Skatteudvalget 2011-12
L 172 Bilag 6
Offentligt
1126921_0001.png
1126921_0002.png
1126921_0003.png
1126921_0004.png
1126921_0005.png
FolketingetSkatteudvalgetChristiansborg1240 København K

L172 - Forsikring & Pensions bemærkninger til skatteministerens æn-

dringsforslag

Skatteministeren har den 22. maj 2012 stillet et ændringsforslag til L172 - For-slag til lov om afgift af skadesforsikringer (Skadesforsikringsafgiftsloven).Forsikring & Pension har ikke indvendinger mod ændringsforslagets § 1, sompræciserer, at fradrag og modregning i afgiftsgrundlaget kun kan ske inden forden almindelige tidsfrist i skatteforvaltningsloven. I praksis vil det dog forment-lig høre til undtagelsen, at fradrag og modregning vedrører beløb, der går læn-gere end tre år tilbage i tiden.Ændringsforslagets § 2 skærper derimod overgangsreglen i L172, § 18, stk. 5,der skal værne mod afgiftsspekulation på overgangstidspunktet. Denfremsatteværnsregel er overflødig, men harmløs.Ændringsforslageter også overflødigt,men forkorter derudover selskabernes implementeringsperiode, der i forvejen ermeget kort, og giver det offentlige et ekstraprovenu, der ikke er tilsigtet og ikkeer omtalt i ændringsforslaget:Værnsreglen er overflødig, fordi der næppe vil blive spekuleret:- Kundens gevinst er beskeden, mens selskabet får omkostninger, der ty-pisk matcher eller overstiger kundens gevinstOg hvis der blev spekuleret, ville det offentlige ikke miste provenu- Afgiftstabet for det offentlige matches omtrent af det offentliges rentefor-del af den fremrykning af selskabsskatten til 2012, der er forbundet medfremrykning af præmieopkrævninger fra 2013 og senere årSelskabernes implementeringsperiode kortes ned med ca. 2 måneder til ca. 4måneder- Opkrævninger udsendt pr. fast rutine i november og december 2012 medforfald i 2013 skal nu tage højde for den nye afgiftDet offentlige får et engangs-afgiftsprovenu, som ikke er omtalt- Ændringsforslaget fremrykker i realiteten skadesforsikringsafgiftens reelleikrafttrædelsestidspunkt med ca. 2 måneder, og giver derfor et tilsvaren-de ekstra provenu.
29.05.2012
Forsikring & PensionPhilip Heymans Allé 12900 HellerupTlf.Fax41 91 91 9141 91 91 92
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Torsten SchiølerChefkonsulent, cand.polit.Dir.41 91 90 94
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSV/tscGES-2008-02334305086
Brancheorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
Forsikringsbranchen er allerede i gang med implementering af de nye reglermed udgangspunkt i L172 som fremsat.Forsikring & Pension er omtrent færdig med at udarbejde en vejledning til bran-chen på dette grundlag, som skal udsendes primo juni. Den skal understøtte, atbranchens implementerer reglerne korrekt og til tiden.En fremrykning af implementeringsfristen med to måneder på grund af en over-flødige overgangsbestemmelse giver risiko for, at dette mål ikke nås.Forsikring & Pension opfordrer derfor skatteudvalget til at afvise ændringsforsla-get til § 18, stk. 5.Forsikring & Pensions synspunkter uddybes i

bilag.

Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSV/tscGES-2008-02334305086
Forsikring & Pension vil til gengæld benytte denne lejlighed til over for skatteud-valget at udtrykke meget stor tilfredshed med, at der med L172 gennemføres enreel forenkling på afgiftsområdet til gavn for kunder såvel som selskaber, og forkonkurrencen mellem sidstnævnte.Vi er også meget glade for, at afgiftssatsen i forbindelse med forslagets høringblev nedsat, så der nu inden for den samlede usikkerhed er tale om reel prove-nuneutralitet, tillagt et finansieringsbidrag til F&U-skattekreditter på 50 mio. kr.årligt efter tilbageløb.
Med venlig hilsen
Torsten Schiøler
Side 2
Forsikring & Pension

Bilag. Virkningen af L172, § 18, stk. 5 som fremsat og ændringsforslaget

Vores ref.TSV/tscGES-2008-02334305086

§ 18, stk. 5 som fremsat

§ 18, stk. 5 skal ses på baggrund af, at skadesforsikringsafgiften omfatter præ-mier, der opkræves den 1. januar 2013 eller senere. Med opkrævet forstås, jf.bemærkningerne til L172, fakturerede, men ikke nødvendigvis ikke betalte be-løb, hvilket er det almindelige periodiseringsprincip for afgifter og skatter.§ 18, stk. 5 går ud på, at præmier, der opkræves inden loven træder i kraft 1.januar 2013, men først skal betales 1. januar 2014 eller senere, skal medregnesi afgiftsgrundlaget på forfaldstidspunktet.Det fremgår af L172, bemærkningerne til § 18, stk. 5, at formålet er at "forhin-dre spekulation ved overgangen til de nye regler".Den type spekulation, man har i tankerne er "at forsikringsvirksomheder indenloven træder i kraft opkræver forsikringspræmien for en periode længere end etår, men hvor præmien eller en del heraf først forfalder til betaling efter den 31.december 2013."Et forsikringsselskab kan for eksempel have en 5-årig forsikringsaftale med enkunde, hvor opkrævningen efter vanlig praksis opkræves som 5 helårlige ter-minspræmier i årene 2013 - 2017. Tankegangen er så, at selskabet ved ekstra-ordinært at udsende en opkrævning på den samlede præmie for de 5 år senest31.12.2012, men med uændret forfald, kan spare kunden for afgiften på 1,1 pct.af præmien.§ 18, stk. 5 som fremsat skal så sikre, at de 4 terminspræmier, der forfalder i2014 – 2017, alligevel bliver afgiftsbelagt.Behovet for den fremsatte værnsregel er vel nærmest ikke eksisterende.For det første er kundens afgiftsbesparelse ved en sats på 1,1 pct. yderst be-skeden i forhold til kundens samlede udgift til forsikringen og har dermed næppekundens store interesse.For det andet skal selskaberne ændre på deres administrative opkrævningsruti-ner, for at kunden kan opnå besparelsen. Det er forbundet med omkostninger,som selskabet selv skal afholde, og som ikke skal være store, før de modsvarerkundens gevinst.For det tredje vil en fremrykket opkrævning med den hensigt at spare kundenfor afgift fremrykke selskabernes betaling af selskabsskat. Det skyldes, at derogså ved opgørelsen af selskabernes selskabsskattepligtige indkomst anvendeset opkrævningsprincip.For hver 1,10 kr., som kunden opnår i afgiftsbesparelse, fremrykkes selskabs-skat på 25 kr. ved selskabsskattesatsen på 25 pct., når selskabet eller koncer-nen er i skatteposition.
Sagsnr.DokID
Side 3
Samlet set skal selskabet for at spare kunden for afgift på 1,10 kr. bære et likvi-ditetstab på 25 kr. i en periode. Det varige tab for selskabet er rentebyrden afden fremrykkede skat i det antal år, som opkrævningen er fremrykket, i eksem-plet ovenfor i op til 4 år.Ved en rente på ca. 5 pct. og en selskabsskattefremrykning på ét år er selska-bets rentetab i samme størrelsesorden som kundens afgiftsbesparelse. Hertilkommer som nævnt selskabets engangsomkostninger til at administrere denfremrykkede opkrævningFor det fjerde vil en eventuel afgiftsspekulation være omtrent provenuneutral fordet offentlige. Argumentationen herfor følger ovenstående linjer, men ved an-vendelse af det offentliges kalkulationsrente. Det offentlige har derfor ingen reelprovenutabsrisiko ved fremrykket opkrævning; i stedet opnås en midlertidig li-kviditetsgevinst.Det må samlet konkluderes, at § 18, stk. 5 i den fremsatte form er overflødig.Den gør ikke skade, da den ikke berører selskabernes administrative rutiner inævneværdigt omfang. Da L172 blev fremsat, valgte Forsikring & Pension afhensyn til målet om sikker implementering ikke at komme med indvendinger.

Ændringsforslaget til § 18, stk. 5

Ændringsforslaget går ud på, at præmier, der opkræves inden lovens ikrafttræ-delse 1. januar 2013, men med forfaldstidspunkt i 2013, også gøres afgiftsplig-tige.Ændringsforslagets specifikke sigte er, jf. bemærkningerne, at det undgås:"at der, inden loven træder i kraft, med henblik på at undgå afgiftsbetaling i2013 ekstraordinært kan udstedes opkrævninger for forsikringspræmier, som el-lers først skulle have været opkrævet efter lovens ikrafttræden, og som førstskal betales efter lovens ikrafttræden." [Forsikring & Pensions understregning]Behovet for at værne mod denne type spekulation er som nævnt nærmest ikkeeksisterende.Ændringsforslagets faktiske virkning er derfor, at det afgiftsbelægger alle de or-dinære opkrævninger, som selskaberne efter vanlig administrativ praksis effek-tuerer i november – december 2012, og som har forfald januar – februar 2013,under afgiftspligten.Ændringsforslaget kan derfor såvel økonomisk som administrativt sammenlignesmed en fremrykning af ikrafttrædelsestidspunktet for den nye lov med op modto måneder:Økonomisk,fordi ændringsforslaget afgiftsbelægger en væsentlig del af selska-bernes vanlige opkrævninger som rutinemæssigt effektueres i disse to måneder.Det sker "tavst", altså uanset, at loven formelt først træder i kraft i 2013. Der-med opnås en til to måneders merprovenu til det offentlige set i forhold til L172som fremsat.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSV/tscGES-2008-02334305086
Side 4
Forsikring & Pension
Dette merprovenu omtales ikke i bemærkningerne til ændringsforslaget, hvorfordet kan konkluderes, at skatteministeren ikke er opmærksom på forholdet.Administrativtmedfører ændringsforslaget, at selskabernes administrative sy-stemer til at håndtere den nye afgift nu skal være på plads ca. 2 måneder før,og for visse selskaber tidligere. Reelt vil der i skrivende så kun være ca. 4 må-neder til implementeringsarbejdet – i modsætning til det halve år, som Skatte-ministeren forudsætter, jf. høringsskemaet til L172.Årsagen er den simple, at afgiften skal være indarbejdet på selskabernes op-krævninger, så den - på samme måde som stempelafgiften - betales af kundensammen med præmien.Den skal altså være beregnet og påført de opkrævninger, der ordinært udsendesi november og december 2012 (og i visse tilfælde tidligere) med forfald i 2013.Ændringsforslaget omfatter også opkrævninger, der er sendt af sted i skrivendestund, herunder også før fremsættelsen af L172, når blot forfaldstidspunktet er i2013. Her må selskaberne sende en efteropkrævning eller bære afgiften selv.Ændringsforslagets drastiske forkortelse af implementeringsperioden for den nyeafgift er ikke omtalt i bemærkningerne.Forsikring & Pension lægger også her til grund, at skatteministeren ikke har væ-ret opmærksom på forslagets konsekvenser.
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSV/tscGES-2008-02334305086
Side 5