Det lovforslag, vi behandler i dag, er i høj grad af teknisk karakter, da det i sin substans handler om en forlængelse af forældelsesfristen, der gælder for at anmelde krav i henhold til for meget betalt grundskyld.
Lovændringen er forhåbentlig den sidste i rækken af lovændringer, som en forkert formuleret angivelse af afskrivningsmulighederne for grundejernes forbedringsudgifter eller ændringer af eksisterende fradrag i det oprindelige lovforslag har medført.
Advokatfirmaet Rafn var de første, der gjorde os opmærksomme på, at den omregningsmetode, der blev anvendt, medførte, at grundskatteloftet blev lavere end antaget.
Der var derfor en brist i kommunikationen mellem kommunerne og SKAT, og det har resulteret i, at nogle grundejere efter lovens bogstav var berettigede til et større fradrag i skat, end de modtog.
På baggrund af henvendelser er loven blevet ændret i flere omgange.
Først og fremmest er loven blevet præciseret, så der nu er overensstemmelse mellem lovens intention og dens bogstav.
Det har imidlertid altid ligget Dansk Folkeparti stærkt på sinde, at folk betaler den skat, de er forpligtet til, hverken mere eller mindre.
Derfor kunne vi heller ikke leve med, at der er nogle grundejere, der er havnet i den situation, at de faktisk betaler en højere skat, end loven foreskriver.
Den eneste rimelige konsekvens heraf er, at borgere og virksomheder naturligvis skal have for meget indbetalt skat retur.
Det er tidligere i år blevet adresseret ved økonomiforhandlingerne med kommunerne for 2012, hvor der blev opnået enighed om, at pengene tilbagebetales og staten i den forbindelse holder kommunerne økonomisk skadefri.
Det finder Dansk Folkeparti er en afbalanceret og fornuftig løsning på sagen, og vi har derfor valgt at støtte den hele vejen igennem.
Løsningen har imidlertid vist sig at være vanskeligere at føre ud i livet end først antaget, da den praktiske gennemførelse er besværliggjort af, at kommunernes it-system ikke umiddelbart kan udtrække en liste over, hvem der skal have penge tilbage.
Det har samtidig vist sig, at der også kan rejses krav efter lovens stk.
4 og stk.
6 og dermed ikke kun efter lovens stk.
5, som først antaget.
Hele dette lidt mudrede forløb har så ledt frem til i dag, hvor vi her har et lovforslag, der forlænger forældelsesfristen for de krav, der kan støttes på den oprindelige lovgivning.
Dette gøres for at sikre, at alle får anmeldt deres krav på tilbagebetaling, og så kommunerne kan få styr på deres it-vanskeligheder og kan konstatere tilbagebetalingens størrelse m.v.
Altså, det er, som jeg sagde i min indledning, en rent teknisk tilretning af loven, som kan sikre, at ingen lider retstab som følge af denne sag.
Det er en løsning, som Dansk Folkeparti ubetinget kan støtte, og jeg skal derfor meddele, at vi støtter forslaget.