Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 183 Bilag 9
Offentligt
Ændringsforslagtil 2. behandling afLov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og bygge-loven(Biomassebaseret varmeproduktion på centrale kraft-varme-anlæg og udvalgte barmarksværker,undtagelse af forbrænding af farligt affald fra prisbestemmelserne samt forbud mod installation afolie- og naturgasfyr til bygningsopvarmning m.v.)
Til § 11)Nr. 2affattes således:»2.§ 20, stk. 1,affattes således:»Kollektive varmeforsyningsanlæg, industrivirksomheder, kraft-varme-anlæg med en eleffektover 25 MW samt geotermiske anlæg m.v. kan i priserne for levering til det indenlandske marked afopvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas med det formål at levere energi til bygningersopvarmning og forsyning med varmt vand indregne nødvendige udgifter til energi, lønninger ogandre driftsomkostninger, efterforskning, administration og salg, omkostninger som følge af pålagteoffentlige forpligtelser, herunder omkostninger til energispareaktiviteter efter §§ 28 a, 28 b og 29,samt finansieringsudgifter ved fremmedkapital og underskud fra tidligere perioder opstået i forbin-delse med etablering og væsentlig udbygning af forsyningssystemerne, jf. dog stk. 7-17, § 20 a, og§ 20 b. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af opvarmet vand eller damp til andre for-mål fra et centralt kraft-varme-anlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elforsyning.««[Fortsat anvendelse af prisbestemmelserne i de centrale områder på levering af opvarmet vand ellerdamp til andre formål end levering af energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmtvand]
BemærkningerTil § 1Til nr. 1Den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning har til formål at opretholde an-vendelse af prisbestemmelserne for levering af opvarmet vand eller damp til andre formål end ru-mopvarmning og forsyning med varmt brugsvand i de centralt forsynede områder. Anledning forden oprindelige begrænsning af prisbestemmelsernes anvendelsesområde er, at Energitilsynet hartilkendegivet, at al levering af varme og gas, uanset formål, er omfattet af prisbestemmelserne.Energitilsynet vurderede dog samtidig, at dette ikke hensigtsmæssigt og anbefalede, at der ikke ind-føres mere regulering end absolut nødvendigt.Det har vist sig, at det i de centralt forsynede områder også er nødvendigt med en prisregulering aflevering af opvarmet vand eller damp til andre formål end rumopvarmning og forsyning med varmt
brugsvand. Det kræver for aftagere af varme til procesformål generelt store investeringer, når deskal forsynes med fjernvarme. Der er tale om investeringer i udbygning af fjernvarmenet samt in-ternt i virksomheden i varmeveksler m.v. Investeringernes størrelse kan bevirke, at disse varmeafta-gere binder sig til varmeleverandøren, som på denne måde får en monopollignende position. Dettekan netop i de områder, der forsynes af de centrale kraft-varme-anlæg, som er kommercielle selska-ber, og hvor aftageren af procesvarme kan betragtes som en relativt lille kunde i forhold til de storetransmissions- og distributionsnet, betyde, at varmeaftageren ikke har en reel forhandlingsposition.Formålet med prisreguleringen er netop at beskytte varmeforbrugeren i en sådan situation ved atkræve, at der i varmepriserne alene kan indregnes nødvendige omkostninger.