Retsudvalget 2011-12
L 61
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. marts 2012CivilkontoretInge Birgitte Møberg2012-0037-0005355287
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af våbenloven (Straf for overtrædelse af knivforbuddet) (L 61),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. februar2012.
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af våbenloven
(Straf for overtrædelse af knivforbuddet) (L 61):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar2012 fra Henrik Thomsen, jf. L 61 – bilag 5.”Svar:
1.
I henvendelsen til Retsudvalget anfører Henrik Thomsen, at man for atlave en ”retfærdig lov” på knivområdet bør overveje visse forhold.Henrik Thomsen giver i den forbindelse bl.a. udtryk for, at der bør sondresmellem land- og byzoner, når det afgrænses, hvor en kniv lovligt kan bæ-res, at en person, der ikke er egnet til våbentilladelse eller jagttegn, hellerikke skal kunne bære kniv, og at klingens længde ikke har sammenhængmed knivens farlighed.Afslutningsvist anfører Henrik Thomsen, at enhver person i dette land skalhave ret til at eje, bære og besidde alt det, som vedkommende har lyst til,så længe man ikke skader andre eller andres ejendom.2.
Justitsministeriet deler ikke Henrik Thomsens synspunkter. Ministerietkan om det fremsatte lovforslag nærmere oplyse, at forslaget er en ud-møntning af regeringsgrundlaget fra oktober 2011, hvorefter regeringenønsker at revidere lovgivningen om knive, således at den bringes bedre ibalance og fokuserer på knive i nattelivet, hvor problemerne er evidente oglovgivningen relevant, og således at udgangspunktet om ubetinget fæng-selsstraf i førstegangstilfælde afskaffes.Forslaget indebærer, at lovgivningsforudsætningen om, at der i første-gangstilfælde som altovervejende hovedregel fastsættes en ubetinget fri-hedsstraf på 7 dage, ophæves. I stedet indsættes en mere afbalanceret sank-tionsbestemmelse i våbenloven.Den nye sanktionsbestemmelse vil betyde, at førstegangstilfælde af over-trædelse af knivforbuddet som udgangspunkt straffes med bøde, således atder i førstegangstilfælde kun kan udmåles en frihedsstraf, hvis der forelig-ger skærpende omstændigheder, f.eks. fordi personen har båret kniven inattetimerne på et diskotek eller værtshus. Denne bestemmelse vil under-støtte domstolenes frihed til at målrette frihedsstraffe til de sager, hvor derer skærpende omstændigheder og dermed behov for en mere markantsanktion end bøde.2
Regeringen ønsker at fastholde en stærk og konsekvent indsats mod knivepå offentligt tilgængelige steder mv., som kan bidrage til at forhindre nyevoldsepisoder og knivoverfald. Det er stadigvæk afgørende bl.a. at undgå,at unge tager kniv med, når de bevæger sig ud i aften- og nattelivet. Rege-ringen vil derfor ikke lægge op til at indsnævre knivforbuddet, der hellerikke blev udvidet ved lovændringen i 2008.3.
Efter våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt på offentligt tilgængeligesteder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignendeat bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i er-hvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller haret andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Det er dog i alle tilfældelovligt efter våbenloven at bære en foldekniv med en klinge på højst 7 cm,der ikke kan fastlåses i udfoldet position.Bestemmelsen i § 4, stk. 1, blev oprindelig indsat i våbenloven ved lov nr.861 af 23. december 1987. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lov-forslaget, at det efter bestemmelsen er forbudt at gå med kniv, hvis denbæres blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal bruges til noget be-stemt. Det er heller ikke tilladt at bære kniv f.eks. med henblik på at for-svare sig selv eller andre, hvis der eventuelt skulle opstå en truende situa-tion.Skal kniven derimod anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv eller brugesi forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er det tilladt at bæreden på offentligt sted mv. Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende,jf. ordene »eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål«. Det er der-for også tilladt at bære knive, der anvendes i forbindelse med anden lovligfritidsaktivitet. Dette omfatter f.eks. spejdere og andre, der dyrker frilufts-virksomhed, herunder vandreture, skovture og lignende. Det vil endvideref.eks. være lovligt at medbringe bestikknive og andre husholdningsknive(f.eks. brødknive og urteknive) i en køkkenskuffe i en autocamper, nårknivene medbringes til brug for forberedelse eller indtagelse af et måltid.Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med be-stemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted mv. Her tænkes navn-lig på situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted tilet andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligtområde. Dette omfatter f.eks. det tilfælde, hvor en kniv er købt i en forret-ning og skal bringes hjem til bopælen, eller hvor en sløv køkkenkniv skal3
bringes til skærsliberen for at blive slebet. Det vil på samme måde værelovligt for en person at bære en kniv på vej direkte til eller fra den pågæl-dende lovlige aktivitet, f.eks. i forbindelse med en fisketur, en skovtur elleren spejderlejr.Der vil endvidere kunne foretages ophold eller ærinder undervejs, når detteud fra en samlet vurdering af omstændighederne må anses for rimeligt. Idenne vurdering vil bl.a. indgå formålet med og stedet for opholdet ellerærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af besid-derens forklaring om omstændighederne omkring besiddelsen af kniven.F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøbpå vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, ikkeudgøre en overtrædelse af våbenloven, hvis kniven forbliver i bilen. Detsamme gør sig gældende, hvis en netop indkøbt husholdningskniv med-bringes på den videre indkøbstur i en taske eller lignende eller ligger i bi-len, mens der foretages andre ærinder.Der henvises i øvrigt til pkt. 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger.4.
For så vidt angår klingens længde fremgår det af pkt. 2.3 i den kommen-terede høringsoversigt af 20. december 2011, at Justitsministeriet i 2003fremsatte et forslag til ændring af våbenloven, der indebar et totalt forbudmod at bære knive samt andre lignende skarpe eller spidse genstande, somvar egnede til at blive brugt til legemsbeskadigelse, på offentligt tilgænge-lige stede. Om baggrunden for valget af et totalt forbud anførtes det i lov-forslaget, at også knive med en knivlængde på 7 cm og derunder kan an-vendes til kriminalitet og volde væsentlig skade. Endvidere måtte det anta-ges, at et totalt forbud ville være lettest at administrere og mest effektivtville kunne bidrage til en holdningsændring, således at det at bære kniv ialmindelighed vil blive betragtet som uacceptabel adfærd.Flere partier i Folketinget fandt det imidlertid uacceptabelt at kriminaliserealmindelige menneskers besiddelse af lommeknive. Under behandlingen aflovforslaget i Folketinget stillede Justitsministeriet derfor et ændringsfor-slag, hvorefter foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlå-ses i udfoldet position, blev undtaget fra knivforbuddet. Baggrunden forkravet om, at klingen ikke måtte kunne fastlåses i udfoldet position, varnavnlig oplysninger fra Rigspolitiets Kriminaltekniske Afdeling om, atdette vil begrænse muligheden for at anvende en foldekniv som stikvåben.
4