Kommunaludvalget 2011-12
L 160
Offentligt
1122464_0001.png
1122464_0002.png
1122464_0003.png
1122464_0004.png
1122464_0005.png
Samrådssvar

Ministertale ved åbent samråd om L 160 om offentlig digital post

tirsdag den 15. maj 2012 kl. 14.00

Samrådsspørgsmål A

Vil ministeren redegøre for bestemmelserne om fritagelse for obli-gatorisk tilslutning til digital post i L 160, herunder hvem der kanblive fritaget, og på hvilke betingelser man kan blive fritaget?

Svar

Indledning

Indledningsvis vil jeg gerne starte med at glæde mig over dengenerelt brede opbakning til lovforslaget.Under førstebehandlingen af lovforslaget noterede jeg, at ord-førerne er enige med regeringen i, at digitalisering er en megetvigtig løftestang for at reformere og dermed fremtidssikrevelfærdssamfundet.Det glæder mig, at vi som udgangspunkt er enige om målsætningenom, at digitalisering af kommunikationen mellem borgerne og detoffentlige først og fremmest handler om at spare penge og sam-tidig give god og fleksibel serviceRegeringens netop offentliggjorte 2020 plan understreger behovetfor, at vi bruger de muligheder vi har for at frigøre midler fra admi-nistrative områder, så velfærden på fx sundheds- og uddannelses-området kan forøges.Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen”, er målet, at 80 pct. af kommunikationen mellemborgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt indenudgangen af 2015. Vores tilgang til dette er, at dem, der kan, deskal anvende digital post.
Side 1 af 515. maj 2012
Langt de fleste danskerne har adgang til it, og danskerne er genereltrigtig gode til it. Eksempelvis har 87 procent af de 16 til 89-årigedanskere adgang til computer og internet derhjemme, og 70procent af de 16 til 89-årige bruger netbank.Der er næppe mange borgere, som vil savne papirbrevene fra detoffentlige, som skal opbevares i ringbind, for at der kan holdes styrpå dem.Der vil dog være borgere, som af den ene eller anden grund erforhindrede i at kunne bruge den digitale postkasse. De borgere,der kan blive fritaget for digital post, er derfor dem, der er forhin-dret i at modtage deres post digitalt.

Hjælp og vejledning

Jeg vil gerne understrege, at vi skal gøre os umage for at sikre, atovergangen bliver så let og tryg for borgerne som muligt. Det erblandt andet vigtigt, at borgerne får tid til at vænne sig til de nyeløsninger.En opgørelse fra marts 2012 viser, at der allerede i dag er 1,25 mio.danskere, som gennem digital post modtager post fra offentligemyndigheder og flere end 3 mio. borgere modtager digitale brevefra banker, forsikringsselskaber m.v.Den digitale postkasse bliver først obligatorisk for borgerne atbruge i november 2014.Det vil sige, at der stadig er god tid til at lære at bruge computer oginternet og til at vænne sig til at posten fra offentlige myndighederkommer digitalt og ikke på papir.Det er vigtigt, at borgerne får den hjælp og vejledning, de har brugfor, når vi digitaliserer.Derfor er det vigtigt, at vi gør en ekstra indsats. Det vil vi gøre påtre måder:
Side 2 af 5
For det første vil borgerne personligt modtage information omovergangen til digital post, så vi sikrer, at borgerne får klar oggrundig information om, hvad forandringen betyder.For det andet vil borgerne på biblioteket eller i borgerservice kun-ne få hjælp og vejledning til eksempelvis at blive introduceret tildigital post, og få vist hvordan den bruges.For det tredje samarbejder Digitaliseringsstyrelsen med bibliote-kerne, kommunerne, oplysningsforbundene og ældreorganisa-tionerne om at sikre gode tilbud om at blive bedre til at brugecomputer og internet.Det er i øvrigt værd at bemærke, at de borgere, der lærer noget omit i forbindelse med brug af digital post, også vil kunne få gavn afde mange andre muligheder, som digitaliseringen i øvrigt medfører.

Fritagelse

Selvom danskerne generelt har en meget høj it-parathed, vil dervære borgere, som ikke vil kunne bruge den digitale postkasse.De borgere, der selv efter hjælp og vejledning fortsat ikke kananvende digital post, vil derfor kunne søge om fritagelse.Jeg vil henvise til, hvad jeg har svaret til Kommunaludvalget vedbesvarelsen af spørgsmål 3 til lovforslaget, om de særlige forhold,der udgør fritagelsesgrundene.Som det fremgår af lovbemærkningerne, og som det fremgår afbesvarelsen af spørgsmål 3, er der følgende fritagelsesgrunde:-Kognitiv og fysisk funktionsnedsættelse, hvorfunktionsnedsættelsen hindrer borgeren i at modtage sin postdigitalt.Det kunne være lettere demente eller udviklingshæmmede.-Manglende adgang til computer i eget hjem.Vi ønsker ikke at tvinge borgeren ned på biblioteket ellerpå borgerservice for at læse deres post.
Side 3 af 5
-Udrejse af Danmark eller ophør af fast ophold i Danmark.-Sproglige barrierer.Det kunne være en borger, som ikke behersker dansk, ogderfor har svært ved at tilgå den digitale postkasse pågrund af problemer med at tilegne sig teksterne i digitalpost.-Praktiske vanskeligheder med at skaffe et NemID.Det kunne være en borger, der midlertidigt opholder sig iudlandet og har langt til en dansk repræsentation, hvorNemID kan udleveres, eller det kunne være en borger udenkørekort og pas, der derfor skal møde op på borgerservicefor at få udstedt NemID, men som er bundet til hjemmet.Som det også fremgår af svaret, vil en borgers erklæring om ikke atkunne anvende offentlig digital post, blive lagt til grund.Hvis en borger afgiver erklæring om, at vedkommende ikke er istand til at modtage sin post digitalt med henvisning til fritagelses-grundene, vil vedkommende blive fritaget.Det er konsekvensen af lovforslagets bemærkninger om, aterklæringen lægges til grund uden videre prøvelse.Det er ikke tanken, at det af erklæringen skal fremgå, hvilken affritagelsesgrundene, som borgeren henholder sig til.Som anført i mit svar på spørgsmål 1til lovforslaget, byggerfritagelse fra Digital Post således på en høj grad af tillid tilborgerens erklæring.Af mit svar på udvalgets spørgsmål 13, fremgår det, at afgørelseom fritagelse af borgere træffes af kommunalbestyrelsen i denkommune, hvor den pågældende er folkeregistreret eller senest harværet folkeregistreret.

Administration af fritagelse

Side 4 af 5
I forhold til administrationen af fritagelse, så vil den blive nærmerefastlagt ved udstedelse af bekendtgørelse, som jeg har svaret tilKommunaludvalget i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 4.Det drejer sig om, i hvilken form anmodning om fritagelse skalindgives, hvem der kan søge fritagelse på en andens vegne ogkravene til en sådan anmodning samt regler om anvendelse aftidsbegrænset fritagelse.Den konkrete regelfastsættelse vil ske i en bekendtgørelse, hvor devæsentlige interessenter bliver hørt, ligesom bekendtgørelsensendes i bred høring.

Afslutning

Afslutningsvis vil jeg gerne igen understrege, at vores tilgang er, atdem, der kan, skal anvende digital post.De, der kan blive fritaget, er derfor dem, der er forhindret i atmodtage deres post digitalt.Lov om offentlig digital post er en væsentlig del af grundlaget fordet videre arbejde med digitalisering.Loven er dermed et vigtigt skridt i retning af, at vi bliver endnubedre til at udnytte de digitale muligheder, vi har for ateffektivisere, for at kunne frigøre ressourcer til bedre service.
Side 5 af 5