Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 19 Bilag 8
Offentligt
1057349_0001.png
1057349_0002.png
1057349_0003.png
1057349_0004.png
1057349_0005.png
1057349_0006.png
Til lovforslag nr.L 19
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flereandre love(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4. En-hedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 1 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 25. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 21. november 2011 sendte beskæftigel-sesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og etligestillingsnotat til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og Rejsear-bejdere.dk.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Rejsearbejdere.dk mundtligt over for ud-valget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af beskæftigelses-ministeren stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget er tilfredse med, at regeringenønsker at gennemføre tilbagetrækningsreformen, som VK-regeringen aftalte sammen de reformvillige partier i Folke-tinget i forsommeren 2011, og som nu gennemføres fuld-stændig uændret af et meget bredt flertal i Folketinget.Tilbagetrækningsreformen er god for Danmark, for dan-skerne og for dansk økonomi. Reformen er en nødvendigforudsætning for at skabe vækst og holdbarhed i dansk øko-nomi. Det er godt for Danmark, at regeringen på dette enepunkt udviser økonomisk ansvarlighed.V, DF og KF konstaterer, at vi kan se frem til mange årmed offentlige underskud, hvis vi ikke gør noget. Store of-fentlige underskud vil gøre Danmark sårbar over for udvik-lingen på de internationale finansmarkeder. Efter krisen vilkravene om sunde offentlige finanser uden tvivl være skær-pet. Mange lande står i dag med nærmest uoverstigelige ud-fordringer, netop fordi de ikke handlede i tide.Ydermere er reformen nødvendig for at give luft til inve-steringer i de dele af den offentlige sektor, hvor vi gerne vilvære med til at investere – områder som sundhed og uddan-nelse vil i årene fremover kalde på nye ressourcer.Endvidere er reformen helt afgørende i forhold til at sikredet nødvendige arbejdsudbud fremover. I dag er det kun om-kring halvdelen af danskerne, der er i arbejde. Og fremoverbliver det endnu færre – når fem i dag forlader arbejdsmar-kedet, erstattes de af fire. Uden reformer bliver det svært forprivate virksomheder at få tilstrækkelig arbejdskraft, og detvil hæmme vækstmuligheder og dermed også grundlaget for
AX013635
2
vores velstand og velfærd. Vi risikerer at mangle hænder tilat pleje de syge og de ældre og til at undervise vores børn.Ovenstående udfordringer var baggrunden for, at et fler-tal af reformpartier bestående af V, KF, DF og RV i foråretindgik aftalen om tilbagetrækningsreformen. V, DF og KFnoterer sig med tilfredshed, at S-R-SF-regeringen nu gen-nemfører tilbagetrækningsreformen.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling, men vil stemme for de af min-dretallet stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemmehverken for eller imod de af beskæftigelsesministeren stille-de ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget tager sammen medLO, FTF og andre fagforeninger skarp afstand fra lovforsla-get. EL vurderer, at indholdet i L 19 er en reel afskaffelse afden efterløn, som vi kender i dag.Forhøjelsen af efterlønsalderen fra 60 til 64 år, forkortel-sen af efterlønsperioden fra 5 til 3 år og den betydelige for-højelse af pensionsmodregningen medfører tilsammen såstore forringelser, at der kun er en amputeret rest tilbage afefterlønsordningen.Da efterlønnen blev indført i 1979 var det i en tid medstor og stigende arbejdsløshed og stor ungdomsarbejdsløs-hed. Efterlønnen gav mulighed for, at ufaglærte og faglærtearbejdere og andre lønmodtagere kunne trække sig tilbagepå en værdig måde, inden de var så nedslidte, at de ikkekunne få glæde af deres otium. Samtidig gav efterlønnenplads til, at mange unge kunne komme ind på arbejdsmarke-det.I dag er vi i samme situation med stor og stigende ar-bejdsløshed og stor ungdomsarbejdsløshed. Men nu vælgerman at gå den modsatte vej og øger arbejdsløsheden med20.000-30.000 ældre, der ikke kan gå på efterløn, og med etstort antal unge og øvrige arbejdsløse, der ikke kan kommeind på arbejdsmarkedet, fordi de ældre ikke har mulighedfor at trække sig tilbage.Begrundelsen for lovforslaget er, at udbuddet af arbejds-kraft skal øges, da vi kommer til at mangle arbejdskraft. I ensituation med stigende ledighed er det svært at få øje på detakutte behov for en tilbagetrækningsreform. Vi manglerflere job, men vi mangler ikke flere arbejdsløse. Det fremgåraf bemærkningerne til lovforslaget, at aftalen forventes atøge beskæftigelsen i 2020 med ca. 65.000 personer, menDet Økonomiske Råd har beregnet, at ledigheden vil være25.000 personer højere med indførelsen af tilbagetræknings-reformen end uden. Det fremgår endvidere, at aftalen i 2020forventes at styrke de offentlige finanser med 18 mia. kr. ogøge BNP med knap 50 mia. kr. årligt. Men besparelserne påefterlønnen vil opvejes af øgede udgifter til dagpenge, kon-tanthjælp og førtidspension.Hele tilbagetrækningsreformen er et skalkeskjul for, atman vil øge antallet af ledige, for at de kan trykke løn- ogarbejdsforhold. På samme måde som fidusfirmaer med un-derbetalt arbejdskraft fra bl.a. Østeuropa lægger et uhyrehårdt pres på danske lønninger, så vil folk på kontanthjælpeller helt uden indtægt gøre det. Folk bliver sultne efter jobog byder sig til langt under overenskomsterne. Det er deneneste måde, hvorpå regnestykket med, at flere i arbejdsløs-
hedskøen skaber flere arbejdspladser, kan gå op. En sådannedadgående spiral vil ødelægge både det danske arbejds-marked og vores velfærdssamfund.Det er en meget stor del af den danske befolkning, derrammes af forslaget. I dag er mange faglærte og ufaglærtearbejdere og mennesker med psykisk stressende arbejdenedslidte i 50-års-alderen og kan lige akkurat holde ud, tilde fylder 60 eller 62 og kan gå på efterløn. Det er samtidigde mennesker, der kom tidligst på arbejdsmarkedet, og somhar haft det længste arbejdsliv. Mange vil ikke kunne blivepå arbejdsmarkedet, til de er 64 år. Og hvis de holder ud, erde helt slidt ned og får ingen glæde af deres efterløns- ogpensionisttilværelse. Disse mennesker bliver frataget mulig-heden for en værdig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.Man foreslår seniorførtidspension som en løsning for denedslidte arbejdere. Men virkeligheden er, at der er uende-ligt få af dem, der i dag kan gå på efterløn, der vil opfyldebetingelserne for at få seniorførtidspension, da der gældernøjagtig de samme betingelser som til førtidspension, nem-lig at man kun har en meget ringe arbejdsevne tilbage. Detfremgår også af bemærkningerne, hvor man anslår, at der vilvære ca. 2.700 personer, der får seniorførtidspension.Forslaget vil sammen med halveringen af dagpengeperio-den medføre en markant stigning i de ældres ledighed. Man-ge vil have opbrugt deres dagpengeret, inden de når den hø-je efterlønsalder, og mange vil på grund af de store forrin-gelser i efterlønnen fraskrive sig retten til efterløn og vælgeat få deres indbetalte efterlønsbidrag udbetalt. Vi kan derforfrygte, at vi i løbet af få år ser et stort antal ældre, som eruden forsørgelsesgrundlag, og som er henvist til den lavekontanthjælp eller ingen indtægt. De må leve et liv i fattig-dom, indtil de kan få folkepension som 67-årige. Det kan visom samfund ikke være bekendt.Ordningen med seniorjob kunne og burde være en løs-ning. Det forudsætter, at loven ændres således, at retten tilseniorjob ikke skal være afhængig af efterlønsalderen, menat man fortsat bevarer retten til seniorjob fra det fyldte 55 år.Hvis der ikke sker ændringer i lov om seniorjob, er konse-kvensen af tilbagetrækningsreformen, at seniorjobordningener ændret med tilbagevirkende kraft for de 55-57-årige. Dehar i dag ret til seniorjob, men mister denne ret i 2012, fordide har mere end 5 år til den forhøjede efterlønsalder.Den store forhøjelse af pensionsmodregningen i efterløn-nen – fra 60 til 80 pct. for opsatte pensioner og fra 50 til 64pct. for løbende udbetalte pensioner og fjernelse af bundfra-draget på 14.200 kr. – er helt urimelig, og det vil givet fåmange til at forlade efterlønsordningen. Forslaget ophæverdesuden progressionen i de gældende modregningsregler,fordi bundfradraget fjernes.For de efterlønsmodtagere, der i dag helt kan undgå pen-sionsmodregningen ved at vente med at gå på efterløn, til deer 62 år, er der tale om en meget stor forringelse, da de gun-stige vilkår for udskudt efterløn helt er fjernet, og da pen-sionsmodregningen er den samme for alle.Det kan undre, at man kan finde 18 mia. kr. til skattefriudbetaling af efterlønsbidrag i 2012, når vi er i en situation,hvor der er 95 mia. kr. i underskud på statsbudgettet. Dissepenge kunne anvendes meget bedre til at rette op på de man-
3
ge nedskæringer, der er sket under den forrige regering. Vimangler også en fornuftig forklaring på, at udbetalingen skalvære skattefri. Det er over 5 mia. kr., som staten bare for-ærer væk.Dette lovforslag er et angreb på dem, der arbejder hår-dest, når værdierne skal skabes i vort samfund. Det er dem,der har skabt grundlaget for de bedst stilledes gode og langeliv, høje lønninger, høje pensioner, bedre uddannelser oglange otium. Det er arbejdsmænd og -kvinder. Det er hånd-værkere og folk med kortere uddannelser, der har et længerearbejdsliv, en lavere løn og også en lavere livsløn, højere ri-siko for arbejdsulykker, højere hyppighed af hjerte-karsyg-domme og kræft og et kortere otium og et kortere liv gene-relt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL):1)Nr. 4og5udgår, og i stedet indsættes:»4.I§ 74 j, stk. 2,ændres »§ 2, nr. 4, litra b-e« til: »§ 2, nr.4, litra c-f«.5.I§ 74 j, stk. 6,udgår »og 10«.01.§ 74 j, stk. 10,ophæves.Stk. 11 og 12 bliver herefter stk. 10 og 11.02.I§ 74 j, stk. 11,som bliver stk. 10, indsættes som2. pkt.:»Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandlingmed Beskæftigelsesrådet nærmere regler om opgørelsen afarbejde efter stk. 9.««[Pensionsfradrag og bundgrænse bevares]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):2)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»03.I§ 77, stk. 6, nr. 4,ændres »jf. § 75, stk. 3, 1. pkt.« til:»jf. § 75, stk. 2, 1. pkt.«04.I§ 77, stk. 6, nr. 5,ændres »jf. § 75, stk. 4« til: »jf. § 75,stk. 3«.«[Konsekvensændringer]Af etmindretal(EL):
Til § 53)Istk. 1ændres datoen »1. januar 2012« til: »1. januar2016«.[Udskydelse af ikrafttræden]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):Til § 64)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.§§ 79 og 81 i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v. finder tilsvarende anvendelse.«Stk. 5-8 bliver herefter stk. 6-9.[Teknisk ændring]BemærkningerTil nr. 1Efter forslaget bevares de gældende regler i § 74 j i lovom arbejdsløshedsforsikring m.v. om fradrag i efterløn forpensionsordningen. Der foretages endvidere konsekvensæn-dringer som følge af ændringer i pensionsbeskatningslovenog de ændringer, som ændringen af lovens § 74 j m.v. med-fører.Begrundelsen for tilbagetrækningsreformen er angiveligtat øge udbuddet af arbejdskraft. I lyset af den høje arbejds-løshed og krisens dybde og længde er der ingen grund til og-så at forringe vilkårene for den, der går på efterløn. Derforforeslås de eksisterende regler for pensionsfradrag og bund-grænse bevaret. Vedtages ændringsforslaget, skal der foreta-ges konsekvensrettelser i lovforslag nr. L 20 og L 21.Til nr. 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-get i § 1, nr. 10, som ophæver den gældende § 75, stk. 2.Til nr. 3Begrundelsen for tilbagetrækningsreformen og den grad-vise afvikling af efterlønnen er, at det angiveligt er nødven-digt at øge udbuddet af arbejdskraft, fordi vi i fremtiden fårmangel på mennesker på arbejdsmarkedet. I lyset af den hø-je arbejdsløshed og krisens dybde og længde er dette ikke etaktuelt problem, hvorfor det foreslås at udskyde lovensikrafttræden til 2016. Vedtages forslaget, vil de nødvendigekonsekvensrettelser til lovforslaget blive udarbejdet mellem2. og 3. behandling.Til nr. 4Der er tale om en teknisk ændring. I § 79 i lov om ar-bejdsløshedsforsikring m.v. er opregnet de udbetalinger afydelser, som a-kasserne får refusion fra staten for. Efter § 81i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal en a-kasse bl.a.indsende oplysninger til Beskæftigelsesministeriet, som ernødvendige for at beregne de udgifter, som a-kassen har af-holdt efter lovens § 77 a om tilbagebetaling af efterlønsbi-drag.
4
Det foreslås, at §§ 79 og 81 i lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v. også finder anvendelse på tilbagebetaling af ef-terlønsbidrag efter lovforslagets § 6.Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Jacob Lund (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 19Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Henvendelse af 27/11-11 fra Forsikring & Pension4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Henvendelse af 6/12-11 fra Rejsearbejdere.dk6Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren71. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 19Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan ordningen med seniorjob kommer til at funge-re, når tilbagetrækningsreformen er trådt i kraft, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 27/11-11 fra Forsikring &Pension, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/12-11 fra Rejsearbejde-re.dk, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at ændre lov om seniorjob således, at ingen 55-57-åri-ge, der i dag har ret til seniorjob, mister denne ret, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren overvejer at ændre lov om seniorjob således,at alle, som mister dagpengeretten, efter at de er fyldt 55 år, fårret til seniorjob, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren har nogle forslag til at sikre beskæftigelseog forsørgelse for a-kassemedlemmer over 55 år, hvis dagpenge-ret er udløbet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilken begrundelse der er for, at det indbetalte efter-lønsbidrag skal udbetales skattefrit, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der er årsag til, at det indbetalte efterlønsbidragskal udbetales kontant i stedet for at blive overført til de pågæl-dendes pensionsordning i henhold til lovens § 77 a, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der bliver iværksat en oplysningskampagne forud fortilbagebetalingen af efterlønsbidrag, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken begrundelse der er for at gennemføre en tilba-getrækningsreform, der har til formål at øge udbuddet af arbejds-kraft, i en tid, hvor vi har ca. 180.000 arbejdsløse, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpå
234
5
6
7
8
9
10
6
11
12
Spm. om, hvilken begrundelse der er for at fjerne bundfradragetpå 14.200 kr. ved pensionsmodregning og samtidig markant for-høje modregningen fra 60 pct. til 80 pct. for opsatte pensionersamt forhøje modregningen af løbende pensioner fra 50 pct. til 64pct., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå