Kommunaludvalget 2011-12
L 18 Bilag 3
Offentligt
Aktstykke nr.4
Folketinget 2011-12
Afgjort den 10. november 2011
4
Økonomi- og Indenrigsministeriet.Økonomi- og Indenrigsministeriet, den 1. november 2011.
a.
Økonomi- og Indenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der tilborgerne ydes en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebetaling af grundskyld, derville kunne støttes på § 1, stk. 4 eller 6, i lov om kommunal ejendomsskat, hvis kravene ikke varforældede. Økonomi- og Indenrigsministeriet anmoder endvidere om Finansudvalgets tilslutning til,at der til borgerne ydes en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebetaling af grund-skyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, som denne bestemmel-se var affattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010, men som på tidspunktet forikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010 var forældede.Udgiften finansieres i 2011 af bevillingen opført på § 16.91.22. Kompensation for tilbagebetalingaf grundskyld, jf. aktstykke nr. 154 af 23. juni 2001.Med aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011 tiltrådte Finansudvalget, at staten refunderer kommunernestilbagebetalinger af uretmæssigt opkrævede ejendomsskatter.Baggrunden var, at Skatteministeriet samt det tidligere Indenrigs- og Sundhedsministerium (nuØkonomi- og Indenrigsministeriet) havde konstateret, at kommunernes hidtidige praksis for bereg-ning af grundskyld – som følge af et ændret fradrag for forbedringer – ikke var i overensstemmelsemed lov om kommunal ejendomsskat. Nærmere bestemt er det den hidtidige praksis for beregning afdet såkaldte grundskatteloft (”den afgiftspligtige grundværdi”) i henhold til § 1, stk. 4, i lov om kom-munal ejendomsskat samt § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, som denne bestemmelse varaffattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010, som har været forkert Den forkertepraksis for beregningen af grundskatteloftet, der blev indført med bistand fra SKAT, har betydet, atmange kommuner har opkrævet for meget i ejendomsskat.Det fremgår af aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011, at der med lov nr. 1605 af 22. december 2010 ergennemført en ændring af ejendomsskatteloven, der fra 2011 sikrer overensstemmelse mellem kom-munernes praksis og lovgrundlaget for fradrag for forbedringer efter lovens § 1, stk. 5. For sager ef-ter § 1, stk. 4, er det Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at der ikke – ud over en forlæn-gelse af forældelsesfristen for de krav, der endnu ikke er forældede – er behov for at ændre loven.Men for sager efter lovens § 1, stk. 4, gælder det – på samme måde som for sager efter den tidligere§ 1, stk. 5 – at praksis for beregningen af grundskatteloftet har været forkert, og at der derfor bør ske
b.
BX000010
2
tilbagebetaling til de borgere, hvis krav herpå endnu ikke er forældede, samt ydes en særlig kompen-sation til borgere, hvis krav på tilbagebetaling er forældede.Det bør således sikres, at ingen borger lider et tab som følge af den forkerte administrative praksis,og det gælder, uanset om forældelse måtte være indtrådt.Med aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011 blev der bl.a. opnået hjemmel til, at krav på tilbagebetalingaf grundskyld, der støttes på § 1, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat, kan tilbagebetales til bor-gerne, uanset om forældelse måtte være indtrådt efter den gældende forældelseslov. Det har efter enfornyet juridisk vurdering vist sig, at der herudover er behov for at udvide denne hjemmel, således atder kan ydes en (tilsvarende) særlig kompensation til borgere, hvis krav på tilbagebetaling af grund-skyld måtte være forældede efter den tidligere gældende forældelseslovgivning.For så vidt angår kommunernes administrative praksis i henhold til § 1, stk. 6, i lov om kommunalejendomsskat er det Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at der ikke her har været en syste-matisk fejl. Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det imidlertid hensigtsmæssigt at sikre adgangtil – i samme omfang som med hensyn til krav, der ville kunne støttes på § 1, stk. 4, i lov om kom-munal ejendomsskat, såfremt kravene ikke var forældede – at kunne yde en særlig kompensation og-så i disse sager for det tilfælde, at der i den videre behandling af sagerne måtte vise sig sådanne for-ældede krav.Der er endvidere behov for at opnå hjemmel til, at der til borgerne kan ydes en særlig kompensati-on svarende til de krav på tilbagebetaling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 5, i lovom kommunal ejendomsskat, som denne bestemmelse var affattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af22. december 2010, men som på tidspunktet for ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010var forældede.Det skal her præciseres, at såvel aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011 som nærværende anmodningbetyder, at allerede forældede krav på tilbagebetaling af grundskyld – for hvilke krav det gælder, atforældelsesfristen ikke kan forlænges – er omfattet. Det har efter den fornyede juridiske vurderingimidlertid vist sig, at der med udformningen af aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011 alene er sikrethjemmel til at tilbagebetale krav på grundskyld, der støttes på § 1, stk. 4 og 6, i lov om kommunalejendomsskat, og som er forældede i medfør af den nugældende forældelseslov, samt at der med ud-formningen af lov nr. 1605 af 22. december 2010 alene er sikret en udskydelse af forældelsesfristenfor de krav, som på daværende tidspunkt endnu ikke var forældede.Det er derfor nødvendigt med en hjemmel til at yde en særlig kompensation til de borgere, hviskrav allerede ved Finansudvalgets tiltræden af førnævnte aktstykke var forældede efter den tidligeregældende forældelseslovgivning, samt til de borgere, hvis krav på tidspunktet for ikrafttræden af lovnr. 1605 af 22. december 2010 var forældede. Herved sikres det, at ingen borgere – i overensstem-melse med intentionen bag aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011 samt det ændringsforslag om udskydel-se af forældelsesfristen, der blev fremsat (og vedtaget) under Folketingets behandling af lovforslagnr. L 165 i samlingen 2010-11 – lider et tab.Samlet er der således behov for, at den tekstanmærkning, som blev tiltrådt med aktstykke nr. 154af 23. juni 2011, ændres ved, at stk. 3 nyaffattes, hvorved der etableres en hjemmel til at yde en sær-lig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebetaling af grundskyld, der ville kunne støttes på §1, stk. 4, eller 6, i lov om kommunal ejendomsskat, hvis kravene ikke var forældede (uanset om den-ne forældelse er indtrådt efter den tidligere gældende forældelseslovgivning eller den nugældendeforældelseslov). Endvidere indsættes et nyt stk. 4, hvorved der etableres hjemmel til at yde en særligkompensation, der svarer til de krav på tilbagebetaling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1,stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, som denne bestemmelse var affattet før ikrafttræden af lovnr. 1605 af 22. december 2010, men som på tidspunktet for ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. de-cember 2010 var forældede.
3
Udgiften til den omhandlede særlige kompensation kan ikke opgøres, men udgiften vil blive af-holdt inden for den afsatte bevilling under § 16.91.22. Kompensation for tilbagebetaling af grund-skyld, der optages på forslag til lov om tillægsbevillingslov for 2011, jf. aktstykke nr. 154 af 23. juni2011.c.Det er nødvendigt med en hjemmel til at yde den omhandlede særlige kompensation, således atudbetaling kan indledes i november 2011.Justitsministeriet har tilsluttet sig aktsykket.Under henvisning til ovenstående søger Økonomi- og Indenrigsministeriet om Finansudvalgets til-slutning til, at der på forslag til tillægsbevilling for 2011 optages følgende tekstanmærkning under §16, der træder i stedet for tekstanmærkningen som tiltrådt i aktstykke nr. 154 af 23. juni 2011:Tekstanmærkning ad 16.91.22Økonomi- og Indenrigsministeren bemyndiges til at refundere kommunernes udbetaling til borger-ne af en særlig kompensation for uretmæssigt opkrævede ejendomsskatter.Stk. 2.Økonomi- og Indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om udformningen af refusi-onsordningen.Stk. 3.Der kan til borgerne udbetales en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebeta-ling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 4 eller 6, i lov om kommunal ejendomsskat,hvis kravene ikke var forældede.Stk. 4.Der kan til borgerne udbetales en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebeta-ling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, som den-ne bestemmelse var affattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010, men som på tids-punktet for ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010 var forældede.Tekstanmærkningen vil blive videreført i 2012 ved optagelse på forslag til tillægsbevillingslov for2012:TekstanmærkningØkonomi- og Indenrigsministeren bemyndiges til at refundere kommunernes udbetaling til borger-ne af en særlig kompensation for uretmæssigt opkrævede ejendomsskatter.Stk. 2.Økonomi- og Indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om udformningen af refusi-onsordningen.Stk. 3.Der kan til borgerne udbetales en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebeta-ling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 4 eller 6, i lov om kommunal ejendomsskat,hvis kravene ikke var forældede.Stk. 4.Der kan til borgerne udbetales en særlig kompensation, der svarer til de krav på tilbagebeta-ling af grundskyld, der ville kunne støttes på § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, som den-ne bestemmelse var affattet før ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010, men som på tids-punktet for ikrafttræden af lov nr. 1605 af 22. december 2010 var forældede.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
4
Økonomi- og Indenrigsministeriet, den 1. november 2011
MARGRETHEVESTAGER/ Søren H. ThomsenTil Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 10-11-2011