Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 199 Bilag 20, L 199 A Bilag 20, L 199 B Bilag 20
Offentligt
Til lovforslag nr.L 199
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. september 2012
3. udkast(Nyt ændringsforslag nr. 3 fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven,skattekontrolloven og kildeskatteloven(Beskatning af aktionærlån, feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende, bedre forskudsproces m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-slaget, herunder om deling af lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 307. Den 15.august 2012 sendte skatteministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagethenvendelser fra:BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskabCORIT Advisory P/S,Danske Advokater,Deloitte ogFSR - danske revisorer[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser. ][DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:<Deputationer>]SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursge-vinstloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven (Beskat-ning af aktionærlån, fortryk og låsning af udvalgte indberet-ningspligter, bedre forskudsproces m.v.)« omfattende §§ 1og 2, § 3, indledningen, nr. 2-11, § 4, indledningen, nr. 1-4,og § 5, stk. 1-6 og 8-10.B.»Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og kil-deskatteloven (Feltlåsning for selvstændigt erhvervsdriven-de)« omfattende § 3, indledningen, nr. 1, § 4, indledningen,nr. 5, og § 5, stk. 1, 7, 9 og 10.[Forslag om deling af forslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)Den undernr. 2foreslåede§ 16 Eaffattes således:»§ 16 E.Hvis et selskab m.v. omfattet af selskabsskatte-lovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, samt tilsvarende selskaberm.v. hjemmehørende i udlandet direkte eller indirekte yderlån til en fysisk person, behandles lånet efter skattelovgiv-ningens almindelige regler om hævninger uden tilbagebeta-lingspligt, forudsat at der mellem långiver og låntager er enforbindelse omfattet af § 2. 1. pkt. finder ikke anvendelsefor lån, der ydes som led i en sædvanlig forretningsmæssigdisposition, for sædvanlige lån fra pengeinstitutter eller forlån til selvfinansiering som nævnt i selskabsloven § 206, stk.2. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for sikkerheds-stillelser og for midler, der stilles til rådighed.Stk. 2.Ved tilbagebetaling af lån m.v., der er beskattet ef-ter stk. 1, medregnes det tilbagebetalte ikke ved opgørelsenaf selskabets skattepligtige indkomst.«[Lån m.v. til juridiske personer og lån m.v. til lovlig selvfi-nansiering undtages fra bestemmelsen, og bestemmelsenpræciseres]Til § 53)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.§ 1, nr. 2, har virkning for lån, der ydes, for sik-kerheder, der stilles, og for midler, der stilles til rådighed fraog med den 14. august 2012.«[Præcisering af bestemmelsens virkningstidspunkt]4)Istk. 9udgår »af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens §3, nr. 1,«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]
cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 55)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]6)Stk. 9affattes således:»Stk. 2.Ved opgørelsen af kommunernes slutskat og kir-keskat for indkomståret 2013 efter § 16 i lov om kommunalindkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-nede virkning af den ændring i udskrivningsgrundlaget forkommuneskat og kirkeskat for 2013, der følger af ændrin-gerne af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens § 1, nr. 1.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]7)Stk. 10affattes således:»Stk. 3.Den beregnede korrektion af kommunens og kir-kens slutskat efter stk. 2 fastsættes af økonomi- og inden-rigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørendeindkomståret 2013, der foreligger pr. 1. maj 2015.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det enelovforslag (A) vedrører det oprindeligt fremsatte lovforslag,bortset fra de bestemmelser, som vedrører feltlåsning forselvstændigt erhvervsdrivende. Det andet lovforslag (B) ve-drører alene de bestemmelser i det oprindeligt fremsatte lov-forslag, der angår feltlåsning for selvstændigt erhvervsdri-vende. Om baggrunden for opdelingen henvises til spørgs-mål 2 til lovforslaget.Til nr. 2Det foreslås for det første, at beskatning af aktionærlånikke skal omfatte lån til juridiske personer.Det fremsatte lovforslags formål er at fjerne incitamentettil at optage aktionærlån i stedet for at udbetale skattepligtigløn eller udbytte. Målgruppen for beskatningen er først ogfremmest personer, der kan udnytte deres bestemmende ind-flydelse til at vælge, om løn eller udbytte skal udbetales iform af skattefri lån.Beskatningen omfatter imidlertid ifølge det fremsattelovforslag også lån til selskaber, hvis det låntagende selskabikke opfylder betingelserne for at modtage skattefrit udbyttefra det långivende selskab efter selskabsskattelovens § 13,stk. 1, nr. 2. Beskatning sker også, hvis udbyttebeskatningikke skal frafaldes eller nedsættes efter moder-/dattersel-skabsdirektivet eller efter en dobbeltbeskatningsaftale. For-målet med at lade selskaber være omfattet af beskatningener at imødegå, at en hovedaktionær ikke får udbetalt lånetdirekte fra sit selskab, men indskyder et mellemliggende sel-skab som formel låntager.Det har vist sig, at beskatning af aktionærlån mellemkoncernforbundne selskaber vil ramme bredere end tiltænkt.
3
Det vil især besværliggøre intern finansiering i koncernermed datterselskaber i lande, som Danmark ikke har indgåetdobbeltbeskatningsaftaler med, selvom långivningen ude-lukkende er forretningsmæssigt begrundet.Derfor foreslås det, at beskatning af aktionærlån ikke skalomfatte lån til juridiske personer.Det vil fortsat være muligt at ramme omgåelsestilfældeog beskatte lån til en personlig hovedaktionær, der indsky-der ét eller flere selskaber mellem sig og det långivende sel-skab, idet beskatningen også omfatter lån, der indirekte ydestil en personlig aktionær med bestemmende indflydelse iselskabet.Det foreslås for det andet, at lån til lovlig selvfinansieringundtages fra beskatning.Det følger af selskabslovens § 206, stk. 2, at et selskabunder visse betingelser direkte eller indirekte kan yde lån iforbindelse med tredjemands erhvervelse af aktier i selska-bet eller i dets moderselskab. Denne undtagelse til reglenom forbud mod selvfinansiering i selskabsloven § 206, stk.1, har bl.a. til formål at lette erhvervslivets muligheder for atgenerationsskifte en virksomhed, der drives i selskabsform.
Det fremsatte lovforslag bevirker imidlertid, at lån tilselvfinansiering beskattes på lige fod med andre lån. Detforeslås derfor, at lån til lovlig selvfinansiering som nævnt iselskabslovens § 206, stk. 2 undtages fra beskatning for atundgå at lægge forhindringer i vejen for erhvervslivets gene-rationsskiftemuligheder.Det ovenfor anførte gør sig tilsvarende gældende for sik-kerhedsstillelser og for midler, der stilles til rådighed.Det foreslås for det tredje at præcisere lovteksten.Til nr. 3Det præciseres, at virkningstidspunktet gælder både forlån, der ydes, for sikkerheder, der stilles, og for midler, derstilles til rådighed fra og med den 14. august 2012.Til nr. 4-7Forslagene er en konsekvens af forslaget om at dele lov-forslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 199Bilagsnr.12345678910111213141516171819TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenMeddelelse om, at høringssvar og - notat om ny feltlåsningsbekendt-gørelse er omdelt på alm. del - bilag 332Henvendelse af 20/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabHenvendelse af 24/8-12 fra CORIT Advisory P/S1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8-12 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskabHenvendelse af 28/8-2 fra Danske AdvokaterHenvendelse af 28/8-12 fra DeloitteHenvendelse af 29/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra DanskeAdvokaterHenvendelse af 29/8-12 fra FSR - danske revisorerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra DeloitteSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra CORITAdvisory P/SÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskab2. udkast til betænkningHenvendelse af 31/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabSupplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 199Spm.nr.1TitelSpm. om at bekræfte, at lån mellem datterselskaber i koncernforholdikke beskattes efter lovforslaget, da sådanne lån vil være omfattet afselskabsskattelovens § 31 D, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforsla-get, således at delen om feltlåsning af de selvstændigt erhvervsdriven-des selvangivelse udskilles til særskilt behandling i et selvstændigtlovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2