Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 91 Bilag 1
Offentligt
1082962_0001.png
1082962_0002.png
1082962_0003.png
1082962_0004.png
NOTAT
22. februar 2012
Resume af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af ud-lændinge i Danmark (Midlertidig forlængelse af dag-pengeperioden og ferie til kontanthjælpsmodtageremv.)
J.nr. 2011-0013701/2011-26551. kontor//jas/bst

Indledning

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en ak-tiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af ud-lændinge i Danmark (midlertidig forlængelse af dagpengeperioden, ændring afprisloftet på 6 ugers selvvalgt uddannelse, ferie til kontanthjælpsmodtagere m.v.)blev sendt i høring i organisationer, interesseorganisationer m.fl., jf. bilag 1, den21. december 2011 med frist til den 16. januar 2012. Lovforslaget indeholdt føl-gende elementer:
Midlertidig forlængelse af dagpengeperiodenÆndringen af prisloftet på 6 ugers selvvalgt uddannelseFerie til kontanthjælpsmodtagere m.v.
Efterfølgende er det besluttet at dele lovforslaget, således at ændringen af prisloftetpå 6 ugers selvvalgt uddannelse udskilles i et særskilt lovforslag.For så vidt angår ændringen af prisloftet på 6 ugers selvvalgt uddannelse, henvisesder til særskilt høringsnotat.Dette høringsnotat vedrører den del af det oprindelige lovforslag, der udmønterfølgende to elementer:
Midlertidig forlængelse af dagpengeperiodenFerie til kontanthjælpsmodtagere mv.
Der er modtaget høringssvar fra LO, FTF, DA og SALA, Lederne, KL, Arbejds-løshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende, Kristelig Fagbevægelse, For-eningen af Statsforvaltningsdirektører, Ankestyrelsen og Rådet for Socialt Udsatte.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til væsentlige ændringer i lovforslaget.

Resume og kommentarer

Ad midlertidig forlængelse af dagpengeperioden
LO er positiv overfor den midlertidige forlængelse af dagpengeperioden, fordi derikke vil være nogen, der falder ud af dagpengesystemet i 2. halvår 2012 grundetforkortelsen af dagpengeperioden, men bemærker, at det ikke løser problemet forde arbejdsløse, der står til at falde ud af dagpengesystemet efter andet halvår af2012.LO har endvidere påpeget, at muligheden for at modtage seniorjob ikke bør bliveforringet som følge af den midlertidige forlængelse af dagpengeperioden. LO hen-viser til, at det i lov om seniorjob er fastsat, at et ledigt medlem af en arbejdsløs-hedskasse, hvis dagpengeperiode efter § 55, stk.1, i lov om arbejdsløshedsforsik-ring m.v. udløber tidligst 5 år før efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v., har ret til ansættelse i et seniorjob, når dagpengeperioden er udlø-bet.Den midlertidige forlængelse vil medføre, at der vil være medlemmer, hvis forlæn-gede dagpengeperiode udløber tidligst 5 år før efterlønsalderen.Det skal derfor sikres, at også denne gruppe har ret til et seniorjob, selvom deresdagpengeret ikke udløber i medfør af lovens § 55, stk. 1.Kommentar:
Det fremgår af finanslovsaftalen mellem regeringen og Enhedslisten, som dettelovforslag udmønter, at det alene er personer, der har opbrugt dagpengeretten iandet halvår 2012, der er omfattet af forslaget.Personer, der bliver omfattet af den midlertidige forlængelse af dagpengeperioden,vil også have ret til et seniorjob, selvom deres dagpengeret ikke udløber i medføraf § 55, stk. 1.Som følge af høringsrunden er der i reglen om den midlertidige forlængelse afdagpengeperioden indsat en udtrykkelig henvisning til lovens § 55 i lov om ar-bejdsløshedsforsikring m.v.FTF støtter lovforslaget.Lederne kan tilslutte sig forslaget om en midlertidig forlængelse af dagpengeperio-den. Lederne anbefaler samtidig, at der i forbindelse med implementeringen af denye regler sker en tydeliggørelse af sammenhængen med dels den tidligere vedtag-ne afkortning, dels de nye overgangsregler.Kristelig Fagbevægelse kan tilslutte sig de foreslåede ændringer.Arbejdsløshedskassen for Selvstændigt Erhvervsdrivende (ASE) peger på, at man-ge af a-kassens medlemmer vil blive omfattet af den midlertidige forlængelse afdagpengeperioden, og at forslaget vil give a-kasserne en næsten umulig opgave iforhold til vejledning af medlemmerne om deres ret til en eventuel forlænget dag-pengeperiode.
2
ASE mener derfor, at den midlertidige forlængelse af dagpengeretten børe være af-hængig af indplaceringsdato i stedet for den faktiske udløbsdato eller alternativt ennærmere fastsat dato, fx reglernes ikrafttræden.Kommentar:
Det fremgår af finanslovsaftalen mellem regeringen og Enhedslisten, som dettelovforslag udmønter, at det alene er personer, der har opbrugt dagpengeretten iandet halvår 2012, der er omfattet af forslaget.A-kasserne har allerede i dag en vejledningsforpligtelse over for deres medlemmer,og det forudsættes, at a-kasserne også vil løfte denne forpligtelse i forhold til denmidlertidige forlængelse af dagpengeperioden.DA og SALA finder det uforeneligt med løsningen af de udfordringer, som Dan-mark står overfor, at forlænge ydelsesperioden i dagpengesystemet. Der er i forve-jen store underskud på de offentlige finanser, som medvirker til at presse beskæfti-gelsen i den private sektor.Efter DA og SALAs opfattelse mangler det at blive belyst i lovforslagets bemærk-ninger, i hvor stort omfang lovforslaget vil påvirke udbuddet af arbejdskraft.Kommentar:
Det fremgår af lovforslagets pkt. 3.1 blandt andet, at forslaget forventes at øge an-tallet af dagpengemodtagere med ca. 2.100 helårspersoner i 2012 og 1.100 helårs-personer i 2013. Det øgede antal dagpengemodtagere modsvares delvist af færrekontanthjælpsmodtagere (passive og aktive), henholdsvis 1.700 færre helårsperso-ner i 2012 og 825 færre i 2013.Ad ferie til kontanthjælpsmodtagere m.v.
LO, FTF og Kristelig Fagbevægelse støtter forslaget om at give kontanthjælpsmod-tagere ferie.KL har enkelte tekniske bemærkninger til forslaget om ferie.DA og SALA bemærker, at i lovforslagets § 3, nr. 6, fastsættes en bemyndigelses-bestemmelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om varsling af feriemed særlig ydelse. DA og SALA finder, at der er behov for en tilsvarende bestem-melse i relation til varsling af ferie for kontanthjælpsmodtagere, eventuelt i form afen tilføjelse i lovens § 13, stk. 8, der efter lovforslaget bliver stk. 10.Foreningen af Statsforvaltningsdirektører finder, det uklart, hvad der skal ske, så-fremt kontanthjælpsmodtageren og kommunen ikke kan blive enige om, hvornårferien skal afholdes, hvorfor det bør præciseres, om kommunen i så fald skal træffeen afgørelse.Kommentar:
Det er en del af aftalen om Bedre vilkår for ledige, at denne målgruppe skal indgåen aftale om ferie med kommunen.
3
Som følge af Statsforvaltningsdirektørernes høringssvar er det i lovbemærkninger-ne til forslaget til § 13, stk. 9, indsat, at kommunen træffer en afgørelse, der kanindbringes for beskæftigelsesankenævnet, hvis kontanthjælpsmodtageren og kom-munen ikke kan blive enige om, hvornår ferien skal afholdes. Dette skal ses påbaggrund af, at det er en betingelse for afholdelse af ferie, at der er indgået en af-tale med kommunen.Ankestyrelsen foreslår, at retstilstanden for modtagere af ledighedsydelse og særligydelse præciseres. Dette kan eventuelt ske ved at indføje en sætning i lovbemærk-ningerne om, at det ikke er § 13, stk. 9, men derimod reglerne i bekendtgørelsenom varsling af ferie, der gælder for modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse.Ankestyrelsen bemærker, at dette vil tydeliggøre, at § 13, stk. 9, ikke gælder fordenne målgruppe.Kommentar:
Ankestyrelsens forslag er indarbejdet i lovforslaget. Det er således præciseret iforslaget til § 13, stk. 9, at for kontanthjælpsmodtagere gælder det, at der skal væ-re indgået en aftale med kommunen som betingelse for afholdelse af ferie. Detfremgår endvidere af lovbemærkningerne, at for modtagere af ledighedsydelse ogsærlig ydelse gælder de regler, der fastsættes i bekendtgørelse om beregning af le-dighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse.
4