Skatteudvalget 2011-12
L 195
Offentligt
J.nr. 12-0173805Dato:29. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven
og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-
skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-
indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-
arbejde i Danmark)
.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 23. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø
Spørgsmål 24:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det er i orden, at sømænd på DIS-ordningen ikkebidrager til den danske velfærdsstat, når det jo – bedømt ud fra de enslydende kommentarerpå samtlige 34 høringssvar, som ministeren giver Folketinget – er den eneste grund til, atman skal ophæve ligningslovens § 33 A?Svar:
DIS-ordningen er en statsstøtteordning til fordel for rederierhvervet. Ordningen er baseretpå et EU-regelsæt, jf. Kommissionens meddelelse C(2004) 43 om EU-retningslinjer forstatsstøtte til søtransportsektoren (EUT 2004/C 13/03).Formålet med statsstøtteforanstaltningerne er iflg. Kommissionens meddelelse følgende:At gøre en sikker, effektiv og miljøvenlig søtransport bedre.At fremme indflagning eller genflagning i medlemsstaternes registre.At medvirke til at underbygge det maritime kompleks i medlemsstaterne og fasthol-de flådens generelle konkurrenceevne på verdensmarkederne.At bevare og forbedre den maritime knowhow og beskytte og fremme beskæftigel-sen blandt europæiske søfolk.At medvirke til at fremme nye tjenester inden for nærskibsfart i overensstemmelsemed hvidbogen om Fællesskabets transportpolitik.
(EU-retningslinjerne, afsnit 2.2.)De angivne mål kan for så vidt angår beskatningen bl.a. fremmes ved hjælp af nedsættelseaf skatter og sociale bidrag for de ombordværende søfolk. Dette kan efter retningslinjernegøres på to måder. Man kan enten beskatte søfolkene almindeligt og derefter refundereskatterne til rederiet, eller man kan lade søfolkene være omfattet af en nettolønsordning.Danmark har valgt den sidstnævnte ordning, hvilket er udmøntet i den såkaldte DIS-ordning.Reglerne om DIS-ordningen findes i sømandsbeskatningsloven. Princippet er, at DIS-sømanden får udbetalt en skattefri nettohyre, hvis størrelse skal være fastsat under hensyntil skattefritagelsen, jf. sømandsbeskatningslovens § 5, stk. 3. Sømanden skal med andreord alt andet lige have det samme til sin rådighed, hvad enten han arbejder på almindeligeskattevilkår, eller han er omfattet af DIS-ordningen.DIS-ordningen er således en del af en fælles europæisk løsning på skibsfartsområdet. For-målet med den fælles europæiske løsning er kort fortalt at sikre, at der fortsat er en søtrans-portsektor i Europa.DIS-ordningen lader sig ikke sammenligne med ligningslovens § 33 A. For det første erDIS-ordningen som nævnt en del af en fælles europæisk løsning på søfartsområdet. Der-næst er det i sømandsbeskatningsloven udtrykkeligt bestemt, at nettohyren skal fastsættesunder hensyn til skattefritagelsen. Noget tilsvarende gør sig ikke gældende i ligningslovens§ 33 A, bortset fra en særlig regel for offentligt ansatte, som er omfattet af kollektive over-enskomster.En person, som er omfattet af ligningslovens § 33 A, kan have en høj løn, som er beregnetud fra en forudsætning om almindelig beskatning, og alligevel undgå beskatning såvel iDanmark som i udlandet.Side 2