Tak.
Vi har fra Dansk Folkepartis side i hele det her forløb egentlig stået på, at den gamle rygelov var ganske udmærket.
Den rygelov havde som grundprincip, at det handlede om at hindre passiv rygning, og det kan vi fuldt ud bakke op om; der er ikke nogen, der uønsket skal udsættes for røg.
Det, der sker med det lovforslag, som vi har til afstemning i dag, er, at man trækker et skridt over mod en formynderisk vej, og det, jeg også hører ud af debatten i dag, er, at det her jo handler om, at man på sundhedsområdet skal gå ad den, der set fra det rigtige synspunkt er den rigtige vej og styre det lovgivningsmæssigt.
Så er det bare jeg tænker:
Hvor går grænsen?
Det er jo rigtigt, at der er en social ulighed, både med hensyn til sundhed generelt og med hensyn til rygning, og det vil sige, at hvis man skulle følge den her logik, skulle vi jo også ind og se på de børn, der spiser for meget fedt, får for meget sukker og rører sig for lidt, og så skulle vi lovgive om det.
Der tror vi altså på, at man skal gå en helt anden vej.
Det handler om at skabe motivation og ikke om at forbyde sig igennem det.
Så er der nogle paradoksale effekter af det her lovforslag.
Jeg har været ude at besøge en efterskole, hvor de faktisk af sig selv på baggrund af den gamle lov havde indført en regel om, at eleverne ikke måtte ryge.
De havde så en diskussion og et forløb, hvor de arbejdede med det.
Det var jo helt fint og rigtig godt, og det er jo den udvikling, vi har set rigtig mange steder.
De havde så også i enighed på skolen lavet et lille rygerum til lærerne, og det vil jo forsvinde med den her lov.
Det, der vil ske, er, at de lærere på skolen, der skal ryge, er nødt til at gå uden for skolen; de kommer faktisk til at stå lige uden for en daginstitution og ryge i deres pauser.
Så kan man sige, at det vel også er fint nok.
Der kommer alle eleverne forbi, og de børn, der skal i børnehave, kan så også se, at der står nogle rygere der, og tænke, at så er det nok sådan, man skal agere.
Så det næste er nok, at vi også skal forbyde dem at stå og ryge ude på gaderne.
Det samme kan jo siges om gymnasierne.
Man kan sige, at den her lov forbyder rygning udenfor på skolens område, men den forbyder jo ikke folk at ryge ude på gader og stræder.
Det vil sige, at når man kommer til skoler og gymnasier, vil man, som det er på mange arbejdspladser i dag, skulle mave sig igennem og blive udsat for passiv rygning den vej rundt.
Med det her lovforslag vil rygning på enkeltmandskontorer også blive forbudt.
Hvorfor dog det?
Hvorfor må man ikke selv have lov at bestemme, at man vil ryge der?
Så kommer der nogle argumenter om, at der vil være røg på overflader.
Jeg hørte også, at det i forbindelse med dagpleje er et problem, hvis der bliver røget om aftenen, fordi de børn, der kommer i den dagpleje næste dag, så bliver udsat for passiv rygning.
Jeg ser for mig, at det lige om lidt er rygerne, der skal have skilt på.
Med den her lov skal rygerummene have skilt på, men så må vi også skilte rygerne, for de bærer jo også rundt på partikler fra røgen, og den må alt andet lige have en vis effekt.
Det svar, jeg har fået på mit spørgsmål til ministeren om det, handler om, at man nu tager fat på en hel del af de områder, hvor folk bliver udsat for passiv rygning, og at der stadig væk vil være områder, der skal tages fat på efterfølgende.
Med de argumenter, der er imod rygning, kan jeg undre mig over, at man ikke fra flertallets side går ind og siger, at vi da så må forbyde tobak fuldstændig.
Altså, det er da den eneste logiske vej at gå i det her spørgsmål.
Hvorfor skal det overhovedet være tilladt?
Dansk Folkepartis holdning er faktisk, at man som borger i det her land selv bestemmer over sin sundhed, selv bestemmer, om man vil ryge, om man vil spise en flødeskumskage, om man vil gå hen og købe en hotdog, eller hvad man vil.
Vi kan fra samfundets side godt prøve at motivere til en anden adfærd, men vi skal ikke lovgive om det.
Derfor stemmer vi imod den nye rygelov.