Kulturudvalget 2011-12
L 98 Bilag 8
Offentligt
1104211_0001.png
1104211_0002.png
1104211_0003.png
København d. 16 April 2012

Oversigt i forbindelse med Scenekunstnere Uden Scene og Uafhængige

Scenekunstneres foretræde for Folketingets Kulturudvalg,

Onsdag d. 18 Marts 2012

Den politiske og faglige erkendelse af behovet for en Åben Scene iHovedstaden er utvetydig. Som repræsentanter for scenekunstens frie felt, harScenekunstnere Uden Scene og Uafhængige Scenekunstnere været megetengagerede i de hidtidige forhandlinger vdr tilvejebringelsen af Åben Scene. Enny løsningsmodel er på trapperne og vi vil i den forbindelse klargøre hvilketbehov vi oplever i det frie felt og hvilket potentiale en Åben Scene har - hvisman tager skridtet fuldt ud.

ET HISTORISK NYBRUD

Det frie felt af scenekunstprofessionelle er den kreds, der har de klarestemotiver og den mest iøjnefaldende energi til at udvikle og ændrescenekunstens udtryksmidler og former. At tilvejebringe en stor åben sceneefter perspektiverne i Scenekunstnere uden Scene’s rapporter fra juni ogaugust 2010 vil være den teaterpolitisk mest betydningsfulde handling i mangeår. Den vil afgørende ændre det frie felts muligheder for at bidrage tilscenekunstens løbende udvikling ved at frigøre dem fra den øjeblikkeligebundethed til ledig kapacitet i eksisterende huse, som både sceneteknisk ogrepertoire-mæssigt normaliserer udbuddet.

EN RUMMELIG FREMTID

Ambitionen er at gøre en forskel. En stor forskel. At sætte varige aftryk ogpåvirke hvordan scenekunst i almindelighed tænkes, produceres og formidles.En Åben Scene må derfor være omstillingsklar, også hvad angår de rummeligefaciliteter. Scenekunst udvikler sig med stor hast og nye ideer kan, på enddameget kort tid få stor gennemslagskraft, nationalt som internationalt. Så for atsikre at store som små forestillinger fra det frie felt i hele landet, kan realiseresog følge deres potentiale helt til dørs, er der behov for en Åben Scene der kanimødekomme dette. Der er behov for store og fleksible rum, som kan rummede store produktioner og som kan deles op for at lave mere intime rammer ommindre pladskrævende forestillinger.

NYBRUDETS LEDELSE

For at sikre såvel kontinuitet som fornyelse er det afgørende at den åbnescenes ledesstruktur afspejler dette. Helt afgørende er det, at sikre eninkluderende og transparent ledelse med direkte kontakt til det skabendemiljø.Vedlagt er en grafisk optegnelse af den foreslåede model.Der er tale om en demokratisk opbygget model, som vil sikre husets fornyelsei takt med de nye generationer af scenekunstnere kommer til. En bred ledelsesstruktur hvor den daglige leder varetager husets drift og har ansvar for deregnskabsmæssige forpligtigelser. Det kunstneriske ansvar, herunderplanlægning af repertoire, ligger hos et honorarlønnet kunstnerisk råd på treside 1
personer, valgt af den åbne scenes potentielle brugere (brugerråd). Detkunstneriske råd fungere med rotation, så ingen kan vælges for to perioder itræk, og sådan at en af de tre afgår hvert år, og der hvert år kommer en ny til.

INITIATIV TIL FORANDRING

Denne konstante tilførelse af nye kræfter understøtter det frie feltsspidskompetence; innovation og nyskabelse. Dette er Åben Sceneshovedpulsåre, og det er derfor afgørende at det kunstneriske råd har mulighedfor at understøtte dette ved at iværksætte husets egen initiativer der skalfungere som samlende og indrammende aktiviteter. Initiativer kan variere fraworkshops og festivaler til scenekunstneriske laboratorier, hvor den scenekunstsom vi endnu ikke kender kan finde sin form.

INTERNATIONAL SLAGKRAFT OG INSPIRATION

Mange grupperinger og enkeltpersoner i det frie felt har betydningsfuldeinternationale relationer. At samle de mange netværk under et tag vil betyde aten åben scene naturligt vil indgå i samarbejder med sådanne netværk og husetvil i sig selv indgå i samarbejde med tilsvarende internationale scener.Derigennem vil de nyeste strømninger i scenekunstens udvikling blive ledt ind idet danske scenekunstmiljø og skabe internationale platforme for danskescenekunst initiativer.

PUBLIKUM

Scenekunst skabes og præsenteres med stigende fokus på det dialogiskeaspekt. Det matcher den mediemæssige udvikling, som også er tiltagendedialogbaseret. Derfor skal Åben Scene – både i sig selv og i sin formidling –søge nye måder at kommunikere med publikum. Det betyder, at der skalfokuseres på de digitale og sociale medier og disses potentialer i forhold tildette. Samtidig skal de traditionelle medier fortsat anvendes ikommunikationen, men på en måde, der er meningsfuld i forhold til detsamlede kommunikationsmix. Målet er at skabe nye interaktionsformer, en nymåde at kommunikere på og et nyt publikum.Der ligger store synenergiske, kunstneriske og publikumsudviklende effekter iat samle store dele af det scenekunstneriske udviklingsarbejde i et center, hvorder kan arbejdes med gensidig udveksling af forsøg og erfaringer. Et nationaltog internationalt samlingspunkt for fremtidens scenekunst. ScenekunstnereUden Scene og Uafhængige Scenekunstnere vil derfor varmt opfordre til attage skridtet fuldt ud.Med Venlig hilsenBestyrelsen for Scenekunstnere Uden Scene &Bestyrelsen for Uafhængige Scenekunstnerewww.scenekunstnereudenscene.dkwww.scenekunstnere.dk
!
side 2
!!!!
!"#$%&'(%)"#'(*+!#%,,+#!
-+().#+/(+!!0!1234567!8769:6;!51!<8=;834>6>?;@3!A!4@7=@44@3!8769:6;!51!<8=;834>6>?;@3!A!4@7=@44@3!>67?;>==@;!51!?B@6@<86?;87:5=C!A!4@7=@44@3!>67?;>==@;!51!D38C@33E7!
-#F$+##GH!4@7=@4!51!D38C@33E7@;!<56!D=>:@!>6>;>5;>:;5C@3@I!!7@3!:>=!<866@!2J6E!?;K;;@!135!(*F!
56;5=!4@7=@44@3!:>=!:53>@3@!135!E3!;>=!E3!
!
-+().#+/(+!!
%6?9;;@3!75C=>C!=@7@3!?54;!87J@C@3!E3@;?!6L@!4@7=@4!;>=!7@;!<86?;6@3>?<@!3E7!
-#F$+##GH!!
'67?;>==@3!M!J@3?26@3!?24!4@7=@44@3!51!7@;!<86?;6@3>?<@!3E7!
H%$/'$!/+H+#!
%6?:53?243E7@!%74>6>?;35;>26!I;@<6><!2C!=2C>?;><!N!E3?!56?9;;@=?@!O8=7;>7?56?9;;@=?@!
*F&()&+#'(*!#GH!
%6?:53?243E7@!P32C354=9C6>6C!51!@<?;@36;!?;K;;@7@!J32Q@<;@3!?54;!@C6@!>6>;>5;>:@3!!M!E3?!32;@3@67@!56?9;;@=?@!!R26235356?9;;@=?@!
*F&()&+#'(*!#GH!D@?;E3!51!;3@!4@7=@44@3I!7@3!<26?;>;8@3@3!?>C!4@7!@6!1234567S!R:@3;!E3!>67?;>==@3!D38C@33E7@;!;3@!J@3?26@3!;>=!7@;!<86?;6@3>?<@!3E7I!D=567;!7>??@!87J@C@3!D@?;L3@=?@6!@6I!7@3!56?9;;@?!123!@6!;3@!E3?!J@3>27@S!H@3!32;@3@?!?E=@7@?!T:@3;!E3!@;!6L;!4@7=@4!>67!>!3E7@;!2C!@;!C544@=;!87S!H@!;3@!4@7=@44@3!1E3!48=>CT@7!123!5;!<866@!J=56=9CC@!7@3@?!@C@;!<86?;6@3>?<@!53D@Q7@!?E=@7@?!5;!7@I!1S@<?S!JE!7@3@?!M!E3!427!@;!TKQ@3@!T262353I!:>3<@3!?24!1234567!123!7@;!<86?;6@3>?<@!3E7S!!
!