Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 36 Bilag 7
Offentligt
1058022_0001.png
1058022_0002.png
1058022_0003.png
1058022_0004.png
1058022_0005.png
1058022_0006.png
1058022_0007.png
Til lovforslag nr.L 36
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven, lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte og forskelligeandre love(Ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225-timers-reglen, introduktionsydelsen m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 25. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 2. december 2011 sendte beskæftigelses-ministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et li-gestillingsnotat til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 31 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Udtalelse fra beskæftigelsesministerenMed henvisning til lovforslagets almindelige bemærknin-ger afsnit 2.5.2., hvor satspuljeinitiativet »Brug for alle –Håndholdt indsats til udsatte kontanthjælpsmodtagere« ernævnt, skal jeg præcisere, at der ikke er nogen direkte kob-ling mellem satspuljeinitiativet »Brug for alle – Håndholdtindsats til udsatte kontanthjælpsmodtagere« og regeringensforslag om at afskaffe starthjælpen, introduktionsydelsen,225-timers-reglen m.v.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, RadikaleVenstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har heltgrundlæggende en målsætning om, at færre mennesker skalleve i fattigdom. Derfor har vi gentagne gange fremsat for-slag i Folketinget om afskaffelse af de lave, fattigdomsska-bende ydelser i kontanthjælpssystemet.S, RV, SF og EL har imidlertid kunnet konstatere, at etflertal i Folketinget hidtil har ønsket at sikre, at særligt ud-satte grupper af ledige skal have et særlig lavt forsørgelses-grundlag. S, RV, SF og EL er uforstående over for dennevilje til at skabe særligt forringede levevilkår og øge ulighe-den.S, RV, SF og EL finder det uværdigt, at mennesker iDanmark skal leve på meget lave ydelser. Vi finder det uri-meligt at fastholde et ydelsessystem, der bevidst skaber fat-tigdom. Og vi finder, at de fattigdomsskabende ydelser er idirekte modstrid med solidaritetsprincippet i det danske vel-færdssamfund, hvor man har pligt til at yde og ret til at fåhjælp, når man har brug for det.S, RV, SF og EL er samtidig stærkt bekymrede over, atantallet af fattige, børn i fattigdom og familier, der sættes pågaden, stiger.S, RV, SF og EL konstaterer derfor med tilfredshed, at delave ydelser i kontanthjælpssystemet, nærmere bestemtstarthjælppen, introduktionsydelsen, loftet over kontanthjæl-pen, den såkaldte 500-kroners-nedsættelse og 225-timers-reglen, nu foreslås afskaffet.S, RV, SF og EL mener ikke, at det økonomiske incita-ment, der ligger i de nedsatte ydelser, kan retfærdiggøre den
DokumentIdJournalnummer
2
fattigdom og manglende deltagelse i fællesskabet, en storgruppe af mennesker må leve med på grund af de lave ydel-ser. Det gælder særlig dem, der blev sat på starthjælp ellerfik taget den ene kontanthjælp væk på grund af timereglen.I forhold til starthjælpen finder S, RV, SF og EL det ikkefremmende for integrationen at fastholde et ydelsesniveau,der bevirker, at mennesker reelt må leve i fattigdom medfølgevirkninger som social eksklusion, ensomhed og dårligkost. Der er tale om social diskrimination, som medfører ud-stødelse og svækker mulighederne for aktiv deltagelse i detdanske samfund.S, RV, SF og EL finder, at de lave ydelser i kontant-hjælpssystemet først og fremmest har bidraget til, at der erblevet flere fattige i Danmark, og indstiller på den baggrundforslaget til vedtagelse.Enhedslistens medlemmer tilføjer i forlængelse heraf, atEL beklager, at regeringspartierne ikke er enige om at af-skaffe to andre fattigdomsydelser, nemlig den lave kontant-hjælpssats til unge under 25 år og reduktionen i boligstøttenved manglende forældreansvar.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget mener, at det er forkert atfjerne introduktionsydelse og starthjælp. V, DF og KF finderdet urimeligt, at udlændinge, der ikke har bidraget til detdanske samfund, med dette lovforslag hurtigt opnår adgangtil de samme høje ydelser, som danskere og andre, der haropholdt sig i Danmark igennem længere tid, har adgang til.Hvad loft over kontanthjælp og 500-kroners-nedsættelseaf kontanthjælp angår, er V, DF og KF af den opfattelse, atdet ikke må være sådan, at man kan få mere ud af at være påkontanthjælp end at tage et job til mindstelønnen.V, DF og KF er enige om, at når man giver menneskeransvar og stiller krav til dem, så vil de gøre deres bedste forat leve op til det. Derfor skal der også være krav og ansvar,hvis man er ledig. Det skal kunne betale sig at arbejde! Detskal kunne betale sig at gøre en indsats og bidrage til voressamfund og fællesskab.Når man er selvforsørgende, får man som borger en stør-re selvrespekt! Man føler, man er en del af et fællesskab.Man føler, at man bidrager, og at der er brug for én i sam-fundet, at man skaber værdi. Man bliver en medborger ogikke bare en borger, som passivt betragter fællesskabet ude-fra.Med regeringens forslag til ophævelse af begrænsninger-ne vil der være langt flere, for hvem det ikke kan betale sigat tage et job. I lovforslaget står direkte, at foruden en storekstraregning på 657 mio. kr. i 2015 reduceres arbejdsstyr-ken med op til 3.000 personer. Det er ærgerligt, for det visernetop, at færre vil undlade at tage et job og blot fortsættemed at være på offentlig forsørgelse.Det skal altid kunne betale sig at arbejde. Med regerin-gens lovforslag til ophævelse af begrænsningerne vil dervære langt flere, for hvem det ikke kan betale sig at tage etjob. Derfor er de ny regler også en hån mod alle de danske-re, der hver dag slider, slæber og knokler på jobbet for at fåhverdagen til at hænge sammen for deres familie.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SFog EL):Til § 11)I det undernr. 32foreslåede§ 25 f, stk. 6, nr. 3,ændres»stk. 5« til: »stk. 4«.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 59]Til § 22)Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 47, stk. 1,ændres »§ 45, stk. 4-8« til: »§ 45, stk.3-7«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 24]Til § 33)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»01.§ 83, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 5]4)Efter nr. 9 indsættes som nye numre:»02.I§ 124, stk. 2, nr. 2,indsættes efter »6,«: »og«.03.I§ 124, stk. 2, nr. 3,ændres », og« til: ».«04.§ 124, stk. 2, nr. 4,ophæves.05.§ 127, stk. 1, nr. 1,ophæves.Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.«[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 3, nr. 5]Til § 75)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.For personer, der den 1. januar 2012 overgår fraat modtage starthjælp eller introduktionsydelse til at modta-ge kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, i lov om ak-tiv socialpolitik, og som inden den 1. januar 2012 har afslut-tet eller er påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud i medfør af in-tegrationsprogrammet efter integrationsloven, gælder, athjælpen tidligst kan nedsættes efter § 25 f i lov om aktiv so-cialpolitik den 1. juli 2012.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3
[Overgangsbestemmelse om det tidligste tidspunkt for ned-sættelse af kontanthjælpen til unge under 25 år, der overgårfra at modtage starthjælp eller introduktionsydelse til atmodtage kontanthjælp]6)Istk. 3,som bliver stk. 4, ændres »§ 1, nr. 51-56« til:»§ 1, nr. 52 og 56«.[Præcisering]7)Efter stk. 3, som bliver stk. 4, indsættes som nyt styk-ke:»Stk. 5.De hidtil gældende regler om tilbagebetaling afstarthjælp og introduktionsydelse i § 43 og kapitel 12 i lovom aktiv socialpolitik og integrationslovens § 31 a og § 41finder fortsat anvendelse i situationer, hvor kommunen efterlovens ikrafttræden bliver bekendt med, at starthjælpen ogintroduktionsydelsen er modtaget med urette.«Stk. 4 bliver herefter stk. 6.[Overgangsbestemmelse vedrørende tilbagebetaling af start-hjælp og introduktionsydelse, der er modtaget med urette in-den lovens ikrafttræden]8)Somstk. 7og8indsættes:»Stk. 7.Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kir-keskat for indkomståret 2012 efter § 16 i lov om kommunalindkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget forkommuneskat og kirkeskat for 2012, der følger af dennelovs § 1, nr. 11, 26 og 37, § 2, nr. 17, og § 3, nr. 5.Stk. 8.Den beregnede korrektion af kommunens og kir-kens slutskat efter stk. 7 fastsættes af økonomi- og inden-rigsministeren.«[Neutralisering af de økonomiske konsekvenser for kommu-ner, der er selvbudgetterende for 2012]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §47, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik ophæves, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 59, og at § 47, stk. 5, herefter bliver stk. 4. Derer alene tale om en teknisk rettelse.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at in-tegrationslovens § 45, stk. 2, foreslås ophævet, og at § 45,stk. 4-8, herefter bliver § 45, stk. 3-7. Der er alene tale omen teknisk rettelse.Til nr. 3 og 4I det fremsatte lovforslags § 3, nr. 5, foreslås det, at be-skæftigelsestillægget efter det gældende § 45, stk. 3, ophæ-ves, som konsekvens af at starthjælp og introduktionsydelseforeslås afskaffet.Som konsekvens af, at beskæftigelsestillægget foreslåsafskaffet, foreslås § 83, stk. 1, 2. pkt., § 124, stk. 2, nr. 4, og§ 127, stk. 1, nr. 1, som henviser til beskæftigelsestillægget,ophævet.
Til nr. 5Ifølge lovforslaget omfattes personer under 25 år, som ef-ter den 1. januar 2012 overgår fra starthjælp eller introduk-tionsydelse til kontanthjælp, af reglen i § 25 f i lov om aktivsocialpolitik. Efter denne bestemmelse nedsættes hjælpen,når personen har modtaget kontanthjælp, i 6 måneder efterat personen har påbegyndt et tilbud. Med ændringsforslagetforeslås, at for personer, der inden den 1. januar 2012 harpåbegyndt eller afsluttet et tilbud, bliver hjælpen tidligstnedsat efter § 25 f den 1. juli 2012.Til nr. 6Der er tale om en præcisering, da henvisningen til § 1, nr.51-56 henviste til alle ændringer i §§ 42 og 43 i lov om ak-tiv socialpolitik og ikke alene til ændringerne af § 42, stk. 2og 3, og § 43, stk. 3. Der er alene tale om en teknisk rettelse.Til nr. 7Med ændringsforslaget sikres, at kommunerne fortsat kantræffe afgørelse om tilbagebetaling af starthjælp og intro-duktionsydelse, hvis personen inden den 1. januar 2012 harmodtaget ydelserne med urette, f.eks. ved at undlade at op-lyse om arbejde eller ophold i udlandet, selv om kommunenførst efter den 1. januar 2012 får kendskab til, at ydelserneer modtaget med urette.Afgørelserne om tilbagebetaling træffes efter de hidtilgældende regler i § 43 og kapitel 12 i lov om aktiv socialpo-litik og integrationslovens § 31 a og § 41.Til nr. 8De foreslåede bestemmelser indebærer, at de økonomiskekonsekvenser af lovforslaget for indkomståret 2012 neutrali-seres for kommunerne og folkekirken, for så vidt angår dekommuner, der for 2012 har valgt at budgettere med dereseget skøn over udskrivningsgrundlaget. For 2013 vil virk-ningerne for kommunerne indgå i det beregnede udskriv-ningsgrundlag i forbindelse med kommuneforhandlingerne.Dette er i overensstemmelse med aftalen af 4. juni 2011med KL om kommunernes økonomi for 2012. Følgendefremgår således af bloktilskudsaktstykket for 2012: »Skøn-net over udskrivningsgrundlaget for 2012 er korrigeret forReformpakken 2020 og hviler derudover på en forudsætningom i øvrigt uændret lovgivning. Ved efterfølgende ændrin-ger heri med virkning for 2012-grundlaget neutraliseresvirkningerne for de selvbudgetterende kommuner.«Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011 deresbudgetter for 2012. Til brug for kommunernes budgetlæg-ning – herunder også fastsættelsen af kirkeskatteprocenternefor 2012 – har Økonomi- og Indenrigsministeriet ultimo juni2011 udmeldt et statsgaranteret udskrivningsgrundlag forkommuneskat og kirkeskat, jf. bestemmelserne herom i lovom kommunal indkomstskat. For 2012 har én kommunevalgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget.For den kommune, der for 2012 har valgt at budgetteremed sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget, vil efterre-guleringen af indkomstskatten for 2012, som opgøres i 2014og afregnes i 2015, blive korrigeret efter denne bestemmel-se.
4
Lovforslaget skønnes at medføre en samlet forøgelse afdet kommunale udskrivningsgrundlag på ca. 556 mio. kr.Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets økonomiske kon-sekvenser for det kommunale udskrivningsgrundlag på kom-muneniveau. Korrektionen af efterreguleringen foreslås der-for opgjort som den enkelte kommunes andel af den skønne-de merudgift, for så vidt angår de dele af lovforslaget, somhar konsekvenser for opgørelsen af den kommunale slutskatog kirkeskat. Opgørelsesgrundlaget omfatter virkningen afafskaffelsen af introduktionsydelse, starthjælp, ændringer i
ATP samt 225-timers-reglen, jf. de almindelige bemærknin-ger, afsnit 3.1, 3.4, 3.5 og 3.8. De øvrige dele af lovforslagetmed økonomiske konsekvenser har enten ikke skattemæssi-ge konsekvenser, eller der sker en beregningsteknisk udlig-ning af effekterne. Fordelingen af korrektionen er endeligtberegnet af Beskæftigelsesministeriet på det grundlag, derforeligger på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse.Korrektionen for kirkeskat i den selvbudgetterende kommu-ne beregnes på tilsvarende måde.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Jacob Lund (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 36Bilagsnr.123456TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministerenUdtalelse fra beskæftigelsesministeren til optagelse i betænknin-genÆndringsforslag fra beskæftigelsesministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 36Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor i aftalen »Flere i arbejde« det står, at der er mulig-hed for at pille elementer ud og lave aftaler med andre end de op-rindelige aftalepartnere, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på kontanthjælphar i rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse af lov-forslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på kontanthjælpmed ét barn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på kontanthjælpmed to børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på kontanthjælpmed tre børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig kontanthjælpsmod-tager har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse aflovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig kontanthjælpsmod-tager med ét barn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig kontanthjælpsmod-tager med to børn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig kontanthjælpsmod-tager med tre børn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter
2
3
4
5
6
7
8
9
6
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
vedtagelse af L 36, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på starthjælp hari rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse af L 36, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på starthjælpmed ét barn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på starthjælpmed to børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af L 36, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på starthjælpmed tre børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig starthjælpsmodta-ger har i rådighedbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse aflovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig starthjælpsmodta-ger med ét barn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig starthjælpsmodta-ger med to børn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig starthjælpsmodta-ger med tre børn har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af L 36, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på introduktions-ydelse har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelseaf lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på introduktions-ydelse med ét barn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skati dag samt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på introduktions-ydelse med to børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter skati dag samt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget et ægtepar på introduktions-ydelse med tre børn i daginstitution har i rådighedsbeløb efter
7
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
skat i dag samt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig modtager af intro-duktionsydelse har i rådighedsbeløb efter skat i dag samt eftervedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig modtager af intro-duktionsydelse med ét barn har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig modtager af intro-duktionsydelse med to børn har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig modtager af intro-duktionsydelse med tre børn har i rådighedsbeløb efter skat i dagsamt efter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor meget en enlig forsøger til ét barnpå kontanthjælp, som månedligt modtager boligsikring på 3.019kr. samt 2.908 kr. i børnepenge, har i rådighedsbeløb efter skat ef-ter vedtagelse af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor mange personer der vil blive øko-nomisk begunstiget af afskaffelse af »500-kroners-nedsættelsen«,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte konklusionen i SFI-rapportenfra juni 2008 om 300-timers-reglen, i forhold til at 1/3 af dem, dermistede kontakthjælpen med 300-timers-reglen er i arbejde 6 må-neder efter, og at timereglen dermed har en positiv effekt i for-hold til at øge beskæftigelsen, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte konklusionen i SFI-rapportenfra juni 2008 om 300-timers-reglen om, at timereglen giver størrejobfokus blandt de ledige, der har fået frakendt kontanthjælpensom følge af timereglen, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren mener, at der er belæg for at sige, at time-reglen har været med til at motivere til jobsøgning, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man ikke samtidig med afskaffelsen af de øvri-ge fattigdomsydelser har ophævet bestemmelserne i § 25 f om, atkontanthjælpen til unge under 25 år nedsættes efter 6 måneder fra6.472 kr. brutto til 5.486 kr. brutto, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpå