EnergistyrelsenAmaliegade 441256 København KSendt via e-mail:[email protected]og[email protected]”Høring vedrørende forslag til ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov
om bygnings- og boligregistrering og byggeloven”.
VedvarendeEnergi takker for invitationen til at afgive høringssvar i forbindelse med ovennævnteforslag til lovændring.VedvarendeEnergi kan generelt støtte forslaget – herunder adgangen til ativærksætte sanktioner og håndhævelse af disse samt udstedelse af administrative bødekrav samtskærpede krav til offentliggørelse af energimærker.Udover den generelle tilslutning har VedvarendeEnergi en række forslag til enkelte af de nyeindførelser i lovforslaget.Det er positivt, at energiforbruget fremover indskrives i BBR. VedvarendeEnergi foreslår, atinformationer om energiforbrug gøres offentlig tilgængeligt, så energiforbruget kan værekendt af aktører, der arbejder for at fremme energibesparelser (både håndværkere,rådgivere m.v.).Eftersyn af varmeanlæg med biobrændselskedler er en god idé. VedvarendeEnergi vil foreslå,at ordningen kommer til at omfatte miljøeffekter. Det er en kendt diskussion, at mangebiobrændselsanlæg anvendes forkert (der fyres med forkerte brændsler, der fyres for dårligtog i for ineffektive anlæg o.s.v.) med det resultat at det kan afstedkomme nabogener. Eneftersynsordning kunne derfor indeholde hjemmel til at ”ulovliggøre” særligt ineffektiveanlæg. VedvarendeEnergi foreslår at eftersynsordningen følges op af en kampagne, dertilbyder uvildig rådgivning om valg af biobrændselsanlæg og om korrekt fyring ibiobrændselsanlæg.VedvarendeEnergi støtter etablering af en godkendelsesordning for installatører af småvedvarende energianlæg. Godkendelsesordningen bør etableres for hver enkelt teknologi:solceller, solvarme, vindmøller o.s.v. VedvarendeEnergi vil i den forbindelse foreslå, at dersikres sammenhæng med installatørernes grund- og efteruddannelses forløb og atgodkendelsesordningen derfor udføres af de tekniske skoler. Udover sammenhæng iinstallatørernes øvrige udddannelser er det vigtigt at der er god tilgængelighed tilefteruddannelsen. Også dette vil man kunne opnå ved at anvende de tekniske skoler, hvorder i forvejen er relevant fagteknisk personale til at gennemføre uddannelsen.VedvarendeEnergi støtter en rådgivning af køber / bruger af den bygning, der har fåetforetaget et energimærke. Vi vil dog foreslå, at rådgivningen gives af en uafhængig aktør, derhar et indgående kendskab til energimærkningsordningen, men som samtidig er uafhængigaf udførelsen af energimærkningen. Den helt uafhængige aktør skal have en bred faglig videnog være i stand til – i en dialog med brugeren af bygningen – at formidle indholdet irapporten samtidig med at det kobles til de aktuelle planer og ønsker, brugeren har foranvendelse af bygningen. Den uafhængige aktør skal samtidig være i stand til at foreslå,hvilken type af professionelle aktører, der skal tages kontakt til, når ejer / bruger afbygningen vil gennemføre energispareaktiviteter.Dette mangler i lovforslaget:Der er sikkert flere ting, der kunne bringes med ind i lovforslaget, men VedvarendeEnergi vil gerneforeslå, at der sættes regler for, hvem der henviser kunden til en energikonsulent. I dag skerhenvisningen (bestillingen af et energimærke) ofte af en aktør, der har egne og eller / andre interesseri udførelsen af energimærkningen end opnåelse af etn grundigt udført energimærkningsrapport. Forat sikre at kvaliteten i energimærkningen ikke påvirkes (f.eks. af et forsikringsselskabs interesser), bør(1*rekvirenten være uafhængig af økonomiske interesser i forbindelse med salg og udlejning afbygningen.VE-direktivet omfatter også emner vedrørende ”træning og forbrugervejledning” af VE-anlæg.VedvarendeEnergi vil gerne anføre, at indførelse af ovenstående ikke nødvendigvis kræver en1lovændring, men at det er vigtigt at vi får både træning og forbrugervejledning med ind i de danskeaktiviteter. VedvarendeEnergi indgår gerne i en dialog om, hvordan dette kan etableres oggennemføres .Marianne BenderVedvarende Energi