsskadestyrelsen har ikke overordnet bemærkninger tilDet kan bekræftes at lovforslaget ikkeforslaget, men bemærker, at styrelsen allerede er på forkant med har til hensigt at begrænseden udvikling forslaget lægger op til, ligesom styrelsen harvidereudvikling af ”Se Sag”. Det erindført forskellige former for digital kommunikation medbl.a. af hensyn til velfungerendeparterne i arbejdsskadesager, fx i ”Se Sag”. Styrelsen forudsætter, digitale løsninger uden for Offentlig
Side 8 af 53at lovforslaget ikke begrænser styrelsens muligheder forvidereudvikling af ”Se sag”.
digital Post, at anvendelsen afOffentlig Digital Post ikke erobligatorisk for de offentligemyndighederBemærkninger til § 7 er justeret så detfremgår, at en myndighed skalgennemføre en teknisk tilslutning.9. Pensionsstyrelsen bemærker følgende: Det fremgår ikkeBemærkningerne til § 7 er ligeledestydeligt, om det kræver en aktiv indsats for myndigheden at blive justeret så det fremgår, hvilketilsluttet, ligesom det ikke fremgår hvilke myndigheder, der ermyndigheder der kan anvendeomfattet af den digitale postløsning ved lovens ikrafttræden. Det postløsningen fra lovens ikrafttræden.fremgår ikke, hvilket tidsperspektiv der er for genudbud ogDen nuværende kontrakt omdermed fra hvilket tidspunkt myndigheder, der ikke påOffentlige Digital Post udløber i 2014nuværende tidspunkt er omfattet, kan blive det. Tidsperspektivet med mulighed for 1 års forlængelse.for ikrafttrædelsen af § 12, stk. 2. Desuden fremgår det ikke,Den skal derfor findes en ny løsninghvordan en myndighed bliver bekendt med fritagelse af borgere senest i 2015.10. Styrelsen for fastholdelse og rekruttering (SFR) bemærker, at Fritagelse vil blive centralt registreret.personer der søger arbejdstilladelse for en stor del indgiverDen nærmere kommunikation heromførstegangsansøgning fra udlandet. De har derfor ikke cpr. nr.vil blive fastlagt i forbindelse medpå ansøgningstidspunktet og omfattes ikke af lovforslaget. Derudmøntningen af bemyndigelserne i §kan være behov for information om ny post på mindst én anden 5, stk. 7måde for at afhjælpe akutte situationer eller meldeordning om, at
Side 9 af 53Biblioteksparaplyen/Danmarksbiblioteksforeningman ikke kan modtage sin post digitalt.Bibliotekerne hilser den øgede brug af digital post velkommen.Bibliotekerne bør medtænkes aktivt i implementeringsindsatsen.2/3 af bibliotekerne løser i dag borgerserviceopgaver formyndighederne. Bibliotekerne kan ligeledes indtænkes i rollensom facilitator over for andre myndigheder i relation tilborgerkontaktIntet at bemærke
DanskeHandicaporganisationer/DanskBlindesamfund(Høringssvar D)
1. Når man indfører obligatorisk tilslutning er det vigtigt attilgængelighed sikres. Den digitale kommunikation skal væretilgængelig for mennesker med handicap. Mennesker medhandicap får større mulighed for selv at forestå kommunikationmed det offentlige.2. Danske Handicaporganisationer er bekymrede over at eBoksikke er fuldt tilgængelig – det gælder bl.a. de dokumenter dersendes gennem løsningen, og foreslår, at der stilles krav omtilgængelighed til postløsningen (som det gøres ibemærkningerne til § 2) og de dokumenter, der skal formidlesgennem postløsningen.
Intet at bemærke
Det fremgår af bemærkningerne tillovforslagets § 2, at løsningen skalvære tilgængelig. Dokumenterstilgængelighed skal sikres hosafsenderne inden afsendelse til denOffentlige Digitale Postløsning, Allemyndigheder skal efterleve gældendekrav om tilgængelighed
Side 10 af 533. Muligheden for fritagelse må aldrig erstatte kravet omtilgængelighed.4. For nogle grupper af handicappede udgør manglendetilgængelighed en barriere for at få NemID. Digital post gørløsningen af dette problem endnu vigtigere.5. Læseadgang til andre er et alternativ til fritagelse for personermed kognitive funktionsnedsættelse. Det bør i sådanne tilfældesikres, at det registreres hvem der har indsigt i vedkommendessag og afgiver oplysninger. Endvidere er det vigtigt atlæseadgang sikres at ophøre, når den der har læseadgang fx ikkelængere er ansat.
Intet at bemærkeDigitaliseringsstyrelsen er løbende ikontakt med blandt andet DanskeHandicaporganisationer og DanskBlindesamfund for at sikre ogforbedre tilgængeligheden i NemIDLæseadgang gives i dag ved at enborger logger ind i sin digitalepostkasse og angiver hvilket cpr. nr(eller CVR), der skal have læseadgang.Herefter kan personen medlæseadgang i sin egen postkasse læseborgerens post. Hvis personen medlæseadgang svarer på borgerens post,sker der det fra postkassen tilhørendepersonen med læseadgang. På denmåde kan en myndighed se, at postener afsendt af personen medlæseadgang og ikke borgeren. Hvordanen borger kan give læseadgang uden atlogge ind i sin digitale postkasse, er
Side 11 af 53under overvejelse og vil blive fastlagtved udmøntning af bemyndigelsen ilovforslagets § 6, stk. 2Finansministeriet må henvise til denrelevante lovgivning vedrørende støttetil hjælpemidler
7. Tilgængeliggørelse forudsætter at design af software mv. ertilgængelig i forhold til det kompenserende udstyr, der findes påmarkedet. Tilgængeliggørelse bør fastslå en forpligtelse forbevillingshaverne, især kommunerne, til at stille kompenserendeudstyr vederlagsfrit til rådighed, samt træning/undervisning somydelse, hvor afgørelsen om ydelsen ikke må overlades til skøn.
Finansministeriet bemærker, at det aflovforslaget fremgår, at der skal ske enkvalificering af de økonomiskekonsekvenser for de berørtemyndigheder. Dette arbejdegennemføres i tæt dialog med KL ogDanske Regioner for at sikre etretvisende billede af de økonomiskekonsekvenser af lovforslaget.Danske Regioner1. Potentialet ved lovforslaget er ikke nær så højt som der læggesop til i høringsmaterialet. Der er ikke indregnet omkostninger tiletablering, implementering og adm. omkostningerFinansministeriet bemærker endvidere,at de økonomiske potentialer drøftes iforbindelse med aftale om
Side 12 af 53Regionernes økonomi for 2013.Finansministeriet er enig med DanskeRegioner i, at der er administrativekonsekvenser ved lovforslaget, og atdisse ud over væsentlige mulighederfor forenkling og effektivisering ogsåindebærer omlægning af arbejdsgange,ændret kommunikation overforborgerne, teknisk tilpasning, m.v.Lovbemærkningerne er justeret for attydeliggøre dette.2. Fritagelse imødekommer en del af de bekymringer, der kanvære i forhold til visse patienter, og fritagelsesmuligheden er etvigtigt element i forslaget.3. Vigtig præcisering, at det er en ret for borger og virksomhederat modtage posten digitalt, men at de ikke har krav på det. Påsygehusområdet kan hensyn til kommunikationens sikkerhed forgennemførelse tilsige anvendelse af andre kanaler.4. Der vil fortsat være behov for papirbreve til de, der ikke erIntet at bemærke
Intet at bemærke
Intet at bemærke
Side 13 af 53tilmeldt den digitale løsning.5. I forbindelse med muligheden for læseadgang ville det være atforetrække, at der tillige gives fuldmagt til at handle på vegne afden meddelelsen er sendt til. Ellers opstår der risiko for, at enperson overlader sit NemID til andre.Læseadgang gives i dag ved at enborger logger ind i sin digitalepostkasse og angiver hvilket cpr. nr(eller CVR), der skal have læseadgang.Herefter kan personen medlæseadgang i sin egen postkasse læseborgerens post. Hvis personen medlæseadgang svarer på borgerens post,sker der det fra postkassen tilhørendepersonen med læseadgang. På denmåde kan en myndighed se, at postener afsendt af personen medlæseadgang og ikke borgeren. Hvordanen borger kan give læseadgang uden atlogge ind i sin digitale postkasse erunder overvejelse og vil blive fastlagtved udmøntning af bemyndigelsen ilovforslagets § 6, stk. 2Der er i øjeblikket ikke aktuelle planerom et etablere digitale postkasser medanden identifikation. Finansministeriet
6. Postkasse på CVR-nummer og P-nummer niveau kan vise sigutilstrækkelig for større myndigheder, der kan have behov for atoprette postkasser for enheder, der ikke har P-nummer.
Side 14 af 53vil imidlertid gerne indgå i drøftelserherom, herunder om hvorvidt størremyndigheders og virksomhedersbehov kan imødekommes på andenvis.Det er muligt i løsningen i dag athåndtere fejlmodtaget post uden tab afidentifikationsoplysninger omoprindelig afsenderDet er foretaget justeringer iLovforslag om Det CentralePersonregister, lov om dags-, fritids-og klubtilbud mv. til børn og unge, lovom folkeskolen og sundhedsloven såbestemmelserne i de to forslag erafstemtDet er Finansministeriets opfattelse, athospitalerne allerede i dag i vidtomfang stiller internetadgang tilrådighed for patienter. Patienter er i defleste tilfælde indlagt i kort tid. Hertil
7. Videresendelse fra en myndighed, der videresender til rettemyndighed, skal kunne ske nemt og sikkert og uden tab afidentifikationsoplysninger om oprindelig afsender.8. Der foreligger inkonsistens i hvornår fremkomst er rettidigfremkomst. Der er således uoverensstemmelse mellem de tolovforslag – forslag til lov om Off. Digital Post og Lovforslagom Det Centrale Personregister, lov om dags-, fritids- ogklubtilbud mv. til børn og unge, lov om folkeskolen ogsundhedsloven (forstået som hhv. fremkomst indenkontortidsophør og som helt indtil og med kl. 23.59 denpågældende dag).9. Lovforslagene, jf. ovenfor, stiller krav om adgang til internetfor borgeren – det stiller store krav til fremtidige it-installationsløsninger hospitalssektoren.
Side 15 af 53kommer at den teknologiske udviklingmuliggør alternative adgang tilOffentlig Digitale Post f.eks. viamobiltelefonenIntet at bemærke
10. Der tages forbehold for politisk behandling i regionernesamt at de økonomiske konsekvenser for regionerne iforbindelse med lovforslaget og den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi ikke er tilstrækkeligt belyst.Fødevareministeriet1. Implementeringstidspunktet er afgørende for ministerietsomkostninger til omstilling af systemer. Det er derfor vigtigtmed ministeriets inddragelse i implementeringsplan ogkonsolidering af business case. På nuværende tidspunkt erministeriet nødt til at tage budgetforbehold.
Digital Post forventes gjortobligatorisk for virksomheder i løbetaf 2013 og borgere i november 2014.Det bemærkes, at det fremgår atlovforslaget, at de økonomiskekonsekvenser er ved at blivekvalificeret med henblik på, atpotentialerne kan indbudgetteres fremmod FFL2013 for virksomhedsdelenog FFL2014 for borgerdelen.Intet at bemærke
2. Det EU-retlige effektiviseringsprincip tilsiger at nationaleregler ikke må gøre det uforholdsmæssigt svært at søge
Side 16 af 53landbrugsstøtte. Dette kan nødvendiggøre undtagelser af vissegrupper evt. i en overgangsperiode. Evt. undtagelser vil haveindvirkning på business casen.3. Udgifter og omkostninger vedrørende vedligehold, udviklingog integrationer forudsættes ikke at medføre udgifter forministeriet jf. DUT princippet.
Digital Post forventes gjortobligatorisk for virksomheder i løbetaf 2013 og borgere i november 2014.Det bemærkes, at det fremgår aflovforslaget, at de økonomiskekonsekvenser er ved at blivekvalificeret med henblik på, atpotentialerne kan indbudgetteres fremmod FFL2013 for virksomhedsdelenog FFL2014 for borgerdelen.Der er indsat uddybendebemærkninger i punkt 1 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger.Intet at bemærkeDer er indsat et nyt punkt 2.7 i
4. Ministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der på sigtudarbejdes klar sikkerhedspolitik vedr. håndtering af fortroligevirksomhedsoplysninger.IT-Branchen1. IT-Branchen forholder sig positivt til forslaget, der er enmarkant milepæl i digitaliseringen og nødvendig for at høstedigitaliseringens milliard potentiale.2. Udfordring vedrørende underskriftskrav skal afklares, idet det
Side 17 af 53er centralt at digitale dokumenters gyldighed ikke må anfægtes.3. Det bemærkes, at Digital post forbedrer IT-leverandørersmuligheder for vækst, herunder i eksportsammenhæng.4. Digital kommunikation bør være en rettighed for borgere ogvirksomheder. Det foreslås endvidere, at borgere ogvirksomheder default kan afgive samtykke til at foretrækkedigital kommunikation.
lovforslagets almindeligebemærkningerDet er positiv udmelding, der faldergodt i tråd med regeringensvækstpolitikDer findes ikke en generellovregulering om formen for borgereog virksomheders henvendelser tiloffentlige myndigheder. Formkrav skalvære lovregulerede. Borgere ogvirksomheders ret til digitalkommunikation gennem OffentligDigital Post fremgår af lovforslagets §8 med de undtagelser, der fremgår aflovforslagets § 9, og som vedrørerformkrav fastsat i lovgivningen. Enborger eller virksomheder har såledesfortsat ret til at henvende sig digitalt tilmyndighederne under anvendelse afdigital signatur, jf. eDag 2målsætningen. eDag 2 fraviges såledesikke ved lovforslaget, når det drejer sig
Side 18 af 53om henvendelser til det offentlige.Men digital post løsningen gør detenklere for borgere og virksomhederat kommunikere digitalt. Når detdrejer sig om myndighedensbesvarelse er det fast antaget, atmyndigheden skal anvende denkommunikationsform som borgereneller virksomheden har anvendt vedsin henvendelse til myndigheden. Medlovforslagets § 7 får myndighederneimidlertid ret til at besvare ellerhenvende sig gennem Offentlig DigitalPost. Der vil dog være tilfælde hvorbl.a. formkrav tilsiger, atkommunikationen fra en myndighedikke kan ske digitalt.5. Det bør være obligatorisk for offentlige myndigheder atFinansministeriet er enig i, at digitalanvende digital kommunikation. IT-Branchen er bekymret over kommunikation skal fremmes mestat forslaget om Offentlig Digital Post alene åbner mulighed formuligt og i alle former fordigital kommunikation, og foreslår at det fremgår, at digital post kommunikation, hvor dette er muligt.udgør én af de mulige kanaler til digital kommunikation, som det Det må imidlertid også erkendes, at
Side 19 af 53offentlige har pligt til at anvende medmindre der exceptionelt ergivet fritagelse herfra.
6. Borgerfritagelse bør være tidsbegrænset til eksempelvis højstto år og fritagelse bør kun anvendes undtagelsesvist. IT-Branchen ser ingen grund til at give fritagelsesmuligheder forvirksomheder.
der er forsendelser, der ikke egner sigtil digital kommunikation. Det drejersig navnlig om dokumenter udstedesmed henblik på fremvisning til 3. part,fx pas og transporttilladelser. Hviskommunikation gøres obligatoriskdigital for myndighederne, skabessamtidig et behov for administrationaf undtagelser. Det er derfor vurderetmest hensigtsmæssigt ogomkostningseffektivt at gøre det til enmulighed. Men det er klartforventningen, at alle myndigheder - idet omfang det overhovedet kan ladesig gøre – bestræber sig på atdigitalisere deres kommunikation. Deter således hjørnestenen i denfællesoffentlige digitaliseringsstrategiTidsbegrænset fritagelse vil nøje bliveovervejet og er et emne, der kanreguleres ved udmøntning afbemyndigelsen i lovforslagets § 5, stk.
Side 20 af 537. Der bør af brugervenlighedshensyn være mulighed forautomatisk videresendelse/udtræk bl.a. i forhold til 3. partersamt integrationsmulighed til private services.Kulturstyrelsen (Biblioteker ogMedier)1. Forslaget er et væsentligt bidrag til fortsat digitalisering,hvilket også er til gavn for bibliotekerne.2. Der er en gruppe borgere, som ikke er digitalt selvhjulpnemen som kan blive det med vejledning fra offentligemyndigheder og civilsamfundet. Loven bør suppleres afinitiativer der understøtter it-læring. Folkebibliotekerne spillerher en væsentlig rolle.3. Kerneopgave for bibliotekerne, jf. også biblioteksloven.Opfølgningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi stillerfortsat krav til udbygning af læringsindsatser herunder ”Lærmere om it-netværket”.4. Ikrafttrædelsen bør tillige drøftes medbiblioteksinteressenterne, kulturministeriet og KL mhp. hvordanbibliotekerne kan bidrage til lovens realisering.7.En sådan facilitet indgår allerede i dendigitale postløsning i dagIntet at bemærkeBibliotekerne er indtænkt som kanalfor hjælp også vedrørende digital post
Intet at bemærke
Ikrafttrædelsestidspunktet vil blivefastsat i overensstemmelse med det iden fællesoffentligedigitaliseringsstrategi anførte.
Landsforeningen af nuværendeog tidligere psykiatribrugere(LAP)
Side 21 af 531. En del psykiatribrugere kan have svært ved at benytte digitaleløsninger. LAP opfordrer til i informationsarbejdet at retteopmærksomhed på information målrettet psykiatribrugere ogfrivillige, der arbejder i socialpsykiatriske tilbud mv. Der børogså informeres også om fritagelsesmuligheder og tryghed vedløsningen.2. LAP sætter pris på at en erklæring ikke undergives en egentligprøvelse, men lægges til grund uden videre.3. Pligt til digital kommunikation kan sprede usikkerhed. LAPopfordrer til eksplicit målsætning om, at borgere med særligebehov ikke må miste sociale ydelser m.v.
Finansministeriet er opmærksom på atinformation om overgang tilobligatorisk Digital Post også skaltilgodese særlige behov i hos bestemtegrupper af borgereIntet at bemærkeMulighederne for fritagelse og denlange implementeringsforløb skal bl.a.være med til at sikre en målrettetinformation om tryg overgang tilobligatorisk digital post.Bemærkningerne til lovforslagets § 5er i øvrigt justeret så det fremgår, atfritagelse ikke i sig selv kan bevirke tabaf sociale ydelser.
Ministeriet for børn ogundervisning
1. Bemærkning om selvejende institutioner, der ikke er offentlige Finansministeriet indgår gerne imyndigheder, vil kunne omfattes af ordningen som offentligedrøftelser om udmøntningen afafsendere. Ministeriet forudsætter at blive inddraget sammenbemyndigelsens i lovforslagets § 7med relevante interessenter inden bemyndigelsen i § 7
Side 22 af 53udmøntes.Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregåendeuddannelser1. Tilfredshed med at anvendelsen ikke er obligatorisk foruniversiteterne, hvis de har anden teknisk løsning.2. Oplistning af afhængigheder som borgeren ikke harindflydelse på, men som kan hindre borgerens adgang til dennesdigitale postkasse (herunder at NemID kan være ud af drift elleret nyudstedt papkort kan være undervejs med fysisk post, muligemodsætningsforhold mellem NemIDs brugerbetingelser ogbrugerens system, eks. vedr. opdateringer, desuden kanhelligdage, ferieperioder og åbningstider forhindre borgerne irettidigt at tilgå den digitale post samt endelig hindringer i kraftaf manglende sprogunderstøttelse).3. Det fremgår ikke af lovforslaget, om der er taget højde forforvaltningsretlige krav til underskrift.4. Det fremgår ikke, om man vil kunne undtage bestemte typeraf dokumenter, som modtageren har brug for at modtage påpapir, såsom beviser, attester og lignende.5. Styrelsen for Universiteter og Internationalisering gørIntet at bemærke
I bemærkningerne til lovforslagets §10 er redegjort for, at hindringer somborgeren ikke har indflydelse på, harden betydning, at en meddelelse ikkekan anses for at være kommet fremfør hindringen er ophørt.
Der er indsat et nyt punkt 2.7 ilovforslagets almindeligebemærkningerDet fremgår af lovforslagets § 9 nr. 1og bemærkningerne hertilDen påpegede begrænsning er
Side 23 af 53opmærksom på visse begrænsninger i mulighederne for atanvende digital post i forbindelse med vurderinger afudenlandske ansøgninger. Begrænsningen består i, at sådannevurderinger skal kunne benyttes som fremvisning afdokumentation på samme måde som et eksamensbevis.ØIMHøringsvaret vedrører specificering af bopælsregistrering, jf.forslagets § 3 og bemærkningerne hertil. Endvidere bemærkes atbetingelserne for frivillig tilslutning bør fremgå af bestemmelseni § 4.
baggrunden for bestemmelsen ilovforslagets § 9, nr. 1. Der vil væretyper kommunikation som skalfremsendes i fysisk form fx fordi detpågældende dokument er beregnet tilfremvisning for 3. mand.Høringssvarets bemærkninger tillovforslagets § 3 og bemærkningernehertil er indarbejdet i lovforslaget.For så vidt angår bemærkningen tilden foreslåede § 4 bemærkes, atbestemmelsens § 4 ogbemærkningerne hertil er ændret.Intet at bemærkeFinansministeriet er opmærksom på atinformation om overgang tilobligatorisk Digital Post også skaltilgodese særlige behov hos bestemte
Rådet for socialt udsatte
1. Rådet bemærker, at det ikke var anført som høringspart uagtetrådet er nedsat af regeringen med mandat til bl.a. at være talerørfor socialt udsatte mennesker.2. Rådet opfordrer til at der i informationsarbejdet også rettesopmærksomhed på information, der retter sig til socialt udsattesamt personale og frivillige, herunder at informationen bådeomfatter fritagelsesmuligheder og tryghed om de nye løsninger.
Side 24 af 53Rådet forudsætter, at socialt udsatte vil være omfattet affritagelsesmulighederne.3. Indførelsen af pligt til digitale løsninger spreder usikkerhed.Derfor opfordrer rådet til at formulere en målsætning om, atovergangen til digitale løsninger ikke må resultere i at nogenmister sociale ydelser.
grupper af borgereDe lempelige muligheder for fritagelseog den lange implementeringsforløbskal bl.a. være med til at sikre enmålrettet information om trygovergang til obligatorisk digital post.Bemærkningerne til lovforslagets § 5er i øvrigt justeret så det fremgår, atfritagelse ikke i sig selv kan bevirke tabaf sociale ydelserVed den obligatoriske ordningsikrafttræden vil personer, f.eks.hjemløse, der i CPR er registreret udenfast bopæl, ikke være omfattet.Herudover vil der blive fastsatlempelige fritagelsesreglerFinansministeriet er opmærksom på atinformation om overgang tilobligatorisk Digital Post også skal
SAND- de hjemløsesorganisation
1. Organisationen bemærker, at den generelt acceptererdigitaliseringsprocessen som en naturlig samfundsudvikling, menat der i lovgivningsprocessen bør indskrives reelle og konkretetiltag, for at undgå skadevirkninger for deres målgruppe, der ofteikke har den nødvendige viden og evne til at anvende digitaleløsninger.2. Organisationen opfordrer til, at der i informationsarbejdetogså rettes opmærksomhed på information der retter sig tilsocialt udsatte samt personale og frivillige. Organisationen
Side 25 af 53forudsætter at socialt udsatte vil være omfattet affritagelsesmulighederne, og at dette vil indgå iinformationsarbejdet.3. Indførelsen af pligt til digitale løsninger spreder usikkerhed.Overgangen til digitale løsninger må ikke resultere i at nogenmister sociale ydelser, hvilket bør præciseres konkret ilovgivningentilgodese særlige behov hos bestemtegrupper af borgereDe lempelige muligheder for fritagelseog den lange implementeringsforløbskal bl.a. være med til at sikre enmålrettet information om trygovergang til obligatorisk digital post.Bemærkningerne til lovforslagets § 5er i øvrigt justeret, så det fremgår, atfritagelse ikke i sig selv kan bevirke tabaf sociale ydelserPersoner der er registreret uden fastbopæl, når den obligatoriske ordningtræder i kraft i, vil ikke være omfattet.Hvis en hjemløs er registreret med fastbopæl, vil fritagelse kræve, at denpågældende henvender sig til etborgerservicecenter efter de regler derudstedes i medfør af bemyndigelsen ilovforslagets § 5, stk. 7
4. Organisationen forudsætter at de hjemløse, der ikke kananvende løsningen, bliver fritaget.
Side 26 af 53Transportministeriet1. Ministeriet forudsætter at fritagelse automatisk bliver meddeltmyndighederne.Det er i bemærkningerne til § 5tydeliggjort hvordan bemyndigelsen i §5, stk. 7 skal udmøntes, herunderbetydningen af fritagelse. Tilsvarendetydeliggørelse er foretaget for så vidtangår bemyndigelserne i § 5, stk. 3 og4Der vil være typer af kommunikationsom skal fremsendes i fysisk form fxfordi det pågældende dokument erberegnet til fremvisning for 3. mand.Dette behov er begrundelsen forlovforslagets § 9, nr. 1.Finansministeriet skal beklagehøringsfrist på 14 dage, som er blevetfastsat for at sikre, at fremsættelse ogeventuel vedtagelse af lovforslaget kanske i Folketingssamlingen 2011/12.Finansministeriet finder, at der medtiltag til hjælp og undervisning samt
2. Trafikstyrelsen udsender fysiske tilladelsesdokumenter tiltransportvirksomheder. Sådanne udsendelser vil fortsat ske medalmindelig post.
Ældremobiliseringen
1. Ældremobiliseringen finder at den meget korte høringsfrist ertil skade for retssikkerheden
2. Det er Ældremobiliseringens holdning, at det skal være op tilbrugerne selv, om de vil anvende de digitale
Side 27 af 53løsninger/muligheder.lempelig adgang til fritagelse skabestryghed for de, der ikke kan betjene dedigitale løsninger3. Ældremobiliseringen savner ombudsmandens vurdering af de Lovforslaget indeholder ikkeforvaltningsretlige aspekter, herunder at der nu ikke alene kræves bestemmelser, der pålægger borgere atskriftlighed, men en bestemt form for skriftlighed af borgerne.henvende sig via den OffentligeÆldremobiliseringen fremhæver, at det hidtil gældende principDigitale Postløsning tilom, at der som hovedregel ikke er formkrav til borgenesmyndighederne. Men borgeren måhenvendelser til det offentlige dermed forlades.forvente at de offentlige myndighedersvarer via Offentlig Digital Post.Lovforslaget har været i lovtekniskgennemgang i Justitsministeriet ogforelægges ikke ombudsmanden4. Ældremobiliseringen advarer mod at fokusere alt for meget påstatistik, og gør opmærksom på, at der ikke er taget højde for, at I bemærkningerne til lovforslagets § 5eksempelvis store grupper af de ældste ældre, svage og udsatteer redegjort for administrationen afgrupper ikke pt. har uddannelsesmæssig baggrund for atfritagelse.håndtere det digitale postsystem.5. Ikrafttrædelse 1. juli 2012 er alt for kort tid til uddannelse. Der Ikrafttrædelsesdatoen 1. juli 2012skal afsættes meget længere tid, og der skal afsættes flerevedrører ikke den obligatoriskeressourcer til at øge kapaciteten til at hjælpe de svage borgere.tilslutning. Ikrafttrædelsen af denobligatoriske ordning for borgere vil
Side 28 af 53blive fastsat til et tidspunkt i 2014.bemærkningerne til lovforslagets § 12er præciseret i overensstemmelsehermed.Ikrafttrædelsesdatoen 1. juli 2012vedrører ikke den obligatorisketilslutning. Ikrafttrædelsen af den6. Ikrafttræden bør koordineres med anden relevant lovgivning obligatoriske ordning for borgere vilblive fastsat til et tidspunkt i 2014.og de forskellige services udfærdigelse, fx udkast til forslag tillov om ændring af lov om Det Centrale Personregister, lov om bemærkningerne til lovforslagets § 12dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov omer præciseret i overensstemmelsehermed.folkeskolen og sundhedsloven.7. Positivt med fritagelsesmuligheder, der også bør gælde hvis en Det fremgår af bemærkninger tilperson efter lovens ikrafttræden kommer i en situation, der kanlovforslagets § 5, stk. 1, at fritagelsebegrunde fritagelse – der bør dog være ankemulighed.også omfatter fritagelse af obligatorisktilsluttede på et senere tidspunkt endikrafttrædelsen af den obligatoriskeordning. Finansministeriet har ikkefundet anledning til at fastsætteklageadgang overkommunalbestyrelsen afgørelservedrørende fritagelse.
Side 29 af 53Opmærksomheden henledes påmuligheden for at indbringe en klagefor Folketingets Ombudsmand samtpå det tilsyn som statsforvaltningernefører med kommunerneDet bemærkes, at det er frivilligt foren borger, om denne ønsker at givelæseadgangBemærkningerne er ioverensstemmelse medJustitsministeriets ”Vejledning tilforvaltningsloven”. Bemærkningerneer indsat for at tydeliggøre at der medlovforslaget netop ikke lægges op til atændre gældende forvaltningsret medhensyn til rettidig fremkomst.Lovforslaget regulerer således hvornåren meddelelse er kommet frem. Omfremkomsten er rettidig måbedømmes efter de gældendeforvaltningsretlige regler.Der er i forbindelse med etablering af
.
8. Læseadgang strider mod ideen om at ældre skal klare sig selv.9. Lovforslagets bemærkninger om rettidighed er uklare og derbør i stedet fastsættes et konkret klokkeslæt.
10. Samfundet bliver sårbart, hvis systemerne ikke virker, når
Side 30 af 53posten ligger ét sted. Den digitale løsning bør desuden værekompatibel med såvel nye som gamle programmer.11. Retsvirkningen om at en meddelelse er kommet frem, nården er tilgængelig, uanset om borgeren er logget på – børkombineres med en overgangsordning med advisering pr.brevpost12. Økonomiske konsekvenser for borgerne er uomtalte og detkan undre, når statens ønsker om besparelser medfører åbenlyseudgifter for borgerne. Ældremobiliseringen støtter digitalisering,når det sker på frivillig basis.
den Offentlige Digitale Postløsningstillet krav til sikkerheden i systemet,herunder til driftssikkerhedenDet er finansministeriet enig i.Overgangsordningen med advis viabrevpost fremgår af lovforslagetsalmindelige bemærkninger under pkt.4.2.2.Det fremgår af lovforslagets generellebemærkninger pkt. 8, at der vil blivetaget særlige hensyn til bl.a. de borgereder ikke har adgang til computer ihjemmet. Denne bemærkning vil blivegentaget i bemærkningerne tillovforslagets § 5Digitaliseringsstyrelsen vil ændre destatistiske referencer i bemærkningertil loven
Ældresagen
1. Ældresagen sætter spørgsmålstegn ved de statistiskeoplysninger om it-paratheden. Ældresagen savner flereoplysninger om specielt den ikke-digitale del af befolkningen, ogsavner særligt opmærksomhed på de 75-89-årige. Desudensavnes en vurdering af, hvordan antallet af ikke-digitale vil
Side 31 af 53udvikle sig de kommende år.2. Det bør være en pligt for finansministeren at fastsætte reglerom fritagelse. Der bør endvidere altid i særlovgivningen væremulighed for undtagelse af pligt i henhold til særlovgivningen.§ 5 er justeret i overensstemmelse meddet anførte. For så vidt angår pligt tilat fastsætte undtagelsesbestemmelser isærlovgivningen er det en vurdering,der skal træffes af vedkommendeminister.Det er hensigten at informationsbrevetbl.a. skal indeholde en beskrivelse afmuligheden for fritagelseFinansministeriet er enig i, atovergangen til digital kommunikationkræver solid information, herunderom at der fortsat vil være områderhvor digital kommunikation ikke kanlade sig gøreFinansministeriet er enig i, at dette eren forudsætning. Dette er også en afårsagerne til den obligatorisketilslutning for borgere først træder ikraft i 2014, jf. de justeredebemærkninger til lovforslagets § 12.
3. Positivt med personlig underretning, der også bør indeholdeoplysning om mulighed for fritagelse.4. Når der ikke er pligt for myndighederne til at anvende dendigitale postkasse er det myndighedens ansvar at gøreopmærksom på, at der både er fysisk og digital post somborgeren skal holde øje med.
5. Det bør være en forudsætning for lovens ikrafttræden, at desystemer, der skal omstilles til at kunne sende meddelelserdigitalt, virker.
Side 32 af 53Digitaliseringsstyrelsen har taget6. Der skal findes en løsning for de borgere, der ikke kan fåNemID fordi de ikke har billedlegitimation og ikke kan møde op kontakt til KL med henblik på atfinde en løsning for de borgere,på borgerservice.der ikke har pas eller kørekort ogikke fysisk er i stand til at møde op påborgerservice7. Det fremgå af lovteksten, at der ikke sker en egentlig prøvelseaf erklæring om fritagelse. Det bør præciseres, hvor man kanklage hvis man får afslag på fritagelse, og det bør eksempelvisafklares, hvad der menes med ”ikke adgang til computer”.Finansministeriet har ikke fundetanledning til at fastsætte klageadgangover kommunalbestyrelsen afgørelservedrørende fritagelse.Opmærksomheden henledes påmuligheden for at indbringe en klagefor Folketingets Ombudsmand. Det eri bemærkningerne til § 5 præciseret at” ikke adgang til computer” er ”ikkeadgang til computer i eget hjem”Der vil være muligt give differentieretlæseadgang. Det forudsætter atborgeren foretager en opdeling af sinpost i elektroniske mapper inde i sindigitale postkasse. Læseadgangen giverikke mulighed for at fx svare på den
8. Læseadgang er positivt, herunder at man ikke med læseadgangkan slette dokumenter. Læseadgangen bør kunne differentieresså adgangen kun angår nogle områder, og man bør kunne se,hvem der har handlet på ens vegne.
Side 33 af 53pågældendes vegne. Den der har fåetlæseadgang kan kun besvare post frasin egen digitale postkasse. På denmåde sikres det at en myndighedstraks se, at en henvendelse kommerfra en anden end den henvendelsenvedrører.Bemærkningerne er ioverensstemmelse medJustitsministeriets ”Vejledning tilforvaltningsloven”. Bemærkningerneer indsat for at tydeliggøre at der medlovforslaget netop ikke lægges op til atændre gældende forvaltningsret medhensyn til rettidig fremkomst.Lovforslaget regulerer således hvornåren meddelelse er kommet frem. Omfremkomsten er rettidig måbedømmes efter de gældendeforvaltningsretlige regler.En borger vil kunne se sine afsendtemeddelelser i løsningen
9. Beregning af klagefrist virker forældet
10. Borgeren skal kunne modtage en kvittering, når de sendermeddelelser til det offentlige, hvis der sker nedbrud som
Side 34 af 53borgeren ikke har indflydelse på.11. Problem at § 10 træder i kraft før den obligatorisketilslutning. Er det tanken at ikrafttrædelse sker med udgangen af2014 ?Ikrafttrædelsesdatoen 1. juli 2012vedrører ikke den obligatorisketilslutning. Ikrafttrædelsen af denobligatoriske ordning for borgere vilblive fastsat til et tidspunkt i 2014.bemærkningerne til lovforslagets § 12er præciseret i overensstemmelsehermed. Når bestemmelsen omretsvirkning træder i kraft har densåledes virkning for borgere, dertilslutter frivilligt frem til denobligatoriske ordning træder i kraft.Det fremgår af lovforslagets generellebemærkninger pkt. 8, at der vil blivetaget særlige hensyn til bl.a. de borgereder ikke har adgang til computer ihjemmet. Denne bemærkning vil blivegentaget i bemærkningerne tillovforslagets § 5. Hvis en borgerdesuagtet vælger at anskaffe computerog i forbindelse hermed
12. Økonomi er uomtalt for borgerne - og der udgifterforbundet med anskaffelse og vedligehold af computer.Ældresagen vurderer, at det realistisk set er nødvendigt, at depersoner, der i dag ikke anvender internettet, får adgang tilinternettet hjemmefra, såfremt de skal begynde at anvendedigitale løsninger.
Side 35 af 53internetopkobling, medfører disseanskaffelser naturligvis udgifter, mendet er ikke udgifter der pålæggesborgeren i medfør af lovforslaget.Derfor er disse udgifter ikke omtalt ikonsekvensafsnittet.Intet at bemærkeFinansministeriet er enigt i dennebetragtning såfremt handicappetunødigt vanskeliggør eller ligefremumuliggør digital kommunikation.Eksempelvis vil en kørestolsbruger,der i øvrigt er fuldt kapabel ikke væreomfattet af muligheden for fritagelse.Finansministeriet er ligeledes enig i , atgældende tilgængelighedskrav skalefterleves.Fritagelsesordningen vil bliveadministreret lempeligt, menmanglende it-parathed er ikke nævnt
Institut for menneskerettigheder 1. Positivt at der tages højde for personer, der af forskelligegrunde ikke kan gennemføre digital kommunikation. Detfremmer lige muligheder for kommunikation.2. Alle former for handicap bør kunne resultere i fritagelse.Udover mulighed for fritagelse skal der være mulighed for attilpasse den digitale kommunikation i overensstemmelse medden enkeltes særlige behov. Det vil være i overensstemmelsemed FN’s handicapkonvention.
3. Manglende it-parathed bør også være en fritagelsesgrund, ogdet bør overvejes, om også andre omstændigheder i øvrigt børkunne begrunde en undtagelse fra obligatorisk digital
Side 36 af 53kommunikation.Færøernes LandstyreAdvokatrådetPositivt at færinger med CPR nummer og NemID får mulighedfor at tilslutte sig frivilligt.1. Den korte høringsfrist udelukker i realiteten en nærmerestillingtagen. Det finder Advokatrådet særdeles beklageligt.eksplicit som fritagelsesgrundIntet at bemærkeFinansministeriet skal beklagehøringsfristen på 14 dage, som erblevet fastsat for at sikre, atfremsættelse og eventuel vedtagelse aflovforslaget kan ske iFolketingssamlingen 2011/12.Finansministeriet er enigt, at ingen må”tabes” og at overgangen tildigitalkommunikation skal være trygfor borgerne. Indførelse af denobligatoriske ordning vil i enovergangsperiode blive fuldt afadvisering med alm brevpost om, atder ligger post i den digitale postkassetil de borgere, der endnu ikke harværet logget ind.Det er en god idé, men den er svær at
2. Advokatrådet bemærker, at den aktive fritagelsesprocedurenetop vil kunne ”tabe” nogle af de grupper, som fritagelse ermøntet på. Retssikkerhedsmæssige overvejelser taler for, at dertages særlige hensyn til de befolkningsgrupper, der uanset årsag,er fremmedgjorte overfor it. Det bør derfor overvejes atgennemføre en mere nuanceret obligatorisk tilslutningsmodel,der imødegår risikoen for at tabe disse befolkningsgrupper i dendigitale postgang.3. Det bør af retssikkerhedsmæssige årsager klarlægges, om de
Side 37 af 53borgere, der på nuværende tidspunkt modtager deres post fradet offentlige digitalt, læser den digitale post i lige så høj gradsom de borgere, der modtager posten fysisk.
KL
1. KL hilser lovforslaget velkommen, idet det er en vigtig brik tilat realisere det kommunale ønske om at styrke den digitalekommunikation mellem borger og kommune.2. Meget kort høringsfrist. Høringssvaret er med forbehold forden politiske behandling i KL’s bestyrelse den 23. februar 2012.
gennemføre, idet der ikke inden forpersondatalovens rammer er hjemmeltil at en myndighed modtageroplysninger om, hvorvidt enmeddelelse fra myndigheden er åbneteller ej.Intet at bemærkeFinansministeriet skal beklagehøringsfristen på 14 dage, som erblevet fastsat for at sikre, atfremsættelse og eventuel vedtagelse aflovforslaget kan ske iFolketingssamlingen 2011/12.Der er indsat et nyt punkt 2.7 ilovforslaget almindelige bemærkningerLovforslagets § 4 og bemærkningernehertil er justeret så det fremgår, hvilkebetingelser der skal være opfyldt for at
3. Regulering af underskriftskrav er en afgørende forudsætningfor at kommunerne kan realisere den forudsatte business case.Dette forudsættes at ske inden loven træder i kraft 1. juli 2012.4. Det bør ikke være muligt at lave generelle fritagelser.5. Det bør fremgå eksplicit, at NemID er en betingelse forfrivillig tilslutning ligesom øvrige betingelser for frivilligtilslutning bør fremgå.
Side 38 af 536. Det bør tydeliggøres, at der er administration forbundet medfritagelse samt at fritagelsesopgaven bør udføres iadministrationsmodulet på den digitale postløsning. Det børtydeliggøres hvad der sker med allerede leveret digital post, nåren borger bliver fritaget. KL anbefaler i øvrigt at en fritagelsegøres tidsbegrænset. KL mener desuden, at erklæringer omfritagelse ikke skal opbevares men alene danne baggrund for, atfritagelsen foretages i systemet.7. Ikrafttrædelsestidspunktet for obligatorisk tilslutning børfremgå eksplicit af loven.blive frivilligt tilsluttetDe omtalte emner vil alle indgå iudmøntningen af bemyndigelsen i § 5stk. 7.
Ikrafttrædelsen af den obligatoriskeordning for borgere vil blive fastsat tilet tidspunkt i 2014. For virksomhedervil den obligatoriske ordning træde ikraft i løbet af 2013. De toikrafttrædelsestidspunkter følger denfællesoffentlige digitaliseringsstrategisangivelser. Bemærkningerne tillovforslagets § 12 er præciseret ioverensstemmelse hermed. For atsikre at en evt. justering af forventetikrafttrædelse ikke kræver enlovændring vurderer finansministeriet
Side 39 af 53det fortsat mest hensigtsmæssigt atden obligatoriske ordning sættes i kraftved bekendtgørelse.Finansministeriet er enig i, at allemyndigheder frem til den obligatoriskeordning træder i kraft skal benytteenhver lejlighed i kontakten medborgere og virksomheder til at gøreopmærksom på den DigitalePostløsning, herunder at den bliverobligatorisk at være tilsluttetFinansministeriet er enig heriDe omtalte forhold er justeret ibemærkningerne til de relevantebestemmelser
8. Alle myndigheder har pligt til at oplyse om digital post.
9. Administration i kommunerne vedr. fritagelse skal holdes pået absolut minimum, og fritagelse bør kun kunne ske ikommunerne.10. Loven udgør et indgreb i borgernes hverdag. Borgernesrettigheder og pligter bør tydeliggøres, bl.a. pligten til at tjekkeden digitale postkasse, hvem der ikke skal foretage sig noget (fxudrejste), at borgeren ikke kan kræve at al post kommer i DigitalPost, at man kun kan framelde løsningen i Borgerservicecentreog at borgerne opfordres til men ikke tvinges til at benyttefuldmagter, hvis de ikke selv kan bruge Digital Post.Retsvirkning for ikke-obligatorisk omfattede ønskes tydeliggjort.
Side 40 af 5311. KL ønsker uddybning af hvordan læseadgang kan gives afpersoner uden de fornødne digitale kompetencer. Læseadgangbør i øvrigt være systemmæssigt understøttet. KL ønsker enuddybning af, hvordan læseadgang kan etableres udenanvendelse af NemID. KL bifalder i øvrigt udviklingen af enegentlig fuldmagtsløsning, idet etablering af læseadgang alenebegrænser løsningens potentiale. Håndtering af dødsfald ogherunder post til dødsboer i digital post ønskes uddybendebeskrevet.12. Sidestilling af fremsendelse til digital post med anbefaledebreve eller brev afleveret med afleveringsattest bør afklares ogbeskrives.13. KL ønsker at indledningen i de almindelige bemærkningerhenviser til den fællesoffentlige og den fælleskommunaledigitaliseringsstrategi.14. En klar beskrivelse af adskillelsen mellem eBoks og digitalpost er vigtig for den fremadrettede kommunikation. Beskrivelseaf muligheden for SMS advisering bør præcisere, at det er op tilafsendende myndighed at tilbyde SMS advisering, og at det måvære op til modtageren at angive, hvorvidt der skal sendes enSMS. KL ønsker præcisering af at mange kommunalt ansattemodtager deres lønseddel i digital post. KL finder det positivt at
Den ønskede uddybning vil blivefastlagt i forbindelse med udmøntningaf bemyndigelsen i lovforslagets § 6,stk. 2
Bemærkningerne til lovforslagets § 10er uddybet med hensyn til anbefaledebreve/brev med afleveringsattestBemærkningerne er justeret ioverensstemmelse med det anførteEn borger eller virksomhed kan iOffentlig Digital Post indtaste to e-mail adresser, hvortil der sendesadvisering om ny post. Det erendvidere muligt at få advisering pr.SMS ved at indtaste sit mobilnummer.SMS advisering sker dog kun, hvis den
Side 41 af 53virksomheder kan oprette postkasse på P nummer niveau.
15. KL ønsker tydeliggørelse af hvordan og hvilken myndighed,der sikrer information til obligatorisk omfattede, herunderhvordan borgere der fremadrettet fylder 15 år modtagerinformation.
16. Det bør tydeliggøres hvilke myndigheder, der er omfattet,samt at lovens intention er, at alle myndigheder i videst muligtomfang anvender digital post til udgående post frem for mail ogalm. post. I samme forbindelse bør det tydeliggøres hvilkemyndigheder, der ikke kan omfattes af digital post pga. deudbudsretlige regler.17. KL bifalder at business casen skal konsolideres bl.a. somfølge øget anvendelse af selvbetjeningsløsninger samt set i lysetaf at der flyttes opgaver til Udbetaling Danmark. Der bør ogsåtydeliggøres at der vil være adm. omkostninger forbundet med
afsendende myndighed vælger attilbyde denne adviseringsform. Dettefremgår nu af bemærkningerne tillovforslagets § 10.Det er hensigten at borgere, der efterden obligatoriske ordningsikrafttræden fylder 15 år samt borgere,der bopælsregistreres, modtagerinformation som beskrevet i dealmindelige bemærkningers punkt4.4.2, der er justeret ioverensstemmelse hermedBemærkningerne til lovforslagets § 7er justeret i overensstemmelse med detanførte
Finansministeriet bemærker, at det aflovforslaget fremgår, at der skal ske enkvalificering af de økonomiskekonsekvenser for de berørte
Side 42 af 53omstilling mv. Forhold vedr. konsolidering af business cases børdesuden fremgå af afsnit 5 og ikke 6.
myndigheder. Dette arbejdegennemføres i tæt dialog med KL ogDanske Regioner for at sikre etretvisende billede af de økonomiskekonsekvenser af lovforslaget.Finansministeriet bemærker endvidere,at de økonomiske potentialer drøftes iforbindelse med aftale omkommunernes økonomi for 2013.Finansministeriet er enig med KL i, atder er administrative konsekvenserved lovforslaget, og at disse ud overvæsentlige muligheder for forenklingog effektivisering også indebæreromlægning af arbejdsgange, ændretkommunikation overfor borgerne,teknisk tilpasning, mv.Lovbemærkningerne er justeret for attydeliggøre dette.
Side 43 af 5318. Det sammenfattende skema bør revideres både for så vidtangår de økonomiske, administrative og miljømæssigekonsekvenser.19. KL ønsker tydeliggørelse af, at alm. e-mail kommunikationbør begrænses mest muligt af hensyn til datasikkerhed ogmulighed for myndighedernes journaliseringEVM1. Muligheden for at oprettet postkasse på P-nummer bør følgesop af bestemmelse om, at såfremt virksomheden har oprettetpostkasse på P-nummer, kan myndigheden sende post medsamme retsvirkning som hvis det blev sendt til den fysiskepostkasse. Desuden bør det fremgå, at myndighederne ikke imedfør af reglerne i lovforslaget har pligt til at sende til P-nummerets postkasse. Endelig bør det fremgå, at uanset om envirksomhed har oprettet en postkasse til et P nummer, kan enmyndighed fortsat sende post til virksomhedens CVR medsamme retsvirkning som hvis en meddelelse blev sendt pr. brevtil virksomhedens eller P-nummerets fysiske postkasse.2. Det bør overvejes at medtage en omtale af lov omelektroniske signaturer.3. Det kan overvejes at tilføje afsnit om udenlandske
Skemaet er justeret for at tydeliggøreanførte.Det er justeret i bemærkningerne tillovforslagets § 7De almindelige bemærkninger samtbemærkningerne til lovforslagets § 10er justeret i overensstemmelse med detanførte
Der er indsat kort omtale af lov omelektroniske signaturer i de almindeligebemærkninger afsnit 2.9Bemærkningerne til lovforslagets
Side 44 af 53virksomheder og borgere, der ikke i øjeblikket kan tilsluttesløsningen. I forbindelse hermed kan det overvejes at indsætteomtale af det EU-retlige effektivitetsprincip, der betydernationale regler ikke i praksis må gøre det umuligt ellerforholdsmæssigt vanskeligt at udøve rettigheder, der følger afEU-retten. Det betyder, at EU/EØS virksomheder ikke bliverpålagt obligatorisk tilslutning, men på sigt vil kunne få mulighedfor frivillig tilslutning, hvis den teknologiske udvikling muliggørdette.6. Vedrørende læseadgang opfordrer EVM til at det klarlægges,om det er en nødvendig bestemmelse eller om en sådan adgangallerede følger af almindelige fuldmagtsregler. I bekræftende faldfinder EVM, at retten til læseadgang afviger fra den læseadgang,der følger af almindelige fuldmagtsregler. Endvidere kanbestemmelsen skabe usikkerhed om bl.a. retsvirkningerne af, atlæseadgang evt. misbruges. Det bør overvejes at ændrebestemmelsen om læseadgang således at den ikke fastsætter rettil læseadgang, men giver bemyndigelse til at fastsætte regler om,hvordan man giver læseadgang. Det bør overvejes ompersondataloven skal nævnes i lovteksten.7. Det bør overvejes at indsætte bestemmelse om at dendataansvarlige person eller virksomhed selv har pligt til at sikre,
almindelige bemærkninger afsnit 10 erjusteret i overensstemmelse med detanførte
Finansministeriet finder det væsentligtat medtage bestemmelsen, der fastslårat borgere og virksomheder har ret tilat give læseadgang. Det er væsentligtfordi læseadgangen ikke uden viderekan gives på samme måde som vedfysisk overgivelse af et brev fra enperson til en anden. Det betydersamtidigt, at denne ret ikke udenlovændring kan ophøre.Bemærkningerne til lovforslagets § 3er justeret i overensstemmelse med
Side 45 af 53at sikkerhedskravene i persondataloven overholdes, herunder atsikre, at uvedkommende ikke får adgang til følsommeoplysninger.8. Bemærkninger om partsrepræsentation til § 7 foreslås flyttet til§ 6.
bemærkninger modtaget fraDatatilsynet til samme afsnitFinansministeriet finder atbemærkninger er relevante underlovforslagets § 7, idet de vedrørerhvem der er rette adressat, herunder atfremsendelse kan ske tilpartsrepræsentanten via OffentligDigital Post, såfremt den pågældendeer tilsluttet.Intet at bemærkeFinansministeriet finder, at evt.indsættelse af sådan hjemmel bør skesamtidig med at virksomheder iGrønland og på Færøerne omfattes afen identifikation, der muliggøranvendelse af digital post løsningen.Finansministeriet er enig i, at detkunne være ønskeligt at udenlandske
9. EVM bemærker at en del af de organisationer som EVMsædvanligvis hører, er ikke på høringslisten. Det gælder fxDansk Erhverv og FSR.10. § 13 om territorial gyldighed bør ændres, så den tager højdefor en udvikling af løsningen, hvor grønlandske og færøskevirksomheder kan blive obligatorisk tilsluttet.
11. Danske myndigheders kommunikation med udenlandskevirksomheder bør muliggøres gennem en udvikling af den
Side 46 af 53digitale postløsning.virksomheder også kan benytteløsningen. Muligheden herfor berordog ikke i første række på selveløsningen, men på identifikation afvirksomhederne og adgangen til meddenne identifikation at opnå denfornødne log-in. Der er i lovforslagets§ 3 indsat en bemyndigelse til atfastsætte regler om at andre former forregistrering end personnummer ogCVR nummer kan medføreobligatorisk tilslutning.Den citerede sætning er udgået.
12. Begrebet ”kommet frem” – det foreslås at en nærmereciteret sætning udgår. Endvidere bør ”komme frem” begrebetvære konsistens i forhold til den samtidigt udsendte høring overlov om ændring af lov om Det Centrale Personregister, lov omdags-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge, lov omfolkeskolen og sundhedsloven.13. Muligheden for at anvende andre digitale løsninger børomtales, og digital post bør ikke stå som den eneste løsning sålænge sikkerhed for beskyttelse af persondata er iagttaget.
Denne mulighed er omtalt ibemærkningerne til lovforslagets § 7
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
Side 47 af 531. LD anser det ikke for hensigtsmæssigt, at LD ogsåfremadrettet udelukkes fra at kunne benytte løsningen tilforsendelser.
2. Det er tilfredsstillende, at offentlig digital Post sker somvidereførelser af den nuværende fællesoffentlige løsning.Intet at bemærke3. Fonden finder det tilfredsstillende, at der etableres enobligatorisk tilslutning for danske borgere og virksomheder.Imidlertid finder fonden at indplaceringen i CVR-registeret harudelukket LD fra at deltage som offentlig afsender i dennuværende løsning. CVR oplysninger bør ikke uden videreanvendes i Offentlig Digital Post uden at den juridiske enhedhar haft mulighed for at tydeliggøre, hvilken virksomhed der ertale om.4. LD finder det beklageligt, at NemID og NemKonto i praksis Finansministeriet indgår gerne i enikke er tilgængelige for borgere, der i længere tid er bosiddende i nærmere drøftelse med LD heromudlandet, idet det er dyrt for LD at betjene udrejstekontohavere.5. Fonden vurderer det hensigtsmæssigt, at fx bobestyrere kanopnå læseadgang, men der savnes bestemmelse om, hvornår derlukkes for forsendelse til en afdød borgers digitale postkasse.Intet at bemærke
Hvorvidt LD kan omfattes på etsenere tidspunkt vil indgå iovervejelserne om udmøntning afbemyndigelsen i lovforslagets § 7, stk.2-4.Intet at bemærke
Side 48 af 53Fonden anbefaler et tættere samarbejde mellem myndighedermht. behandling af oplysning om borgeres dødsfald i udlandet,fx ved central information via CPR-registret.6. Fonden finder det uhensigtsmæssigt, at forvaltningsretligejuridiske enheder udelukkes fra de fællesoffentlige løsninger.7. Fonden har erfaring for at etablering af to-vejskommunikation via e-Boks kan være investeringskrævende.Implementeringen af lovforslaget vil i realiteten give eBoksmonopol og det bør derfor sikres, at priser og vilkår holdes pået forsvarligt niveau.Landbrug og Fødevarer1. L og F er positive overfor initiativer, der kan bidrage til atforenkle administrative byrder og gøre det lettere for borgere ogvirksomheder at have en effektiv og hurtig dialog medmyndighederne. L og F tilslutter sig regeringens digitale mål sålænge teknologien understøttes af brugervenlighed og sikrerfornøden retssikkerhed. L og F understreger, at samspillet medøvrig lovgivning er altafgørende for tilliden til det digitalesystem.2. Grænsefladen til almindelig e-mail bør afklares, herunderhvilken type kommunikation, der kan sendes via løsningen.3. Det fremstår ikke klart om lovforslaget omfatter fremsendelse
Finansministeriet indgår gerne i ennærmere drøftelse med LD herom
Intet at bemærkeIntet at bemærke
Der henvises her til bemærkningernetil lovforslagets § 9.Lovforslaget pålægger ikke borgere og
Side 49 af 53af ansøgninger. I bekræftende fald påpeger L og F, at sådanneløsninger skal være overskuelige. Der savnes en afvejning afrisiko for strømsvigt eller manglende modtagelse på grund aftekniske begrænsninger fx lagringsplads.
4. L og F finder det betænkeligt, at kræve obligatorisk tilslutningfør systemets etablering, især når krav til fritagelse ikke fremgåraf loven. I relation til kommunernes administration af fritagelseskal det sikres, at der sker ensartet administration, herunder pålandsplan.
5. Det er ikke klart om læseadgang gives ved hver enkel
virksomheder en pligt til at indgiveansøgninger via Offentlig Digital Post.I den offentlige digitale postkasse erder ingen begrænsning pålagringspalads for så vidt angår postmodtaget fra myndighederne.Bemærkningerne til lovforslagets § 10findes fyldestgørendeDen Offentlige Digitale postløsning eretableret og har været i drift siden2010. Med hensyn til sikring afensartet administration bemærkes atFinansministeren fastlægger denærmere regler for administrationen.For så vidt angår fritagelse afvirksomheder træffes afgørelsen aferhvervs- og vækstministeren eller afden myndighed som ministerenbemyndiger dertil og i øvrigt pågrundlag af regler fastsat af erhvervs-og vækstministerenBemærkningerne til lovforslagets § 6
Side 50 af 53kommunikation eller som en generel adgang. Dette børpræciseres.
6. Landbrug og Fødevarer finder, at tidshorisonten – den 12. juli2012 – er uacceptabelt kort, når der tages i betragtning, at derforlanges obligatorisk tilslutning.
er justeret, idet det bemærkes atlæseadgang gives som en genereladgang men kan begrænses til enkeltemapper ligesom læseadgang til enhvertid kan tilbagekaldesIkrafttrædelsen af den obligatoriskeordning for borgere vil blive fastsat tilet tidspunkt i 2014. For virksomhedervil den obligatoriske ordning træde ikraft i 2013. De toikrafttrædelsestidspunkter følger denfællesoffentlige digitaliseringsstrategisangivelser. Der henvises til dejusterede bemærkningerne tillovforslagets § 12.
Datatilsynet
1. Datatilsynet finder det uklart, hvorvidt borgere ogvirksomheder stadig har ret til at henvende sig via krypteret e-post til myndighederne og om de har krav på at få svar via sikkere-post hvis det ønskes, jf. e-Dag 2. Lovforslaget stiller ikke kravom, at myndighederne skal sende digitalt svar til borgere, der
Borgere og virksomheders ret tildigital kommunikation gennemOffentlig Digital Post fremgår aflovforslagets § 8 med de undtagelserder fremgår af lovforslagets § 9 og
Side 51 af 53ønsker det. I forhold til borgeren synes løsningen på det punktringere.
2. Den foreslåede obligatoriske ordning, der indebæreromfattende håndtering og lagring af borgeres og virksomhedersbreve hos en privat leverandør bør give anledning til visseprincipielle og i sidste instans politiske overvejelser om hensynettil de berørte personers privatliv. Dette hensyn kan således talefor, at der fortsat gives adgang til at vælge forskellige kanaler tilsikker digital kommunikation.
som vedrører formkrav fastsat i andenlovgivning. En borger ellervirksomheder har således fortsat ret tilat henvende sig digitalt tilmyndighederne under anvendelse afdigital signatur, jf. eDag 2målsætningen eller via alm. mail. eDag2 fraviges således ikke vedlovforslaget, når det drejer sig omhenvendelser til det offentlige.Lovforslaget fraviger eDag 2målsætningen ved henvendelser fra detoffentlige, hvor lovforslagets § 7 givermyndighederne ret til at henvende siggennem Offentlig Digital Post.De nævnte overvejelser vil indgå iovervejelserne, når den nuværendekontrakt ophører og der skal findes enny løsning
Side 52 af 533. Det anføres, at postløsningen opfylder relevante krav ipersondatalov og sikkerhedsbekendtgørelse. Datatilsynetforeslår at dette ændres til at løsningen ”skal opfylde” de omtaltekrav, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har en nyligrevisionsrapport, der har gennemgået alle detaljer i forhold tilpersondataloven.4. Datatilsynet foreslår konkret ændring til bemærkningerne tilforslagets § 3.5. Efter Datatilsynets opfattelse ligger ansvaret for tilstrækkelighøj datasikkerhed hos såvel Digitaliseringsstyrelsen som hos densystemansvarlige. Datatilsynet går i den forbindelse ud fra atDigitaliseringsstyrelsen har foretaget en samlet risikovurderingomfattende alle elementer i løsningen. Datatilsynet opfordrer til,at der er opmærksomhed på personers ret til privatliv ogdatabeskyttelse. Datatilsynet opfordrer endvidere til, at dergennemføres en PIA. I relation hertil gør tilsynet opmærksompå, at tilsynet ikke har modtaget en ”light” version af en PIA,som Økonomistyrelsen tidligere har oplyst er udarbejdet.6. Datatilsynet finder, at Finansministeriet bør overveje hvordigital post løsningen fysisk må afvikles og supporteres i lyset afde hensyn, der ligger bag persondatalovens § 41, stk. 4 uagtet at
Bemærkningerne til lovforslagets § 2er justeret i overensstemmelse med detanførte
Bemærkningerne til lovforslagets § 3er omformuleret i overensstemmelsemed det anførte
I forbindelse med løsningensetablering har Digitaliseringsstyrelsen(daværende Økonomistyrelsen)foretaget en samlet risikovurdering.Det nævnte hensyn vil indgå iovervejelserne når den nuværendekontrakt ophører og der skal findes en
Side 53 af 53bestemmelsen efter sin ordlyd alene finder direkte anvendelse,når en offentlig myndighed er dataansvarlig.7. Datatilsynet gør opmærksom på at begrebet”personfølsomme oplysninger” ikke anvendes i lovgivningen. Istedet kan fx anføres ”følsomme personoplysninger”.8. I øvrigt henholder Datatilsynet sig til sin udtalelse af 5. januar2012 i forbindelse med præhøring af lovforslaget.9. Datatilsynet bemærker, at der skal indhentes udtalelse fraDatatilsynet ved udarbejdelse af bekendtgørelser mv., der harbetydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse medbehandling af personoplysninger.
ny løsning,De almindelige bemærkninger erjusteret i overensstemmelse med detanførteIntet at bemærkeFinansministeriet vil være opmærksomherpå i det videre arbejde medudmøntning af bemyndigelser i medføraf lovforslaget.