Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 186
Offentligt
1129341_0001.png
1129341_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 31. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1200777Dok nr.: 939276
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 2 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål nr. 2:’’Ministeren bedes uddybe, hvad der ligger til grund for regeringens strategi forpå den ene side at tillade, at der må ryges i offentlige fixerum – mens man påden anden side ønsker at forbyde voksne mennesker, at ryge en – fuldt ud lov-lig købt cigaret – udendørs på f.eks. et gymnasium”Svar:Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 185 om ændring af lovom euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum), har regeringen den ambition, atden store dødelighed blandt misbrugere på gaden i bl.a. København skal ned-bringes, og at de med gademisbrug forbundne sundhedsmæssige skader ogsociale problemer samt gener for borgere, herunder børnefamilier, skal be-grænses. Det er på den baggrund og i lyset af, at erfaringer fra udlandet synesat bekræfte, at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til dels at nedbringe dø-deligheden blandt og forbedre forholdene for stofmisbrugere, dels at begræn-se generne for det omgivende samfund, at man skal se regeringens forslagom at imødekomme det fra kommunal side fremsatte ønske om at kunne tilret-telægge den social- og sundhedsfaglige indsats, således at stofindtagelses-rum kan indgå som en skadesreducerende foranstaltning i kommunens sam-lede tilbud til stofmisbrugerne.Som det ligeledes fremgår af det omhandlede lovforslags bemærkninger, erdet den enkelte kommune, der måtte ønske at oprette og drive stofindtagel-sesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverens-komst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, som under hensyn tilde lokale forhold bør tage stilling til, hvilke indtagelsesmåder kommunen øn-sker, at der skal være adgang til at benytte i det enkelte stofindtagelsesrum,herunder hvorvidt kommunen ønsker, at der skal være adgang til at indtagestoffer ved rygning.Når regeringen vil indføre et totalt rygeforbud på institutioner, der fortrinsvishar optaget børn og unge under 18 år, herunder for treårige gymnasiale ung-domsuddannelser, jf. § 7, stk. 1, er det med henblik på at beskytte børn og un-ge mod (passiv) rygnings sundhedsskadelige konsekvenser. Som det fremgåraf bemærkningerne til lovforslag nr. L 186 om ændring af lov om røgfri miljøer,tager lovforslaget særligt sigte på at beskytte børn og unge mod (passiv) ryg-nings sundhedsskadelige konsekvenser.
Side 2
Regeringens forslag om et totalt rygeforbud indendørs og udendørs på børne-institutioner, skoler, kostskoler, efterskoler og institutioner med udbud af tre-årige gymnasiale ungdomsuddannelser m.v. skal bl.a. ses i lyset af, at den po-sitive udvikling med færre og færre helt unge rygere er stagneret siden 2006,og det forhold, at 16 pct. af de uddannelsessøgende i 2011 angiver, at de dag-ligt er udsat for tobaksforurenet luft på deres uddannelsesinstitution, mens kun15 pct. angiver, at de aldrig er udsat for passiv rygning.Desuden ligger lovforslaget helt i forlængelse af forbuddet mod salg af tobak tilunge under 18 år, hvor aldersgrænsen i 2008 blev hævet fra 16 til 18 år.Som det ligeledes fremgår af det omhandlende lovforslags bemærkninger, eren revision af lov om røgfri miljøer således ét element blandt en række foran-staltninger for at nedbringe antallet af rygere og for at undgå, at børn og ungebegynder at ryge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen