Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 , L 170 A , L 170 B
Offentligt
1122375_0001.png
1122375_0002.png
J.nr. 2011-711-0068Dato:21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-dre love (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af vis-se persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiati-ver rettet mod sort arbejde m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 9. maj 2012.
Thor Möger Pedersen/ Henrik Ludolph
Spørgsmål:Ifølge lovforslaget får SKAT mulighed for på forlangende at afkræve arbejdsud-øvende på et arbejdssted CPR-nr., og forevisning af gyldig legitimation. Vil ministeren oplyse,hvilke andre steder i dansk lovgivning en myndighed er tillagt ret til på forlangende at kræveCPR-nr., og legitimation.
Svar:Der er i skatte- og afgiftslovgivningen talrige eksempler på, at CPR-nr. er en nødvendigoplysning for relationen mellem borgere og SKAT. Dette kan også indebære, at CPR-nr. skaloplyses over for andre end SKAT af hensyn til f.eks. skattekontrol.CPR-nr. er således nøglen i kommunikationen mellem en person og SKAT. F.eks. kan nævnes,at en borger i forbindelse med oprettelse af en bankkonto skal oplyse sit CPR-nr. til banken, så-ledes at banken kan efterleve den forpligtelse, banken har over for SKAT til at foretage indbe-retninger vedrørende borgeren.Ved udarbejdelsen af lovforslaget har Skatteministeriet alene vurderet behovet for, at SKAT fikmulighed herfor, uafhængigt af, hvilke andre myndigheder der måtte eller ikke måtte have entilsvarende bestemmelse.
Et CPR-nr. er den eneste entydige nøgle til at identificere en person og oplysninger omdenne person i såvel SKATs systemer som i øvrige myndigheders systemer. En sådan iden-tifikation er af afgørende betydning, når sager oversendes til andre myndigheder til videreundersøgelse, f.eks. i sager om ulovligt arbejds- og opholdsgrundlag. Også i kommunikati-onen med personens arbejdsgiver er det væsentligt, at SKAT kan foretage en eksakt identi-fikation af personen.Det fremsatte lovforslag indebærer, at en arbejdstager i forbindelse med en af SKAT initie-ret kontrol får pligt til på forlangende at oplyse sit CPR-nr. og evt. forvise legitimation. År-sagen hertil er, at SKAT ikke med de gældende regler har mulighed for i forbindelse medkontrol at sikre en klar og entydig identifikation af de personer, der er omfattet af kontrol-len. En sådan manglende mulighed betyder, at der når kontrollen er afsluttet ikke er sikker-hed for, at evt. efterfølgende krav rettes mod den eller de rette personer. I værste fald bety-der en manglende klar og entydig identifikation af de personer, der er blevet truffet vedkontrollen, at sagen må henlægges, i bedste fald, at SKATs efterfølgende sagsbehandling erbetydelig vanskeliggjort.De personer, der arbejder sort og altså ikke betaler den korrekte skat m.v., og som muligvissamtidig snyder med sociale ydelser, skal ikke kunne slippe ved at oplyse forkerte identi-tetsoplysninger. Ved at forlange oplysninger om CPR-nr. og få forevist legitimation sikresdet, at SKAT får de nødvendige oplysninger til egen og en samlet styrket indsats over forsocialt bedrageri, illegalt ophold og ikke mindst i forhold til social dumping og udlændin-gereglerne om opholds- og arbejdstilladelse.Særligt i relation til politiet gælder det, at i de tilfælde, hvor en borger nægter at opgivenavn, adresse og fødselsdato til politiet, vil politiet kunne tilbageholde personen indtil derforeligger en identifikation af vedkommende. En sådan mulighed har skattemyndighederneikke selv.At diskutere politiets beføjelser over for SKATs i relation til at kunne kræve CPR-nr. ellerej er et mere teoretisk spørgsmål end praktisk. F.eks. skal føreren af et køretøj ved politietsfærdselskontrol forevise sit kørekort, der udover at være billedlegitimation, også indeholderoplysning om førerens CPR-nr.
Side 2