Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 Bilag 11, L 170 A Bilag 11, L 170 B Bilag 11
Offentligt
J.nr. 2011-711-0068Dato: 21-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-
dre love (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af vis-
se persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiati-
ver rettet mod sort arbejde)
Hermed sendes kommentar til henvendelse af 8. maj 2012 fra BDO Stats-autoriseret revisionsaktieselskab (L 170 - bilag 6)
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
BDO anfører vedrørende tydeliggørelse af reglerne om skattefri familie- og vennetjenester,at der efter deres opfattelse er behov for såvel stillingtagen til, hvorledes værdien skal op-gøres som for langt flere eksempler på sædvanlige ydelser.Efter BDO’s opfattelse skal værdien opgøres som det beløb, som modtageren skulle havebetalt en privatperson for arbejdet, - og ikke det beløb som ydelsen ville have kostet hos enmomsregistreret virksomhed.For så vidt angår eksempler på sædvanlige ydelser beder BDO om bekræftelse på, at trekonkrete medsendte eksempler vil være skattefri efter de foreslåede regler.
Hertil bemærkes:
Med den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 7 Å er der, som nævnt i bemærknin-gerne til lovforslaget, tale om at tydeliggøre reglerne om skattefri familie- og vennetjene-ster, så der ikke opstår tvivl om skattepligt, når borgerne udviser almindelig hjælpsomhedover for familie og venner. Der er således alene tale om en lovfæstelse af gældende praksispå området.Hvad angår de konkrete eksempler på sædvanlige ydelser inden for privatsfæren, er ud-gangspunktet, at der skal være tale om ydelser som personerne i husstanden sædvanligvisselv kan udføre. Det medfører, at ydelser som normalt kræver ansættelse af professionellefagfolk, som hovedregel vil falde udenfor det skattefri område. Større byggearbejder, her-under nybygning af helårsbolig og sommerhus, vil således falde udenfor i de fleste tilfælde.Derudover kan større reparationsarbejder og ombygninger efter omstændighederne ogsåfalde uden det skattefri område. Der vil dog skulle foretages et skøn i den enkelte situation,hvor det ud fra en samlet betragtning af de konkrete omstændigheder, vil blive vurderet omydelsen må anses for sædvanlig inden for privatsfæren.I den sammenhæng kan bl.a. personrelationen mellem modtager og giver få betydning. Etmeget nærtstående familiemedlem vil have et større råderum i forhold til at give en hjæl-pende hånd end en person med en lidt fjernere relation, såsom en arbejdskollega eller ennabo. Et andet element, der vil indgå i vurderingen, er ydelsens økonomiske værdi for mod-tageren. Som nævnt i lovforslagets bemærkninger må ydelsen ikke stå i misforhold til, hvadder er almindeligt at hjælpe hinanden med, og det forudsættes, at der ikke er tale om ydel-ser af væsentlig økonomisk værdi for modtageren.At ydelsen ikke anses for at være sædvanlig indenfor privatsfæren, betyder ikke, at et fami-liemedlem eller en ven slet ikke må udføre arbejdet, hvis pågældende ønsker at gøre detvederlagsfrit, men det betyder, at modtageren vil skulle beskattes af værdien af den ydelse,der er modtaget, fordi den ikke er omfattet af skattefriheden efter den foreslåede § 7 Å iligningsloven. Er der tale om nærtstående personer, anvendes reglerne i boafgiftslovens ka-pitel 5 om afgift af gaver, herunder de bundfradrag, som gælder i disse tilfælde.I forhold til de tre konkrete eksempler, som BDO nævner, har jeg ud fra det oplyste umid-delbart følgende kommentarer:1. Et ungt kærestepar flytter sammen i en lille lejlighed. Hun er frisørelev. Han er tømrer.Hun ejer en sommerhusgrund, som hun har arvet efter sin morfar. Han ejer en lille bil.Hurtigt efter sammenflytningen begynder de at tale om at bygge på grunden. Et sommerhusSide 2
dels til eget brug, men også til udlejning. Det kan gøres rimeligt billigt, mener de, fordihan, som tømrer, kan lave næsten alt arbejdet selv. Snart går de i gang. Mod sikkerhed isommerhuset låner hun penge i banken til køb af materialer. Hun hjælper med det prakti-ske, men det er kæresten, som opfører sommerhuset. Det tager al hans fritid i 4 måneder.Der er ingen penge mellem dem, og de ser det ikke som et problem, at kun hun står somejer af det færdige sommerhus.En nyopførelse af et sommerhus, både til eget brug og til udlejning, er et større byggearbej-de, og dermed en ydelse, der vil falde udenfor begrebet sædvanlig ydelse inden for privat-sfæren. Derfor vil ydelsen ikke være omfattet af den foreslåede § 7 Å.2. Et lærerægtepar med 3 små børn drømmer om et nyt hus. Svigerfædrene på begge siderer pensionister og begge tidligere håndværkere. Den ene er murer. Den anden elektriker.De tilbyder derfor at hjælpe med byggeriet. Familien køber en lille byggegrund, og 10 må-neder senere står huset klar til indflytning. Primært opført af svigerfædrene, som naturlig-vis hverken ønsker eller kræver betaling for arbejdet.En nyopførelse af et helårshus med plads til 5 personer er et større byggearbejde, og der-med en ydelse, der vil falde udenfor hvad der er sædvanligt at hjælpe hinanden med indenfor privatsfæren. Derfor vil ydelsen ikke være omfattet af den foreslåede § 7 Å i ligningslo-ven.3. En tidligere professionel soldat lider af posttraumatiske stress og er derfor tilkendt of-fentlig pension. Han har bosat sig hos sin søster og svoger, der bor på et lille husmands-sted (hobbylandbrug) langt ude på landet. De har indrettet en lille lejlighed til ham, somhan betaler sædvanlig husleje for. Han er kun 45 år og har et godt fysisk helbred. Han om-gås stort set kun familien, som han bor hos. Dagligdagen bruger han på at passe ejendom-men og omgivelserne. Han vedligeholder bygningerne og udenomsarealerne og passer fa-miliens heste. Han vil ikke have penge for sit arbejde, og familien har heller ikke midler tilat honorere dette. Han har boet hos dem i mere end 5 år.At passe heste og udføre almindelig vedligeholdelse på en lille landejendom, hvor man selvbor og lever som en del af en familie, vil som udgangspunkt anses for at være en sædvanligydelse, der ikke går ud over hvad der er normalt at hjælpe hinanden med. Ud fra det be-skrevne vurderes ydelsen at være skattefri efter den foreslåede § 7 Å i ligningsloven.For så vidt angår værdiansættelsen, skal værdien opgøres som det beløb, som modtagerenhar sparet ved at få ydelsen udført af venner og familie, frem for at skulle have betalt andrefor at udføre arbejdet. I praksis vil det være den faktiske værdi af den modtagne arbejds-ydelse, der skal beskattes. Værdien kan således ikke fastsættes generelt, men må afhængeaf, hvem der konkret har udført arbejdet, idet arbejdets kvalitet - og dermed værdi - vil af-hænge af, om der er tale professionelle fagfolk eller en gør-det-selv håndværker.
Side 3