Skatteudvalget 2011-12
L 194
Offentligt
1156089_0001.png
1156089_0002.png
J.nr. 12-0173669Dato:12. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 194 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om en børne-

og ungeydelse, personskatteloven (Skattereformen – forhøjelse af be-

skæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelsesfra-

drag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for

familier med høje indkomster).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 11. september 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou

Spørgsmål 33:

Ministerenoplyser i sit svar af 5. september 2012 på spørgsmål 29, at det ikke vil være istrid med CEDAW-konventionen at indføre indkomstaftrapning af børnechecken, selvomrealiteten jo er, at højtlønnede mødre, oplever en højere marginalbeskatning end mandligekollegaer, hvis familiemæssige og økonomiske forhold er identiske. Dvs. at selvom enkvinde og en mand har samme job, samme løn, samme antal børn, samme hustandsind-komst og bor i samme kommune, så vil kvinden - hvis hun er ugift - skulle betale en højeremarginalbeskatning end hendes mandlige kollega. Ministeren begrunder sit svar med, at"Alle ydelsesmodtagere vil få aftrappet børne- og ungeydelsen efter de samme regler, uan-set deres køn. Når aftrapningen oftere rammer kvinder, så er det fordi, at de i langt de flestetilfælde er ydelsesmodtagere."Ifølge eksperter i kønsmainstreaming er det imidlertid ikke tilstrækkeligt, at staten i sit(lovgivnings)arbejde kigger på ligestillingsaspektet isoleret set, idet kønsmainstreaming eret værktøj, som staten skal bruge, for at give kvinder og mænd præcis samme muligheder,samme rettigheder og altså også samme beskatning, jf. CEDAW-konventionens artikel 1som bestemmer: "enhver kønsbestemt sondring, udelukkelse eller indskrænkning, hvisvirkning eller formål er at svække eller tilsidesætte princippet om, at kvinder på lige fodmed mænd uanset ægteskabelig stilling skal have anerkendt, kunne nyde eller udøve men-neskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på politiske, økonomiske, sociale,kulturelle, borgerlige og alle andre områder." Se også Ligestillingsministeriets hjemmesideherom og professor, dr. jur. Kirsten Ketcher og kønsforsker Karen Sjørup, jf. ”Artikelsam-lig – CEDAW, FN’s Kvindekonvention”, Dansk Kvindesamfund,På det grundlag bedes ministeren uddybe - som opfølgning på sit svar af 5. september 2012på spørgsmål 29 - hvordan det forhold, at en kvinde/mor "i langt de fleste tilfælde er ydel-sesmodtagere" af børnechecken, kan begrunde, at hun får en højere marginalskat end enmand i tilsvarende situation.

Svar:

De økonomiske forhold for to personer er ikke identiske, når den ene person modtager bør-ne- og ungeydelse, og den anden person ikke gør.Hvis en kvinde får nedsat børne- og ungeydelsen, så er det fordi, at hun er modtager afydelsen og ikke fordi, at hun er kvinde. Tilsvarende vil en mand også få nedsat ydelsen,hvis han er modtager af ydelsen, og indkomsten medfører, at der skal ske aftrapning.En kvinde vil derfor ikke få en højere marginalskat end en mand i en tilsvarende situation.De vil begge få en højere marginalskat, hvis de får nedsat deres børne- og ungeydelse. Hvisen kvinde eller en mand ikke får børne- og ungeydelse, så er der ikke nogen ydelse at af-trappe.Side 2