Skatteudvalget 2011-12
L 194
Offentligt
1151865_0001.png
1151865_0002.png
J.nr. 12-0173669Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 194 -Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne- ogungeydelse, personskatteloven m.v. (Skattereformen – forhøjelse af be-skæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelsesfradragfor enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for familiermed høje indkomster m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 20. august 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Spørgsmål 12:Kan ministeren oplyse, hvilke administrative grunde der gør, at man ikkekan regulere børne- og ungeydelsen, uanset om man er gift eller ugift?Svar:Børne- og ungeydelsen udbetales automatisk i dag og uden ansøgning i langt de fleste til-fælde. I alt er der ca. 675.000 modtagere, der får børne- og ungeydelse for ca. 1,16 mio.børn.Der vil efter forslaget om at indkomstaftrappe børne- og ungeydelsen både ske aftrapningaf ydelsen hos modtagere, der er ugifte samlevende, og modtagere, der er gifte. Der er dogforskel på indkomstaftrapningen for ægtepar og ugifte samlevende, selvom indkomstfor-holdene er ens. Det skyldes, at SKATs systemer generelt ikke kan udsøge, hvem der ersamlevende. Der findes ikke et register over, hvem der er samlevende, og man kan ikke væ-re sikker på, at to personer er i et samlivsforhold, bare fordi de har samme adresse. Endvi-dere kan der være sammenbragte børn, så det er ikke tilstrækkeligt med oplysninger om,hvorvidt der bor to på samme adresse, som er biologiske forældre til et barn på adressen.Folkeregisteroplysninger kan således ikke med tilstrækkelig sikkerhed anvendes til at statu-ere en økonomisk sammenhæng mellem to personer.Det er også årsagen til, at en række sambeskatningseffekter, f.eks. overførsel af underskud,allerede i dag kun gælder for ægtefæller og ikke for ugifte samlevende. SKAT kan såledesikke levere indkomstoplysninger til brug for indkomstregulering af børne- og ungeydelsenaf de samlevendes samlede indkomst.På andre områder end skatteområdet kan man godt regulere ydelser for samlevende par ef-ter begge personers indkomst. Det skyldes, at den, der skal have ydelsen, skal ansøge omden, og at man derfor i den forbindelse kan få oplyst, om vedkommende har en samlever.Det er imidlertid ikke alle ugifte modtagere af børne- og ungeydelse, som modtager sådan-ne ydelser.Det er uhensigtsmæssigt, at reglerne for samlevende par og ægtepar ikke er ens, men enløsning, hvor indkomstaftrapningen bygger på modtagerens oplysninger om samlivsfor-hold, vil kræve en betydelig omlægning af den automatiske og nemme udbetaling, der skeri dag.
Side 2