Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 183 Bilag 6
Offentligt
1127975_0001.png
1127975_0002.png
1127975_0003.png
1127975_0004.png
Til lovforslag nr.L 183
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. maj 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om elforsyning ogbyggeloven(Biomassebaseret varmeproduktion på centrale kraft-varme-anlæg og udvalgte barmarksværker, undtagelse af forbrænding affarligt affald fra prisloftbestemmelserne samt forbud mod installation af olie- og naturgasfyr til bygningsopvarmning m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 3 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. maj 2012 og var til 1.behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 13. april 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEBalm. delbilag 243. Den 26. april 2012 blev et revideretudkast til lovforslaget sendt i høring, og klima-, energi- ogbygningsministeren sendte også dette udkast til udvalget, jf.KEB alm. delbilag 254. Den 3. maj 2012 sendte klima-,energi og bygningsministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministerenKlima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-valget oplyst følgende om præcisering af gældende ret forfordeling af omkostninger på affaldsforbrændingsanlæg:»I de almindelige bemærkningers afsnit 5.1. om gælden-de ret for affaldsforbrændingsanlæg er anført følgende: »Ef-ter Energitilsynets praksis skal fordeling af omkostningernemellem de tre ydelser, el, affald og varme, på disse anlægske ved at fratrække elindtægterne fra anlæggets særomkost-ninger til elproduktion samt fællesomkostningerne. De re-sterende omkostninger fordeles herefter i særomkostningertil affaldsbortskaffelse, særomkostninger til varmeprodukti-on og fællesomkostninger til affald og varme. Fællesom-kostningerne skal fordeles via en fordelingsnøgle. Omkost-ningsfordelingen skal være rimelig og Energitilsynet vil, jf.§ 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning, have mulighed for atændre fordelingen, hvis dette ikke er tilfældet.«Sekretariatet for Energitilsynet har gjort opmærksom på,at Energitilsynet ikke har taget stilling til den i forslaget om-talte praksis.Jeg skal derfor præcisere, at fordeling af omkostningernemellem de tre ydelser, el, affald og varme, på affaldsfor-brændingsanlæg efter Energitilsynets praksis skal ske ved atfratrække elindtægterne fra anlæggets samlede omkostnin-ger ud fra en formodning om, at elindtægterne dækker om-kostningerne til elproduktion. De resterende omkostningerfordeles herefter i særomkostninger til affaldsbortskaffelse,særomkostninger til varmeproduktion og fællesomkostnin-ger til affald og varme. Fællesomkostninger skal fordelesvia en fordelingsnøgle. Omkostningsfordelingen skal værerimelig, og Energitilsynet vil, jf. § 21, stk. 4, i lov om var-
DokumentIdJournalnummer
2
meforsyning, have mulighed for at ændre fordelingen, hvisdette ikke er tilfældet.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Liberal Alliance er ikke med i energiforliget og kan ikkestemme for lovforslaget, bl.a. fordi lovforslaget pålæggerborgerne at bruge bestemte energikilder til bygningsopvarm-ning samt medfører højere PSO-afgifter.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 11)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 20, stk. 1,ændres »stk. 7-16« til: »stk. 7-17«.[Konsekvensændring]2)Nr. 4affattes således:»4.I§ 20indsættes somstk. 15-17:»Stk. 15.Stk. 1 gælder ikke indregning af afgiftsfordelenved anvendelse af biomasse i forhold til fossile brændsler iprisen for levering af opvarmet vand eller damp fra et cen-tralt kraft-varme-anlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elforsyning,når
det opvarmede vand eller dampen er produceret på bio-masse og leveres til et kollektivt varmeforsyningsan-læg, jf. § 2,2) prisen for levering af det opvarmede vand eller dampener fastsat på grundlag af en aftale mellem det centralekraft-varme-anlæg og det kollektive varmeforsynings-anlæg, hvoraf den andel af afgiftsfordelen, der indreg-nes i prisen, fremgår, og3) det kollektive varmeforsyningsanlæg på tidspunktet foraftalens indgåelse er ejet af en eller flere kommuner, afde forbrugere, hvis ejendomme er tilsluttet det pågæl-dende anlæg, eller af kommuner og forbrugere i fore-ning.Stk. 16.Ved afgiftsfordelen nævnt i stk. 15 forstås for-skellen i summen af alle afgifter, herunder energiafgifter ogforsyningssikkerhedsafgift, for opvarmet vand eller damp,der produceres på basis af fossile brændsler, i forhold tilsummen af afgifter for opvarmet vand eller damp, der pro-duceres på biomasse.Stk. 17.Aftalen nævnt i stk. 15, nr. 2, skal forelæggesEnergitilsynet med dokumentation for, at forudsætningernenævnt i stk. 15 er opfyldt. Energitilsynet kan fastsætte reglerom formen for dokumentation og om, at forelæggelse skalforetages elektronisk. Energitilsynet kan fastsætte regler om,at forelæggelsen skal ledsages af en erklæring afgivet af enregistreret revisor, en statsautoriseret revisor eller kommu-nens revisor.««[Redaktionel ændring]3)I det undernr. 8foreslåede§ 21, stk. 6,ændres »§ 20,stk. 16« til: »§ 20, stk. 17«.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1-3Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af detlovtekniske princip om, at der ikke indsættes tekst efter sids-te nummer i en opregning. Teksten efter sidste nummer i op-regningen i stk. 15 er således blevet til et selvstændigt stk.16. Som konsekvens heraf er det oprindeligt foreslåede stk.16 blevet til stk. 17.
1)
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 183Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Udtalelse til betænkning, fra klima-, energi- og bygningsministeren41. udkast til betænkning5Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren