Formålet med det her lovforslag, selv om der har været mange forsøg på at afspore debatten, er at forhindre salg af cigaretpakker, som indeholder mere end 20 stk.
cigaretter.
Hermed sikrer vi også de forhøjelser af tobaksafgiften, som var en del af finansloven for 2012.
Jeg synes egentlig også, det er vigtigt at tage fat på den anden del.
Jeg ved godt, der har været mange forsøg på afspore debatten, men udfordringen er jo i dag, at danskerne i gennemsnit lever kortere end borgere i de fleste andre OECD-lande, og det vil sige, at en bedre folkesundhed bedst opnås ved at tage hul på den udfordring.
Det betyder, at vi skal have fat på både forebyggelsen og der, hvor vi kan forhindre sygdomme i at opstå.
Det giver i sidste ende nogle flere gode leveår, det giver større livskvalitet for den enkelte, og det giver også samfundet nogle bedre muligheder, fordi presset på vores sundhedsvæsen formindskes og vi får flere, der kan bidrage.
Samtidig vil forebyggelsen også betyde, at vi har færre sygedage, det vil reducere arbejdsgivernes og det offentliges udgifter til sygefravær, og det er alt sammen positive tiltag.
Hvis man kigger på, hvad der tidligere har været fremme i den her slags sager, ser man, at den tidligere regering, VK-regeringen, nedsatte en Forebyggelseskommission, der jo bl.a.
konkluderede under den ærede formands forgænger, at knap 25 pct.
af alle dødsfald direkte kunne henføres til rygning.
Så må man spørge sig selv, om man som ansvarlig politiker bliver nødt til at gøre noget ved det og se på den problemstilling, eller om man skal sætte sig ned på halen og intet foretage sig.
Der har vi bare to væsensforskellige tilgange, den nye regering og den gamle regering.
Den nye regering har sådan set ikke den illusion, som den tidligere regering, VK-regeringen, havde om, at man bare skal se passivt til.
Vi er sådan set villige til at gøre noget.
Skal vi så tro, at det her lovforslag er det, der ændrer hele verden?
Nej, det er det ikke.
Men vi bliver nødt til at sætte bredt ind for at gøre noget ved den udfordring, som rygning er.
Det er jo baggrunden for, at vi, tror jeg, senere i dag skal diskutere rygeloven med alle Folketingets partier.
Det er baggrunden for, at vi har lavet den afgiftsstigning, der var en del af L 33.
Det er sådan set det, vi er nødt til at tage fat på.
Vi har sagt, at vi gerne vil have en gennemsnitlig prisstigning på 3 kr.
på 20 styk cigaretter.
Man kan så spørge, om vi skal se til, som den tidligere regering gjorde, da man hævede afgifterne som, så vidt jeg husker, en del af forårspakken.
Dengang skete der det, at producenterne puttede færre styk i pakkerne.
Det synes vi sådan set ikke er en ordentlig måde at gøre det på.
Vi synes, at det er o.k., at det afspejler den reelle afgift, vi pålægger, der kommer en afgiftsstigning på en pakke cigaretter.
Der har, synes jeg, i dag været rigtig mange forsøg på at sætte spørgsmålstegn ved det her og spørge ind til, om der skulle være krav til, hvor mange gule vingummibamser der skulle være i en pose slik, og hvad vi skulle gøre ved tresjertet tjernetsalami.
Jeg synes bare, at der en væsentlig forskel.
Det er et spørgsmål om, at rygning både er afhængighedsskabende og særdeles sundhedsskadeligt.
Det ikke helt den samme udfordring, med al respekt, med gule vingummibamser eller postevand, som én spurgte til, eller trestjernet salami.
Det kan godt være, hvis man kan indtage tilstrækkelig store mængder, at det kan blive en sundhedsrisiko, men jeg tror, at vi alle sammen har en forståelse for, at der er en forskel.
Derfor vil jeg egentlig opfordre oppositionen til ikke at afspore debatten og rent faktisk forholde sig til det sundhedsmæssige aspekt i det her, selv om man har gjort sig den ulejlighed at forsøge med alle midler at afspore debatten.
Jeg synes også, der er et andet eksempel.
Vi har jo været inde på John Stuart Mills' roteren i graven og også på de her ti cerutter, eller var det ti Advokat, som Venstres ordfører var inde på.
Jeg synes bare, man skal tage fat.
Lad os tage den diskussion, for det, det drejer sig om, er jo, at for de unge, der overvejer at begynde at ryge, og det er dem, vi gerne vil have fat i, betyder pris noget.
Jeg har bare ikke set ret mange gymnasieelever rende rundt med ti Advokat i inderlommen og trække dem op til gymnasiefesten.
Det kan godt ske, det er sket andre steder, det skal jeg ikke kunne sige.
Jeg har ikke oplevet det i min gymnasietid, men hr.
Torsten Schack Pedersen og jeg kommer fra to forskellige jyske byer, og jeg skal ikke kunne sige, om der er forskel på Randers og Thisted.
Men ud over det tror jeg sådan set, det er det samme, der gør sig gældende, og vi har faktisk bare et ønske om at gøre noget ved den rygning.
Vi har et ønske om rent faktisk at gøre en indsats på det her område, og det betyder også, at vi sætter ind.
Så kan man altid diskutere, hvad man gør bedst.
Jeg tror på, at vi bliver nødt til lave nogle tiltag, som rent faktisk begrænser den tilgang, der er af nye rygere.
Det vil sige, at vi skal have fat i de unge rygere.
Vi har set, at det bl.a.
i Norge er lykkedes at stoppe udviklingen.
Det er ikke lykkedes i Danmark.
Vi har behov for at gøre en indsats.
Det er det ansvar, regeringen tager på sig.
Det synes jeg også oppositionen skulle komme med nogle svar på i stedet for at forsøge at nedgøre og latterliggøre forslaget, som man har gjort her i dag.
Men der er ingen tvivl om, at SF støtter lovforslaget, og det tror jeg også står rimelig klart.