Skatteudvalget 2011-12
L 31 Bilag 18
Offentligt
1053398_0001.png
1053398_0002.png
1053398_0003.png
J.nr. 2011-311-0075Dato: 7. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre

love.

(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegun-stigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for af-lønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillægtil grøn check m.v.)Hermed sendes min kommentar til henvendelse fra Forsikring og Pensionaf 1. december 2011 (L 31 - bilag 9).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou

Forsikring og Pension (F&P) har rettet henvendelse til Skatteudvalget

i anledning afSkatteministeriets kommentarer til deres høringssvar til L 31. F&P anfører, at Skattemini-steriet ingen rationelle begrundelser har for at afskaffe skattefriheden for sundhedsforsik-ringer med deraf negative konsekvenser.F&P påpeger, at de ikke er enige i Skatteministeriets bemærkninger om, at der ikke forelig-ger statistiske oplysninger, der underbygger F&P’s skøn over den økonomiske effekt af op-hævelsen af skattefritagelsen af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer. F&P henviser tilresultaterne af to rapporter med analyser fra henholdsvis Syddansk Universitet om effektenaf private sundhedsforsikringer på forbruget af offentligt finansierede sygehusydelser og fraF&P om bl.a. sundhedsforsikringernes effekt på forsikredes sygefravær. F&P stiller sig un-drende overfor, at resultaterne af disse analyser tilsyneladende negligeres.Endvidere påpeger F&P, at Skatteministeriet afviser ændringer i forslaget, der kan afbødeden meget korte implementeringsfrist og anfører, at det er retssikkerhedsmæssigt betænke-ligt, at forslaget vedtages så tæt på lovens ikrafttræden. F&P anfører, at forslaget vil giveekstra administrativt arbejde for forsikringsselskaberne med at indarbejde ekstra informati-on til samtlige arbejdsgivere forud for hovedforfald på sundhedsforsikringspræmien, da ar-bejdsgiveren ikke har kendskab til prisen for de enkelte dækninger, hvis der er tale om ensundhedsforsikring integreret i en obligatorisk firmapensionsordning. For at lette det admi-nistrative besvær ønsker F&P, at indberetningspligten pålægges forsikringsselskaberne ef-ter samme regler, som gælder for gruppelivsforsikringer.Endeligt foreslår F&P, at fradragsretten på sundhedsforsikringer i kollektive overenskom-ster bør underlægges samme overgangsregler som fradragsretten på indbetaling på ratepen-sioner i kollektive overenskomster, da godet ikke nødvendigvis vil være attraktivt for allemedarbejdere, når det bliver skattepligtigt

Kommentar:

Skatteministeriet underkender på ingen måde resultaterne af de udarbejdede rapporter, somF&P refererer og henviser til. Det bemærkes dog, at disse rapporter indeholder analyser afeffekten af sundhedsforsikringer generelt.Lovforslaget indeholder ikke forslag til at afskaffe sundhedsforsikringer. Det foreslås alene,at der ikke længere skal ske en skattemæssig subsidiering af arbejdsgiverbetalte sundheds-forsikringer.Efter Skatteministeriets opfattelse kan man ikke ud af analyserne konkludere noget om,hvilken virkning en ophævelse af skattesubsidieringen vil få på sundhedsforsikringers af-ledte effekter på sundhedssystemet. Skatteministeriet er derfor fortsat af den opfattelse, atder ikke foreligger oplysninger, der gør det muligt at skønne over de eventuelle afledtevirkninger på de offentlige sundhedsudgifter af ophævelsen af skattefriheden. I et vist om-fang forventes ophævelsen af skattefritagelsen at medføre et fald i tegnede sundhedsforsik-ringer, og dermed kan der opstå en afledt effekt på det offentlige sundhedsvæsen, som detikke er muligt at kvantificere nærmere. Med de positive konsekvenser af sundhedsforsik-ringer, som de nævnte analyser påviser for både virksomhederne og deres medarbejdere,må det imidlertid forventes, at mange virksomheder fortsat vil tilbyde deres medarbejderesundhedsforsikringer.For så vidt angår de administrative byrder for forsikringsbranchen, har Skatteministerietværet i dialog med F&P om at lade forsikringsselskaberne foretage indberetning af sund-Side 2
hedsforsikringer. Som følge af denne dialog vil jeg fremsætte et ændringsforslag til 2. be-handlingen, som indebærer, at forsikringsselskaberne skal foretage indberetning af sund-hedsforsikringer, som er en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning. Forslaget indebæ-rer også, at arbejdsgiverne ikke skal indberette i disse tilfælde.Med hensyn til ønsket om særlige overgangsregler for sundhedsforsikringer vedtaget i kol-lektive overenskomster er det vurderet, at den omstændighed, at en sundhedsforsikring ikkevil være et attraktivt gode for alle, når den bliver skattepligtig, ikke i sig selv kan begrundeen særlig overgangsregel.Dansk Arbejdsgiverforening(DA) har oplyst, at en forsigtig opgørelse viser, at mindst200.000 personer på det område, som omfattes af overenskomster mellem en af DA’s med-lemsorganisationer og et forbund tilknyttet LO, har en sundhedsforsikring via deres over-enskomst. DA understreger, at opgørelsen er forbundet med en del usikkerheder, da denbl.a. bygger på beskæftigelsestal fra 2010. Overenskomsterne på DA/LO-området udløberden 29. februar 2012. Rent teknisk er det således, at det er tidspunktet for den tidligst muli-ge opsigelse af overenskomsterne. Overenskomsterne er hidtil altid blevet opsagt til det tid-ligst mulige udløbstidspunkt. Derudover skal overenskomsterne for de ca. 60.000 ansatte ifinanssektoren fornys med virkning fra 1. april 2012. Ifølge Finansforbundets hjemmesideer alle ansatte i finanssektoren, som er omfattet af en overenskomst, også dækket af ensundhedsforsikring. Når overenskomsterne skal fornyes i 2012, vil der være mulighed for attage hensyn til beskatningen af sundhedsforsikringer ved afvejningen af, om de fortsat skalindgå i overenskomsten.
Side 3