Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 13, L 87 Bilag 13
Offentligt
Til lovforslag nr.L 86 og L 87
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 22. marts 2012
Betænkningover
I. Forslag til lov om sagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark(Udbetaling Danmark-loven)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]
og
II. Forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen afUdbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statensudbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den socialepensions- og bistandslovgivning m.v.(Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagSocial- og integrationsministeren har stillet 2 ændrings-forslag til lovforslag nr. L 86 og 6 ændringsforslag til lov-forslag nr. L 87.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 9. februar 2012 og var til1. behandling den 21. februar 2012. Lovforslagene blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 6 møder.HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 15. november 2012 disse udkast til udvalget, jf. SOUalm. del – bilag 68. Den 9. februar 2012 sendte social- ogintegrationsministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget. Den 16. marts 2012 sendte social- og in-tegrationsministeren opfølgende høringssvar og et notat her-om samt et høringssvar til ændringsforslag til L 87 til udval-get.Teknisk gennemgangSocial- og integrationsministeren og medarbejdere fraSocial- og Integrationsministeriet foretog den 28. februar2012 en teknisk gennemgang af lovforslagene for udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra kontrolgruppen Aabenraa påvegne af 20 kommuners kontrolgrupper.Social- og integrationsministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til social- og integrati-onsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Spørgsmål 3 og 5 og social- og integrationsministerenssvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
DokumentIdJournalnummer
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslagene tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagene tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet stemmer for detil L 86 under nr. 1 og til L 87 under nr. 1-4 og 6 stilledeændringsforslag. Mindretallet stemmer imod de til L 86under nr. 2 og til L 87 under nr. 5 stillede ændringsforslag.Enhedslisten har de samme betænkeligheder ved Udbeta-ling Danmark, som partiet var enig med de tre nuværenderegeringspartier om, da etableringsloven om UdbetalingDanmark blev vedtaget i 2010. Enhedslisten finder ikke, atder i de fremsatte lovforslag nr. L 86 og L 87 er taget højdefor disse betænkeligheder, tværtimod.En gennemførelse af lovforslagene vil gå ud over servi-cen i forhold til den enkelte borger, især for de mange bor-gere, der ikke kan begå sig i den digitale verden.Borgerne vil nemt miste overblikket over deres sag, nårde skal kommunikere med to myndigheder, hvor de før kun-ne nøjes med en. Der er derfor en stor fare for, at mangeborgere ikke vil få de ydelser, de har ret til, og at konstruk-tionen vil medføre dobbeltarbejde.Det er heller ikke sandsynligt, at de forventede besparel-ser vil blive indfriet. En lang række kommuner har beregnet,at overgangen til Udbetaling Danmark kommer til at kostedem rigtig mange penge. Konsekvensen vil være, at der ikkeer bemanding i kommunerne til at tage vare på de borgere,der løber sur i den nye struktur, og at kommunerne tvingestil at skære på velfærdsydelser.Centraliseringen vil gå ud over borgernes retssikkerhed.Der lægges op til samkøring af registre og udveksling af op-lysninger mellem kommunerne og den private institutionUdbetaling Danmark, følsomme personoplysninger vil flyderundt mellem langt flere mennesker, alt sammen uden bor-gernes samtykke. Borgernes klagemuligheder bliver be-grænset.Samtidig er der tale om privatisering af et følsomt vel-færdsområde, som udbetaling af offentlige ydelser er. Detbetyder begrænsning af borgernes demokratiske indflydelse.I dag kan borgerne skifte en kommunalbestyrelse ud, hvis demener, den ikke forvalter ydelserne ordentligt. Den mulig-hed har man ikke med Udbetaling Danmark.Endelig bliver hele projektet gennemført i strid med al-mindelige regler for god personalepolitik.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtil
I. Forslag til lov om sagsbehandling og administration iUdbetaling Danmark (Udbetaling Danmark-loven)Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om Udbetaling Danmark«.[Lovteknisk rettelse]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 82)Istk. 1indsættes efter »jf. §§ 6, 7 og 9« ordene: »og tilbrug for myndighedsopgaver efter den sociale og den be-skæftigelsesmæssige lovgivning«.[Præcisering af bestemmelsen]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en lovteknisk ændring af titlen.Til nr. 2Der er tale om en præcisering, som følge af at UdbetalingDanmark og kommunerne, jf. bemærkninger til forslaget til§ 8, også har adgang til systemet i forbindelse med vejled-ning af borgeren og ved behandling af sager på det socialeog det beskæftigelsesmæssige område. Opslaget i registerettil brug for vejledning af borgeren vil forsat skulle ske ioverensstemmelse med persondatalovens regler. Opslag i re-gisteret til brug for sagsbehandling vil skulle ske efter for-valtningslovens regler samt efter reglerne i lov om retssik-kerhed og administration på det sociale område.ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af forskellige love somfølge af etableringen af Udbetaling Danmark og omophævelse af lov om ændring af regler for statensudbetaling af refusion af kommunernes udgifter ihenhold til den sociale pensions- og bistandslovgivningm.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellemkommunerne og Udbetaling Danmark m.v.)Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 21)Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 45, stk. 5, nr. 1,der bliver stk. 6, nr. 1, ændres »og4« til: »og 5«.«
3
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]Til § 32)Inr. 5ændres»§ 42, stk. 2, 2. pkt.«til:»§ 42, stk. 2, 3.pkt.«[Rettelse af fejlagtig henvisning]Til § 243)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 16, stk. 3,udgår3. pkt.[Fjernelse af overflødig hjemmel]Til § 264)Istk. 1ændres »23« til: »24«.[Rettelse af fejlagtig henvisning]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):5)Somstk. 8-10indsættes:»Stk. 8.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret over-går til Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 4, 5 og 9, vi-deregiver Københavns Kommune senest den 1. august 2012en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perio-den fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 har truffetendelig afgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge depågældende sager i uddannelsesøjemed og kun i periodenfra den 1. august 2012 til den 30. september 2012.Stk. 9.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgårtil Udbetaling Danmark efter denne lovs § 13, videregiverKøbenhavns Kommune senest den 1. oktober 2012 en elek-tronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perioden fraden 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 har truffet endeligafgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge de pågæl-dende sager i uddannelsesøjemed og kun i perioden fra den1. oktober 2012 til den 30. november 2012.Stk. 10.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret over-går til Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 1-3 og 24,videregiver Københavns Kommune senest den 1. januar2013 en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen iperioden fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 hartruffet endelig afgørelse. Udbetaling Danmark må alene bru-ge de pågældende sager i uddannelsesøjemed og kun i perio-den fra den 1. januar 2013 til den 28. februar 2013.«[Adgang for Udbetaling Danmark til at uddanne sit persona-le]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 276)Istk. 1, nr. 1, 2og4,ændres »23« til: »24«.[Rettelse af fejlagtig henvisning]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovfor-slagets § 2, nr. 21.Til nr. 2Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 42,stk. 2, 2. pkt.Til nr. 3Der er tale om en ændring, som følge af at der allerede erhjemmel i § 21, stk. 9, i forslag til lov om Udbetaling Dan-mark til at fastsætte nærmere regler om regnskab m.v. for al-le de ydelser, der overgår til Udbetaling Danmark.Til nr. 4Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23.Henvisningen er rettet til § 24.Til nr. 5Udbetaling Danmark blev etableret med den såkaldteetableringslov af 22. december 2010. Som det fremgår aflovforslaget til etableringsloven, nr. L 57 fra folketingsåret2010-11 (1. samling), vedrører de sagsområder, der skalovergå til Udbetaling Danmark, ydelser, der indgår i mangeborgeres grundforsørgelse. I lovforslag nr. L 57 fremgår detsåledes, at det er »afgørende«, at overgangen af opgaver tilUdbetaling Danmark »foregår så smidigt som muligt oguden gene for borgerne.«. Det fremgår også, at der skal skeen »hensigtsmæssig planlægning af opgaveovergangen«.Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2 i despecielle bemærkninger til lovforslag nr. L 57. UdbetalingDanmark skal med overtagelsen af ansvaret for sagsområ-derne udbetale ca. 180 mia. kr. årligt til ca. 2 mio. borgere.Det er afgørende, at serviceniveauet i forhold til borgerneopretholdes ved overgangen. Borgerne skal således fortsatmodtage deres ydelser til tiden. Flere af ydelserne – socialpension og barseldagpenge – udgør borgernes forsørgerydel-ser.Udbetaling Danmark skal overtage opgaverne i tre for-skellige »bølger« fra henholdsvis den 1. oktober 2012, den1. december 2012 og den 1. marts 2013. Der henvises til §25 i L 87, forslag til lov om ændring af forskellige love somfølge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophæ-velse af lov om ændring af regler for statens udbetaling afrefusion af kommunernes udgifter i henhold til den socialepensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndig-hedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmarkm.v.). Kravet om en smidig overgang uden gene for borger-ne indebærer nødvendigvis, at Udbetaling Danmark skal ud-danne sine medarbejdere i behandling af konkrete sager påde relevante sagsområder. Denne uddannelse skal foregå, in-den myndighedsansvaret overtages, så Udbetaling Danmarker i stand til at færdigbehandle verserende sager og behandlenye sager på tilfredsstillende vis fra dag et.Uddannelsen af medarbejderne vil finde sted i en periodepå 2 måneder forud for overførelsen af hver af de tre bølger,hvor der overføres sagsområder til Udbetaling Danmark. For
4
at sikre, at medarbejderne i Udbetaling Danmark kan hånd-tere alle typer af sager, når sagsområderne overgår, er detnødvendigt, at uddannelsen i konkret sagsbehandling er såvirkelighedsnær som muligt, og at medarbejderne er fortroli-ge med de it-systemer, der skal understøtte sagsbehandlin-gen. Udbetaling Danmark har undersøgt mulighederne for atopbygge et undervisningsmiljø, hvori der alene benyttes fik-tive sager. Udbetaling Danmark vurderer dog, at opbygnin-gen af et sådan anonymiseret undervisningsmiljø i it-syste-merne vil koste minimum 10 mio. kr.Alternativt kan uddannelsen gennemføres ved brug afsager, der ikke er anonymiseret fuldt ud. Denne løsning vilkræve anvendelse af langt færre offentlige midler. Hertilkommer, at medarbejderne ved uddannelse i et fiktivt under-visningsmiljø risikerer, at uddannelsen bliver utilstrækkelig,fordi der ikke kan udvikles sager til undervisningsbrug, derer tilstrækkeligt virkelighedstro. Uddannelse med udgangs-punkt i brug af rigtige sager giver således en mere grundiguddannelse af medarbejderne, der er med til at understøtte,at Udbetaling Danmark kan træffe rigtige afgørelser fra dendag, myndighedsansvaret overgår.Nærværende ændringsforslag skal på den baggrund sikre,at det fornødne grundlag for en grundig uddannelse af med-arbejderne i Udbetaling Danmark er til stede. Dette skal skeved at udvælge en række rigtige sager i Københavns Kom-munen. Med forslaget gives der en klar og utvetydig hjem-mel til, at Københavns Kommune har mulighed for og pligttil elektronisk at videregive kopi af alle afgjorte sager fra2011 og de første par måneder af 2012 til Udbetaling Dan-mark på de sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår.Københavns Kommune har tilkendegivet over for Udbeta-ling Danmark, at kommunen er indforstået med at være Ud-betaling Danmark behjælpelig med dette.Samtidig skal ændringsforslaget sikre, at UdbetalingDanmark har hjemmel til at indsamle og bruge de pågælden-de sager i uddannelsesøjemed i en periode på 2 måneder førde tre forskellige tidspunkter for overførelse af sagsområ-derne. Sagerne må ikke bruges i andet øjemed.Udbetaling Danmark udvælger fra de modtagne sager etmindre antal sager, i alt ca. 400 sager, der konkret skal bru-ges i undervisningen. Udvælgelsen skal sikre, at der i detkonkrete uddannelsesforløb indgår sager, der er repræsenta-tive for de opgaveområder, der overgår til Udbetaling Dan-mark.Både Københavns Kommunes elektroniske videregivelseog Udbetaling Danmarks elektroniske opbevaring af sagerneog brug af de udvalgte sager i forbindelse med uddannelses-forløbet vil indebære behandling af følsomme personoplys-ninger. Der kan f.eks. i få tilfælde indgå oplysninger om hel-bredsmæssige forhold i visse sager, der er omfattet af per-sondatalovens § 7, og oplysninger om væsentlige socialeproblemer, der er omfattet af persondatalovens § 8. Det dre-jer sig f.eks. om visse sager om boligstøtte, hvor der kanindgå oplysninger om, at en person har et bevægelseshandi-cap. Det kan ligeledes dreje sig om oplysninger om, at enperson modtager førtidspension. Uddannelsesforløbet vildog være kortvarigt, og Udbetaling Danmark vil med enrække tiltag sikre, at der ikke tilgår flere oplysninger end
nødvendigt under uddannelsen, herunder vil medarbejdernesbrug af sagerne blive logget, ligesom oplysningerne i sager-ne (navn, adresse, fritekstfelter) så vidt muligt vil blive»blændet«.Forholdet til persondataloven og persondatadirektivetSom det fremgår af afsnit 2.7.2.1. i lovforslag nr. L 86(Forslag til lov om sagsbehandling og administration i Ud-betaling Danmark), vurderes det, at Udbetaling Danmarkskal betragtes som en »forvaltningsmyndighed, der udføreropgaver på det sociale område«, jf. persondatalovens § 8,stk. 3, idet de fleste sagsområder, der foreslås overført tilUdbetaling Danmark, må betragtes som lovgivning på detsociale område. Det samme er tilfældet med KøbenhavnsKommune, for så vidt angår de sager, som nærværende æn-dringsforslag vedrører.Social- og Integrationsministeriet har overvejet, om der –uden vedtagelse af dette ændringsforslag – er hjemmel i per-sondatalovens behandlingsregler til den beskrevne videregi-velse fra Københavns Kommune og Udbetaling Danmarksefterfølgende indsamling og anvendelse. Der findes dog kuni begrænset omfang sammenlignelig praksis fra f.eks. Data-tilsynet. Det er Social- og Integrationsministeriets umiddel-bare vurdering, at der ikke kan videregives oplysninger fraKøbenhavns Kommune efter persondatalovens § 8, stk. 3,som beskrevet i det foregående afsnit ovenfor, jf. bl.a. be-skrivelsen i afsnit 2.7.1.2. i L 86 om videregivelse af oplys-ninger fra sociale myndigheder. Formålet med ændringsfor-slaget er således at sikre et klart og utvetydigt lovgrundlagfor videregivelsen.Det forudsættes, at videregivelsen fra Københavns Kom-mune til Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks ind-samling og efterfølgende brug af de udvalgte sager i alle til-fælde sker inden for rammerne af EU’s persondatadirektiv(direktiv 95/46/EF) og reglerne i persondataloven i øvrigt.Persondatalovens § 8, stk. 3, er ikke en direktivbestemt be-stemmelse, jf. beskrivelsen i afsnit 2.10. i lovforslag nr. L86. Behandling af personoplysninger, herunder videregivel-se, kan ske, for at et retskrav kan fastsættes, gøres gældendeeller forsvares efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, i EU’spersondatadirektiv. Som det fremgår af det nævnte afsnit2.10. i L 86, antages det, at denne bestemmelse omfattermyndigheders behandling af oplysninger som led i myndig-hedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens §7, stk. 2, nr. 4.Offentlig myndighedsudøvelse er typisk konkrete forvalt-ningsafgørelser, men myndighedsudøvelse af mere faktiskkarakter såsom undervisning af en myndigheds medarbejde-re må i et vist begrænset omfang også være omfattet. Det måsærlig gælde her, hvor undervisningen knytter sig meget tættil det arbejde med konkrete afgørelser, som UdbetalingDanmark skal være forberedt på til at overtage ansvaret forinden myndighedsovergangen. Den beskrevne videregivelsefra Københavns Kommune af rigtige sager og det korte ef-terfølgende uddannelsesforløb er som nævnt helt afgørendefor, at Udbetaling Danmark kan leve op til kravet om ensmidig overgang. Behandlingen af personoplysninger måderfor anses for at være i overensstemmelse med personda-tadirektivet.
5
Det bemærkes i den forbindelse, at persondatalovens §5’s krav om, at behandlingen kun kan ske til saglige formål,og hvis behandlingen er proportional, vil blive overholdtunder uddannelsesforløbet. F.eks. vil Udbetaling Danmarkikke udvælge flere af de videregivne sager til den konkreteuddannelse end nødvendigt. Udbetaling Danmark vil somdataansvarlig myndighed for de oplysninger, myndighedenmodtager/indsamler fra Københavns Kommune i øvrigt sik-re sig, at persondataloven overholdes under uddannelsesfor-løbet, herunder lovens krav om sletning og sikkerhed.Det er hensigten med formuleringen af den foreslåede be-stemmelse at fastslå udtrykkeligt, hvilke sager der skal vide-regives fra Københavns Kommune, og som dermed skalindsamles af Udbetaling Danmark. Da det ikke er muligt påkonkret »sagsniveau« at lovgive om, hvilke sager der skalbruges i uddannelsesøjemedet, vil Udbetaling Danmark nød-vendigvis få videregivet flere sager, end de ca. i alt ca. 400sager, der bliver behov for at bruge i uddannelsesforløbet.Social- og Integrationsministeriet har overvejet ændrings-forslagets forhold til oplysningspligten i persondatalovens §29, der vedrører situationer, hvor personoplysninger indsam-les hos andre end de registrerede. Oplysningspligten inde-bærer, at den registrerede skal underrettes om bl.a. den data-ansvarlige myndigheds identitet, formålene med behandlin-gen af personoplysninger og alle yderligere oplysninger, dermå anses for nødvendige for, at den registrerede kan vareta-ge sine interesser. Der kan ske fravigelse af oplysningsplig-ten, hvis den registrerede allerede er bekendt med oplysnin-gerne om den registreredes identitet m.v. eller videregivel-sen udtrykkeligt er fastsat i henhold til lov, jf. § 29, stk. 2.
Som følge af den udtrykkelige fastsættelse i ændringsfor-slaget af Københavns Kommunes videregivelse og Udbeta-ling Danmarks indsamling af sager, er det Social- og Inte-grationsministeriets vurdering, at persondatalovens § 29,stk. 1, om oplysningspligt ikke gælder for KøbenhavnsKommunes og Udbetaling Danmarks behandling af per-sonoplysninger om de personer, de videregivne, indsamledeog efterfølgende benyttede sager vedrører, jf. lovens § 29,stk. 2, 2. led.Det vil alene være ansatte i Udbetaling Danmark, somkonkret har behov for undervisning ved brug af per-sonoplysninger, og som er undergivet tavshedspligt, der fåradgang til personoplysningerne. De personoplysninger, dersom følge af forslaget videregives fra Københavns Kommu-ne til Udbetaling Danmark med henblik på undervisning, måudelukkende anvendes til undervisning. Alle, der deltager iundervisningen, skal have modtaget behørig instruktion om,hvorledes de personoplysninger, der indgår, må behandles.De lokaler, der benyttes til behandling af personoplysningeri forbindelse med undervisningen, skal desuden være indret-tet med henblik på at forhindre uvedkommende – herunderogså andre ansatte i Udbetaling Danmark og ATP – adgangtil personoplysningerne.Til nr. 6Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23.Henvisningen er rettet til § 24.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Poul Andersen (S) Hans Vestager (RV) Liv Holm Andersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF)fmd.Annette Vilhelmsen (SF) Ida Damborg (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Christian Langballe (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 86 og L 87Bilagsnr.123456789101112TitelHøringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene2. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslageneTidsplan for udvalgets behandling af lovforslageneMateriale fra teknisk gennemgang af L 86 og L 87Henvendelse af 13/12-11 fra kontrolgruppen Aabenraa på vegne af 20kommuners kontrolgrupper vedr. Udbetaling DanmarkSupplerende høringssvar og høringsnotat, fra social- og integrations-ministerenDiverse notater, fra social- og integrationsministerenHøringssvar fra Datatilsynet til ændringsforslag, fra social- og integra-tionsministerenÆndringsforslag til L 86, fra social- og integrationsministerenÆndringsforslag til L 87, fra social- og integrationsministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 86 og L 87Spm.nr.1TitelSpm. om at fremsende evalueringen af de norske erfaringer til udval-get m.v., til social- og integrationsministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren agter at sætte behandlingen af lovforslagene i be-ro, indtil udvalget har gennemført en grundig drøftelse af de norske er-faringer, til social- og integrationsministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren kan garantere, at borgerne altid har krav på at fåpersonlig og individuel hjælp og vejledning fra en sagsbehandler m.v.,til social- og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 13/12-11 fra kontrolgruppenAabenraa på vegne af 20 kommuners kontrolgrupper, til social- og in-tegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan præcisere ændringsforslag nr. 5 m.v., til so-cial- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
7
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til social- og integrationsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra KF.Spørgsmål nr. 3:Kan ministeren garantere at borgerne, altid har krav på at få personlig og individuel hjælp og vejledningfra en sagsbehandler, hvis borgeren ønsker det, uanset hvor stor en del af den kommunale sagsbehandling,der fremover bliver digitaliseret og overført til Udbetaling Danmark?Svar:Lovforslag L 86 indeholder flere bestemmelser, der beskriver kommunens og Udbetaling Danmarks for-pligtelse til at give borgerne hjælp og vejledning.Lovforslagene om Udbetaling Danmark indfører ikke krav om digital kommunikation og indeholder der-for heller ikke forslag om, at der kun kan ske kontakt via digitale kanaler til Udbetaling Danmark.Når Udbetaling Danmark går i drift, vil borgerne forsat kunne indgive ansøgninger i papirform og kandesuden kontakte Udbetaling Danmark telefonisk.Udbetaling Danmark vil tilskynde så mange borgere som muligt til at bruge de digitale kanaler ad frivil-lighedens vej. Borgerne vil således kunne ansøge om ydelser i Udbetaling Danmark elektronisk via Bor-ger.dk, der er den samlede digitale indgang til ansøgningsskemaer i både kommunerne og UdbetalingDanmark.Borgere, der har svært ved at benytte sig af digitale selvbetjeningsløsninger, vil kunne kontakte Udbeta-ling Danmark for at få telefonisk support eller digital support til selvbetjeningsløsninger og ansøgninger.Herudover vil alle borgere fortsat kunne få generel og helhedsorienteret vejledning om de ydelser, somborgeren kan være berettiget til, herunder ydelser fra Udbetaling Danmark.Borgere med særlige behov, der generelt har forskellige problemer og derfor ikke selv kan varetage kon-takten til Udbetaling Danmark, får ligeledes ret til at få ansigt-til-ansigt-hjælp i kommunen fra en medar-bejder, der har pligt til at hjælpe borgeren med at indgive ansøgning og i øvrigt bistå borgeren i kontaktenmed Udbetaling Danmark.Der vil kun blive indført krav om obligatorisk digital kommunikation, herunder obligatoriske digitale an-søgninger i overensstemmelse med den Fællesoffentlig Digitaliseringsstrategi. Borgere med særlige be-hov kan undtages fra obligatorisk digital kommunikation. Det gælder også for borgere, der vil modtageydelser fra Udbetaling Danmark.Endelig kan det nævnes, at der er i satspuljen for 2012 er afsat 20 mio. kr. til ældre og 8. mio. kr. tiludsatte med henblik på at forøge deres digitale færdigheder.Der henvises til L 86, forslag til lov om sagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark (Udbeta-ling Danmark-loven), afsnit 2.4.2, § 2, stk. 2 samt § 3 i lovforslaget samt til de specielle bemærkninger tildisse bestemmelser.Der henvises herudover til Notatet om Udbetaling Danmark og digitalisering samt Notat om Udmøntningaf digitaliseringsmidler i satspuljen, som er fremsendt til udvalget.
8
Spørgsmål nr. 5:Vil ministeren præcisere ændringsforslag nr. 5 således, at der gives mulighed for at bruge reelle sager,men at sagerne skal anonymiseres helt, inden de bruges i undervisningen?Svar:Det skal indledningsvist understreges, at de kopier af sager, der som følge af forslaget videregives fra Kø-benhavns Kommune til Udbetaling Danmark med henblik på undervisning, udelukkende må anvendes tilundervisning. Der er tale om et begrænset antal sager, som kun skal anvendes i en kort periode.Alle, der deltager i undervisningen, skal have modtaget behørig instruktion i, hvorledes de personoplys-ninger, der indgår i sagerne, må behandles, ligesom undervisningsdeltagernes brug af oplysningerne vilblive logget.Endvidere skal de lokaler, der benyttes til behandling af personoplysninger i forbindelse med undervis-ningen, være indrettet med henblik på at forhindre, at uvedkommende – herunder også andre ansatte i Ud-betaling Danmark og ATP – kan få adgang til personoplysningerne.Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5 til L87, vil videregivelsen af de udvalgtesager fra Københavns Kommune til Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks indsamling og efter-følgende brug af sagerne i alle tilfælde ske inden for rammerne af EU´s persondatadirektiv (direktiv95/46/EF) og reglerne i persondataloven i øvrigt.Lovforslaget har været sendt i høring hos Datatilsynet og tilsynets bemærkninger er efterfølgende blevetindarbejdet i ændringsforslaget. På den baggrund fremgår det således blandt andet af ændringsforslaget, atdet vil være et krav, at ingen uvedkommende får adgang til sagerne. Det vil således alene være ansatte iUdbetaling Danmark, som konkret har behov for undervisning og som er undergivet tavshedspligt, der ien meget kort periode får adgang til sagerne.Det kan derudover oplyses, at Udbetaling Danmark i overensstemmelse med kravene i persondatalovens§§ 43 og 45, foretager anmeldelse af behandlingen af personoplysninger inden undervisningen iværksæt-tes.Det kan endelig oplyses, at de sager, som anvendes i forbindelse med uddannelsen af det personale, somskal varetage Udbetaling Danmarks opgaver, vil blive delvist anonymiseret. Det er dog ikke praktisk mu-ligt at anonymisere sagerne fuldt ud.