Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 Bilag 12, L 170 A Bilag 12, L 170 B Bilag 12
Offentligt
J.nr. 2011-711-0068Dato: 21-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 170 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven og for-
skellige andre love
(Skattefri familie- og vennetjenester og skat-tefritagelse af visse persongruppers indtægter ved arbejde i pri-vate hjem samt initiativer rettet mod sort arbejde m.v.)
Hermed kommentarer til en henvendelse af 11. maj 2012 fraAdvokatsamfundet, jf. L 170 – bilag 7.
Thor Möger Pedersen/Per Hvas
Advokatsamfundets henvendelse vedrører primært lovforslagets krav om digital betaling,hvor det foreslås, at forslaget om borgernes hæftelse for andres undladelser opgives.Advokatsamfundet mener:1. At det er en helt usædvanligt retsstilling, at pålægge borgere en hæftelse, når der intet erat bebrejde borgeren, som blot har anvendt en i samfundet anerkendt betalingsmåde,nemlig kontant og hvor der sker betaling af et beløb over 10.000 kr.2. At forslaget vil ramme de svageste, der ikke er it-parate, og som ikke kan foretage elek-troniske indberetninger.3. At inddrivelsesmæssige hensyn ikke kan tale for, at der indføres regler, der bryder medhelt fundamentale retssikkerhedsprincipper om, at det kun er det individ, der har begåetnoget forkert, der straffes.4. At der er afgrænsningsproblemer med hensyn til opgørelse af hæftelsen og problema-tisk, hvis leverandøren fører en langvarig klagesag.5. At hvis forslaget ikke opgives, så bør der i det mindste indsættes en passus om, at det eren forudsætning for hæftelsen, at borgeren vidste eller burde have vidst, at den pågæl-dende moms og skat ikke ville blive betalt.Jeg skal hertil bemærke:Lovforslaget skal ses som led i bekæmpelse af sort arbejde, hvor det drejer sig om bl.a. atskabe mere gennemsigtighed omkring det sorte arbejde. Det centrale er derfor, at der stilleskrav om et revisionsspor i form af enten digital betaling eller indberetning på SKATshjemmeside fra køberen. Køberen er ikke afskåret fra fortsat at betale kontant, når betalin-gen overstiger 10.000 kr., idet køber kan frigøre sig fra hæftelsen, som ved digital betaling,ved at indberette den modtagne faktura på TastSelv senest 14 dage efter betalingen, dog se-nest 1 måned efter fakturaens modtagelse.Lovforslaget vil ikke give anledning til særlige problemer i forhold til de borgere, der ikkeer it-parate. Lovforslaget forudsætter ikke, at enhver borger har adgang til TastSelv eller ennetbank-løsning, hvor man kan betale digitalt. Kravet om digital betaling kan opfyldes ved,at borgeren som i dag kan betale en regning på posthuset eller bede sit pengeinstitut om atoverføre pengene. I øvrigt kan borgere ved henvendelse til SKAT få hjælp til indberetningaf modtagne fakturaer over 10.000 kr., der er betalt kontant.Som det fremgår af lovforslaget ligger der ingen inddrivelsesmæssige hensyn bag forslaget.Der er heller ikke tale om en straffebestemmelse, men derimod solidarisk hæftelse, hvorhæftelsen følger de almindelige principper for solidarisk hæftelse. Hæftelse er et civilretligtretsmiddel, hvor det ikke er afgørende, om den medhæftende har kendskab til kontraktpar-tens vilje til at opfylde sin forpligtelse, og dette er netop grunden til, at der i lovforslaget ervalgt denne løsning.I forhold til køber fastsættes hæftelseskravet i en afgørelse samtidig med eller efter, at derer fastsat et nyt skatte- og afgiftsgrundlag over for leverandøren, der har udeholdt vederla-get i sit regnskab. Konstatering af udeholdte indtægter hos leverandøren følger SKATs al-mindelige kontrolvirksomhed, hvor der udarbejdes sagsfremstilling og høring m.v. i over-ensstemmelse med skatteforvaltningslovens regler. En klage fra leverandøren vil ikke haveopsættende virkning for betaling af de pålignede skatter og moms, men SKAT kan efter an-søgning give henstand med betaling, jf. skatteforvaltningslovens § 51. Tilsvarende vil denkøber, som der er rejst hæftelse over for, kunne anmode om henstand. Jeg mener derfor ik-ke, at forslaget vil give anledning til særlige afgrænsningsproblemer i forhold til i dagSåfremt det skal kræves, at køber har kendskab til, at leverandøren ikke har tænkt sig atsvare skat eller afgift af den pågældende ydelse, så betyder det, at køber reelt har forsæt tilSide 2
medvirken til et strafbart forhold. Da lovforslaget ikke har til formål at kriminalisere køb afsort arbejde, er det ikke hensigtsmæssigt at skabe bevismæssige problemer ved at stille kravom bevis for ond tro hos køber.Jeg vil derfor ikke fremsætte et ændringsforslag, som åbner for, at hæftelsen er betinget afkøbers viden om leverandørens hensigt med hensyn til skatte- og afgiftssvig, da dette ikkeer egnet til at opfylde lovforslagets samlede formål.Jeg henviser i øvrigt til det tidligere fremsendte høringsskema samt mine kommentarer tilAdvokatsamfundets tidligere henvendelse af 27. april 2012, L 170 – bilag 2.
Side 3