Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 37 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 37
Folketinget 2011-12
Fremsat den 21. november 2011 af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslagtil
Lov om ændring af sundhedsloven(Ophævelse af regler for egenbetaling for behandling med kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentligesundhedsvæsen samt tolkebistand m.v.)§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 1546 af 21. december2010 og senest ved lov nr. 607 af 14. juni 2011, foretagesfølgende ændringer:1.§ 50, stk. 2og3,ophæves.2.I§ 64, stk. 1,ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 4«3.§ 64, stk. 5,ophæves.4.I§ 81, stk. 1,ændres »stk. 2-5« til: »stk. 2-4«.5.§ 81, stk. 2,ophæves.Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.6.§ 146 aophæves.7.§ 147, stk. 2,ophæves.8.I§ 149, stk. 1,udgår »§ 146 a, stk. 2,« to steder.9.I§ 149 a, stk. 1,udgår »§ 146 a, stk. 2,«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 2.For personer, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden er i gang med en 1-årig periode, jf. § 146 a, stk. 1,som affattet ved § 2, nr. 5, i lov nr. 1546 af den 21. decem-ber 2010, (»CTR-B periode«) beregnes:1) den egenbetaling til tilskudsberettigede fertilitetslæge-midler de pågældende personer ville have haft, hvis de-res CTR-B periode havde fortsat til udløb, og2) den maksimale resterende egenbetaling til tilskudsbe-rettigede lægemidler, jf. sundhedslovens § 146 (»CTR-A«), som de pågældende personer kan få i CTR-A, ind-til det tidspunkt, hvor deres CTR-B periode ville haveudløbet, dog maksimalt 7.299 kr.Hvis de pågældende personer per lovens ikrafttræden ik-ke har igangværende CTR-A periode, udgør den maksimaleresterende egenbetaling 3.655 kr.Stk. 3.For personer, hvor beløbet, der beregnes efter stk.2, nr. 1, er mindre end beløbet, der beregnes efter stk. 2, nr.2, justeres saldoen i deres per lovens ikrafttræden igangvæ-rende CTR-A periode, således at saldoen kommer til at sva-re til, at de pågældende personer får en egenbetaling svaren-de til beløbet i stk. 2, nr. 1, dog maksimalt til et beløb sva-rende til den resterende egenbetaling i de pågældende perso-ners igangværende CTR-A periode. I forbindelse med juste-ringen sker der ingen genberegning af tilskud eller genere-ring af udligningsbeløb.Stk. 4.For personer omfattet af stk. 3, der per lovensikrafttræden ikke har en igangværende CTR-A periode, po-steres den justerede saldo, jf. stk. 3, uden genberegning aftilskud og generering af udligningsbeløb ved de pågældendepersoners førstkommende køb af tilskudsberettigede læge-midler, hvor en ny CTR-A periode påbegyndes. Hvis en nyCTR-A periode ikke påbegyndes inden det tidspunkt, hvorpersonens CTR-B periode ville have udløbet, justeres sal-doen ikke.Stk. 5.For personer omfattet af stk. 3, der har en CTR-Aperiode, der udløber før CTR-B perioden ville have udløbet,justeres de pågældende personers per lovens ikrafttrædenigangværende CTR-A periode, så denne CTR-A periode fårsamme startdato som CTR-B perioden og samme udløbsda-to, som CTR-B perioden ville have haft. Transaktioner fore-taget fra starten af den oprindelige CTR-A periode indtilCTR-A periodens nye starttidspunkt omposteres til det nyestarttidspunkt, uden genberegning af tilskud og genereringaf udligningsbeløb.
BK001105Min. for sundhed og forebyggelse, j.nr.
2
Stk. 6.For personer, der på tidspunktet for lovens ikraft-træden har et negativt eller positivt udligningsbeløb registre-ret i CTR-B, vil udligningsbeløbet blive overført til CTR-Atil regulering efter bestemmelsen i sundhedslovens § 149.Stk. 7.Beregningen i stk. 2 foretages per lovens ikrafttræ-den. Justeringer, posteringer og overførsler i CTR, jf. stk.3-6, sker senest en uge efter lovens ikrafttræden med virk-ning fra lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 4 for så vidt angårposteringer.
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kanved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft forFærøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsi-ger.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelseIndledningTolkebistand2.1. Gældende ret2.2. Overvejelser og lovforslag3. Egenbetaling i forbindelse med kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen3.1. Gældende ret3.2. Overvejelser og lovforslag4. Egenbetaling for lægemidler til fertilitetsbehandling4.1. Gældende ret4.2. Overvejelser og lovforslag5. De økonomiske konsekvenser for det offentlige6. De administrative konsekvenser for det offentlige7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.8. De administrative konsekvenser for borgerne9. De miljømæssige konsekvenser10. Forholdet til EU-retten11. Hørte myndigheder og organisationer12. Sammenfattende skema1. IndledningRegeringen ønsker et sundhedsvæsen med lige adgang foralle. Det foreslås derfor, at egenbetalingen for behandlings-forsøg med kunstig befrugtning afskaffes samtidig med, atden øgede egenbetaling på lægemidler, som anvendes til fer-tilitetsbehandling, ophæves. Det foreslås desuden, at egen-betaling for sterilisation og refertilisation ophæves.Det er regeringens opfattelse, at der ikke i sundhedsvæse-net skal etableres ordninger, der kan medføre, at nogle bor-gere undlader at søge lægehjælp i tide. Det foreslås derforogså at afskaffe det gebyr for tolkebistand i sundhedsvæse-net, der trådte i kraft den 1. juni 2011.2. Tolkebistand2.1. Gældende retSundhedsvæsenet yder efter sundhedslovens § 50 veder-lagsfri tolkebistand til patienter, der på grund af sproget ikkekan kommunikere med alment praktiserende læger, praktise-rende speciallæger og sundhedspersonalet på sygehusene.Det er den enkelte læge, der afgør, om tolkebistand er nød-vendig for behandlingen.Fra den 1. juni 2011 har regionerne opkrævet et gebyr fortolkebistand fra personer, der har boet her i landet i mereend 7 år, og fortsat har behov for tolkebistand på grund afsproget. Der opkræves gebyr for hver behandling på syge-hus eller hos læge, hvor der benyttes tolk. Ministeren forSundhed og Forebyggelse er bemyndiget til at fastsætte nær-mere regler om beregning af bopælsperioden, gebyrets stør-relse og opkrævning af gebyr herunder om, at nærmere be-stemte personer ikke skal betale gebyr, hvor særlige hensyntaler for det.Med bekendtgørelse nr. 446 af 12. maj 2011 om tolkebi-stand efter sundhedsloven er der således fastsat nærmereregler om beregning af bopælsperioden, gebyrets størrelseog opkrævning af gebyr herunder om, at nærmere bestemtepersoner ikke skal betale gebyr, hvor særlige hensyn talerfor det.2.2. Overvejelser og lovforslagPatienters medinddragelse i og samtykke til behandlings-beslutninger er centrale elementer i alle ydelser på sund-hedsområdet. God og fortrolig kommunikation mellem detsundhedsfaglige personale og patient er en grundlæggendeforudsætning for den behandling, sundhedsvæsenet kan til-byde den enkelte patient. Derfor yder sundhedsvæsenet tol-kebistand til personer, der ikke taler dansk. Hensigten her-med er at sikre, at læge og patient forstår hinanden til gavnfor såvel behandling som patientsikkerhed.Den nødvendige, fortrolige og grundlæggende kommuni-kation mellem læge og patient skal man efter regeringensopfattelse ikke risikere at hindre ved at lægge et gebyr påtolkebistand.Derfor foreslås det, at reglen om, at personer, der har boether i landet i mere end 7 år, skal betale gebyr for at modtagetolkebistand i forbindelse med sygehusbehandling og kon-sultationer ved alment praktiserende læger og praktiserendespeciallæger, afskaffes. Forslaget indebærer, at der ikke læn-gere skal betales gebyr for tolkebistand, der ydes i sund-hedsvæsenet i forbindelse med sygehusbehandling, konsul-1.2.
4
tation hos alment praktiserende læge og praktiserende spe-ciallæge.3. Egenbetaling i forbindelse med kunstig befrugtning,refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen3.1. Gældende retEfter de gældende regler i lov om kunstig befrugtning, jf.lovbekendtgørelse nr. 923 af 4. september 2006 med senereændringer, må det offentlige sygehusvæsen kun yde behand-ling med kunstig befrugtning til par, der ikke har fællesbørn, eller enlige kvinder, der ikke har børn, jf. lovens § 1 a,stk. 1.Såfremt et par eller en enlig kvinde har fået et barn vedkunstig befrugtning og efter endt behandling fortsat har ned-frosne æg, kan det offentlige sygehusvæsen dog tilbyde op-lægning af æg med henblik på, at parret eller kvinden kan fåflere børn, jf. lovens § 1 a, stk. 2. Der tilbydes ikke herud-over behandling med kunstig befrugtning i det offentlige sy-gehusvæsen med henblik på, at et par eller en enlig kvindekan få flere børn.Ud over de i loven fastsatte regler om adgang til behand-ling med kunstig befrugtning er der i regionerne praksis for,at parret eller den enlige kvinde i forbindelse med fertilitets-behandling kan blive tilbudt op til tre behandlinger med ud-tagne og befrugtede æg (IVF/ICSI-behandlinger). Det be-mærkes, at IVF står for In Vitro Fertilisation (reagensglas-befrugtning), og ICSI står for Intra Cytoplasmatisk SpermInjektion (mikroinsemination).Hos praktiserende speciallæger foretages der også behand-ling med kunstig befrugtning (inseminationer) i et vist om-fang. I henhold til overenskomsten har alment praktiserendelæger, der praktiserer i henhold til sundhedslovens § 60, mu-lighed for at henvise til undersøgelse og behandling hospraktiserende speciallæger og kan herunder henvise til ferti-litetsydelser hos praktiserende speciallæger i gynækologi ogobstetrik. Overenskomsten om speciallægehjælp mellem Re-gionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Foreningenaf Speciallæger (FAS) fastsætter vilkårene for ydelser i spe-ciallægepraksis i medfør af sundhedslovens § 64.I medfør af lov nr. 1546 af 21. december 2010 om æn-dring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med læge-lig behandling, diagnostik og forskning m.v. samt sundheds-loven og på baggrund af den tidligere regerings genopret-ningspakke blev der pr. 1. januar 2011 indført egenbetalingfor bestemte behandlinger med kunstig befrugtning, sterili-sation og refertilisation i det offentlige sygehusvæsen. Påbaggrund heraf og med hjemmel i bekendtgørelse nr. 285 af5. april 2011 om betaling for bestemte behandlinger medkunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det of-fentlige sundhedsvæsen har regionsrådene siden 1. januar2011 opkrævet betaling for:• Gennemførte behandlingsforsøg med insemination ogfor gennemførte behandlingsforsøg med reagensglas(IVF både med eller uden intra cytoplasmatisk sperm in-
jektion, hvor der behandles med et eller flere optøede,befrugtede æg) på offentlige sygehuse.• Donorsæd, som anvendes på offentlige sygehuse i for-bindelse med gennemførte behandlingsforsøg med inse-mination eller gennemførte behandlingsforsøg med IVFmed eller uden intra cytoplasmatisk sædcelle injektion.• Sterilisation af personer, der er fyldt 25 år, og som kanblive steriliseret uden tilladelse, på offentlige sygehuse.• Refertilisation, som foretages på offentlige sygehuse.Regionsrådene har desuden ikke siden 1. januar 2011 ydetbehandlingsforsøg med insemination og behandlingsforsøgmed IVF med eller uden intra cytoplasmatisk sædcelle in-jektion samt refertilisation eller sterilisation ved praktiseren-de speciallæge.Egenbetalingen omfatter ikke behandlingsforsøg medkunstig befrugtning, når der som led i behandlingen foreta-ges genetisk undersøgelse af et befrugtet æg, hvor der er enkendt og væsentlig øget risiko for, at barnet får en alvorligarvelig sygdom. Egenbetaling omfatter ej heller behand-lingsforsøg med kunstig befrugtning, når Sundhedsstyrelsenefter udredning og sundhedsfaglig vurdering i konkrete til-fælde har meddelt tilladelse til anvendelse af præimplantati-onsdiagnostik ved kunstig befrugtning på grund af tungtve-jende hensyn til behandling af et barn med livstruende syg-dom i familien.3.2. Overvejelser og lovforslagDet er regeringens opfattelse, at sundhedsvæsenet skalvære kendetegnet ved lige adgang for alle. Det er desudenregeringens opfattelse, at egenbetaling på det reproduktiveområde medfører social ulighed og diskrimination i forholdtil adgang til sundhedsydelser, idet reglerne om egenbetalinghar medført, at mindrebemidlede stilles ringere i forhold tilat modtage behandling.Regeringen ønsker at sikre, at ufrivilligt barnløse ikke stil-les dårligere i det offentlige sundhedsvæsen end andre grup-per. Derfor foreslås den egenbetaling, som den tidligere re-gering indførte pr. 1. januar 2011 for bestemte behandlingermed kunstig befrugtning, sterilisation og refertilisation, fjer-net.4. Egenbetaling for lægemidler til fertilitetsbehandling4.1. Gældende retReglerne om tilskud til lægemidler findes i sundhedslo-vens afsnit X. Der ydes efter de gældende regler tilskud tillægemidler, som af Lægemiddelstyrelsen er meddelt gene-relt tilskud. Herudover ydes der generelt klausuleret tilskudbetinget af, at lægemidlet er ordineret på recept til behand-ling af bestemte sygdomme eller persongrupper. Uanset, atlægemidlet ikke er meddelt tilskud, kan Lægemiddelstyrel-sen i særlige tilfælde bestemme, at der skal ydes tilskud tilkøb af et lægemiddel (enkelttilskud). Kriterierne for bevil-ling af medicintilskud fremgår af medicintilskudsbekendtgø-relsen.
5
Tilskuddets størrelse beregnes med udgangspunkt i borge-rens samlede udgift til medicin med tilskud opgjort i til-skudspriser, jf. sundhedslovens § 150, som borgeren harkøbt inden for en periode på 1 år, der regnes fra første ind-købsdato (tilskudsperiode). En ny tilskudsperiode starterførste gang borgeren køber lægemidler med tilskud efter ud-løbet af den foregående tilskudsperiode.
Sammenhængen mellem tilskuddets størrelse og den sam-lede årlige udgift til tilskudsberettigede lægemidler, før til-skuddet er trukket fra, ses af nedenstående tabel 1, der an-vender de fra 1. januar 2011 gældende beløbsgrænser:
Tabel 1Samlet årlig udgift pr. person til tilskudsberettigede lægemidlerfør tilskud er trukket fra0-865 kr.865-1.410 kr.1.410-3.045 kr.Over 3.045 kr.Grænse for kronikertilskud (skal søges af lægen):Voksne: Over 16.436 kr. (egenbetaling = 3.555 kr.)Børn og unge under 18 år: Over 20.260 kr. (egenbetaling= 3.555 kr.)Med virkning fra den 1. januar 2011 indførte den tidligereregering sammen med Dansk Folkeparti øget egenbetalingpå lægemidler, der ordineres til fertilitetsbehandling. Medvirkning fra køb foretaget pr. 1. januar 2011 og fremefteropgøres tilskuddet til disse lægemidler separat. Der gælderen årlig egenbetalingsgrænse på 15.000 kr. (2011-niveau).Hvis udgifterne til fertilitetsmedicin i løbet af et år fra førstekøb overstiger 15.000 kr., får borgeren - i den resterende delaf året – 100 pct. tilskud til den del af udgiften, som oversti-ger 15.000 kr.
Tilskud tilTilskud tilpersonerpersonerover 18 år, pct. under 18 år, pct.060506075758585
100100
Samtidig bortfaldt muligheden for at få en bevilling afkronikertilskud til brug for køb af lægemidler til fertilitets-behandling.Sammenhængen mellem tilskuddets størrelse og den sam-lede årlige udgift til tilskudsberettigede lægemidler ordinerettil fertilitetsbehandling, før tilskuddet er trukket fra, ses afnedenstående tabel 2, der anvender de fra 1. januar 2011gældende beløbsgrænser:
Tabel 2Samlet årlig udgift pr. person til tilskudsberettigede lægemidler, der ordineres tilfertilitetsbehandling, før tilskud er trukket fra0-15.000 kr.Over 15.000kr.Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister (CTR) eret elektronisk register over de oplysninger, der er nødvendi-ge for, at apoteket kan beregne korrekt tilskud til borgeren.Apotekerne har pligt at anvende oplysningerne i CTR vedberegning af tilskud til borgeren således, at korrekt tilskudbliver fratrukket i ekspeditionsøjeblikket.For at kunne håndtere beregning af korrekt tilskud til ferti-litetsmedicin efter de beløbsgrænser og procentsatser, derblev indført den 1. januar 2011, blev både CTR og Læge-middelstyrelsens lægemiddeloplysningssystem og apoteks-systemerne ændret med virkning fra den 1. januar 2011.Med virkning fra den 1. januar 2011 har CTR ved indbe-retning af køb af tilskudsberettigede lægemidler til fertili-tetsbehandling dannet en separat saldo (CTR-B) til bereg-ning af tilskud til disse lægemidler.Indberetning af køb afandretilskudsberettigede lægemid-ler og beregning af tilskud efter de almindelige beløbsgræn-
Tilskud,pct.0100
ser og procentsatser sker i borgerens oprindelige CTR-saldo(CTR-A).4.2. Overvejelser og lovforslagRegeringens vil afskaffe den særlige, øgede egenbetalingpå lægemidler, der ordineres til fertilitetsbehandling, og detforeslås derfor, at reglerne om den øgede egenbetaling forlægemidler til fertilitetsbehandling ophæves.Samtidig foreslås det, at der med virkning fra lovensikrafttræden beregnes tilskud til fertilitetslægemidler i hen-hold til den almindelige regel i sundhedslovens § 146.I forlængelse heraf foreslås det endvidere, at det igen bli-ver muligt at få en bevilling af kronikertilskud på baggrundaf oplysninger om et stort, varigt og veldokumenteret behovfor lægemidler til fertilitetsbehandling.Det forudsættes, at Lægemiddelstyrelsens Centrale Til-skudsregister (CTR), Lægemiddelstyrelsens lægemiddelop-
6
lysningssystem (KAT) og apotekernes IT-systemer ændressåledes, at der genetableres den nødvendige systemunder-støttelse til korrekt beregning af tilskud til borgeren i ekspe-ditionsøjeblikket.Den parallelle saldo (CTR-B) i CTR til opgørelse og be-regning af tilskuddet til fertilitetslægemidler lukkes for ind-beretning af nye transaktioner fra apotekerne med virkningfra denne lovs ikrafttræden.Samtidig foreslås det at fastsætte overgangsregler medhenblik på at undgå en eventuel utilsigtet forøget egenbeta-ling for personer, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden,er i gang med en 1-årig periode i CTR-B. Reglerne skal sik-re, at der ikke er borgere, der som følge af denne lovændringbliver stillet ringere end efter de gældende regler om tilskudtil lægemidler ordineret til fertilitetsbehandling. Der henvi-ses til bemærkningerne til nærværende lovforslags § 2. I for-længelse heraf vil receptbekendtgørelsens regler om, at deraf kassebonen fra apoteket skal fremgå oplysninger om bor-gerens saldo i CTR-B, slutdato for tilskudsperioden i CTR-B etc., blive ændret i overensstemmelse hermed.5. De økonomiske konsekvenser for det offentligeForslaget § 1, nr. 1, om afskaffelse af gebyr for tolkning isundhedsvæsenet vil medføre udgifter for 0,5 mio. kr. årligt.Det hidtidige gebyr for tolkebistand var fastsat således, atdet dækkede regionernes udgifter til administration af ord-ningen.Forslagets § 1, nr. 2-9, om ophævelse af egenbetaling forbehandling med kunstig befrugtning, sterilisation og referti-lisation samt ændring i medicintilskud vil medføre udgifterfor 213 mio. kr. årligt.Herudover medfører lovforslaget merudgifter for staten tilde nødvendige IT-mæssige tilpasninger i Lægemiddelstyrel-sens Lægemiddeloplysningssystem (KAT) og Lægemiddel-styrelsens Centrale Tilskudsregister (CTR). Dette forventesat medføre udviklingsomkostninger for i alt 975.000 kr. For-slaget medfører desuden merudgifter for staten til af de nød-vendige IT-mæssige tilpasninger i apotekersystemerne.Apotekernes leverandører kompenseres med 700.000 kr. forudvikling af de IT-løsninger, som vurderes at være nødven-dige, for at opnå en smidig løsning.Lovforslaget kan medføre mindre merudgifter til medicin-tilskud til borgere, der bliver omfattet af lovforslagets over-gangsregler.Endelig er der merudgifter for staten i forbindelse med op-lysningsvirksomhed om regelændringerne til borgere, lægerog apotekere. Dette forventes at medføre udgifter for ca. 0,5mio. kr.6. De administrative konsekvenser for det offentligeForslagets § 1, nr. 1, betyder, at regionerne ikke længereskal opkræve gebyr for tolkebistand for personer, der harboet her i landet i mere end 7 år. Omfanget af tolkeydelservil være uændret.Ophævelse af egenbetaling for behandling med kunstigbefrugtning, sterilisation og refertilisation forventes at med-
føre en mindre lettelse for regionerne i forbindelse med op-krævning af betaling.7. De økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet m.v.I det omfang lovforslaget resulterer i ændret efterspørgselpå området vedr. behandling med kunstig befrugtning, kanforslaget have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Idet omfang lovforslaget resulterer i en ændret efterspørgselefter medicin til fertilitetsbehandling, kan det have økono-miske konsekvenser for lægemiddelvirksomheder.8. De administrative konsekvenser for borgerneForslagets har ingen administrative konsekvenser for bor-gerne.9. De miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenRådets direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 omgennemsigtighed i prisbestemmelserne for lægemidler tilmennesker og disse lægemidlers inddragelse under de natio-nale sygesikringsordninger fastlægger regler for procedurenfor et lægemiddels inddragelse i de nationale sygesikrings-ordninger. Det fremgår af direktivets artikel 11, 2. pkt., atmedlemsstaterne straks skal underrette Kommissionen omændringer i reglerne vedrørende lægemidlernes inddragelseunder de nationale sygesikringsordninger m.v. Regeringenhar i overensstemmelse hermed til hensigt at notificereKommissionen om de foreslåede ændringer. Det er regerin-gens opfattelse, at den ændrede egenbetaling på lægemidlertil fertilitetsbehandling, der fastlægges med lovforslaget, erforenelig med bestemmelserne i direktivet.Forslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget sendes i høring parallelt med fremsættelsenaf lovforslaget. Foruden offentliggørelse på høringsportalenvil nedenstående blive hørt:3F, Amgros, Bedre Psykiatri – landsforeningen for pårø-rende, Beredskabsstyrelsen, Børne- og UngdomsPsykiatriskSelskab, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns vilkår,Center for Hjerneskade, Center for Små Handicapgrupper,Center for sundhed og træning, Middelfart, Center for sund-hed og træning, Skælskør, Center for sundhed og træning,Århus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerfor-ening, Dansk Erhverv, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Han-dicapforbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT- ogpersondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, DanskKvindesamfund, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psyko-log Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Sel-skab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, DanskTandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bio-analytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporga-nisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet,
7
Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale Han-dicapråd, Det Etiske Råd, Epilepsihospitalet i Dianalund,Ergoterapeutforeningen, Facebookgruppen ”Behandling afbarnløse SKAL være gratis! ”, Falck A/S, Farmakonomfor-eningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diæ-tister, Foreningen af Parallelimportører af lægemidler, For-eningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæ-ger, Foreningen Forældre og Fødsel, Foreningen Pårørendetil Sindslidende, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen,Grønlands Hjemmestyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen,Hospice Forum Danmark, Industriforeningen for GeneriskeLægemidler, Institut for Menneskerettigheder, Institut forMuskelsvind, Jordemoderforeningen, KL, Kræftens Be-kæmpelse, Kvinderådet, Landsforeningen af Kliniske Tand-teknikere, Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psy-kiatribrugere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter,Landsforeningen for Bedre Hørelse, Landsforeningen forBøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner, Landsfor-eningen for Ufrivilligt Barnløse, Landsforeningen mod spi-12. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterDe økonomiske konsekvenser for detoffentlige
seforstyrrelser og selvskade, Landsforeningen SIND, Læge-foreningen, Lægemiddelindustriforeningen, Lægemiddelsty-relsen, Megros, Mødrehjælpen, OASIS, Organisationen afLægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Dan-mark, Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadan-mark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU’s Rehabili-teringsCenter, RCT- København, RCT-Jylland, RegionernesLønnings- og Takstnævn, Rehabiliteringscenter for Muskel-svind, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsman-den på Grønland, Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice,Sclerosecenter Haslev, Sclerosecenter Ry, Scleroseforenin-gen, Sct. Maria Hospice, Sjældne Diagnoser, Statsforvalt-ningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Stats-forvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,Statsforvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Syge-sikringen Danmark, Tandlægernes Nye Landsforening, Vac-cinationsForum, Vejlefjord, Yngre Læger, ÆldreForum, Æl-dremobiliseringen, Ældresagen.
Negative konsekvenser/merudgifterForslaget § 1, nr. 1, om afskaf-felse af gebyr for tolkning isundhedsvæsenet vil medføreudgifter for 0,5 mio. kr. årligt.Det hidtidige gebyr for tolkebi-stand var fastsat således, at detdækkede regionernes udgifter tiladministration af ordningen.Forslagets § 1, nr. 2-9, om ophæ-velse af egenbetaling for behand-ling med kunstig befrugtning,sterilisation og refertilisationsamt ændring i medicintilskudvil medføre udgifter for 213 mio.kr.Herudover medfører lovforslagetmerudgifter for staten til de nød-vendige IT-mæssige tilpasningeri Lægemiddelstyrelsens Læge-middeloplysningssystem (KAT)og Lægemiddelstyrelsens Cen-trale Tilskudsregister (CTR).Dette forventes at medføre ud-viklingsomkostninger for i alt975.000 kr. Forslaget medførerdesuden merudgifter for staten tilde nødvendige IT-mæssige til-pasninger i apotekersystemerne.Apotekernes leverandører kom-penseres med 700.000 kr. for ud-vikling af de IT-løsninger, som
8
vurderes at være nødvendige, forat opnå en smidig løsning.Lovforslaget kan medføre min-dre merudgifter til medicintil-skud til borgere, der bliver om-fattet af lovforslagets overgangs-regler.Endelig er der merudgifter forstaten i forbindelse med oplys-ningsvirksomhed om regelæn-dringerne til borgere, læger, apo-tekere. Dette forventes at medfø-re udgifter for ca. 0,5 mio. kr.De administrative konsekvenser for Forslagets § 1, nr. 1, betyder, atdet offentligeregionerne ikke længere skal op-kræve gebyr for tolkebistand forpersoner, der har boet her i landeti mere end 7 år. Omfanget af tol-keydelser vil være uændret.Ophævelse af egenbetaling forbehandling med kunstig befrugt-ning, sterilisation og refertilisati-on forventes at medføre en min-dre lettelse for regionerne i for-bindelse med opkrævning af beta-ling.De økonomiske og administrativeI det omfang lovforslaget resulte-konsekvenser for erhvervslivet m.v. rer i ændret efterspørgsel på om-rådet vedr. behandling med kun-stig befrugtning, kan forslaget ha-ve økonomiske konsekvenser forerhvervslivet. I det omfang lov-forslaget resulterer i en ændret ef-terspørgsel efter medicin til ferti-litetsbehandling, kan det haveøkonomiske konsekvenser for læ-gemiddelvirksomheder.De administrative konsekvenser for Forslagets har ingen administrati-borgerneve konsekvenser for borgerne.De miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssigekonsekvenser.Forholdet til EU-rettenRådets direktiv 89/105/EØF af21. december 1988 om gennem-sigtighed i prisbestemmelsernefor lægemidler til mennesker ogdisse lægemidlers inddragelse un-der de nationale sygesikringsord-ninger fastlægger regler for pro-ceduren for et lægemiddels ind-dragelse i de nationale sygesik-ringsordninger. Det fremgår afdirektivets artikel 11, 2. pkt., atmedlemsstaterne straks skal un-derrette Kommissionen om æn-
9
dringer i reglerne vedrørende læ-gemidlernes inddragelse under denationale sygesikringsordningerm.v. Regeringen har i overens-stemmelse hermed til hensigt atnotificere Kommissionen om deforeslåede ændringer. Det er re-geringens opfattelse, at den æn-drede egenbetaling på lægemidlertil fertilitetsbehandling, der fast-lægges med lovforslaget, er for-enelig med bestemmelserne i di-rektivet..Forslaget indeholder derudoveringen EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser§1Til nr. 1Sundhedslovens § 50, stk. 2 og 3, ophæves.Ændringen indebærer, at regionsrådene ikke længere skalopkræve gebyr for tolkebistand fra personer, der har boether i landet i 7 år eller derover, og som har behov for tolke-bistand i forbindelse med behandling hos alment praktise-rende læger, praktiserende speciallæger og på sygehus.Det vil herefter være vederlagsfrit for patienter, der eftersundhedsloven har ret til behandling hos alment praktiseren-de læge og praktiserende speciallæge samt på sygehus atmodtage tolkebistand, når lægen skønner, at en tolk er nød-vendig for behandlingen.Til nr. 2 og 3Ændringerne af § 64, som foreslåede i forslagets § 1, nr. 2og 3, ophæver hjemmelsgrundlaget for, at et regionsråd imedfør af § 8 i bekendtgørelse nr. 285 af 5. april 2011 ombetaling for bestemte behandlinger med kunstig befrugtning,refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsenikke yder betaling for behandlingsforsøg med inseminationog behandlingsforsøg med in vitro fertilisation med elleruden intra cytoplasmatisk sædcelle injektion samt refertilisa-tion eller sterilisation ved praktiserende speciallæge.De behandlinger (ydelsesnumre), som i forbindelse medikrafttræden af egenbetaling i speciallægeregi, udgik afoverenskomsten, vil således på ny blive tilskudsberettigede.Til nr. 4 og 5De foreslåede ændringer af § 81 ophæver hjemmelsgrund-laget for bekendtgørelse nr. 285 af 5. april 2011 om betalingfor bestemte behandlinger med kunstig befrugtning, referti-lisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen. Etregionsråd vil som konsekvens heraf ikke have hjemmel tilat opkræve egenbetaling for behandlingsforsøg med kunstigbefrugtning, sterilisation eller refertilisation.Det bemærkes, at afskaffelse af egenbetaling i forbindelsemed behandling med kunstig befrugtning i det offentlige sy-gehusvæsen ikke indebærer ændringer vedrørende regioner-nes behandlingsniveau, d.v.s. tilbud om 3 gennemførte IVF-behandlinger (med friske æg) i forbindelse med barnløshed.Til nr. 6Med den foreslåede ophævelse af§ 146 a,vil tilskud tillægemidler til fertilitetsbehandling fra lovens ikrafttrædenblive beregnet efter den almindelige regel om beregning aftilskuddets størrelse i sundhedslovens § 146.Alle borgerens køb af tilskudsberettigede lægemidler ind-berettes herefter til en og samme saldo i CTR (CTR-A) medhenblik på kunne beregne og fratrække tilskud i ekspediti-onsøjeblikket.Til nr. 7Med den foreslåede ophævelse af§ 147, stk. 2,genindfø-res muligheden for at få en bevilling af kronikertilskud påbaggrund af oplysninger om et stort, varigt og veldokumen-teret behov for køb af lægemidler til fertilitetsbehandling.Bevilling af kronikertilskud, der udstedes på baggrund afoplysninger om et stort, varigt og veldokumenteret behovfor fertilitetslægemidler, tidsbegrænses i henhold til fastpraksis til 2 år. Bevillingerne udstedes med virkning fra an-søgningstidspunktet, men hvis borgeren er i gang med en til-skudsperiode i CTR-A, gælder bevillingen fra begyndelsenaf denne periode. Bevillingen udløber som udgangspunkt 2år fra ansøgningstidspunktet, men hvis borgeren på dettetidspunkt er i gang med en tilskudsperiode i CTR-A, gælderbevillingen til udløbet af denne tilskudsperiode.Til nr. 8
10
Den foreslåede ændring af§ 149, stk. 1,hvormed henvis-ningen til § 146 a udgår, er en konsekvens af, at § 146 a op-hæves.Til nr. 9Den foreslåede ændring af§ 149 a,hvormed henvisningentil § 146 a udgår, er en konsekvens af, at § 146 a ophæves.§2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Loven finder fra denne dato anvendelse for behandling medkunstig befrugtning, sterilisation og refertilisation samt an-vendelse for køb af lægemidler foretaget efter lovens ikraft-træden. Det er tillige fra 1. januar 2012, at regionsrådene ik-ke længere skal opkræve gebyr for tolkebistand fra personer,der har boet her i landet i 7 år eller derover, og som har be-hov for tolkebistand i forbindelse med behandling hos al-ment praktiserende læger, praktiserende speciallæger og påsygehus.Med overgangsbestemmelserne i § 2, stk. 2-7, om tilskudtil medicin, fastsættes der regler henblik på at undgå, at derer personer, der som følge af det foreliggende forslag, bliverstillet ringere end efter de gældende regler.En utilsigtet øget egenbetaling kan eksempelvis opstå ifølgende situation:En person har i perioden fra 1. juli 2011 til 31. december2011 købt lægemidler ordineret til fertilitetsbehandling formere end 15.000 kr. og har efter reglen i den gældende§ 146 a haft en egenbetaling på 15.000 kr. (i CTR-B). Perso-nen har derfor en forventning om, at der vil være 100 pct. itilskud køb af tilskudsberettigede fertilitetslægemidler fremtil den 30. juni 2012.Med denne lovs ikrafttræden den 1. januar 2012 lukkesCTR-B for indberetning af transaktioner fra apotekerne, ogberegningen af tilskud til fertilitetslægemidler sker hereftersom for alle andre tilskudsberettigede lægemidler i CTR-Aefter den almindelige regel i § 146. Alt efter hvor meget per-sonen i eksemplet har købt af andre tilskudsberettigede læ-gemidler, kan vedkommende få en egenbetaling til køb affertilitetslægemidler frem til den 30. juni 2012, som perso-nen ikke havde forudsat efter de gældende regler.Med de forslåede overgangsbestemmelser i § 2, stk. 2-5,sikres det, at sådanne personer ikke stilles ringere end efterde gældende regler.Efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, beregnesfor personer, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er igang med en 1-årig tilskudsperiode i CTR-B, 1) den rester-ende egenbetaling til tilskudsberettigede fertilitetslægemid-ler, de pågældende personer ville have haft, hvis deres CTR-B periode havde fortsat til udløb, og 2) den maksimale re-sterende egenbetaling til tilskudsberettigede lægemidler, jf.sundhedslovens § 146 (CTR-A), som de pågældende perso-ner kan få i den samme periode, dog maksimalt 7.299 kr.Med loftet på 7.299 kr. over den maksimale egenbetaling iperioden er der taget udgangspunkt i, at personer, der har et
stort, varigt og veldokumenteret behov for køb af tilskud-sberettigede lægemidler, kan få en bevilling af kronikertil-skud efter lægens ansøgning herom. Med en bevilling afkronikertilskud udgør den maksimale egenbetaling til til-skudsberettigede lægemidler i CTR-A 3.655 kr. (2012-ni-veau) per tilskudsår. Personer, der er i gang med et CTR-Atilskudsår på tidspunktet for lovens ikrafttræden, kan såledesmaksimalt få en egenbetaling på 7.299 kr. i perioden, hvilketsvarer til, at de per lovens ikrafttræden har købt et tilskud-sberettiget lægemiddel til 1 kr. hvor til skal lægges det gæl-dende recepturgebyr, jf. § 14 i bekendtgørelse nr. 1000 afden 19. oktober 2011 om beregning af forbrugerpriser m.v.på lægemidler.Efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, justeres sal-doen i CTR-A, hvis den resterende egenbetaling til fertili-tetslægemidler, som de pågældende personer ville have hafti resten af deres CTR-B periode, er mindre end den maksi-male egenbetaling de pågældende personer kan få i sammeperiode i CTR-A, således at den resterende egenbetaling iCTR-A perioden svarer til den egenbetaling de pågældendepersoner ville have haft, hvis deres CTR-B periode havdefortsat til udløb, dog maksimalt til et beløb svarende til denresterende egenbetaling i de pågældende personers igang-sværende CTR-A periode. I forbindelse med justeringensker der ingen genberegning af tilskud eller generering afudligningsbeløb.Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 4, vil den ju-sterede saldo, jf. stk. 3, for personer omfattet af stk. 3, derikke har en igangværende CTR-A periode, posteres udengenberegning af tilskud og generering af udligningsbeløbved de pågældende personers førstkommende køb af til-skudsberettigede lægemidler, hvor en ny CTR-A periode på-begyndes. Hvis en ny CTR-A periode ikke påbegyndes in-den det tidspunkt, hvor personens CTR-B periode ville haveudløbet, bortfalder saldoen.Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 5, justeresCTR-A perioden (for personer omfattet af stk. 3), der udlø-ber før CTR-B perioden ville have udløbet, så CTR-A perio-den får samme startdato som CTR-B perioden og sammeudløbsdato, som CTR-B perioden ville have haft. Transakti-oner foretaget fra starten af den oprindelige CTR-A periodeindtil CTR-A periodens nye starttidspunkt omposteres til detnye starttidspunkt, uden genberegning af tilskud og genere-ring af udligningsbeløb.Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 6, overføreseventuelle positive eller negative udligningsbeløb (for lidteller for meget betalt tilskud) fra CTR-B til CTR-A i forbin-delse med, at CTR-B lukkes for indberetning af nye transak-tioner. Regulering af udligningsbeløb vil ske i medfør atsundhedslovens § 149. Den foreslåede bestemmelse sikrer,at egenbetaling til fertilitetsbehandling efter de gældenderegler er opkrævet korrekt.Med bestemmelsen i § 2, stk. 7, foreslås det, at beregnin-gerne efter § 2, stk. 2, foretages per lovens ikrafttræden, ogat Lægemiddelstyrelsen får op til en uge til at sikre, at allejusteringer, posteringer og overførsler sker korrekt medvirkning fra lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 4 for så vidt an-
11
går posteringer. Lægemiddelstyrelsen vil informere om sta-tus på sit netsted og ved information til relevante patientfor-eninger.Ministeriet er opmærksomt på, at der med overgangsreg-lerne kan være personer, der bliver stillet mere fordelagtigtend de nødvendigvis kan have haft en forventning om.Situationen kan opstå således: En person har i perioden fra1. juli 2011 til 31. december 2011 købt tilskudsberettigedelægemidler ordineret til fertilitetsbehandling for mere end15.000 kr. og har i medfør af reglen i den gældende § 146 ahaft en egenbetaling på 15.000,- kr. (i CTR-B). Denne per-son har derfor en forventning om, at der vil være 100 pct. itilskud køb af tilskudsberettigede fertilitetslægemidler fremtil den 30. juni 2012. Personen har i perioden fra den 1. juni2011 til den 31. december 2011 købt andre tilskudsberetti-gede lægemidler for 150 kr. og derfor haft en egenbetalingpå 150 kr. (i CTR-A). Personen har en forventning om til-skud til disse lægemidler beregnes efter de almindelige reg-ler i § 146, hvor der fortsat vil være en egenbetaling.
Med overgangsordningen samt en bevilling af kronikertil-skud vil denne person få 100 pct. i tilskud til alle tilskudsbe-rettigede lægemidler, herunder ikke-fertilitetslægemidleruanset, at personen kun har haft en egenbetaling på 150 kr.til ikke-fertilitetslægemidler i sin igangværende CTR-A pe-riode, og dermed kan blive stillet mere fordelagtigt, end per-sonen nødvendigvis kunne forvente.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. For Fæ-røernes vedkommendes kan loven – helt eller delvist – sæt-tes i kraft ved kongelig anordning med de ændringer, somde færøske forhold tilsiger. For Grønlands vedkommende erkompetencen til at fastsætte regler på sundhedsområdetovergået til selvstyrets myndigheder.
12
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 913 af 13. juli 2010, senest ændret vedlov nr. 607 af 14. juni 2011, foretages føl-gende ændringer:§ 50.Regionsrådet yder vederlagsfri tol-kebistand til personer, som har behov her-for i forbindelse med behandling hos al-ment praktiserende læge og praktiserendespeciallæge samt sygehusbehandling efternærmere regler fastsat af indenrigs- ogsundhedsministeren.Stk. 2.Regionerne opkræver gebyr fortolkebistand fra personer, der har boet heri landet i mere end 7 år. Der opkræves ge-byr for hver behandling på sygehus ellerhos læge, hvor der benyttes tolk.Stk. 3.Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter nærmere regler om beregning afbopælsperioden, gebyrets størrelse og op-krævning af gebyr, herunder om, at nær-mere bestemte personer ikke skal betalegebyr, hvor særlige hensyn taler for det.1.§ 50, stk. 2og3,ophæves.
§ 64.Regionsrådet yder vederlagsfri be-2.I§ 64, stk. 1,ændres »stk. 4 og 5« til:handling hos praktiserende speciallæge til »stk. 4«personer, der er omfattet af sikringsgruppe1, når behandlingen sker efter henvisningfra den valgte alment praktiserende læge,jf. dog stk. 4 og 5.Stk. 2.Til personer, der er omfattet afsikringsgruppe 2, yder regionsrådet tilskudtil behandling hos praktiserende speciallæ-ge med samme beløb, som afholdes for til-svarende lægehjælp til personer, der eromfattet af sikringsgruppe 1.Stk. 3.Ved behandling eller undersøgel-se, der efter henvisning fra alment prakti-serende læge ydes af en speciallæge, indenfor hvis speciale der ikke findes en over-enskomst med det offentlige, yder regions-
13
rådet tilskud til delvis dækning af udgiftenefter nærmere regler, der fastsættes af in-denrigs- og sundhedsministeren.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter nærmere regler om henvisningtil behandling efter stk. 1, herunder at kra-vet om henvisning til behandling hos prak-tiserende speciallæge kan fraviges i nær-mere bestemt omfang. Endvidere kan in-denrigs- og sundhedsministeren fastsættenærmere regler om, at en praktiserendespeciallæge kan henvise til behandling hosen anden praktiserende speciallæge i nær-mere bestemt omfang.Stk. 5.Indenrigs- og sundhedsministeren3.§ 64, stk. 5,ophæves.fastsætter regler om, at regionsrådet ikkeyder behandling efter stk. 1 eller tilskudefter stk. 2 og 3 til nærmere bestemte be-handlinger med kunstig befrugtning, refer-tilisation eller sterilisation.§ 81.Sygehusbehandling efter bestem-4.I§ 81, stk. 1,ændres »stk. 2-5« til »stk.melserne i afsnit VI, VII og VIII er veder- 2-4«.lagsfri for patienten, jf. dog stk. 2-5.Stk. 2.Regionsrådet opkræver betaling5.§ 81, stk. 2,ophæves.for bestemte behandlinger med kunstig be-Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.frugtning og refertilisation samt sterilisati-on af personer, der efter § 105, stk. 1, kanblive steriliseret uden tilladelse. Indenrigs-og sundhedsministeren fastsætter nærmereregler herom, herunder om betalingensstørrelse. Indenrigs- og sundhedsministe-ren kan desuden fastsætte regler om, at derikke skal opkræves betaling for nærmerebestemte behandlinger.Stk. 3.Regionsrådet kan opkræve beta-ling af patienten for behandling efter § 80,stk. 2. Behandlingen kan dog ydes veder-lagsfrit, når regionsrådet under de forelig-gende omstændigheder skønner det rime-ligt.Stk. 4.Hvor særlige forhold taler herfor,kan indenrigs- og sundhedsministerenuanset reglerne i §§ 79 og 80, fastsættenærmere regler om, at regionsrådene ve-derlagsfrit skal yde visse behandlinger,uanset hvor patienten bor.
14
Stk. 5.Indenrigs- og sundhedsministerenkan fastsætte regler, hvorefter der ydespersoner, som midlertidigt opholder sigher i landet, vederlagsfri behandling veddet regionale sygehusvæsen.§ 146 a.Tilskuddet til lægemidler om-6.§ 146 aophæves.fattet af § 144 eller § 145, der ordineres tilfertilitetsbehandling, afhænger af perso-nens samlede udgift hertil opgjort i til-skudspriser, jf. § 150, inden for en periodepå 1 år, der regnes fra første indkøbsdatoog beregnes i henhold til de i stk. 2 fastsat-te beløbsgrænser og procentsatser. En nyperiode indledes, første gang patienten kø-ber lægemidler med tilskud til fertilitetsbe-handling efter udløbet af den foregåendeperiode.Stk. 2.Der ydes ikke tilskud til lægemid-ler til fertilitetsbehandling, såfremt densamlede udgift udgør 15.000 kr. eller der-under inden for en periode på 1 år. Over-stiger den samlede udgift inden for en pe-riode på 1 år 15.000 kr., udgør tilskuddet100 pct. af den del, som overstiger 15.000kr.§ 147.Lægemiddelstyrelsen kan bestem-me, at for personer med et stort, varigt ogfagligt veldokumenteret behov for læge-midler kan tilskuddet til køb af lægemidlermed tilskud i henhold til §§ 144, 145 og158 a udgøre 100 pct. af den del af densamlede egenbetaling opgjort i tilskudspri-ser, som udgør mere end 3.270 kr. årligt(kronikertilskud).Stk. 2.Stk. 1 finder ikke anvendelse for7.§ 147, stk. 2,ophæves.lægemidler, der ordineres til fertilitetsbe-handling.§ 149.Er der ved køb af lægemidler ydet8.I§ 149, stk. 1,udgår »§ 146 a, stk. 2,«et tilskud, som overstiger det, patienten ef- to steder.ter regler i § 146, stk. 2 og 3, § 146 a,stk. 2, og §§ 147 og 148 var berettiget til,skal der reguleres herfor i forbindelse medpatientens førstkommende køb af læge-midler med tilskud i henhold til §§ 144,145 og 158 a. Reguleringen kan dog i helt
15
særlige tilfælde udskydes til det næstføl-gende køb af tilskudsberettigede lægemid-ler. Er der ved køb af lægemidler ydet ettilskud, som er mindre end det, patientenefter reglerne i § 146, stk. 2 og 3, § 146 a,stk. 2, og §§ 147 og 148 var berettiget til,reguleres der herfor i forbindelse med pa-tientens førstkommende køb af lægemidlermed tilskud.Stk. 2.Ved patientens død bortfalder re-gionsrådets krav på regulering, mens kravmod regionsrådet skal fremsættes senest 1år efter patientens død. Oplysninger omlægemiddelkøb, herunder oplysninger omudligningsbeløb m.v., slettes fra Lægemid-delstyrelsens Centrale Tilskudsregister, jf.§ 156, 1 år efter patientens død.§ 149 a.En gang årligt den 1. januar re-guleres de beløb, der er nævnt i § 146,stk. 2 og 3, § 146 a, stk. 2, og § 147, medsatsreguleringsprocenten, jf. lov om ensatsreguleringsprocent.Stk. 2.Beløbsgrænserne afrundes nedadtil nærmeste hele kronebeløb, der kan de-les med fem.9.I§ 149 a, stk. 1,udgår »§ 146 a,stk. 2,«.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2012og finder anvendelse for køb af lægemid-ler foretaget efter lovens ikrafttræden.Stk. 2.For personer, der på tidspunktetfor lovens ikrafttræden er i gang med en 1-årig periode, jf. § 146 a, stk. 1, som affat-tet ved § 2, nr. 5, i lov nr. 1546 af den 21.december 2010, (»CTR-B periode”) be-regnes:1) den egenbetaling til tilskudsberettigedefertilitetslægemidler de pågældende perso-ner ville have haft, hvis deres CTR-B peri-ode havde fortsat til udløb, og2) den maksimale resterende egenbetalingtil tilskudsberettigede lægemidler, jf.sundhedslovens § 146 (»CTR-A«), som depågældende personer kan få i CTR-A, ind-til det tidspunkt, hvor deres CTR-B perio-
16
de ville have udløbet, dog maksimalt7.299 kr.Hvis de pågældende personer per lovensikrafttræden ikke har igangværende CTR-A periode, udgør den maksimale resteren-de egenbetaling 3.655 kr.Stk. 3.For personer, hvor beløbet, derberegnes efter stk. 2, nr. 1, er mindre endbeløbet, der beregnes efter stk. 2, nr. 2, ju-steres saldoen i deres per lovens ikrafttræ-den igangværende CTR-A periode, såledesat saldoen kommer til at svare til, at de på-gældende personer får en egenbetalingsvarende til beløbet i stk. 2, nr. 1, dogmaksimalt til et beløb svarende til den re-sterende egenbetaling i de pågældendepersoners igangværende CTR-A periode. Iforbindelse med justeringen sker der ingengenberegning af tilskud eller generering afudligningsbeløb.Stk. 4.For personer omfattet af stk. 3,der per lovens ikrafttræden ikke har enigangværende CTR-A periode, posteresden justerede saldo, jf. stk. 3, uden genbe-regning af tilskud og generering af udlig-ningsbeløb ved de pågældende personersførstkommende køb af tilskudsberettigedelægemidler, hvor en ny CTR-A periodepåbegyndes. Hvis en ny CTR-A periodeikke påbegyndes inden det tidspunkt, hvorpersonens CTR-B periode ville have udlø-bet, justeres saldoen ikke.Stk. 5.For personer omfattet af stk. 3,der har en CTR-A periode, der udløber førCTR-B perioden ville have udløbet, juste-res de pågældende personers per lovensikrafttræden igangværende CTR-A perio-de, så denne CTR-A periode får sammestartdato som CTR-B perioden og sammeudløbsdato, som CTR-B perioden ville ha-ve haft. Transaktioner foretaget fra startenaf den oprindelige CTR-A periode indtilCTR-A periodens nye starttidspunkt om-posteres til det nye starttidspunkt, udengenberegning af tilskud og generering afudligningsbeløb.Stk. 6.For personer, der på tidspunktetfor lovens ikrafttræden har et negativt eller
17
positivt udligningsbeløb registreret i CTR-B, vil udligningsbeløbet blive overført tilCTR-A til regulering efter bestemmelsen isundhedslovens § 149.Stk. 7.Beregningen i stk. 2 foretages perlovens ikrafttræden. Justeringer, posterin-ger og overførsler i CTR, jf. stk. 3-6, skersenest en uge efter lovens ikrafttrædenmed virkning fra lovens ikrafttræden, jf.dog stk. 4 for så vidt angår posteringer.§3Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland, men kan ved kongelig anord-ning helt eller delvist sættes i kraft for Fæ-røerne med de ændringer, som de færøskeforhold tilsiger.