Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 84 Bilag 7
Offentligt
1095334_0001.png
1095334_0002.png
1095334_0003.png
1095334_0004.png
S U P P L E R E N D E H Ø R I N G S N O T AT
20. marts 2012J.nr. 2507/1491-00062507/1491-0014Ref. nml
Supplerende høringsnotat vedr. forslag til lov om fremme af energibesparelser i bygnin-ger, lov om bygnings- og boligregistrering og byggeloven (L 84)– høringssvar fra organisationen, VedvarendeEnergiUdkast til lovforslaget om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, byg-geloven og lov om bygnings- og boligregistrering var udsendt i høring fra den 4. november2011 til den 25. november 2011.Der er udarbejdet høringsnotat af 2. februar 2012. Lovforslaget blev fremsat den 8. februar2012.Et høringssvar, som Energistyrelsen modtog den 25. november 2011 fra organisationen Ved-varendeEnergi indgik ved en fejl ikke i ovennævnte høringsnotat af 2. februar 2012 med bi-lag.I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til lovforslaget fra VedvarendeEner-gi. Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i kursiv. Hvor der er tale om lovgivning un-der Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters ressort, er kommentarerne udarbejdet i sam-arbejde med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. For yderligere detaljer henvises tildet vedlagte høringssvar.Lov om fremme af energibesparelser i bygninger1. GenereltVedvarendeEnergi støtter generelt forslaget, herunder adgangen til iværksættelse af sanktio-ner og håndhævelse, herunder udstedelse af administrative bødeforelæg, og skærpede krav tiloffentliggørelse af energimærker.
2. Krav om eftersyn af varmeanlæg med biobrændselskedlerVedvarendeEnergi støtter, at der etableres en eftersynsordning for biobrændselskedler, somder etableres hjemmel til med lovforslagets § 1, nr. 22. VedvarendeEnergi foreslår, at en så-dan ordning også kommer til at omfatte miljøaspekter, som f.eks. fyring med forkert brænd-sel. VedvarendeEnergi foreslår desuden, at en eftersynsordning kunne indeholde en hjemmelSide 1
til at ulovliggøre særligt ineffektive kedler, ligesom en ordning burde følges op af en kam-pagne om valg af og korrekt fyring i biobrændselsanlæg.En eftersynsordning for biobrændselskedler etableret med hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 22,vil ikke have hjemmel til at fokusere på egentlige miljøhensyn, ud over det miljøhensyn, somvaretages ved energieffektivisering af kedelanlægget. Dette skyldes, at formålet med lov omfremme af energibesparelser i bygninger er at fremme energibesparelser. Miljøhensyn, somtilsiger korrekt valg af brændsel bør imidlertid varetages gennem miljølovgivningen.Energistyrelsen finder, at forslaget om at ulovliggøre de mest energiineffektive biobrændsels-kedler er for drastisk et middel til at opnå energibesparelser og ligger ikke i umiddelbar for-længelse af de initiativer, som fremgår af lovforslaget. Lovforslaget indeholder derfor ikke ensærlig hjemmel hertil.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.2, så kan bygningsdi-rektivets artikel 14 gennemføres ved, at der etableres en egentlig eftersynsordning for varme-anlæg med biobrændselskedler eller ved at der træffes foranstaltninger, der sikrer rådgivningaf brugere vedrørende udskiftning af biobrændselskedlen, andre ændringer af varmeanlæggetog alternative løsninger til vurdering af biobrændselskedlens effektivitet og passende størrel-se. Hvorvidt artikel 14 gennemføres ved, at der etableres en egentlig eftersynsordning forvarmeanlæg med biobrændselskedler eller etableres alternativ rådgivning, eller eventuelt enkombination af disse, vil bero hvilken model der er mest omkostningseffektiv.
3. Etablering af godkendelsesordning for installatører af små vedvarende energian-lægVedvarendeEnergi støtter etablering af en godkendelsesordning for installatører af små VE-anlæg og pointerer, at ordningen bør etableres indenfor hver enkelt teknologi, herunder solcel-ler, solvarme, vindmøller m.v. VedvarendeEnergi foreslår, at der sikres en sammenhæng mel-lem godkendelsesordningen og installatørernes grund- og efteruddannelsesforløb, og at god-kendelsesordningen derfor udføres af de tekniske skoler. Der bør herudover ifølge Vedvaren-deEnergi være god tilgængelighed i efteruddannelsen.Den godkendelsesordning for montører og installatører af små VE-anlæg, som lovforslagets §1, nr. 50, giver hjemmel til at etablere, forventes etableret således, at der kan opnås en indi-viduel godkendelse indenfor hver af teknologierne biomassekedler og –ovne, solcelle og sol-varmeanlæg og varmepumper. Lovforslaget indeholder imidlertid ikke nogen hjemmel til atetablere en godkendelsesordning for installation af husstandsvindmøller, idet disse ikke ernævnt i VE-direktivets artikel 14, stk. 3.Det vil ved etablering af ordningen blive tilstræbt, at denne har en god sammenhæng med ud-dannelsen som installatør og andre uddannelser indenfor byggebranchen, ligesom der vil bli-ve taget højde for, at den nødvendige efteruddannelse bliver tilgængelig.4. Sælgerfinansieret rådgivning af købere om energimærkningen
Side 2
VedvarendeEnergi støtter forslaget om rådgivning af købere. Dog foreslås, at rådgivningenydes af en uafhængig aktør, der har et indgående kendskab til energimærkningsordningen,men samtidigt er uafhængig af udførelsen af energimærkningen. Ligeledes skal rådgiverenkunne koble indholdet af energimærkningsrapporten til aktuelle planer og ønsker, som bruge-ren har for anvendelsen af bygningen. Endelig foreslår VedvarendeEnergi, at rådgiveren skalvære i stand til at foreslå, hvilken type professionelle aktører, der skal tages kontakt til, nårejer/bruger af bygningen vil gennemføre energibesparelsesforanstaltninger.På baggrund af den udtrykte bekymring for, at forslaget om indførelse af energirådgivning afkøbere af ejendomme for sælgers regning vil give sælger en økonomisk belastning, hvilketvurderes at være uhensigtsmæssigt i en situation, hvor ejendomspriserne er presset, Energi-styrelsen har derfor taget dette forslag ud af lovforslaget.5. Regler for henvisning til energikonsulenterVedvarendeEnergi foreslår, at der sættes regler for, hvem der henviser kunden til en energi-konsulent. VedvarendeEnergi anfører, at rekvirenten bør være uafhængig af økonomiske inte-resser i forbindelse med salg og udlejning af bygningen med henblik på at sikre, at kvaliteten ienergimærkningen ikke påvirkes, f. eks. af et forsikringsselskabs interesser.Energistyrelsen skal heroverfor anføre, at reglerne for rekvirering af energikonsulent fremgåraf bekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2006 om formidling, udbud og rådgivning ved omsæt-ning af fast ejendom (reglerne for bestilling af energikonsulent er dog ændret ved bekendtgø-relse nr. 22 af 16/01 2012). Det fremgår af disse regler, at ejendomsformidleren ikke selv kanbestille indgå aftale om udarbejdelse af energimærkning og huseftersyn eller foreslå konkretefirmaer til udarbejdelsen af dette. Til gengæld kan ejendomsformidleren rekvirere en energi-mærkning via et forsikringsselskab, der udbyder ejerskifteforsikringer. Det skal endviderefremgår af aftalen mellem sælgeren og ejendomsformidleren, at formidleren har rådgivetsælgeren om dennes mulighed for selv at rekvirere energimærkningen og huseftersynet. Ener-gistyrelsen er principielt enig i, at det er vigtigt at sikre rekvirenten af energimærkningen ikkehar særinteresser, der kan påvirke kvaliteten af energimærkningen. Energistyrelsen er afdenne opfattelse, at de gældende regler tilgodeser dette hensyn.
Lov om bygnings- og boligregistreringVedvarendeEnergi finder det positivt, at energiforbruget fremover indskrives i BBR. Organi-sationen foreslår, at informationer om energiforbrug gøres offentligt tilgængeligt, så energi-forbruget kan være kendt af aktører, der arbejder for at fremme energibesparelser (håndværke-re, rådgivere m.v.)Hensigten med nærværende lovforslag er at forbedre håndteringen af de energiforbrugsop-lysningerne, der indsamles og lagres i BBR, og ændringsforslaget til BBR-lovens § 5, stk. 5,indebærer derfor en begrænset udvidelse af adgangen til at udlevere energiforbrugsoplysnin-ger fra BBR, så energikonsulenter og tekniske eksperter kan få adgang til energiforbrugsop-lysninger fra BBR til brug for udarbejdelsen af de lovpligtige energimærkninger eller eftersynaf tekniske anlæg.
Side 3
Offentliggørelse af energiforbruget må kun finde sted under iagttagelse af reglerne i person-dataloven. Det betyder, at det kun vil være tilladt at offentliggøre oplysninger i en samlet ellerbearbejdet form, så de ikke kan henføres til enkelte boligejere. For eksempel vil det kun væretilladt at videregive oplysninger for en given boligblok eller villavej, men ikke for det enkelteparcelhus eller den enkelte lejlighed.
Side 4