Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 199 Bilag 7, L 199 A Bilag 7, L 199 B Bilag 7
Offentligt
1151068_0001.png
1151068_0002.png
J.nr. 12-0173763Dato: 28. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 199 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven,

skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Beskatning af aktionærlån,

feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende, bedre forskudsproces

m.v.).

Hermed sendes kommentar til henvendelse af 20. august 2012 fra BDOStatsautoriseret revisionsaktieselskab (L 199 – bilag 4).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen
BDO Statsautoriseret revisionsselskab har i henvendelse af 20. august 2012 stillet en rækkespørgsmål om, hvordan indeholdelse af A-skat eller udbytteskat skal praktiseres med hen-visning til et konkret eksempel.Eksempel:Et selskab betaler en af hovedaktionærens private regninger. Den lyder på kr. 24.578. Detherved foretagne udlæg har karakter af et ulovligt aktionærlån og bliver dermed omfattet afde nye regler. Hovedaktionæren arbejder fuldtids i selskabet og modtager herfor en må-nedsløn på kr. 75.000. Hans trækprocent er 47.1. Kan det bekræftes, at det skattepligtige beløb i dette tilfælde udgør kr. 24.578?2. Kan det bekræftes, at selskabet efterfølgende hæfter for et beløb stort enten kr. 6.882 (28%) eller kr. 11.552 (47 %) i form af ikke indeholdt kildeskat?3. Hvis selskabet i første omgang indberetter beløbet som en udlodning, er selskabet såudelukket fra efterfølgende at fratrække det som en lønudgift mod en forøget hæftelse?4. Har parterne adgang til omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29, hvis det kan godt-gøres at selskabets betaling af regningen skete ved en fejl?Kommentar:Ad 1: Det kan bekræftes, at det skattepligtige beløb udgør det ydede lån på kr. 24.578.Ad 2: Det kan bekræftes, at det er bruttobeløbet, som den foreløbige skat i form af A-skateller udbytteskat skal beregnes på grundlag af. Selskabets hæftelse for A-skat eller udbytte-skat skal afgøres efter kildeskattelovens regler herom.Ad 3: Lånet skal efter lovforslaget behandles som en hævning i selskabet uden tilbagebeta-lingspligt. Må det efter konkret vurdering lægges til grund, at lånet oprindeligt burde haveværet behandlet som en lønudgift, vil beløbet være fradragsberettiget som en lønudgift, li-gesom det indeholdelsespligtige beløb skal opgøres på dette grundlag.Ad 4: Adgangen til at rette fejl eller søge omgørelse følger de almindelige regler herom.Hvis det er en ren fejlekspedition, at selskabet har betalt hovedaktionærens regning, kanfejlen rettes uden at søge omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29. Hvis der ikke ertale om en ren fejl, er adgangen til omgørelse afhængig af, om betingelserne i skatteforvalt-ningslovens § 29 er opfyldt. En af de afgørende betingelser for omgørelse er, at dispositio-nen utvivlsomt skal have haft utilsigtede skattemæssige virkninger, der er væsentlige. Deter anført i bemærkningerne til lovforslaget, at de skattemæssige konsekvenser af at optageet aktionærlån som udgangspunkt må forventes at være forudset på dispositionstidspunktet,hvis der er en klar og almindlig kendt lovregel herom. Der skal dog altid foretages en kon-kret vurdering af, om betingelserne for omgørelse er opfyldt.
Side 2