Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 186
Offentligt
1129339_0001.png
1129339_0002.png
1129339_0003.png
1129339_0004.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 31. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1200777Dok nr.: 938541
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 1 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål nr. 1:’’Ministerens bedes kommentere høringssvarerne fra hhv. Børnerådet ogLandsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud, jf. L186 - bilag 2”Svar:I høringssvaret fra Børnerådet udtrykker Børnerådet opbakning til et totalt ry-geforbud på børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner medudbud af treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og lignen-de, der fortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år. Børnerådet er imid-lertid kritiske over for at det totale rygeforbud hverken omfatter børn og ungepå f.eks. produktionsskoler, hvor flertallet af de optagne er over 18 år, plejefa-milier eller dagplejen.For regeringen er det særdeles vigtigt at beskytte børn og unge mod de ska-delige konsekvenser ved passiv rygning. Jeg mener, at regeringen med for-slaget tager et vigtigt skridt i bestræbelserne på at sikre flere røgfri miljøer ogbeskytte mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved passiv rygning – sær-ligt den der rammer børn og unge.Lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2012 omfatter ikke plejefamilier, pri-vate pasningsordninger, der foregår i private hjem eller privat dagpleje. Rege-ringen har med lovforslaget L 186 om ændring af lov om røgfri miljøer ikke øn-sket at udvide lovens anvendelsesområde til også at omfatte plejefamilier, pri-vate pasningsordninger, der foregår i private hjem eller privat dagpleje.Jeg kan oplyse, at private pasningsordninger, som er institutionslignende, alle-rede i dag er omfattet af § 7 i lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2007.For private pasningsordninger, som er institutionslignede, vil der med lovfors-laget således gælde et totalt rygeforbud indendørs og udendørs.For så vidt angår lovens § 15 om den kommunale dagpleje og puljeordninger,jf. §§ 24 og 25 i lov om social service, er det efter de gældende regler ikke til-ladt at ryge i dagplejehjem og i andre lokaler, som anvendes til dagpleje, nårder passes børn, jf. § 15 i lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2007. Det-te gælder dagplejeren, dennes familie og eventuelle gæster i dagplejehjem-met. Herudover skal der være røgfrit hele døgnet i lokaler, der primært er ind-rettet som børnenes lege- og opholdsrum. Regeringen har ikke ønsket at lov-
Side 2
give herudover, idet der knytter sig særlige problemstillinger til dagplejehjem,der også fungerer som dagplejerens hjem. Et forbud mod rygning i den kom-munale dagpleje og i puljeordninger uden for den tid, hvor der passes børn, vilsåledes kunne opleves som et indgreb i den personlige frihed.I forlængelse heraf skal jeg henlede opmærksomheden på, at lov om røgfrimiljøer fastsætter mindstekrav til røgfri miljøer. Der er derfor intet til hinder for,at den enkelte kommunalbestyrelse beslutter at indføre mere restriktive reglerfor rygning i dagplejehjem, herunder for den private dagpleje som drives på etprivatretligt grundlag på baggrund af en driftsoverenskomst med kommunenFor så vidt angår ungdomsuddannelser og produktionsskoler fremgår det aflovforslaget L186 og de tilhørende bemærkninger, at aldersgrænsen hævesfra 16 til 18 år, således at det ikke vil være tilladt at ryge på børneinstitutioner,skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af treårige gymnasialeungdomsuddannelser mv., der fortrinsvis har optaget børn og unge under 18år, jf. § 7, stk. 1. I modsætning til i dag vil der således ikke være adgang til attillade f.eks. gymnasieelever at ryge på skolens område. Som det var tilfældetmed aldersafgrænsningen i 2007-loven, er det afgørende for afgrænsningen ilovforslaget, om flertallet af eleverne på den enkelte institutionstype er under18 år.Som det ligeledes fremgår af det omhandlede lovforslags bemærkninger, vilinstitutioner m.v., der både udbyder en treårig gymnasial ungdomsuddannelse,der fortrinsvis har optaget personer under 18 år, og en uddannelse, der for-trinsvist har optaget personer over 18 år (f.eks. institutioner for erhvervsrettetuddannelse), være omfattet af det totale rygeforbud i lovforslagets § 7, stk. 1.Undtaget fra rygeforbuddet vil dog være geografisk selvstændige afdelinger påinstitutioner, som fortrinsvis har optaget personer over 18 år, idet der henvisestil lovforslaget § 7, stk. 2 og 3 med tilhørende bemærkninger.Jeg skal understrege, at der intet er til hinder for, at institutioner for erhvervs-rettet uddannelse eller andre uddannelsesinstitutioner, der fortrinsvis har opta-get elever over 18 år, indfører mere restriktive regler, end der følger af lovfors-laget. Endvidere skal jeg henvise til, at det foreslåede totale rygeforbud i § 7,stk. 1 ligger helt i forlængelse af forbuddet mod at sælge tobak til unge under18 år, hvor aldersgrænsen i 2008 blev hævet fra 16 til 18 år.I høringsvaret fra Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehand-lingstilbud (LOS) fremsættes en række spørgsmål vedr. konkrete problemstil-linger.Lovforslagets § 7, stk. 1 omfatter bl.a. opholdsteder og lignende, der fortrinsvishar optaget børn og unge under 18 år. For opholdssteder og botilbud, hvor derbådet er givet godkendelse efter servicelovens § 142, stk. 7 og servicelovens§ 107 vil det afgørende derfor være, om flertallet af de anbragte børn og ungevil være under 18 år, idet der henvises til undtagelsesbestemmelsen i § 7, stk.4. Af lovforslagets § 7, stk. 4, fremgår, at der ikke må ryges indendørs på an-bringelsessteder målrettet børn og unge under 18 år, der også fungerer sombolig for de unge. Bestemmelsen omfatter alle unge og ansatte m.fl., der op-holder sig på institutionens område (matriklen). Dvs. også unge efter det 18.år, som er anbragt som led i efterværn efter servicelovens § 76. Lovforslaget
Side 3
fastsætter derimod ikke regler for udslusningsboliger eller lignende, der an-vendes i forbindelse med efterværn, og som er beliggende uden for matriklen,idet § 7, stk. alene retter sig mod institutionens område (matriklen).Bestemmelsen vedr. anbringelsessteder målrettet børn og unge under 18 år,der også fungerer som bolig for de unge, omfatter alle, der opholder sig på in-stitutionens område. Det gælder både de anbragte unge, de ansatte, forældrem.fl. I tilfælde hvor der bor unge over 18 år på anbringelsessteder omfattet aflovforslagets § 7, stk. 4, gælder det indendørs rygeforbud således også for deunge, dererfyldt 18 år. Det betyder, at hverken personen over 18 år eller gæ-sten under 18 år, må ryge på den 18åriges værelse.For så vidt spørgsmålet vedr. personalets pædagogiske indsats i forhold til athjælpe de unge til rygestop, herunder at undgå magtanvendelser, vedr. perso-nalets håndtering af rygning i smug på de unges værelser, signalværdien ved,at der er tale om en institution og ikke hjem, idet der ikke er regler for rygning ihjem (hos forældremyndighedshaver), m.v. er det regeringens opfattelse, at al-le børn og unge, herunder anbragte børn og unge, skal sikre beskyttelse modpassiv rygning.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, anerkender regeringensamtidig, at der knyttes særlige problemstillinger til et generelt rygeforbud påmatrikler for alle anbringelsessteder på det sociale område, hvorfor der er fo-reslået to undtagelser hertil med det formål, at der lokalt vil være mulighed forat tage hånd herom. Som en første undtagelse kan således besluttes, at deunge må ryge udendørs på anbringelsessteder (døgninstitutioner, opholdsste-der og lignende), der i en periode tjener som hjem for børn og unge. Som enanden undtagelse kan det besluttes, at de unge må ryge indendørs på egneværelser og i rygerum samt udendørs på sikrede afdelinger op døgninstitutio-ner og delvist lukkede døgninstitutioner, der tjener som bolig for børn og unge ien periode.Det er ikke muligt for mig at vurdere, hvordan den enkelte døgninstitution væl-ger at tilrettelægge den pædagogiske indsats, idet jeg kan henvise til oven-nævnte muligheder for at tillade de unge at ryge på de nævnte anbringelses-steder. Hertil henledes opmærksomheden på, at der lokalt allerede i dag erindført totalt forbud mod rygning indendørs på en række anbringelsesstedermålrettet børn og unge.For mig at se udelukker lovforslaget de ikke en aktiv indsats for at hjælpe un-ge, der ryger, til at holde op. I den forbindelse skal jeg henvise til satspuljeafta-len for 2012-2015, hvor der er afsat 16. mio. kr. til at bekæmpelse af rygningblandt udsatte unge. Som et led heri udvikles og implementeres et fælles for-pligtende nationalt koncept, der skal forebygge, at børn og unge begynder atryge og hjælpe unge rygere med at stoppe igen. Fokus skal målrettes områderog grupper, hvor der findes den højeste koncentration af udsatte unge, der ry-ger.Af de 16 mio. kr. afsættes:o3 mio. kr. til centrale aktiviteter som fx metodeudvikling, materialer, kom-petenceudviklingsforløb samt evaluering.
Side 4
o
13 mio. kr. etableres en ansøgningspulje, hvorfra kommuner og ungdoms-uddannelsesinstitutioner mv. kan søge om midler til projekter med ud-gangspunkt i det nationale koncept.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen