Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 199 Bilag 24, L 199 A Bilag 24, L 199 B Bilag 24
Offentligt
Til lovforslag nr.L 199
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. september 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven,skattekontrolloven og kildeskatteloven(Beskatning af aktionærlån, feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende, bedre forskudsproces m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-slaget, herunder om deling af lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 307. Den 15.august 2012 sendte skatteministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagethenvendelser fra:BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab,CORIT Advisory P/S,Danske Advokater,Deloitte ogFSR - danske revisorer.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetvil stemme for ændringsforslag nr. 1 om delingaf lovforslaget.Udvalgetindstiller de under A og B nævntelovforslag tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkepartier en del af skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og DetKonservative Folkeparti fik afgørende indrømmelser til afta-len i forhold til regeringens udspil til en skattereform. ForVenstre og Det Konservative Folkeparti var det helt afgø-rende, at boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryg-hed, som skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen harbetydet. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var dethelt afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på folke-pensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i sit ud-spil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var detendvidere afgørende, at den foreslåede aldersdiskrimination,som regeringen lagde op til i sit udspil, blev fjernet. Endeligvar det helt centralt, at skattereformen indeholder reelleskattelettelser for knap 8 mia. kr., jf. skatteministerens svaraf 3. september 2012 på L 194 – spørgsmål 19.Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set,at en endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieretmed midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konser-vative Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at af-talen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det erhelt afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Der-for indførte VK-regeringen i sin tid beskæftigelsesfradraget,afskaffede mellemskatten og løftede hundredetusinder ud aftopskatten.Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin forlæn-gelse af VK-regeringens tiltag på skatteområdet: højere ge-vinst ved at være i beskæftigelse i forhold til at være på
DokumentIdJournalnummer
2
passiv forsørgelse, og at færre skal betale den højeste margi-nalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet og giveren større tilskyndelse til både at være i beskæftigelse, ud-danne sig og yde en ekstra indsats.Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen harVenstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at enrække af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke eruproblematiske. Desværre har regeringen ikke været indstil-let på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det gælder skatte-forholdene for udsendte danskere. Venstre og Det Konserva-tive Folkeparti står naturligvis ved den indgåede aftale, menærgrer sig over, at regeringen ikke har været villig til at lyttetil den berettigede kritik.Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at deri skatteaftalen alene er to bindinger på aftalepartierne.For det første ligger boligejernes skatteforhold fast fremtil 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen in-deholder, at også regeringen er bundet til denne målsætningde kommende år, er positivt og sikrer tryghed for den enkel-te boligejer og boligmarkedet generelt.For det andet betyder de ændrede skatteforhold for kapi-talpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at derer betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatte-aftalen. For Venstre og Det Konservative Folkeparti har detværet afgørende, at måtte provenuet blive større end regerin-gens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå til at ned-bringe statens gæld. Uden denne binding ville der være enrisiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt som kort-varig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering ifremtiden.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursge-vinstloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven (Beskat-ning af aktionærlån, fortryk og låsning af udvalgte indberet-ningspligter, bedre forskudsproces m.v.)« omfattende §§ 1og 2, § 3, nr. 2-11, § 4, nr. 1-4, og § 5, stk. 1-6 og 8-10.B.»Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og kil-deskatteloven (Feltlåsning for selvstændigt erhvervsdriven-
de)« omfattende § 3, nr. 1, § 4, nr. 5, og § 5, stk. 1, 7, 9 og10.[Forslag om deling af forslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)Den undernr. 2foreslåede§ 16 Eaffattes således:»§ 16 E.Hvis et selskab m.v. omfattet af selskabsskatte-lovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, og tilsvarende selskaber m.v.hjemmehørende i udlandet direkte eller indirekte yder lån tilen fysisk person, behandles lånet efter skattelovgivningensalmindelige regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt,forudsat at der mellem långiver og låntager er en forbindelseomfattet af § 2. 1. pkt. finder ikke anvendelse på lån, derydes som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition,på sædvanlige lån fra pengeinstitutter eller på lån til selvfi-nansiering som nævnt i selskabsloven § 206, stk. 2. 1. og 2.pkt. finder tilsvarende anvendelse på sikkerhedsstillelser ogpå midler, der stilles til rådighed.Stk. 2.Ved tilbagebetaling af lån m.v., der er beskattet ef-ter stk. 1, medregnes det tilbagebetalte ikke ved opgørelsenaf selskabets skattepligtige indkomst.«[Lån m.v. til juridiske personer og lån m.v. til lovlig selvfi-nansiering undtages fra bestemmelsen, og bestemmelsenpræciseres]Til § 53)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.§ 1, nr. 2, har virkning for lån, der ydes, for sik-kerheder, der stilles, og for midler, der stilles til rådighed fraog med den 14. august 2012.«[Præcisering af bestemmelsens virkningstidspunkt]4)Istk. 9udgår »af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens §3, nr. 1,«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 55)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]6)Stk. 9affattes således:»Stk. 9.Ved opgørelsen af kommunernes slutskat og kir-keskat for indkomståret 2013 efter § 16 i lov om kommunalindkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-nede virkning af den ændring i udskrivningsgrundlaget forkommuneskat og kirkeskat for 2013, der følger af ændrin-gerne af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens § 3, nr. 1.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]
3
7)Stk. 10affattes således:»Stk. 10.Den beregnede korrektion af kommunens og kir-kens slutskat efter stk. 9 fastsættes af økonomi- og inden-rigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørendeindkomståret 2013, der foreligger pr. 1. maj 2015.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det enelovforslag (A) vedrører det oprindeligt fremsatte lovforslagbortset fra de bestemmelser, som vedrører feltlåsning forselvstændigt erhvervsdrivende. Det andet lovforslag (B)vedrører alene de bestemmelser i det oprindeligt fremsattelovforslag, der angår feltlåsning for selvstændigt erhvervs-drivende. Om baggrunden for opdelingen henvises tilspørgsmål 2 til lovforslaget.Til nr. 2Det foreslås for det første, at beskatning af aktionærlånikke skal omfatte lån til juridiske personer.Det fremsatte lovforslags formål er at fjerne incitamentettil at optage aktionærlån i stedet for at udbetale skattepligtigløn eller udbytte. Målgruppen for beskatningen er først ogfremmest personer, der kan udnytte deres bestemmende ind-flydelse til at vælge, om løn eller udbytte skal udbetales iform af skattefri lån.Beskatningen omfatter imidlertid ifølge det fremsattelovforslag også lån til selskaber, hvis det låntagende selskabikke opfylder betingelserne for at modtage skattefrit udbyttefra det långivende selskab efter selskabsskattelovens § 13,stk. 1, nr. 2. Beskatning sker også, hvis udbyttebeskatningikke skal frafaldes eller nedsættes efter moder-/dattersel-skabsdirektivet eller efter en dobbeltbeskatningsaftale. For-målet med at lade selskaber være omfattet af beskatningener at imødegå, at en hovedaktionær ikke får udbetalt lånetdirekte fra sit selskab, men indskyder et mellemliggende sel-skab som formel låntager.Det har vist sig, at beskatning af aktionærlån mellemkoncernforbundne selskaber vil ramme bredere end tiltænkt.
Det vil især besværliggøre intern finansiering i koncernermed datterselskaber i lande, som Danmark ikke har indgåetdobbeltbeskatningsaftaler med, selvom långivningen ude-lukkende er forretningsmæssigt begrundet.Derfor foreslås det, at beskatning af aktionærlån ikke skalomfatte lån til juridiske personer.Det vil fortsat være muligt at ramme omgåelsestilfældeog beskatte lån til en personlig hovedaktionær, der indsky-der ét eller flere selskaber mellem sig og det långivende sel-skab, idet beskatningen også omfatter lån, der indirekte ydestil en personlig aktionær med bestemmende indflydelse iselskabet.Det foreslås for det andet, at lån til lovlig selvfinansieringundtages fra beskatning.Det følger af selskabslovens § 206, stk. 2, at et selskabunder visse betingelser direkte eller indirekte kan yde lån iforbindelse med tredjemands erhvervelse af aktier i selska-bet eller i dets moderselskab. Denne undtagelse til reglenom forbud mod selvfinansiering i selskabsloven § 206, stk.1, har bl.a. til formål at lette erhvervslivets muligheder for atgenerationsskifte en virksomhed, der drives i selskabsform.Det fremsatte lovforslag bevirker imidlertid, at lån tilselvfinansiering beskattes på lige fod med andre lån. Detforeslås derfor, at lån til lovlig selvfinansiering som nævnt iselskabslovens § 206, stk. 2, undtages fra beskatning for atundgå at lægge forhindringer i vejen for erhvervslivets gene-rationsskiftemuligheder.Det ovenfor anførte gør sig tilsvarende gældende for sik-kerhedsstillelser og for midler, der stilles til rådighed.Det foreslås for det tredje at præcisere lovteksten.Til nr. 3Det præciseres, at virkningstidspunktet gælder både forlån, der ydes, for sikkerheder, der stilles, og for midler, derstilles til rådighed fra og med den 14. august 2012.Til nr. 4-7Forslagene er en konsekvens af forslaget om at dele lov-forslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
9
4
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
4422171612
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 199Bilagsnr.1234567891011121314151617181920212223TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenMeddelelse om, at høringssvar og -notat om ny feltlåsningsbekendtgø-relse er omdelt på alm. del – bilag 332Henvendelse af 20/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabHenvendelse af 24/8-12 fra CORIT Advisory P/S1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8-12 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskabHenvendelse af 28/8-2 fra Danske AdvokaterHenvendelse af 28/8-12 fra DeloitteHenvendelse af 29/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra DanskeAdvokaterHenvendelse af 29/8-12 fra FSR - danske revisorerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra DeloitteSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra CORITAdvisory P/SÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskab2. udkast til betænkningHenvendelse af 31/8-12 fra BDO Statsautoriseret revisionsaktiesel-skabSupplerende ændringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra FSR -danske revisorerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 31/8-12 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskabNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 199Spm.nr.1TitelSpm. om at bekræfte, at lån mellem datterselskaber i koncernforholdikke beskattes efter lovforslaget, da sådanne lån vil være omfattet afselskabsskattelovens § 31 D, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforsla-get, således at delen om feltlåsning af de selvstændigt erhvervsdriven-des selvangivelse udskilles til særskilt behandling i et selvstændigtlovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
6