Skatteudvalget 2011-12
L 197 Bilag 13
Offentligt
J.nr. 12-0173664Dato: 3. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 197 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgif-
ter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige
andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bil-
afgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften
og forlængelsen af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler).
Hermed sendes kommentar til bilag 10 af 29. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen
Henvendelse:
Bryggeriforeningen har i forbindelse med foretræde for SAU udleveret materiale (bilag 10),hvori de anfører, at deres medlemmer har oplevet et kraftigt fald i salget af øl og læskedrik-ke i Danmark i 2012, og at der er sket en eksplosiv stigning i grænsehandlen i 2. kvartal2012.Bryggeriforeningen foreslår, at øl og læskedrikke fritages fra indeksering, da indekseringenvil medføre en automatisk stigning i grænsehandlen, hvilket ifølge Bryggeriforeningen sær-ligt skal ses i lyset af, at vores nabolande ikke indekserer ølafgiften og slet ikke har afgiftpå læskedrikke.Herudover foreslår Bryggeriforeningen, at ølafgiften sænkes til 1,29 kr. pr. liter, og at afgif-ten på læskedrikke sænkes til 0,57 kr. pr. liter, svarende til den gældende afgift på sukkerfrisodavand. Dette vil ifølge Bryggeriforeningen indebære et samlet provenutab på knap 600mio. kr.Endelig fremhæver Bryggeriforeningen, at de tre årsager til grænsehandel med øl og læske-drikke er forskelle i moms og afgifter, ingen pant i grænsehandlen og forskelle i omkost-ninger.Kommentar:
Bryggeriforeningen har anført, at deres medlemmer har oplevet en salgsnedgang på hjem-memarkedet på 9,6 pct. for øl i 1. halvår 2012. Skatteministeriets indtægter i samme perio-de opgjort på salgstidspunktet viser en salgsnedgang på 7 pct., og knap 6 pct. når januarmåned, som kan have været præget af hamstring forud for afgiftsforhøjelsen, ikke medreg-nes.For så vidt angår læskedrikke, har Bryggeriforeningen anført, at deres medlemmer har op-levet en salgsnedgang på hjemmemarkedet på 7,9 pct. for læskedrikke i 1. halvår 2012.Skatteministeriets indtægter i samme periode opgjort på salgstidspunktet viser en salgsned-gang på godt 9 pct., og knap 8 pct. når januar måned, som kan have været præget af ham-string, ikke medregnes.I forbindelse med afgiftsforhøjelsen pr. 1. januar 2012 var det for både øl og læskedrikke for-ventningen, at salgsnedgangen ville udgøre knap 6 pct. på årsbasis.
Der er således ikke tegn på en salgsnedgang i Danmark, som skulle kunne retfærdiggøre eneksplosiv stigning i grænsehandlen, da salgsnedgangen i 1. halvår svarer nogenlunde til,hvad der blev forventet i forbindelse med afgiftsforhøjelserne pr. 1. januar 2012.Indekseringen forventes ikke i nævneværdig grad at øge tilskyndelsen til at grænsehandle,jf. mit svar på alm. del spørgsmål 803 af 2. juni 2012. Herudover vil en eventuel manglendeindeksering af afgifterne på øl og læskedrikke betyde et varigt mindreprovenu på 250 mio.kr.Bryggeriforeningens forslag om at sænke ølafgiften til 1,29 kr. pr. liter ville svare til mereend en halvering af ølafgiften i forholdt til det gældende niveau, og det samme ville væretilfældet for den sukkerholdige sodavand. Afgifterne ville dermed blive langt lavere, endhvad de har været i mere end 30 år.Afgiftslettelser af en størrelse, som Bryggeriforeningen foreslår, ville føre til et markantstørre forbrug af øl og sukkerholdige læskedrikke i Danmark, samtidig med at det kun imindre omfang ville reducere grænsehandlen. Der ville altså stadig være en betydeliggrænsehandel med både øl og sodavand, fordi afgiftslettelsen kun ville skønnes at reduceregrænsehandlen med øl og læskedrikke med 20-30 pct.Side 2
De foreslåede afgiftslettelser skønnes at medføre et mindreprovenu på 700 mio. kr. i for-hold til det nuværende afgiftsniveau, og hertil kommer som nævnt 250 mio. kr. som følgeaf den manglende indeksering.Endelig undlader Bryggeriforeningen at nævne, at grænsehandel, ud over de fremførte år-sager, også skyldes et generelt højere prisniveau i Danmark, selv når der korrigeres for for-skelle i afgifter, moms, velstand og tilbud, jf. min kommentar til bilag 7.
Side 3