Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103475_0001.png
1103475_0002.png
1103475_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelseaf persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 16. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Mener ministeren, at det – som omtalt i høringssvar fra For-eningen af Udlændingeretsadvokater – gør nogen forskel, omen ansøger har været på et enkelt visumbesøg i Danmark, nårdette visumophold efter praksis kan vare helt ned til nogle fådage?”

Svar:

Regeringen finder, at det tilknytningskrav, der har været gældende frem tilden 1. juli 2011, og hvorefter ægtefællernes samlede tilknytning til Dan-mark skal være større end deres tilknytning til et andet land, sikrer et godtgrundlag for en vellykket integration af udlændinge, som ønskes ægtefæl-lesammenført her i landet, ligesom der sikres en beskyttelse mod tvangs-ægteskaber.Det foreslås derfor i lovforslagets § 1, nr. 11, at tilbageføre tilknytnings-kravet til det tilknytningskrav, der var gældende, før pointsystemet blevindført den 1. juli 2011.De forskellige momenter, der indgår i tilknytningsvurderingen, skal indgåmed samme vægt i vurderingen, som de gjorde, før det skærpede tilknyt-ningskrav trådte i kraft den 1. juli 2011.Af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, fremgår der bl.a. følgende:”Uanset hvor stærk tilknytning den herboende ægtefælle måtte have tilDanmark, vil tilknytningskravet efter praksis alene blive anset for opfyldt,hvis ansøger ligeledes har en vis selvstændig tilknytning til Danmark,f.eks. i form af (et enkelt) visumophold. Tilknytningskravet vil som det alt-overvejende udgangspunkt ikke kunne anses for opfyldt, hvis en ansøgeraldrig har været i Danmark. Dette gælder f.eks. også, selvom ansøgerenforuden sin ægtefælle også har andre familiemedlemmer i Danmark. End-videre indgår et ophold som asylansøger ikke i vurderingen.”Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil det, i de situatio-2
ner, hvor den herboende ægtefælle anses for at have en stærk tilknytningtil Danmark, være tilstrækkeligt til at opfylde tilknytningskravet, at ansø-ger også har opnået en vis selvstændig tilknytning til Danmark. Det kanf.eks. være gennem et visumophold, uanset varigheden heraf.En ansøger, der ønsker opholdstilladelse i Danmark på baggrund af sinherboende ægtefælle, men som aldrig har besøgt Danmark, vil derimodsom det altovervejende udgangspunkt ikke kunne anses for at opnået envis selvstændig tilknytning til Danmark. Dette er også i overensstemmelsemed den praksis, der fandt anvendelse før indførelsen af det skærpede til-knytningskrav den 1. juli 2011.Regeringen ønsker at fastholde, at en ansøger, der ønsker opholdstilladelsei Danmark på baggrund af ægteskab, som udgangspunkt selv skal have be-søgt Danmark og fået sit eget personlige indtryk af Danmark, før der kanmeddeles opholdstilladelse. Regeringen finder samtidig, at der ikke i lov-forslaget er behov for at indsætte et minimumskrav til, hvor mange dage etsådant besøg skal vare.
3