Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 110
Offentligt
1112739_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. maj 2012Enhed: JURMEDSagsbeh.: MAKISags nr.: 1203026Dok nr.: 898458
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 24 (L 110) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 24:’’Ministeren bedes forklare, hvordan forslaget om ændring af hyppigheden afSundhedsstyrelsens tilsynsbesøg vedrørende de sundhedsmæssige forholdpå plejehjem m.v., reelt skal kunne ses i sammenhæng med en anden æn-dring til sundhedslovens § 219, stk. 7, når denne lovændring endnu ikke erfremsat af ministeren?”Svar:Idet jeg henviser til mit svar på spørgsmål nr. 2 (SUU L 110) kan jeg oplyse, atjeg i L 139, der blev fremsat den 29. marts 2012, har foreslået en ændring afsundhedslovens § 219, stk. 7.Sundhedslovens § 219, stk. 7, omhandler Sundhedsstyrelsens adgang til atudstede påbud og forbud som opfølgning styrelsens plejehjemstilsyn. Upræci-se henvisninger i bestemmelsen til en anden lovbestemmelse betyder imidler-tid, at der ikke er sikker hjemmel for styrelsen til at udstede påbud og forbudsom opfølgning på plejehjemstilsyn.Med den i L 139 foreslåede ændring til § 219, stk. 7, bringes retsgrundlaget forstyrelsens påbud og forbud som opfølgning på plejehjemstilsyn i orden. Der erikke tale om, at Sundhedsstyrelsen får et yderligere redskab til brug for op-følgningen på plejehjemstilsyn, som styrelsen ikke er tiltænkt efter de gælden-de regler. Styrelsen sikres imidlertid et formelt grundlag for at bringe påbud ogforbud i anvendelse som opfølgning på plejehjemstilsyn. Dette er vigtigt forSundhedsstyrelsens arbejde på området.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Julie Marie Cederholm