Skatteudvalget 2011-12
L 194 Bilag 18
Offentligt
1155767_0001.png
1155767_0002.png
1155767_0003.png
1155767_0004.png
Til lovforslag nr.L 194
Folketinget 2011-12
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. september 2012
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelseog personskatteloven(Skattereformen – forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelsesfradrag for enligeforsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for familier med høje indkomster m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Ud-valget afgav betænkning den 6. september 2012. Lovforsla-get var til 2. behandling den 10. september 2012, hvorefterdet blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse. Skatteministeren forventes at besvarespørgsmålene inden 3. behandling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget bemærker med stor til-fredshed, at der er indgået en skattereformaftale, der støttesaf et bredt flertal i Folketinget.Skattereformaftalen indeholder nogle væsentlige forslag,som kan få dansk økonomi på fode igen. Reformen bidragerbåde til en hurtigere genopretning efter krisen og til at løsede langsigtede udfordringer for dansk økonomi. Det skerbl.a. ved at sænke skatten på arbejde markant med i alt godt14 mia. kr. frem mod 2022.Med skattereformaftalen skabes ny vækst og flere job, ogdet sikres, at særlig lønmodtagere med lav- og mellemind-komster får en gevinst. Samtidig bidrager alle til finansierin-gen – også de velstillede. Der vil også være betydelig ind-komstfremgang for de ledige, der kommer i arbejde i kraftaf reformen – bl.a. som følge af fremrykningen af private in-vesteringer.Skattereformen betyder også, at dem, som kun har lidt,når de bliver folkepensionister, stilles bedre, mens dem, dergennem arbejdslivet har fordel af lavere skat på arbejde, ilidt højere grad selv finansierer deres pensionisttilværelse.Den lavere skat på arbejde er i høj grad målrettet dem, somhar lav- og mellemindkomster, samtidig med at beskæftigel-sen og væksten forøges i det danske samfund.De foreslåede skattelettelser er væsentlige og skal selv-følgelig finansieres. Det har krævet svære prioriteringer.Men Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer finder, at der med aftalen er skabten rimelig og socialt balanceret skattereform, der indeholderde rette elementer til at sætte gang i den danske økonomiigen.Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-keparti finder anledning til at knytte nogle bemærkninger tilenkelte af finansieringselementerne i skattereformen.Ophævelsen af ligningslovens § 33 A er et finansierings-element i skattereformen og har givet anledning til en deldebat. Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer finder, at det er vigtigere, at alledanskere får en skattelettelse, frem for at man fastholder, atet fåtal ikke betaler skat i Danmark og måske slet ikke beta-ler skat. For de personer, der allerede er omfattet af skatte-fritagelsen i ligningslovens § 33 A, gælder en overgangsbe-stemmelse, som betyder, at ophævelsen først får virkning for
AX014348
2
disse personer fra 2014. Det bemærkes også, at udviklingenpå området vil blive fulgt tæt, og hvis det viser sig, at ophæ-velsen har meget uhensigtsmæssige konsekvenser, måspørgsmålet tages op igen.I relation til den ændrede beskatning af kapitalpensionerlægger Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti vægt på, at et eventuelt merprovenu fra den frem-rykkede beskatning disponeres således, at den finanspoliti-ske holdbarhed ikke forværres.Indeksering af afgifterne er også med til at finansiereskattereformens skattenedsættelser. Det forventes ikke, atindekseringen øger tilskyndelsen til at grænsehandle. Indek-seringen betyder, at afgifterne ikke udhules over tid, menbevarer deres værdi og dermed heller ikke efterlader en fi-nansieringsudfordring for fremtidens velfærd.Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-keparti bemærker endelig, at regeringen gerne havde set enafskaffelse af fedt- og sukkerafgiften som en del af skattere-formen, men at der ikke er fundet finansiering til det.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelse.Mindretallet vil stemme for det stillede ændrings-forslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget henviser tilDansk Folkepartis politiske bemærkninger i betænkningenaf 6. september 2012 over lovforslaget.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelse.Mindretallet vil stemme imod det stillede æn-dringsforslag.Ettredje mindretali udvalget (LA) vil redegøre for sinstilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for det stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):
Til § 41)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.§ 2, nr. 1, 2, 4 og 5, har virkning fra og med den1. januar 2014. § 2, nr. 3, har virkning fra og med den 1. ok-tober 2012.«[Ændring af virkningstidspunkt for ændring af bestemmelseom modregning i børne- og ungeydelsen, så modregningsad-gangen for skyldig børne- og ungeydelse, som en personmod bedre vidende uberettiget har modtaget, opretholdes]BemærkningerTil nr. 1Som følge af en manglende konsekvensændring i lov nr.326 af 11. april 2012, der træder i kraft den 1. oktober 2012og ændrer i børne- og ungeydelsesloven, vil der ikke længe-re være hjemmel til at modregne for tilbagebetalingskrav ve-drørende børne- og ungeydelse, som en person har modtagetuberettiget og mod bedre vidende.Det gælder eksempelvis i tilfælde, hvor en udenlandsk ar-bejdstager uberettiget mod bedre vidende har modtaget bør-ne- og ungeydelse i forbindelse med et tidligere arbejdsop-hold i Danmark og i forbindelse med et nyt arbejdsophold iDanmark erhverver ret til børne- og ungeydelse.I lovforslagets § 2, nr. 3, udvides adgangen i § 11 i lovom en børne- og ungeydelse til at modregne i børne- og un-geydelsen. Dette retter op på den tidligere manglende konse-kvensændring - men først med virkning fra 1. januar 2014.Det foreslås på den baggrund at ændre virkningstids-punktet for ændringen af § 11 i lov om en børne- og unge-ydelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, til 1. oktober 2012. Der-med opretholdes hjemmelen til modregning uden afbrydel-se.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
BilagOversigt over bilag vedrørende L 194 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.14151617TitelBetænkning afgivet den 6. september 2012Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren1. udkast til tillægsbetænkningKopi af FIU alm. del – svar på spm. 282, fra finansministerenOversigt over spørgsmål vedrørende L 194 efter afgivelse af betænkningTitelSpm. om, hvordan en højere marginalbeskatning af en kvinde end afen mand, hvor de økonomiske, familiemæssige, arbejdsmæssige oglønmæssige forhold ellers er identiske, kan være i overensstemmelsemed CEDAW-konventionens regler om kønsmainstreaming, til skatte-ministerenSpm. om i samarbejde med ligestillingsministeren at redegøre for, omindkomstaftrapning af børnechecken ikke i realiteten har et »kønsbe-stemt nedslagsfelt«, til skatteministerenSpm., om ministeren kan uddybe – som opfølgning på sit svar påspørgsmål 29 – hvordan det forhold, at en kvinde/mor »i langt de fle-ste tilfælde er ydelsesmodtagere« af børnechecken, kan begrunde, athun får en højere marginalskat end en mand i tilsvarende situation, tilskatteministeren
Spm.nr.31
32
33