Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 37 Bilag 2
Offentligt
1048225_0001.png
1048225_0002.png
1048225_0003.png
1048225_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:SygehuspolitikSagsbeh.: SUMANI (koordineret med PRIMSUND)Sags nr.: 1112423Dok. Nr.: 734831Dato:29. november 2011
Høringsnotat vedr. L 37 - forslag til lov om ændring af sund-hedsloven (Ophævelse af regler for egenbetaling for behandlingmed kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det of-fentlige sundhedsvæsen og tolkebistand m.v.).1. Høring over lovforslagetLovforslag L 37 er sendt i høring d. 21. november 2011 parallelt med fremsættel-sen for Folketinget. Lovforslaget er desuden offentliggjort påwww.borger.dkunderHøringsportalen.Følgende myndigheder og organisationer m.v. har fremsendt høringssvar:Amgros, Danmarks Apotekerforening, Dansk Erhverv, Dansk FertilitetsselskabDansk Industri, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Danske Bioanalytikere, Dan-ske Patienter, Danske Regioner, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Eti-ske Råd, Datatilsynet, Farmakonomforeningen, FOA – Fag Og Arbejde, Institut forMenneskerettigheder, LGBT Denmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske,biseksuelles og transpersoner, Lægeforeningen, LVS – Organisationen af Læge-faglige Selskaber, Patientombuddet, Pharmadanmark, Rigsombudsmanden iGrønland, Sjældne Diagnoser, Social- og Integrationsministeriet, Sygeforsikringen”danmark”, Tandlægeforeningen, ÆldreForum og Ældremobiliseringen.2. Generelle bemærkningerDer udtrykkes generelt opbakning til lovforslagets indhold. Det er fremhævet afflere høringsparter, herunder både patientorganisationer og faglige selskaber, atophævelse af egenbetaling for behandling med kunstig befrugtning i sygehusvæ-senet vil sikre lige adgang til behandling. Det er desuden fremhævet, at den fore-slåede ophævelse af regler om tolkegebyr vil fremme patientsikkerheden.3. Særlige bemærkninger3.1. Ophævelse af egenbetaling for behandling med kunstig befrugtningDanske Regioner og Patientombuddet har påpeget, at der er en særlig problemstil-ling i forhold til personer, som har modtaget behandling i 2011 og som ikke harbetalt herfor rettidigt. Det er i den forbindelse påpeget, at regionerne efter 1. januar2012 ikke vil have hjemmel til at opkræve betaling for egenbetalingspatienter i2012.Kommentar: Loven træder i kraft 1. januar 2012 og omfatter behandlinger, somforetages efter denne dato. Behandlinger foretaget i 2011 er omfattet af egenbeta-ling, og der vil derfor blive udarbejdet ændringsforslag, således at regionerne fårhjemmel til at opkræve manglende betalinger fra personer, som har modtaget be-handling i 2011 og som ikke har betalt rettidigt.Danske Regioner har i høringssvaret anført, at man ikke i L 37 har forholdt til sig,hvorvidt der fortsat skal være egenbetaling for anvendelse af donorsæd.Kommentar: De foreslåede ændringer af § 81 ophæver, som det fremgår af lov-forslagets specielle bemærkninger, hjemmelsgrundlaget for bekendtgørelse nr. 285af 5. april 2011 om betaling for bestemte behandlinger med kunstig befrugtning,
Side 2
refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen. Som konsekvensheraf vil der ej heller være hjemmel til at opkræve egenbetaling for donorsæd.Danske Regioner har desuden anført, at der generelt har været en nedgang i an-tallet af behandlinger med kunstig befrugtning i 2011, og at der må forventes atopstå ventelister, når loven træder i kraft, med mindre området tilføres ekstra res-sourcer med henblik på at afvikle den midlertidige forøgelse af efterspørgsel påbehandlinger.Kommentar: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse deler Danske Regionersopfattelse af, at der i en begrænset periode efter 1. januar 2012 kan være størreefterspørgsel på behandling på de offentlige fertilitetsklinikker. Det er forhåbningen,at efterspørgslen af behandling hurtigt vil justere sig og finde et naturligt leje.Danske Regioner har herudover anført, at regionerne har haft betydelige omkost-ninger ved etablering og håndtering af egenbetaling.Kommentar: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at regioner-nes udgifter til administration af egenbetalingsordningen indgik i DUT-aftalen fra2011.3.2. Ophævelse af de særlige medicintilskudsreglerDanmarks Apotekerforening har anført, at der efter den 1. januar 2012 blandt deberørte patienter vil være stor interesse for, om justeringer, posteringer og over-førsler er udført korrekt, med henblik på at sikre sig, at tilskud er beregnet korrektog at det må forudses, at patienterne har en forventning om, at apotekerne afklarertvivlsspørgsmål i den forbindelse. Foreningen har desuden anført, at apoteketsædvanligvis anvender transaktionslister fra CTR som baggrund for information tilkunder om tilskud, udligningsbeløb mv. Foreningen har derfor opfordret til, at detransaktionstekster, som anvendes i listerne som følge af justeringer, posteringerog overførsler mellem CTR-B og CTR-A, formuleres på en måde, så der ikke efter-lades tvivl om, hvilke poster der er flyttet, hvor de er flyttet fra, og hvordan de vilindgå i den nye CTR-saldo. Foreningen har desuden opfordret til at blive inddrageti dette arbejde.Kommentar: Justeringerne i saldo i CTR-A vil blive indberettet til CTR-A som entransaktion bestående af en tilskudspris og et beregnet tilskud. Der vil ikke blivegenereret udligningsbeløb. Indberetningen vil ske fra et fiktivt apoteksnummer meden tekst, hvoraf det fremgår, at der er tale om en justering fra CTR-B eller et udlig-ningsbeløb overført fra CTR-B. Apotekerforeningen vil blive orienteret om, hvilketfiktivt apoteksnummer der vil blive anvendt, og hvilke tekster der vil fremgå aftransaktionslisterne.Apotekerforeningen har i sit høringssvar forudset, at der i en begrænset periodekan opstå situationer, der kræver særlig håndtering, fordi Lægemiddelstyrelsenifølge lovforslaget har op til en uge efter den 1. januar 2012 til at foretage de juste-ringer, som forudsættes foretaget med overgangsreglerne.Kommentar: Hvis en person, der som følge af overgangsreglerne skal have sinsaldo i CTR-A justeret, køber tilskudsberettiget medicin i perioden fra den 1. januar2012 og frem til justeringen er foretaget i CTR-A, vil tilskuddet muligvis ikke bliveberegnet korrekt. Der vil efterfølgende genereres et positivt udligningsbeløb, som
Side 3
apoteket skal udbetale til kunden. Lægemiddelstyrelsen arbejder hen imod, at ju-steringen bliver foretaget inden for ganske få dage efter den 1. januar 2012 og vil iden information, som er forudsat i lovforslaget på Lægemiddelstyrelsens netstedog til relevante patientforeninger, orientere om status på justeringerne med henblikpå at minimere antallet af tilfælde, som vil kræve efterfølgende udbetaling af udlig-ningsbeløb til de berørte personer.Det forudsættes i lovforslaget, at der foretages de nødvendige IT-mæssige tilpas-ninger i apotekersystemerne. Når disse er foretaget og idriftsat med virkning fraden 1. januar 2012, vil der ikke opstå situationer, der kræver særlige håndtering(udbetaling af udligningsbeløb) som følge af, at ændringerne i Medicinpriser førstbliver implementeret per 9. januar 2012.Apotekerforeningen har gjort opmærksom på, at det ikke forud for lovforslagetsfremsættelse har været muligt for en af IT-leverandørerne at estimere omkostnin-gerne ved de nødvendige ændringer af systemerne som følge af lovforslaget.Foreningen har dog efterfølgende fra denne leverandør modtaget et estimat på ca.600.000 kr. for systemtilretningerne.Kommentar: Ministeriet kan hertil oplyse, at Lægemiddelstyrelsen forud for lovfors-lagets fremsættelse har forsøgt at få estimat fra apotekernes tre leverandører, ogat to ud af de tre kunne levere et estimat på det foreliggende grundlag.Ministeriet kan endvidere oplyse, at der ved estimatet på de i alt 700.000 kr. ertaget udgangspunkt i indmeldte estimater fra de øvrige to leverandører og lagt tilgrund, at den tredje ville være på niveau med den dyreste af de to andre.Danske Regioner har noteret sig, at lovforslaget vedrørende egenbetaling for læ-gemidler indeholder overgangsbestemmelser med henblik på at undgå eventueltutilsigtet øget egenbetaling for personer, der er i gang med et forløb. Danske Regi-oner har oplyst, at man ikke kan vurdere, om man herved har taget højde for allemulige tilfælde af utilsigtet øget egenbetaling.Kommentar: Det er hensigten med lovforslagets overgangsregler at tage højde for,at der ikke er personer, der bliver stillet ringere end efter de gældende regler.3.3. Ophævelse af gebyr for tolkningTandlægeforeningen har bemærket, at der bør gælde lige vilkår for tolkebistandved behandling hos tandlæger som på sygehuse og i forbindelse med behandlinghos alment praktiserende læge og praktiserende speciallæge.Kommentar: Hensigten med lovforslaget er at afskaffe de regler om gebyr for tol-kebistand til personer, der har boet her i landet i mere end 7 år, der trådte i kraftden 1. juni 2011.Regioner er efter de gældende regler forpligtet til at yde vederlagsfri tolkebistand tilpersoner, som har behov herfor i forbindelse med behandling hos alment praktise-rende læge og praktiserende speciallæge samt sygehusbehandling.Danske Regioner har bemærket, at etableringen og håndteringen af gebyret påtolkebistand har været en ”tung” administrativ opgave. Danske Regioner har an-
Side 4
modet om en afklaring af, hvorvidt der vil blive etableret en overgangsperiode forgebyret frem til 31. december 2011.Kommentar: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at hensynetbag ophævelsen af reglerne om gebyr for tolkebistand til personer, der har boet iDanmark i mere end 7 år, er, at et sådant gebyr efter regeringens opfattelse, stri-der mod princippet om fri og lige adgang til sundhedsvæsenet.Loven træder i kraft 1. januar 2012 og omfatter tolkebistand i forbindelse med be-handling hos alment praktiserende læge og praktiserende speciallæge samt syge-husbehandling, der ydes fra denne dato. Tolkebistand i sundhedsvæsenet, der iperioden 1. juni – 31.december 2011 er ydet til personer, der har boet her i landet imere end 7 år, er omfattet af reglerne om gebyr for tolkebistand. Der vil derfor bliveudarbejdet ændringsforslag, der indebærer, at regionerne får hjemmel til at opkræ-ve manglende betalinger fra personer, som har modtaget tolkebistand perioden 1.juni – 31. december 2011 og som ikke har betalt rettidigt.