Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 91 Bilag 1
Offentligt
1082961_0001.png
1082961_0002.png
1082961_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG22. februar 2012
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omaktiv socialpolitik og lov om integration af udlændingei Danmark (Midlertidig forlængelse af dagpengeperio-den og ferie til kontanthjælpsmodtagere mv.)
J.nr. 2011-0013701/2011-26551. kt./jas/bst
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen1. april 2012Birgitte Staffelt/ Jan Strøbæk3528 8377/ 3528 8392[email protected]/ [email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalenom finansloven for 2012, som er indgået mellem regeringen (Socialdemokraterne,Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten den 20. november2011. Det fremgår blandt andet af finanslovsaftalen, at dagpengeperioden forlæn-ges midlertidigt, og at der gives ret til ferie til kontanthjælpsmodtagere m.v.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at udmønte den del af aftalen, der midlertidigt forlængerdagpengeperioden med ½ år for alle forsikrede ledige, der opbruger dagpengeretteni 2. halvår 2012, dog således at den samlede dagpengeperiode ikke kan overstige 4år.Lovforslaget formål er endvidere at udmønte den del af aftalen om ret til ferie isammenlagt 5 uger for kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp i12 sammenhængende kalendermåneder. De 5 ugers ferie skal holdes i løbet af denæste 12 måneder. De kan ikke holdes i forbindelse med et ansættelsesforhold efterkontanthjælpsforløbet.Den primære målgruppe for lovforslagetAd midlertidig forlængelse af dagpengeperioden
Lovforslaget retter sig mod alle personer, som modtager dagpenge.For at få et billede af hvem der fremover bliver berørt af forslaget, betragtes de per-soner, der i dag har brugt mindst 2½ år af deres ydelsesperiode.
Nedenfor gives en oversigt over, hvordan de personer, der i løbet af 2011 havdeopbrugt mere end 2½ år af deres 4-årige ydelsesperiode, fordelte sig på køn.Kvinderne udgjorde 43 pct. af de personer, der i løbet af 2011 havde opbrugt mereend 2½ år af deres ydelsesperiode. Kvinderne udgjorde 51 pct. af det samlede antalledige. Det betyder, at kvinderne er underrepræsenteret blandt de personer, der haropbrugt mere end 2½ år af deres ydelsesperiode.Flere mænd end kvinder bliver som følge heraf omfattet af forslaget, jf. tabel 1.Tabel 1Fordeling mellem mænd og kvinder af, hvem der har opbrugt minimum 2½ år af dagpenge-perioden1– sammenlignet med fordelingen mellem mænd og kvinder i den generelle ledig-hed. Pct., 2011.KønMændKvinderI altMinimum 2 ½ år af dagpengeperioden Andel af den samlede ledig-opbrugthed--- pct. ---57431004951100
Kilde: DREAM, RAM og Jobindsats.dk
Ad ferie til kontanthjælpsmodtagere m.v.
Denne del af lovforslaget retter sig mod alle kontanthjælpsmodtagere, der har mod-taget kontanthjælp i 12 sammenhængende kalendermåneder, og alle modtagere afsærlig ydelse, der har modtaget særlig ydelse i 12 sammenhængende kalendermå-neder.Forslaget om ferie omfatter både mænd og kvinder.Der er 108.691 personer, der har modtaget kontanthjælp i perioden 4. kvartal 2010til og med 3. kvartal 2011. Heraf var 52 pct. kvinder. Det vil sige, at der er en lige-lig fordeling mellem de to køn. Det vurderes derfor, at forslaget om ferie til kon-tanthjælpsmodtagere ikke vil have større betydning for det ene køn frem for detandet.Kvinderne udgør ca. 60 pct. af modtagerne af særlig ydelse. Der foreligger ikkestatiske oplysninger, der kan belyse, hvor stor andelen af kvinder er blandt de mod-tagere af særlig ydelse, der har modtaget ydelsen i 12 sammenhængende kalender-måneder eller derover. Det vurderes på den baggrund at være nogle flere kvinderend mænd blandt modtagere af særlig ydelse, der vil blev berørt af lovforslaget.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ingen.Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt..1
Tallene refererer til den 4-årige ydelsesperiode.
2
Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslagene påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3