Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 91 Bilag 4
Offentligt
1091051_0001.png
1091051_0002.png
1091051_0003.png

Beskæftigelsesministeriet

Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2011-0013701

Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven (Midlertidig forlængelseaf dagpengeperioden og ret til ferie for modtagere af kontanthjælp og særlig ydelse mv.) – L 91
Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af ……:Til § 3

1)

I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 13, stk. 11, indsættes efter ”særlig ydelse” ordene:”samt perioder med revalidering i form af særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 i samme lov”[perioder med visse former for revalidering medtages i bemyndigelsesbestemmelsen]

2)

Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

”01.

Efter § 54 indsættes:”§

54 a.

En revalidend, jf. § 2, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har været irevalidering i 12 sammenhængende måneder i form af særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 i samme lov, har ret til op til femugers ferie, hvor personen kan modtage den hidtidige ydelse. Ferien skal afholdes inden for de 12følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtageydelsen, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denneferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre fem uger.Stk. 2.Det er en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået aftale med kommunenom feriens placering. Ved placering af ferien skal der tages hensyn til personen øvrige forhold,herunder familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker det tilbud, sompågældende har fået i form af særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 i samme lov. Kan revalidenden og kommunenikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer kommunen afgørelse herom. ””[Ret til ferie for visse revalidender]Til § 6

3)

I§ 6, stk. 1,indsættes som3. pkt.:» En revalidend, der før lovens ikrafttræden har påbegyndt, men ikke ved lovens ikrafttræden harafsluttet en friperiode efter den hidtil gældende § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har rettil at holde fri resten af den planlagte friperiode. I så fald betragtes de dage, der fra og med lovensikrafttræden holdes fri, som ferie efter lovens § 54 a, i lov om aktiv socialpolitik som affattet veddette ændringsforslag til § 3, nr. 1.«[overgangsregel for revalidender, der holder friperiode henover ved lovens ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1 og 2Som følge af at det foreslås, at en nærmere afgrænset gruppe af revalidender får ret til ferie,medtages dette i den bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter beskæftigelsesministeren fastsætternærmere regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder med kontanthjælp. Således foreslåsdet, at det i bekendtgørelsesform kan fastsættes i hvilket omfang, perioder med revalidering i formaf særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbudefter kapitel 11 i samme lov kan indgå i opgørelsen af 12 sammenhængende måneder medkontanthjælp svarende til det, der er foreslået om særlig ydelse.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.Efter de gældende regler har revalidender, jf. § 2, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, derfår tilbud efter kapitel 10 i form af særligt tilrettelagte projekter eller tilbud efter kapitel 11 af envarighed på mindst 12 sammenhængende måneder, ret til at holde en friperiode på en måned efter §23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.I forbindelse med forslaget om at ophæve reglen om friperiode i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, ophæves retten til friperiode for disse revalidender også. Som følge derafforeslås det, at denne afgrænsede gruppe af revalidender får ret til ferie i op til fem uger svarende tilden ret til ferie, som foreslås indført for kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget hjælp i enperiode på 12 sammenhængende måneder.Revalidendens ferie skal afholdes i de følgende 12 måneder. Placeringen af ferien skal aftalesnærmere mellem revalidenden og kommunen. Det vil være en betingelse for at holde ferien, atpersonen har indgået aftale med kommunen. Som ved forslaget om ferie til kontanthjælpsmodtagereskal der ved aftalens indgåelse tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder særlig placeringaf den øvrige families ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker det tilbud, revalidenden er igang med efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i form af særligt tilrettelagteprojekter eller tilbud efter kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Familiens afholdelse af ferie er nævnt som særligt relevant. Har personen børn i skole, bør der tageshensyn til, hvornår skoleferierne er placeret, så ferie kan blive holdt sammen med børnene. Det vilogså være relevant at tage hensyn til, hvis ægtefællen har tvungen ferie i ”industriferien”.Det forudsættes, at der ved familie er tale om ægtefælle/samlever og egne ellerægtefælles/samlevers hjemmeboende børn under 18 årAndre ”øvrige forhold” kan være familiære forhold, fx alvorlig sygdom eller dødsfald i familieneller hos anden nærtstående person, eller et ønske om at deltage i en stor familiefest.
Det er ikke intentionen at give en udtømmende beskrivelse af, hvad øvrige forhold kan være, mender skal være en fleksibel dialog mellem borgeren og kommunen, hvor hensyn til borgerens ønskerog beskæftigelsesindsatsen kan forenes.Hvis revalidenden og kommunen ikke kan blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træfferkommunen afgørelse, der kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet, jf. de almindelige reglerom klage til beskæftigelsesankenævnet.Til nr. 3Der foreslås en overgangsregel for revalidender, der holder friperiode henover ved lovensikrafttræden, svarende til den foreslåede overgangsregel for kontanthjælpsmodtagere, der holderfriperiode henover ved lovens ikrafttræden.