Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 33
Offentligt
1055638_0001.png
1055638_0002.png
1055638_0003.png
1055638_0004.png
1055638_0005.png
1055638_0006.png
1055638_0007.png
1055638_0008.png
1055638_0009.png
1055638_0010.png
1055638_0011.png
1055638_0012.png
Til lovforslag nr.L 33
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. december 2011
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- ogvinafgiftsloven og forskellige andre love(Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Ændrings-forslag nr. 4 er stillet af Venstres, Dansk Folkepartis og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget, jf. L 33 - bilag 1. Den 25. og27. november 2011 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Bryggeriforeningen,Dansk Erhverv,Dansk Isindustri,De Samvirkende Købmænd m.fl.,Fynbo Foods A/S,Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og DanmarksLungeforening,Ole Steen Larsen, VibyRadius Kommunikation A/S,Vin & Spiritusorganisationen i Danmark,Kai Winter, Fejø ogWIOS Food ApS.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Bryggeriforeningen,Dansk Isindustri,De Samvirkende Købmænd m.fl. ogVin & Spiritusorganisationen i Danmark.SpørgsmålUdvalget har stillet 81 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]SamrådUdvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren, ju-stitsministeren, ministeren for by, bolig og landdistrikter,ministeren for sundhed og forebyggelse og beskæftigelses-ministeren, som disse har besvaret i samråd den 8. december2011. [Ministrene sendte den <> talepapirer, der lå til grundfor besvarelserne, til udvalget. ]
DokumentIdJournalnummer
2
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 51)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 2, stk. 2,ændres »70« til: »87,50«.02.I§ 2, stk. 2,ændres »236.073« til: »295.091«.03.I§ 2, stk. 2,ændres»6,20« til: »7,75«.04.I§ 2, stk. 2,ændres»20« til: »25«.05.I§ 2, stk. 2,ændres»10.000« til: »8.000«.«2)Inr. 2ændres »6,03« til: »4,88«.3)Inr. 7ændres »5,37« til: »6,52«.[Ændringsforslag 1-3 forhøjer satserne i ølmoderationsord-ningen, jf. øl- og vinafgiftslovens § 2, med 25 pct. Endvide-re reducerer forslaget afgiftsforhøjelsen af vin med et lavtalkoholindhold (1,2 – 6 pct.) fra 55 pct. til 25 pct. Tillægsaf-giften for vinbaserede alkoholsodavand opjusteres tilsvaren-de]Til § 7Af etmindretal(V, DF og KF), tiltrådt af <>:4)Istk. 1ændres »1. januar 2012« til: »1. marts 2012«.[Ændring af lovens ikrafttrædelsestidspunkt]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:5)Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:»Stk. 5.Hvis en virksomhed registreret efter tobaksaf-giftsloven i perioden fra og med den 12. december 2011 tilog med den 31. marts 2012 køber stempelmærker til mereend 20 pct. flere styk cigaretter og kilogram røgtobak, endvirksomheden normalt ville gøre i en periode på 112 dage,anses det overskydende køb for foretaget den 1. april 2012og vil hermed blive efterreguleret i henhold til de i stk. 4foreslåede afgiftssatser.
Stk. 6.I afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter ogkilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stem-pelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5, tages ud-gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogramrøgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær-ker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar 2011 til ogmed den 30. juni 2011. Antallet ganges herefter med 112.Stk. 7.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 1. januar 2011, men dog senest den31. marts 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mange stykcigaretter og kilogram røgtobak virksomheden normalt villekøbe stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5, ud-gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogramrøgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær-ker pr. dag i perioden fra og med den 1. april 2011 til ogmed den 30. juni 2011. Herefter anvendes metoden i stk. 6.Stk. 8.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 31. marts 2011, men dog senest den12. oktober 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mangestyk cigaretter og kilogram røgtobak virksomheden normaltville købe stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk.5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilo-gram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stem-pelmærker pr. dag i perioden fra og med den 12. oktober2011 til og med den 12. november 2011. Herefter anvendesmetoden i stk. 6.Stk. 9.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 12. oktober 2011, finder stk. 5 ikkeanvendelse.Stk. 10.Virksomheder, der er koncernforbundne, betrag-tes i stk. 5-9 som en enkelt virksomhed.«[Forslaget sikrer, at der ikke sker væsentlig unaturlig lager-opbygning i grossist- og detailleddet frem til den 1. april2012]BemærkningerTil nr. 1Bryggerier, som producerer op til 200.000 hl øl om året,er efter øl- og vinafgiftslovens § 2 berettiget til at modtageølmoderation, dvs. at de ved årets afslutning får udbetalt enafgiftslettelse, som er beregnet ud fra forrige års udleveredemængde. Formålet med afgiftslettelsen (moderationen) er atstyrke de mindre bryggeriers konkurrenceevne over for destørre bryggerier. Det kommer til udtryk ved, at afgiftslettel-sen nedsættes i takt med en større udlevering af moderati-onsberettiget øl.Med dette ændringsforslag forhøjes satserne i ølmodera-tionsordningen med 25 pct. svarende til den foreslåede for-højelse af ølafgiften, således at den ølmoderation, som desmå bryggerier modtager efter de foreslåede afgiftsstignin-gers ikrafttrædelse, forholdsmæssigt er den samme som den,de modtager efter de gældende regler.Provenumæssige konsekvenserEn ændring af ølmoderationsordningen som foreslåetskønnes at medføre et beskedent provenutab på godt 1 mio.kr. årligt fra 2012 og frem. Da der er tale om en forhøjelseaf den gældende afgiftslettelse, er der også tale om en for-
3
øgelse af den skatteudgift, som er forbundet hermed, svaren-de til det skønnede provenutab.Til nr. 2 og 3Den foreslåede forhøjelse af vinafgiften med ca. 55 pct.rammer producenter af cider med et alkoholindhold på mel-lem 1,2 og 6 pct., som produceres af 100 pct. gæret frugt-saft, særligt hårdt, da disse ikke er omfattet af tillægsafgif-ten, og der derfor ikke sker den samme modregulering af af-giftssatsen, som det er tilfældet med ciderprodukter, som eromfattet af tillægsafgiften.Da vin og rene ciderprodukter med et alkoholindholdmellem 1,2 og 6 pct. må betragtes som lav-alkohol produk-ter i stil med øl, foreslås det hermed at reducere den foreslå-ede forhøjelse af afgiften for disse produkter, således at denherefter udgør 25 pct., og den nuværende afgiftsforskel til øldermed fastholdes.Samtidig opjusteres tillægsafgiften for vinbaserede alko-holsodavand, således at den samlede afgift på en alkoholso-davand forbliver den samme, uanset om der er tale om enøl-, vin- eller spiritusbaseret alkoholsodavand.Provenumæssige konsekvenserLempelse af den i L 33 foreslåede forhøjelse af vinafgif-ten skønnes samlet set at medføre et begrænset mindrepro-venu på ca. 5 mio. kr. årligt, fra 2012 og frem, i forhold tildet i L 33 forudsatte merprovenu.Til nr. 4Formålet med ændringsforslaget er at udskyde lovensikrafttrædelsestidspunkt til 1. marts 2012. Baggrunden fordette er, at den oprindelige ikrafttrædelsesdato i lovforsla-get, 1. januar 2012, levner urimeligt kort tid mellem lovfor-slagets vedtagelse og ikrafttrædelsestidspunktet. Det villegive store problemer for importører, producenter, grossister,detailhandel og restauranter. Efter Venstres, Dansk Folke-partis og Det Konservative Folkepartis opfattelse bør lov-givning vedtages i så god tid, at de berørte parter kan nå atindrette sig efter afgiftsstigningerne, og det er ikke muligtfor parterne med ikrafttrædelse allerede den 1. januar 2012.Derfor foreslås ikrafttrædelsestidspunktet flyttet 2 månedertil 1. marts 2012.Til nr. 5Ifølge lovforslaget træder afgiftsforhøjelserne på tobak ikraft den 1. april 2012. Ikrafttrædelsesbestemmelsen er ud-formet således, at de foreslåede forhøjelser gælder for de va-rer, som udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder,angives til fortoldning eller importeres fra og med den 1.april 2012. Den nævnte bestemmelse afskærer dermed ikkeproducenter og importører i at opbygge unaturlige mængderaf tobaksprodukter hos grossister eller i detailhandlen i pe-rioden til og med den 31. marts 2012. Disse varer vil heref-ter frit kunne sælges til forbrugerne til den gamle pris (ogmed den gamle afgift) efter den 1. april 2012, og hermed ud-sætte den forebyggelsesmæssige effekt af lovforslaget.Det foreslås derfor i stk. 5 at indsætte en værnsregel, somsikrer, at der ikke sker væsentlige lageropbygninger hosgrossister og detailhandlere i perioden til og med den 31.
marts 2012. Bestemmelsen udformes således, at der læggeset loft over, til hvor mange styk cigaretter og kilogram røg-tobak de registreringspligtige virksomheder må købe stem-pelmærker efter de gældende afgiftssatser i perioden fra æn-dringsforslaget er stillet til afgiftsstigningernes ikrafttrædenden 1. april 2012. De stempelmærker, som de registrerings-pligtige virksomheder køber, som overstiger dette antal, vilherefter blive betragtet som købt den 1. april 2012, og afgif-ten vil derfor blive efterreguleret efter de foreslåede afgifts-satser. Dette medfører ligeledes, at en virksomhed, hvis købaf stempelmærker overstiger det, der er anført i stk. 5, ikkevil kunne fradrage den moms, som er betalt i forbindelsemed købet af disse stempelmærker. Når afgiften efterfølgen-de reguleres efter de foreslåede afgiftssatser, reguleresmomsen tilsvarende, og først herefter vil virksomheden kun-ne fradrage momsen.Der er i beregningen af loftet over antal købte stempel-mærker taget udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretterog kilogram røgtobak den enkelte virksomhed normalt kø-ber stempelmærker i en periode på 112 dage (svarende tilperioden fra og med den 12. december 2011 til og med den31. marts 2011), og hertil er der lagt 20 pct. Således sikresdet i videst muligt omfang, at værnsreglen ikke medfører, atder i perioden til og med den 31. marts 2012 ikke er mulig-hed for at imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel påtobak.Det foreslås, at reglen skal have virkning fra ændrings-forslaget er stillet, dvs. fra den dag, hvor ændringsforslagetoversendes til og offentliggøres af Folketinget. Da hensigtener at undgå unaturlig lageropbygning indtil afgiftsstigninger-nes ikrafttræden den 1. april 2012, er det nødvendigt meddenne virkningsdato, da producenter mv. i modsat fald villehave mulighed for at købe ubegrænsede antal af stempel-mærker fra offentliggørelsen af ændringsforslaget og indtillovens ikrafttrædelse. En virkning tilbage i tiden fra æn-dringsforslaget er stillet, er derfor nødvendig.Stempelmærker købes hos SKAT og påsættes herefterpakker, som indeholder et givent antal cigaretter, og behol-dere, som indeholder en given mængde røgtobak. Det er an-ført på stempelmærket, hvor mange styk cigaretter ellergram røgtobak, den givne pakke eller beholder indeholder.Formuleringen i stk. 5 m.v., hvorefter det udelukkende er”… tilladt at købe stempelmærker til op til 20 pct. flere stykcigaretter og kilogram røgtobaksprodukter, end virksomhe-den normalt ville gøre i en periode på 112 dage” sikrer, atbegrænsningen afspejler virksomhedernes reelle afsætningaf cigaretter og røgtobak, og ikke blot tager isoleret ud-gangspunkt i antal købte stempelmærker. I modsat fald villevirksomhederne have mulighed for at omgå reglen, eksem-pelvis ved at købe langt flere af de stempelmærker, som skalpåsættes en pakke med 20 styk cigaretter, og mindre af destempelmærker, som skal påsættes en pakke med 10 styk ci-garetter.I stk. 6 fastsættes det nærmere, hvordan beregningen af,til hvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak en virk-somhed normalt køber stempelmærker på 112 dage, foreta-ges. Det foreslås således, at det gennemsnitlige antal købtestempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar
4
2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund. Virk-somhedens gennemsnitlige antal købte stempelmærker pr.dag ganges herefter med 112. Hertil lægges de 20 pct., somfremgår af stk. 5.I stk. 7 tages der højde for den situation, hvor en virk-somhed først er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den1. januar 2011, men dog senest den 31. marts 2011. For den-ne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 1.april 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund forden videre beregning i stk. 6.I stk. 8 tages der højde for den situation, hvor en virk-somhed er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 31.marts 2011, men dog senest den 12. oktober 2011. For den-ne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 12.oktober 2011 til og med den 12. november 2011 lægges tilgrund for den videre beregning i stk. 6.
Endelig foreslås det i stk. 9, at hvis virksomheden er regi-streret efter den 12. oktober 2011, finder reglen i stk. 5 ikkeanvendelse, og virksomheden vil derfor ikke være begrænseti sit køb af stempelmærker.Det følger af stk. 10, at såfremt en virksomhed er koncer-nforbundet med en anden virksomhed, vil de i relation tilstk. 5 blive betragtet som én virksomhed.Provenumæssige konsekvenserDen foreslåede værnsregel skønnes at sikre, at den i L 33forudsatte finansårsvirkning i 2012 ikke udhules af en bety-delig lageropbygning af cigaretter og tobak til de priser ogafgifter, som gælder inden ikrafttrædelsen af afgiftsforhøjel-sen pr. 1. april 2012.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 33Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksaf-giftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Af-giftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, ølog vin)2Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Henvendelse af 22/11-11 fra De Samvirkende Købmænd m.fl.4Henvendelse af 22/11-11 fra WIOS Food Aps5Henvendelse af 13/11-11 fra Richard Fynbo, Fynbo Foods A/S6Henvendelse af 15/11-11 fra Dansk Erhverv7Henvendelse af 7/11-11 fra Hjerteforeningen, Kræftens Bekæm-pelse og Danmarks Lungeforening8Henvendelse af 24/11-11 fra Kai Winter, Fejø9Høringssvar, fra Skatteministeriet10Høringsskema, fra skatteministeren11Henvendelse af 28/11-11 fra Bryggeriforeningen12Kopi af besvarelser af § 20 spørgsmål i indeværende folketingsår,som vedrører lovforslaget13Kopi af besvarelser af alm. del – spørgsmål fra Skatteudvalget iindeværende folketingsår, som vedrører lovforslaget14Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-11 fraBryggeriforeningen15Materiale udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 30.november 2011 fra Bryggeriforeningen16Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/11-11 fra Ri-chard Fynbo, Fynbo Foods A/S17Kopi af svar på alm. del – spm. 103-106 og 109 som vedrørerlovforslaget18Henvendelse af 2/12-11 fra Ole Steen Larsen, Viby19Kopi af svar på spm. S 781 og S 782 vedrørende lovforslaget201. udkast til betænkning21Materiale udleveret til brug for foretræde for Skatteudvalget den7. december 2011 fra Dansk Erhverv m.fl.22Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/11-11 fraHjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Lungefor-ening23Henvendelse af 6/12-11 fra Dansk Isindustri24Henvendelse af 7/12-11 fra Vin- og Spiritus Organisationen iDanmark25Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/11-11 fraDansk Erhverv26Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fraWISO Food ApS27Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fra DeSamvirkende Købmænd m.fl.
6
282930
3132
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-11 fraKai Winter, FejøSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fra OleSteen Larsen, VibyMeddelelse om notat fra skatteministeren om provenumæssigekonsekvenser af en forhøjelse af afgifterne på cigaretter og tobakmed 3 kr.Ændringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 12/12-11 fra Radius Kommunikation A/S
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 33Spm.nr.1TitelSpm. om at fremsende en oversigt over, hvilke nye fødevarer, derinddrages i afgiftsgrundlaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan det stemmer overens med regeringens bebude-de formål med L 33 – at forbedre sundheden – at satsen for cho-kolade, og dermed for kakaodrikke med meget lavt sukkerind-hold, hæves med næsten 50 pct., til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad forskelsbehandlingen skyldes med hensyn til, atden lave sats for sodavand med lavt sukkerindhold fastholdes,mens den lave sats for chokolade og dermed kakaodrikke hævesmed næsten 50 pct., til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvad regeringens begrundelse er for, at afgifter på cho-kolade, og hermed kakaodrikke hæves med næsten 50 pct., tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan regeringen forestiller sig, at producenterneskal kunne nå at indrette sig på en lovgivning, der vedtages 21.december 2011, og træder i kraft den 1 januar 2012, efter 10 dageover jul og nytår, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilket arbejde der foretages i regi af Skatteministerietfor at kvalitetssikre grænsehandelstallene, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad status er på det gennemsyn af punktafgifterne,som blev iværksat under den tidligere regering, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåMFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om der ikke kan opstå en ketchup-effekt for grænsehande-len med vin, når vinafgiften hæves med 74 pct. (oktober 2011 ogprimo 2012 sammenlagt), til skatteministeren, og ministerens svarherpå
2
3
4
5
6
7
8
9
7
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
MFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan uddybe lovforslagets konsekvenser forbeskæftigelsen i detailhandelen isoleret set, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at den meget korte frist fra lovensvedtagelse til dens ikrafttræden er i overensstemmelse med løfter-ne om samarbejde med erhvervslivet, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorfor holder SKAT ikke åbent for henvendelser fraerhvervslivet mellem jul og nytår, når en lang række afgiftsforhø-jelser forventes vedtaget 21. december 2011 til ikrafttræden alle-rede den 1. januar 2012, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for de sundhedsmæssige begrundelser for atopretholde afgiften på nødder og mandler, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilken påvirkning lovforslaget og den øgede grænse-handel vil have på den gennemsnitlige levetid, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at 4 ud af 10 øl og sodavand, der drikkes iDanmark er købt i Tyskland, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at forklare, hvorfor regeringen – som kompensation forlovforslaget om øgede afgifter – ikke samtidig indfører et højerebeskæftigelsesfradrag, således som alle regeringspartierne har lo-vet danskerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at når folk handler varersyd for grænsen, køber de ofte store mængder på en gang, og atdet bevirker, at forbruget af de pågældende varer øges, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hovrvidt ministeren har forståelse for, at ikrafttrædel-sestidspunktet for afgiftsstigningerne den 1. januar 2012 giver an-ledning til store problemer for bryggerier og dagligvarehandelen,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren agter at løse problemet m.h.t., atdet ikke er muligt for virksomhederne at gennemføre en afgifts-stigning fra loven bliver vedtaget til den træder i kraft, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren agter at gøre ved stigningen i handelmed illegale varer, som vil komme på grund af afgiftsstigninger-ne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren forventer, at den øgede miljøbelastningbliver som følge af den øgede grænsehandel, som afgiftsstignin-gerne giver, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm. om, hvad ministeren forventer beskæftigelseskonsekvenser-ne af lovforslaget er på længere sigt, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren agter at øge grænsekontrollen for at imøde-gå den øgede illegale grænsehandel, som lovforslaget vil medfø-re, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser afafgiftsstigningerne, og dermed hvordan de påvirker de forskelligeindkomstgrupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvad det tabte skatteprovenu bliver påandre varer, end de der er udsat for afgiftsstigninger i lovforsla-get, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorfor der kommer øgede afgifter påsukkerfri is, og herunder om det skyldes, at det har en sundheds-forbedrende effekt, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at forklare, hvad logikken er i, at afgiften på spiritus ik-ke stiger, hvis målet med afgiftsstigningerne er, at de er sund-hedsforbedrende, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det harmonerer med lovens målsætning, at afgiftsstig-ninger på øl og læskedrikke fortrinsvis rammer den del af befolk-ningen, der har de laveste indkomster, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set (og ikke den samlede beskæftigel-seseffekt af regeringens finanslovsudspil), til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen før valget tilkendegav, at der villeskaffes et provenu på 900 mio. kr., hvis man hævede cigaretpri-serne med 10 kr., men nu kun foreslår en afgiftsforøgelse på 3 kr.,uden merprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår ministeren er blevet præsenteret for nye bereg-ninger, som ikke stemmer overens med Finansministeriets bereg-ninger fra 2010, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren kan vurdere, at grænsehandelsef-fekten af lovforslaget er begrænset, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har en vurdering af, hvornår den såkaldteketchupeffekt opstår, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, at man lader ølafgiften stige langt mindre end vinafgif-ten, som de unge næsten ikke forbruger, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvornår en alkoholtype i nogeteuropæisk land sidst er pålagt afgifter i den størrelsesorden, somdet kommer til at ske for vin og hvad konsekvenserne af en såmarkant afgiftsforhøjelse har været, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpå
9
37
38
39
40
4142
43
44
45
46
47
4849
50
51
Spm. om, ministeren kan bekræfte, at vin efter den påtænkte af-giftsforhøjelse vil overtage øls plads som den grænsehandelsvare,der repræsenterer den største værdi i grænsehandelen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om forudsætningerne harændret sig så afgørende siden maj 2010, at det kan begrunde af-giftsforhøjelser på øl og vin, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt selv en lille prisforøgelse på cigaretter vilmedføre faldende indtægter for statskassen, faldende beskæftigel-se i Danmark og mere sortbørshandel, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om en garanti for, at den danske stat ikke vil lide et neder-lag ved EF-domstolen, hvis den store afgiftsforskel, der påtænkesindført imellem øl og vin bliver prøvet ved domstolen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for lovforslagets grænsehandelseffekter forså vidt angår is, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der er forskellige ikrafttrædelsestidspunkter forafgiftsforhøjelserne på tobak (1. april 2012) og de øvrige varety-pe, der er omfattet af lovforslaget (1. januar 2012), til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om i hvilket omfang de nyligt forhøjede fedtafgifter er ble-vet væltet over på forbrugerpriserne, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for, om de nyligt forhøjede fedtafgifter erblevet væltet over på forbrugerpriserne på ens måde over helelandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, omfanget af grænsehandel for varetyperne: Øl, vin, so-davand, cigaretter, chokolade og is, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af det indenlandske forbrug grænse-handelen udgør for hver af de i foregående spørgsmål nævnte va-retyper, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af det indenlandske forbrug af deførnævnte varer illegale varer vurderes at udgøre, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at beskrive udviklingen i sodavandsafgift for hvert år fra1990 og frem, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. A-G, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. C og D, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. D, til justitsministeren,og ministerens svar herpå
10
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
6364
65
Spm. om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. C, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. F og G, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren med besvarelse af spørgsmål nr. S537 ikke mener, at afgiftsstigningerne vil medføre betydelige mil-jømæssige konsekvenser, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad en flaske vin gennemsnitligt sælges for i danskebutikker og om den gennemsnitlige prisforhøjelse for vin som føl-ge af afgiftsstigningen, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, om § 20 spm. S 976 er besvaret ud fra antalletaf fuldtidsbeskæftigede eller antallet af berørte personer, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om ministeren både har inkluderet stigendegrænsehandel i Tyskland og i Sverige i besvarelsen af to spørgs-mål, eller om ministeren udelukkende har forholdt sig til dendansk-tyske grænsehandel, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at der må formodes at ske en stigning igrænsehandelen med varegrupper, der ikke direkte berøres af af-giftsstigninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en stigning i grænsehandelen på de direkte be-rørte varegrupper med hele 31 pct. kan være »begrænset« somministeren tidligere har givet udtryk for, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke særlige tiltag der vil blive taget for at sikre be-skæftigelse for de op til 390 personer, der forventes at miste deresjob som følge af afgiftsstigningerne i lovforslaget, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken pris regeringen mener, at en pakke cigarettermed 20 stk. bør have, såfremt prisen skal hindre unge i at begyn-de at ryge, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et forbrugsfald på de enkelte varegrupper ilovforslaget, der er regnet med i Danmark, og hvor stor en for-brugsstigning på de enkelte varegrupper der forventes uden forDanmarks grænser, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt 67 pct. afgift på en is er verdens højeste, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der skal være så stor forskel på afgiften på 1liter piskefløde og 1 liter is, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange arbejdspladser regeringen forventer, at lov-forslaget vil koste, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
6667
68
69
70
7172
7374
75
76
77
78
79
8081
Spm. om, hvorvidt regeringen vil ændre ikrafttrædelsesdatoen, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at beregninger viser, at afgiftsstigningerne medførerøget grænsehandel og mere CO2 udslip, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren planlægger nogle særlige initiativeri forhold til at imødegå øget arbejdsløshed i bl.a. Sønderjylland,som følge af fyringer i detailbranchen, til ministeren for by, boligog landdistrikter, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvilken indflydelse det har på udkantsområderne,hvis færgeruter må lukke, eller nedsætte frekvensen på grund affærre norske og svenske indkøbsturister, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan afgiftsændringerne harmonerer med regerin-gens fokus på at skabe flere arbejdspladser i landdistrikterne, tilministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar her-Spm. om størrelsen af provenuet på sukkerfri is, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om betydningen af afgiftsstigningerne for nordmænd ogsvenskeres indkøb i Danmark, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilken betydning afgiftsstigningerne har for mikro-bryggerierne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvorfor sukkersygepatienter skal beskattes yderli-gere, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren overvejer at kontakte grænsekøb-mændene i forhold til en frivillig aftale om, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det vil føre til en ændring i forbrugsvanerne,hvis spiritus bliver billigere, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt den svenske fjernelse af sodavandsafgiften harbetydet, at svenskerne lever kortere tid, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket tidspunkt den tidligere regering har fremsatforslag om at opstille grænsebomme, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af det illegale marked for afgiftsplig-tige produkter - såsom sodavand, øl og cigaretter - ministerenvurderer, at rockerne sidder på, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor mange færre førtidspensionister forslaget vil med-føre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der ligger til grund for, at Skatteministeriet vurde-rer, at tabet af arbejdspladser kun er halvt så stort, som Dansk Er-hverv har beregnet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 33Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om at redegøre for beregningsteknikkerne baggrænsehandelseffekter generelt, til skatteministerenBSamrådsspm. om at redegøre for, hvornår der regnes med ketchu-peffekter, og hvornår der ikke gør, til skatteministerenCSamrådsspm. om at redegøre for beskæftigelseseffekten af græn-sehandel, til skatteministeren, ministeren for by, bolig og landdi-strikter og beskæftigelsesministerenDSamrådsspm. om at redegøre for konsekvenserne for illegal han-del som følge af øgede afgiftsstigninger på typiske grænsehandel-sprodukter, til skatteministeren, justitsministeren og ministerenfor by, bolig og landdistrikterESamrådsspm. om at redegøre for tidligere erfaringer med ændrin-ger i afgifter på grænsehandelsfølsomme varer, til skatteministe-renFSamrådsspm. om at redegøre for de sundhedsmæssige effekter afde stigende afgifter, til skatteministeren og ministeren for sund-hed og forebyggelseGSamrådsspm. om at redegøre for hver enkelt afgiftsforhøjelses på-virkning af middellevetiden i Danmark, til skatteministeren ogministeren for sundhed og forebyggelse