Retsudvalget 2011-12
L 55
Offentligt
1076658_0001.png
1076658_0002.png
Strafferetskontoret
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. februar 2012StrafferetskontoretEsben Haugland2011-731-0012335080
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om erstatning fra staten tilofre for forbrydelser og færdselsloven (Forhøjelse af den kriminelle laval-der) (L 55), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 2. februar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven, retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydel-

ser og færdselsloven (Forhøjelse af den kriminelle lavalder) (L 55) fra

Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren bekræfte, at efter lovforslagets ikrafttrædelse,vil retstilstanden være sådan, at hvis en 14½-årige f.eks. begårvoldtægt kan vedkommende ikke straffes og politiets opgave erat underrette de relevante myndigheder, der så evt. agere eftersociallovgivningens bestemmelser?”

Svar:

Jeg kan bekræfte, at det er regeringens grundlæggende synspunkt, at børnikke skal behandles som kriminelle voksne. Børn, der begår kriminalitet,skal ikke mødes med strafferetlige reaktioner.Som flertallet i Ungdomskommissionen således også fremhævede, børindsatsen over for de helt unge lovovertrædere ikke ”retliggøres” ved atlade domstolene frem for de sociale myndigheder tage hånd om et barnseventuelle problemer.I overensstemmelse hermed lægges der med lovforslaget op til at tilbage-føre den kriminelle lavalder fra 14 år til 15 år. Handlinger, der er foretagetaf et barn under 15 år, vil således fremover ikke kunne straffes.Dermed ikke sagt, at børn skal have lov til at begå voldtægt eller andenkriminalitet, uden at samfundet reagerer.Den sociale lovgivning rummer i den forbindelse en bred vifte af mulighe-der, lige fra kontaktpersonordninger til tvangsanbringelser på institutioner– i øvrigt de samme typer af institutioner, hvor man i dag anbringer 14-årige, der idømmes frihedsstraffe.Som det endvidere fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen sikre enforstærket indsats mod ungdomskriminalitet. Det betyder bl.a., at myndig-hederne skal have det rigtige værktøj til hurtigt at kunne sætte ind medfasthed og konsekvens. Regeringen vil derfor i den kommende tid overvejeog tage stilling til, hvilke nærmere initiativer der er behov for i forhold tilen mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af ungdomskriminalitet.Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 23vedrørende lovforslaget.
2