Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 36 Bilag 3
Offentligt
1050445_0001.png
1050445_0002.png
1050445_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG23. november 2011
Ligestillingsvurdering til L 36 om ændring af lov omaktiv socialpolitik, integrationsloven, lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte ogforskellige andre love (Ophævelse af starthjælp, loftetover kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelse, 225timers regel, introduktionsydelse m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2012KBP / SPH / AIH35288370 / 35288371 / 35288373[email protected]/[email protected]/[email protected]
J.nr. 2011-00152475. kontor/SPH

Baggrund for loven

Regeringen har som mål, at færre mennesker skal leve i fattigdom. Derfor vil rege-ringen afskaffe de lave ydelser i kontanthjælpssystemet, det vil sige starthjælp, in-troduktionsydelse, loftet over kontanthjælpen, den såkaldte ”500 kroners nedsættel-se” og 225 timers reglen, der er blevet indført siden 2002.I stedet for at modtage starthjælp og introduktionsydelse, skal personer, der kom-mer ind i kontanthjælpssystemet således modtage kontanthjælp, såfremt de i øvrigtopfylder betingelserne herfor.Som en del af Finansloven 2012 er det aftalt at afskaffe de lave ydelser.

Lovforslagets formål

Det fremmer ikke beskæftigelse og integrationsindsatsen at give ydelser, der bety-der, at mennesker reelt skal leve i fattigdom.Med lovforslaget vil regeringen derfor afskaffe de lave ydelser.1. Ophævelse af starthjælpen
Det foreslås, at starthjælpen afskaffes, så alle, der ikke kan forsørge sig selv og op-fylder betingelserne for at modtage hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, kan mod-tage kontanthjælp.2. Ophævelse af loftet over kontanthjælpen
Det foreslås, at loftet over kontanthjælpen ophæves, således at der ikke sker reduk-tion af de samlede ydelser fremover.
3. Ophævelse af den såkaldte ”500 kroners nedsættelse”
Det foreslås, at den såkaldte ”500 kroners nedsættelse” afskaffes, så der ikke skeren reduktions af hjælpen efter 6 måneder.4. Ophævelse af 225 timers reglen
Efter lovforslaget kan et ægtepar atter modtage kontanthjælp beregnet på baggrundaf to gange kontanthjælpssatsen, hvis de begge opfylder de almindelige rådigheds-regler, uanset om de har haft 300/450 timers arbejde.Det vil fortsat være muligt for en ægtefælle, som udelukkende eller hovedsageligthar arbejdet i hjemmet at vælge ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder. I så faldberegnes der alene hjælp til den anden ægtefælle.5. Ophævelse af introduktionsydelsen
Det foreslås, at integrationsloven ændres, så den gruppe af udlændinge, der i dagmodtager introduktionsydelse efter integrationslovens regler, for fremtiden i stedetkan modtage kontanthjælp i medfør af lov om aktiv socialpolitik.Integrationsprogrammet bevares uændret, og det er således alene ydelsen, der op-hæves.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe for lovforslaget er alle borgere, der modtager offentligforsørgelse i medfør af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven. En storgruppe af disse borgere er på nuværende tidspunkt omfattet af de lave ydelser, detvil sige starthjælp, introduktionsydelse, loftet over kontanthjælpen, den såkaldte”500 kroners nedsættelse” og 225 timers reglen.Særligt i forhold til 225-timers reglen er målgruppen de ægtepar, der for at bevareret til kontanthjælp skal dokumentere 225 timers ordinært og ustøttet arbejde. Der-udover er de ægtepar, hvor en af ægtefællernes hjælp er ophørt som følge af reglenogså en målgruppe.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for lovforslaget er kommunerne, da det er kommunerneder anvender reglerne i praksis og tildeler ydelser.Lovforslaget vil medføre en række administrative lettelser for kommunerne, derdog skal sikre, at de personer, der får deres hjælp sat op reelt står til rådighed forarbejdsmarkedet.

Samlet vurdering

De nedsatte ydelser omfatter både mænd og kvinder.Beregninger fra beskæftigelsesministeriets viser følgende divergenser i antallet afkønnene fordelt på de forskellige ydelser:41 % af de personer, der modtager introduktionsydelser er kvinder,54 % af de personer, der modtager starthjælp er kvinder,64 % af de personer, der er omfattet af loftet, er kvinder, og
2
66 % af de personer, hvor hjælpen er ophørt på grund af 300 (225) timers reg-len, er kvinder.
Særligt afskaffelsen af 225-timers reglen vurderes at have større betydning forkvinder end for mænd. Ved fremsættelsen af L 89, Folketingsåret 2005-06, 1. sam-ling, vedtaget ved lov nr. 239 af 27. marts 2006 (Indførelsen af 300 timers reglen)skønnedes det, at forslaget kunne have ligestillingsmæssige konsekvenser. Uansetat timekravet om 300 timers ordinært og ustøttet arbejde gjaldt begge ægtefæller,var forventningen, at det ofte ville være kvinder, der ville miste kontanthjælpen.Omvendt var det også forventningen, at 300 timers reglen ville øge kvindernes in-citament til at søge ud på arbejdsmarkedet.Af en undersøgelse fra SFI offentliggjort den 24. juni 2008 om 300 timers reglen -betydningen af 300 timers reglen for ugifte kontanthjælpsmodtagere af HenningBjerregård Bach og Brian Larsen fremgår, at blandt de interviewede, der havde mi-stet retten til kontanthjælp, var 70 pct. kvinder. Blandt de interviewede i risiko-gruppen, men som ikke havde mistet retten til hjælp, var 52 pct. kvinder.Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at 1/3 af de personer, der mistede hjælpenpå grund af reglen, efterfølgende fik arbejde.Af en rapport fra AKF (Anvendt KommunalForskning) om kommunernes erfarin-ger med implementeringen af 300-timers-reglen, der er udgivet i juni 2008 af KrænBlume Jensen og Helle Bendix Lauritzen fremgår det, at reglen af og til er blevet etgodt argument for indvandrerkvinder, som på mandens opfordring, er hjemmegå-ende. Med 300-timers-reglen i ryggen kunne disse kvinder nu helt konkret konfron-tere ægtefællen med det faktum, at hvis ikke hun tog et arbejde, så ville det betydeen halvering af deres forsørgelsesgrundlag.Som det fremgår af ovenstående, er 66 % af de personer, hvor hjælpen er ophørt pågrund af manglende opfyldelse af 300 timers reglen, kvinder. Da det således pri-mært er kvinder, der er blevet ramt af reglen, må det antages, at reglen ikke har haftden ønskede effekt om at øge kvindernes incitament til at søge ud på arbejdsmar-kedet.Det må derimod antages, at de personer, hvor hjælpen ophører som følge af, at deikke kan leve op til 300 timers reglen risikerer at komme endnu længere væk fraarbejdsmarkedet.Det vurderes ligeledes, at afskaffelsen af loftet over kontanthjælpen vil have størrebetydning for kvinder end for mænd, da 64 % af de personer, der er blevet omfattetaf loftet er kvinder.
3