Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 , L 170 A , L 170 B
Offentligt
1122411_0001.png
1122411_0002.png
1122411_0003.png
J.nr. 2011-711-0068Dato:21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-

dre love (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af vis-

se persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiati-

ver mod sort arbejde m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 10. maj 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Per Hvas

Spørgsmål:

Vil ministeren fremsætte et ændringslovforslag til lovforslaget, som medfører,at det skal være en betingelse for en købers hæftelse for en virksomheds manglende skatte-og afgiftsbetaling, at køberen skal have handlet i ond tro og således ikke været vidende om,at der ikke vil blive svaret skatter og afgifter af den pågældende ydelse, før køberen kandrages til ansvar for virksomhedens overtrædelse af lovgivningen? Såfremt ministeren ikkevil fremsætte et sådan ændringsforslag, bedes ministeren yde teknisk bistand til formulerin-gen af det.

Svar:

Lovforslag nr. 170 skal ses som led i bekæmpelse af sort arbejde, hvor det drejer sigom bl.a. at skabe mere gennemsigtighed omkring det sorte arbejde. Det centrale er derfor,at der stilles krav om et revisionsspor i form af enten digital betaling eller indberetning påSKATs hjemmeside fra køberen.Besiddelse af en faktura vil ikke opfylde ovenstående formål, og jeg forstår spørgsmålet så-ledes, at det netop er besiddelse af en faktura, som spørgeren mener, bør være dokumenta-tion for køberens ”gode tro”. Et krav om at køber ved fremlæggelse af faktura kan frigøresig fra hæftelsen vil i realiteten betyde, at der ikke er nogen grund for køber til at sikre siggennem digital betaling eller indberetning, hvis fakturaen foreligger inden betaling foreta-ges, og dette vil antageligt være situationen i de fleste tilfælde. Resultatet vil blive, at derikke kommer det revisionsspor, som er hensigten med lovforslaget.Samtidig med at skattemyndighederne får forbedret mulighederne for kontrol af leverandø-rens omsætning, har køber to muligheder for at frigøre sig for hæftelsen. Det er derfor minopfattelse, at købers interesser er tilgodeset i lovforslaget.Hæftelse er et civilretligt retsmiddel, hvor det ikke er afgørende, om den medhæftende harkendskab til kontraktpartens vilje til at opfylde sin forpligtelse, og dette er netop grundentil, at der i lovforslaget er valgt denne løsning.Såfremt det skal kræves, at køber har kendskab til, at leverandøren ikke har tænkt sig atsvare skat eller afgift af den pågældende ydelse, så betyder det, at køber reelt har forsæt tilmedvirken til et strafbart forhold. Da lovforslaget ikke har til formål at kriminalisere køb afsort arbejde, er det ikke hensigtsmæssigt at skabe bevismæssige problemer ved at stille kravom bevis for ond tro hos køber.Jeg vil derfor ikke fremsætte et ændringsforslag, som åbner for, at hæftelsen er betinget afkøbers viden om leverandørens hensigt med hensyn til skatte- og afgiftssvig, da dette ikkeer egnet til at opfylde lovforslagets samlede formål.Spørgeren anmoder om teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag. Under forud-sætning af, at spørgeren hermed mener frigørelse ved fremvisning af faktura, kan ændrings-forslaget lyde således:”Til § 63) I den under nr. 6 foreslåede § 10 a indsættes som stk. 4:” Stk.4. Borgeren kan endelig frigøre sig fra hæftelsen ved på told- og skatteforvaltnin-gens anmodning at fremlægge faktura på den modtagne ydelse.”Bemærkninger til ændringsforslaget:Forslaget har til formål at sikre, at køber ved fremvisning af faktura kan undgå at hæfte forleverandørens manglende betaling af skat og afgifter af den leverede ydelse. Køber får så-ledes tre forskellige muligheder for at sikre sig frigørelse fra hæftelsen. Såfremt køber beta-Side 2
ler inden modtagelse af faktura, er det alene digital betaling, der kan frigøre fra hæftelsen,idet indberetningen til SKATs hjemmeside om den kontante betaling forudsætter, at derforligger en faktura.Forslaget om at køber kan frigøre sig ved at fremlægge faktura for den modtagne ydelse be-tyder i realiteten, at køber forpligtes til at opbevare fakturaer for alle modtagne ydelser over10.000 kr., indtil en ansættelsesændring for det pågældende indkomstår eller ansættelsespe-riode er forældet. Dette kan køber undgå ved at foretage digital betaling eller indberetningaf fakturaens oplysninger til SKATs hjemmeside.
Side 3